سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
اوکراین

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پای بایدن در تله پوتین گیر کرد

«جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید درباره بحران روسیه و اوکراین سخنرانی کرد. رئیس‌جمهور آمریکا در این ارتباط هشدار داد که پوتین در حال بهانه تراشی برای پیشروی بیشتر در اوکراین است و احتمال دارد که در روزهای آینده یک حمله گسترده‌تر از سوی ارتش روسیه علیه اوکراین انجام شود. بایدن گفت: این تازه آغاز تهاجم روسیه به اوکراین است. جو بایدن اعلام کرد که در واکنش به تصمیم روسیه درباره به رسمیت شناختن دو جمهوری خودخوانده در شرق اوکراین و تصمیم پوتین برای انتقال نیروهای نظامی به آن منطقه، «نخستین بخش» تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال خواهد کرد. بایدن گفت که ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه مؤسسات مالی روسیه، بدهی‌های دولتی و سرمایه داران وابسته به پوتین و اعضای خانواده آنها اعمال خواهد کرد. به ادعای بایدن، آن‌ها در بازی سیاست‌های کرملین سهیم هستند و باید در مجازات نیز شریک باشند. جو بایدن خاطرنشان کرد که تحریم‌هایی که دولت او علیه روسیه وضع خواهد کرد بسیار شدیدتر از تحریم‌هایی است که پس از الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ اعمال شد. بایدن گفت: «اگر روسیه با تهاجم پیشروی بیشتری داشته باشد، ما آماده هستیم که تحریم‌ها را نیز بیشتر کنیم.» رئیس جمهور ایالات متحده استدلال کرد که به رسمیت شناختن دو جمهوری خودخوانده در شرق اوکراین توسط ولادیمیر پوتین نشان دهنده نقض آشکار قوانین بین المللی است و خواستار پاسخ قاطعانه جامعه بین المللی به روسیه شد. جو بایدن اذعان کرد که تحریم‌های جدید اعلام شده علیه روسیه ممکن است منجر به افزایش قیمت بنزین برای آمریکایی‌ها شود و متعهد شد که برای محدود کردن تأثیرات مالی این تحریم‌ها بر خانواده‌های معمولی تلاش کند. او افزود: «در حالی که ما تحریم‌ها را اعمال می‌کنیم، اقدامی قوی انجام خواهیم داد تا مطمئن شوم درد تحریم‌ها متوجه اقتصاد روسیه است نه جامعه ما.» بایدن گفت که دولت او از نزدیک بر عرضه انرژی نظارت می‌کند تا برای هر گونه اختلال احتمالی آماده شود و با تولیدکنندگان نفت برای کمک به کاهش قیمت‌ها هماهنگی می‌کند. رئیس جمهور آمریکا گفت: «من می‌خواهم دردی را که مردم آمریکا در پمپ بنزین احساس می‌کنند، محدود کنم، این برای من حیاتی است.» جو بایدن گفت که ایالات متحده به ارائه کمک‌های دفاعی به اوکراین ادامه خواهد داد، زیرا روسیه نیروهایش را به منطقه شرقی این کشور منتقل می‌کند. بایدن همچنین اعلام کرد که نیروها و تجهیزات آمریکایی مستقر در اروپا در استونی، لتونی و لیتوانی مستقر خواهند شد تا به تقویت دفاعی این کشورها کمک کنند. رئیس جمهور آمریکا گفت: ما هیچ قصدی برای جنگ با روسیه نداریم و اقدامات ما تدافعی است. با این حال، ما می‌خواهیم پیامی غیرقابل انکار ارسال کنیم که ایالات متحده - همراه با متحدان- از هر وجب از خاک ناتو دفاع خواهد کرد و به تعهداتی که در قبال ناتو داده ایم پایبند خواهیم بود.

منبع: مهر

مذاکرات به خطوط قرمز رسید

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با شبکه تلویزیونی CNN ضمن اشاره به اراده‌ی دولت سیزدهم برای دستیابی به یک توافق خوب و فوری گفت: ما نسبت به نتیجه مذاکرات در وین خوش‌بین هستیم اما به بخشی از آنکه مربوط به جمهوری اسلامی ایران است. چرا خوش بین هستیم به این دلیل که دولت جناب آقای رئیسی اراده جدی برای دستیابی به یک توافق خوب و فوری در وین دارد. وی ادامه داد: ما برای رسیدن به یک توافق خوب تلاش‌های زیادی را در هفته‌های گذشته به عمل آورده‌ایم و اکنون می‌توانم بگویم که تاکنون هرگز تا این اندازه به رسیدن به یک توافق خوب نزدیک نبوده‌ایم.

منبع: مهر

آمریکا به اسرائیل نه گفت

دولت بایدن روز دوشنبه انتقادهای نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از مذاکرات برای لغو تحریم‌های ایران را رد کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ ما را از توافق ایران خارج کرد، مقامات ارشد نظامی اسرائیل آن را اقدامی اشتباه خواندند. ما نمی‌توانیم همان اشتباه را دوباره مرتکب شویم و فرصت دیگری برای پیشرفت دیپلماتیک را از دست بدهیم. ما بر این باوریم که دیپلماسی همراه با همکاری با متحدانمان در منطقه، بهترین راه برای دستیابی به هدفمان است. ما در رسانه‌ها درباره جزئیات گفتگوها صحبت نخواهیم کرد.» بنت در سخنرانی روز یکشنبه در جمع رؤسای سازمان‌های یهودی آمریکا با تکرار ادعاهای پیشین خود گفت این رژیم، یک ایران هسته‌ای را نخواهد پذیرفت. او مدعی شد: توافق هسته‌ای با ایران سبب می‌شود این کشور قادر باشد اورانیوم را تا سطح نظامی غنی سازی کند. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیسیت نیز در کنفرانس امنیتی مونیخ در بیانیه‌ای با بیان آن‌که دیدار روز شنبه با هریس با محوریت مذاکرات هسته‌ای ایران در وین و همچنین تحولات اوکراین انجام شد، مدعی شده بود هر توافقی در آینده باید شامل حضور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رسیدگی به پرونده‌های هسته‌ای ایران باشد. هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران در وین در حال انجام است. مقامات ایرانی در این گفتگوها بر لغو کامل تحریم‌ها متمرکز هستند و ضرب الاجل‌های غرب را فضاسازی برای دست کشیدن از پیشنهادات قانونی خود که بر اساس مفاد برجام است، عنوان می‌کنند.

منبع: خبرنگاران جوان

تصویب طرح صیانت باطل شد

معاونت قوانین مجلس در نامه‌ای رأی کمیسیون مشترک طرح موسوم به صیانت را باطل کرد. این معاونت از رعایت نشدن آیین نامه داخلی در فرایند بررسی ‎طرح صیانت خبر داده. در بخشی از این نامه آمده «آنچه در جلسه امروز کمیسیون مشترک رأی‌گیری شده متفاوت از طرحی است که از صحن علنی به این کمیسیون ارجاع شده و اساساً نباید مبنای رسیدگی و رأی گیری در کمیسیون قرار می‌گرفت.» کمیسیون مشترک این طرح ظهر امروز با تشکیل یک جلسه، کلیات طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی را تصویب کرد. این اتفاق با انتقاد برخی نمایندگان مجلس و افکار عمومی همراه شد. بر اساس تصاویری که از نامه آقای پورسید معاون قوانین مجلس به رئیس کمیسیون مشترک طرح صیانت منتشر شده، این کمیسیون باید "ماده‌های مربوط به حکم رهبر انقلاب در صلاحیت شورای عالی فضای مجازی را استخراج می‌کرد و مطابق مصوبه این شورا، مواردی را که در صلاحیت قانونگذاری مجلس است، به تصویب می‌رساند؛ اما حالا آنچه تصویب شده، چنین نیست. "

منبع: خبرنگاران جوان

زلزله هرمزگان را لرزاند

زلزله‌ای به بزرگی ۴/‏۴ ریشتر در ساعت ۲۳:۲۵ دقیقه حوالی قلعه قاضی در استان هرمزگان را لرزاند. بر این اساس زلزله مزبور در طول جغرافیایی ۵۶.۳۷ و عرض جغرافیایی: ۲۷.۴۴ و عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد. هنوز از میزان تلفات یا خسارات احتمالی این زمین لرزه خبری منتشر نشده است.

منبع: مهر

آمریکا پهپاد فوق پیشرفته را به پرواز درآورد

پهپاد فوق پیشرفته نیروی هوایی آمریکا امروز سه شنبه در حریم هوایی اوکراین پرواز کرد و چندین ساعت در آسمان این کشور به عملیات شناسایی خود ادامه داد. با توجه به اینکه این اقدام با به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک از سوی روسیه همزمان شد، ناظران بر این باورند که آمریکا با نمایش پهپادهای جاسوسی پیشرفته خود در تلاش است تا به روسیه پیام هشدار بدهد. نیروی هوایی ایالات متحده از اظهار نظر در مورد پرواز این پهپاد بر فراز اوکراین خودداری کرد و مدعی شد که طبق معمول، از این پهپادها برای پشتیبانی از اهداف اطلاعاتی خود استفاده می‌کند.

منبع: مهر

انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد

وزارت امور خارجه انگلیس امروز سه شنبه سفیر روسیه در لندن را در پی تحولات اوکراین احضار کرد. خبرگزاری ریانووستی ضمن اعلام این خبر افزود: سفارت روسیه در لندن تأیید کرد که سفیر این کشور برای بررسی تحولات مربوط به بحران در تمام مناطق اوکراین به مقر وزارت امور خارجه انگلیس احضار و پس از انجام رایزنی‌های لازم از مقر وزارت خارجه خارج شده است. رسانه‌های انگلیسی پیشتر به نقل از سخنگوی بوریس جانسون نخست وزیر این کشور اعلام کرده بودند لندن سفیر روسیه را در ارتباط با تحولات اوکراین فراخوانده است. این در حالی است که وزارت امور خارجه اوکراین نیز امروز «واسیلی بوکولیتو» کاردار سفارت این کشور در مسکو را در برای رایزنی درباره تحولات مرتبط با به رسمیت شناخته شدن استقلال دونتسک و لوهانسک توسط روسیه فرا خواند. ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه درباره تحولات دونباس واقع در شرق اوکراین موضعگیری کرد و استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک از اوکراین را به رسمیت شناخت. وی همچنین به ارتش این کشور دستور داد برای حفاظت از ساکنان این دو جمهوری در برابر حملات ارتش اوکراین، وارد دونتسک و لوهانسک شوند و مأموریت «حفظ صلح» را انجام دهند. به رسمیت شناخته شدن دو جمهوری دونتسک و لوهانسک از سوی رئیس‌جمهور روسیه واکنش‌های زیادی را برانگیخته و آمریکا و متحدان غربی عضو ناتو، مسکو را به «نقض حاکمیت ارضی اوکراین» متهم کرده‌اند.

منبع: مهر

چین آمریکا را با رویارویی تمام عیار تهدید کرد

پکن تلاش‌های آمریکا را برای مهار چین از طریق تایوان، یک اشتباه راهبردی معرفی کرد. وانگ ئی وزیر امور خارجه چین، در گفتگوی تلفنی با همتای آمریکایی خود گفت: برخی از مقامات آمریکایی از رقابت طولانی مدت و تلخ با چین حمایت می‌کنند که احتمالاً به یک رویارویی تمام عیار بین دو کشور تبدیل خواهد شد. وی همچنین در مورد گنجاندن تایوان در طرح چرخش به ایندوپاسیفیک هشدار داد و تاکید کرد که این طرح حکایت از تلاش‌های اشتباه برای محدود کردن توسعه چین دارد. اتمام حجت پکن در حالی است که پیشتر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا با فروش ۱۰۰ میلیون دلاری تجهیزات و تسلیحات به تایوان با هدف تقویت سیستم‌های دفاع موشکی این جزیره موافقت کرده است. مقامات رسمی پکن در گذشته این هشدار را داده بودند در صورتیکه فروش تسلیحات آمریکا به تایوان ادامه یابد اقدامات متقابلی را انجام خواهند داد و تضمین کردند تحریم‌هایی را علیه شرکت‌های لاکهید مارتین و ریتون تکنولوژی اعمال کنند. تایوان جزیره‌ای در جنوب چین است که از سال ۱۹۴۹ میلادی به صورت خودگردان اداره می‌شود اما همچنان بخشی از تمامیت ارضی پکن است. آمریکا و متحدانش در راستای سیاست ایندوپاسیفیک سعی دارند تا با حمایت از جدایی طلبان مناطق مختلف چین از جمله تایوان، هنگ کنگ و تبت، قدرت روزافزون پکن را مهار کنند.

منبع: مهر

روسیه توافق مینسک را باطل کرد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امروز در سخنانی اعلام کرد: توافقات مینسک دیگر وجود ندارند؛ ما دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناختیم. این مقام‌های اوکراین بودند که توافق مینسک را از بین بردند. رئیس جمهور روسیه در کنفرانس مطبوعاتی امروز در این باره اضافه کرد: اروپا نتوانست کی‌یف را مجبور به اجرای توافقات مینسک کند، بنابراین روسیه ناچار شد دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد. وی در این ارتباط ادامه داد: بهترین راه حل برای مسئله جاری، صرف نظر مقامات کی‌یف از پیوستن به ناتو و پایبندی به بی طرفی است. من این را نگفتم که نیروهای نظامی ما هم اکنون به دونباس اعزام خواهند شد؛ بلکه حمایت نظامی از لوهانسک و دونتسک را اعلام کردم. به گزارش شبکه خبری راشا تودی، ولادیمیر پوتین در این باره خاطر نشان کرد: روسیه تلاش زیادی کرد تا موضوع دونباس را از طریق گفتگو و مذاکره و توافقات مینسک حل و فصل کند. البته مناقشات مرزی قابل حل و فصل خواهد بود؛ اما اکنون این موضوع غیرممکن است. بهترین راه حل این است که مقامات اوکراین از پیوستن به ناتو خودداری کنند. پوتین تأکید کرد: اقدامات احتمالی ارتش روسیه در دونباس بر اساس وضعیت میدانی صورت خواهد گرفت. دستیابی اوکراین به سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی، تهدیدی راهبردی برای روسیه به شمار می‌آید. اختلاف ما با واشنگتن و ناتو نیز به دلیل طرح‌های پیوستن اوکراین به این ائتلاف است. این در حالی است که رئیس جمهور روسیه شامگاه دوشنبه در سخنانی گفت که اوضاع در منطقه دونباس در شرق اوکراین به مرحله بحرانی و دشواری رسیده است. ولادیمیر پوتین افزود: تصمیم گرفتیم فوراً استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسیم.

منبع: مهر

شورای فدراسیون روسیه ارتش را راهی دونباس کرد

شورای فدراسیون روسیه درخواستی از پوتین در مورد استفاده از ارتش روسیه در دونباس را تأیید کرد. تصمیم به صدور مجوز لازم پیرامون استفاده از ارتش روسیه خارج از این کشور توسط اعضای شورای فدراسیون به اتفاق آرا اتخاذ شده است. بر این اساس، شورای فدراسیون روسیه تصمیم گرفت به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور اجازه دهد تا از نیروهای مسلح این کشور در دونباس استفاده کند. پیش از این، شورای فدراسیون روسیه درخواستی از رئیس جمهور روسیه برای استفاده از نیروهای مسلح این کشور در خارج از مرزهای خود، یعنی در جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک را دریافت کرده بود. «والنتینا ماتوینکو» رئیس شورای فدراسیون روسیه در سخنانی در این خصوص تاکید کرد که صحبت درباره نیروهای حافظ صلح است که اجازه گلوله باران غیرنظامیان را نمی‌دهند. به گفته نیکلای پانکوف معاون وزیر دفاع روسیه، ۱۰۰ هزار نفر از جمله ۳۰ هزار کودک تاکنون دونباس را تَرک کرده اند. گفتنی است که رئیس جمهور روسیه شامگاه دوشنبه در سخنانی گفت که اوضاع در منطقه دونباس در شرق اوکراین به مرحله بحرانی و دشواری رسیده است. ولادیمیر پوتین افزود: تصمیم گرفتیم فوراً استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسیم.

منبع: مهر

بسته تحریمی ضد روسیه به تصویب رسید

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دنبال تصمیم پوتین در مورد شرق اوکراین، بسته‌ای از تحریم‌ها را علیه روسیه «به اتفاق آرا» تصویب کردند. بنا بر اعلام لودریان، وزیر خارجه فرانسه «این تحریم‌ها به‌شدت به روسیه آسیب می‌زند.» پیش از این اتحادیه اروپا اعلام کرد که بیش از ۳۵۰ نماینده پارلمان روسیه که به توافق دونباس در خصوص استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک رأی داده‌اند را تحریم می‌کند. رئیس جمهور روسیه شامگاه دوشنبه در سخنانی گفت که اوضاع در منطقه دونباس در شرق اوکراین به مرحله بحرانی و دشواری رسیده است. رئیس جمهور روسیه گفت: تصمیم گرفتیم فوراً استقلال دو منطقه دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسیم. همچنین پس از تصمیم پوتین در مورد شرق اوکراین وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که روسیه در ۲۲ فوریه روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک آغاز کرده است.

منبع: مهر

رئیسی به تهران بازگشت

سید ابراهیم رئیسی پس از سفری دو روزه به قطر و شرکت در مجمع کشورهای صادرکننده گاز به تهران بازگشت. رئیس‌جمهوری که به منظور دیدار رسمی با امیر قطر و شرکت در ششمین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز (GECF) به قطر سفر کرده بود، با استقبال حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری و جمعی از اعضای کابینه وارد تهران شد.

منبع: ایسنا

نامزدهای ریاست‌جمهوری عراق مشخص شدند

اداره اطلاع‌رسانی پارلمان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، ۵۹ تن برای پست ریاست‌جمهوری ثبت نام کردند و نامزد شدند که ۲۶ تن رد صلاحیت شدند.پارلمان عراق اعلام کرد، دلایلی که ۲۶ نامزد کنار گذاشته شدند به این شرح است: چهار نامزد بعد از ثبت نام از نامزدی انصراف دادند ،۱۴ نامزد شرایط فعالیت سیاسی نداشتند، دو نامزد مدرک دانشگاهی‌شان تأیید نشد و شرط فعالیت و مهارت سیاسی را نداشتند، سه نامزد مدرک دانشگاهی‌شان تأیید نشد، یک نامزد مشمول تدابیر مواخذه و بازخواست می‌شدند، یک نامزد مشمول تدابیر مواخذه و عدالت شده و شرایط فعالیت سیاسی را نداشتند، یک نامزد شرایط سنی نداشت پارلمان عراق اعلام کرد، سی و سه نامزد دارای شروط نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری براساس قانون بودند که اسامی آنها به این شرح است: ۱ فیصل محسن عبود صیاد الکلابی ۲ عبد اللطیف محمد جمال رشید الشیخ محمد ۳ رزکار محمد امین حمه سعید رمضان ۴ رعد خضیر دفاک صایل الجنابی ۵ خالد صدیق عزیز محمد ۶ احمد موح عمران شبین الربیعی ۷ شهاب احمد عبد الله علی النعیمی ۸ خدیجة خدایخش اسد قلاوس۹ حیدر رشید عبد الرزاق کعید الطائی ۱۰ کمال عزیز محمد رحیم قیتولی ۱۱ حسین محسن علوان حسین الحسنی ۱۲ جمال کبسون حمید عباس ۱۳ احمد خلیل خضیر خلیل کاخوری ۱۴ اقبال عبد الله امین حسن حیلاوی ۱۵ برهم احمد صالح احمد ۱۶ لؤی عبد الصاحب عبد الوهاب محمد ۱۷ کاظم خضیر عباس حسن داوغنة ۱۸ جبار حسن جاسم عبود ۱۹ ریبوار اورحمن وستاصالح عارف ۲۰ ئومید عبد السلام قادر طه بالانی ۲۱ هادی عبد الحسین صدام محمد الفریجی ۲۲ عمر صادق مصطفی مجید العبدلی ۲۳ حمزه بریسم ثجیل مصحب المعموری ۲۴ ثائر غانم محمد علی العثمان ۲۵ احمد یحیی جاسم جوید الساعدی ۲۶ ریبر احمد خالد زبیر بارزانی ۲۷ حسین احمد هاشم وداعة الصافی ۲۸ ظافر عبد الأمیر جبار عبود القریشی ۲۹ احمد ساجت هاشم حسن العامری ۳۰ محمد عبید جدوع عبد الله ۳۱ علی عبد حمد داود الطائی ۳۲ عمر احمد کریم حسن به رزنجی ۳۳ فائزة جبار محمد باباخان

منبع: ایسنا

ربات انسان نمای هنگ کنگی ها کنفرانس گذاشت

"سوفیا"(Sophia) ربات انسان نمایی که توسط شرکت هنگ‌کنگی "هانسون رباتیک" طراحی و توسعه یافته و برای ظاهر و رفتار انسان مانندش مشهور شده، قرار است در ماه آینده میلادی در یک کنفرانس در دبی شرکت کند.سوفیا، اولین ربات انسان نمای جهان قرار است ماه مارس با شرکت در کنفرانسی در دبی در مورد نقش هوش مصنوعی در حسابرسی داخلی صحبت کند. دبی هفت تا ۹ ماه مارس سال ۲۰۲۲ میزبان بزرگترین نشست متخصصان حسابرسی این منطقه خواهد بود. در این نشست سه روزه در مورد آینده هوش مصنوعی، دیجیتالی شدن و امنیت سایبری صحبت خواهد شد. قرار است ۱۵۰۰ متخصص حسابرسی در این نشست شرکت کنند. دبی قرار است برای اولین بار میزبان اولین شهروند-ربات انسان نمای جهان به نام سوفیا طی بیستمین کنفرانس سالانه حسابرسی منطقه‌ای(ARAC) که هفتم، هشتم و ۹ مارس ۲۰۲۲ برگزار خواهد شد، باشد. سوفیا در دومین روز از این کنفرانس که به میزبانی انجمن حسابرسی داخلی امارات متحده عربی(UAE IAA) در مرکز تجارت جهانی دبی(DWTC) انجام خواهد شد، در یک جلسه تعاملی به نام "هوش مصنوعی در حرفه حسابرسی داخلی" درباره آینده هوش مصنوعی صحبت کرد. موضوع اصلی این کنفرانس انقلاب و تحول در حسابرسی داخلی است. در اکتبر ۲۰۱۷ عربستان سعودی نخستین کشوری نام گرفت که به ربات سوفیا حق شهروندی داد. برگزارکنندگان حضور سوفیا در این کنفرانس هوشمند را به عنوان نمادی از آینده هوش مصنوعی توصیف کردند. "عبدالقادر عبید علی"(Abdulqader Obaid Ali) رئیس هیئت مدیره انجمن حسابرسی داخلی امارات متحده عربی گفت: ما مفتخریم و خوشحالیم که سوفیا را برای اولین بار در دبی دعوت می‌کنیم تا درباره نیاز به حضور فناوری در همه حرفه‌ها صحبت کنیم. این کنفرانس در راستای دستاورد امارات متحده عربی به عنوان اولین دولت در جهان که دارای وزارت هوش مصنوعی است، انجام خواهد شد. ما موضوع کنفرانس یعنی "انقلاب و تحول در حسابرسی داخلی " را برای مجذوب کردن ذهن و توجه حسابرسان داخلی در سراسر جهان به این موضوع انتخاب کردیم. امروزه چالش پیش روی حسابرسان داخلی، اختلال در فناوری است و افرادی که نتوانند با این جریان همگام شوند، از مسیر دور خواهند شد. آنها باید برای آینده آماده باشند و با هوش مصنوعی، فناوری بلاک چین و رباتیک آشنا باشند. این کنفرانس آنها را قادر خواهد ساخت تا سفری آموزشی را آغاز کنند که به آنها کمک می‌کند تا دریابند حرفه حسابرسی داخلی طی ۲۰ تا ۳۰ سال آینده چگونه خواهد بود. شرکت کنندگان این فرصت را خواهند داشت تا طی این کنفرانس از تجربیات بیش از ۴۰ سخنران بین المللی و نویسنده مشهور در این زمینه بهره‌مند شوند. اهداف کنفرانس، یادگیری استراتژی‌، ابزارها، روش‌ها و شیوه‌های جدید برای دیدن نتایج مثبت در مسیر شغلی حسابرسان داخلی است. ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۶ شرکت هنگ‌کنگی "هانسون رباتیک" ربات سوفیا را فعال کرد و این ربات پیشرفته به قدری شهرت پیدا کرده است که هانسون رباتیک برای او به طور جداگانه حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی ساخته که این موضوع شهرت سوفیا را دو چندان کرده است. شرکت هانسون رباتیک پیشتر گفته بود چهره سوفیا را با الهام از چهره شخصیت‌هایی مانند ملکه نفرتیتی، آدری هپبورن و آماندا هانسون (همسر طراح این ربات) طراحی کرده است. ربات سوفیا دارای هوش مصنوعی، قدرت پردازش داده‌های تصویری و سیستم تشخیص چهره است. او همچنین قادر به تقلید و حالات چهره حرکات انسان، پاسخ دادن به برخی پرسش‌ها و مکالمات ساده درباره موضوعات از پیش تعیین شده است. سوفیا، یک ربات است که دارای شباهت ظاهری بی‌نظیر به انسان است. این ربات دارای توانایی‌های پیچیده بسیاری است و حتی قادر به ابراز احساسات پیچیده انسانی نیز می‌باشد.

منبع: ایسنا

ایران به کیت تشخیص آلاینده‌ها دست یافت

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اعلام کرد: تحقیقات این پژوهشگاه منجر به صرفه جویی ۴۱ میلیون دلاری ارز در کشور شده است. با برگزاری مراسم تودیع و معارفه، دکتر غلامرضا صالحی جوزانی به عنوان سرپرست پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی منصوب شد. تاکنون دکتر گلکاری در سمت ریاست این پژوهشگاه مشغول به فعالیت بوده است. دکتر غلامرضا صالحی جوزانی استاد پژوهشی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی بوده است. در این مراسم دکتر گلکاری با اشاره به برنامه‌های اجرایی در این پژوهشگاه برای توسعه فناوری‌های حوزه بیوتکنولوژی، اظهار کرد: کمبود اعتبارات یکی از چالش‌های ما بوده است که سعی شد با روش‌هایی پاسخگوی اجرای پروژه‌های تحقیقاتی باشیم. دکتر جوزانی همچنین بیوتکنولوژی را یکی از ۸ فناوری برتر دنیا دانست و گفت: بازار جهانی این فناوری ۵۵۰ میلیارد دلار برآورد شده که این میزان گردش پول در حوزه نفت و فرآورده‌های سوختی وجود ندارد. وی ادامه داد: بازار در حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار بوده است که این میزان تا ۵ سال آینده به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید و این امر موجب شده تا مسؤولان به این حوزه توجه بیشتری داشته باشند. رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان اینکه در سال‌های اخیر هوش مصنوعی و پرینترهای ۳ بعدی به حوزه بیوتکنولوژی کشاورزی وارد شده است، بر حرکت محققان در این زمینه تاکید کرد. وی، تأسیس این پژوهشگاه را مربوط به سال ۷۹ دانست و اظهار کرد: این پژوهشگاه دارای ۴ مرکز منطقه‌ای است که مرکز مشهد به دلیل نبود نیروی انسانی فعالیت آن متوقف شده و امیدواریم با راهکارهای مناسبی این مرکز نیز فعالیت خود را از سر گیرد. صالحی جوزانی مأموریت این پژوهشگاه را استفاده از فناوری‌های نوین در ایجاد امنیت غذایی نام برد و یادآور شد: در این راستا اکثر فناوری‌های نوین در این حوزه در این پژوهشگاه توسعه یافته است، ضمن آنکه امکانات تحقیقاتی ما جزو برترین‌های حوزه کشاورزی محسوب می‌شود. وی ۳۰ مورد انتقال فناوری طی ۱۵ سال اخیر را از دیگر دستاوردهای این پژوهشگاه ذکر کرد و ادامه داد: علاوه بر آن دستاوردهای این مرکز تحقیقاتی منجر به ۴۱ میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است. صالحی جوزانی اضافه کرد: همچنین این پژوهشگاه به کیت تشخیص آلودگی‌هایی چون آمونیاک دست یافته است.

منبع: ایسنا

قوه قضائیه برای تخلف الکترونیکی از مجوزها حبس گذاشت

ذبیح الله خدائیان گفت: در تبصره ۴ ماده ۷ این قانون تاکید شده است، دستگاه‌هایی که مجوز کسب و کار صادر می‌کنند مکلف هستند ثبت درخواست و صدور همه مجوزها را به صورت الکترونیکی در درگاه ملی مجوزهای کشور ارائه دهند. به گفته سخنگوی قوه قضائیه اصل ۴۴ قانون اساسی در سال ۱۳۹۹ اصلاح شد و بعد از آن ضمانت اجرای مناسبی برای احکامی که در این قانون به آن‌ها اشاره شده بود، تعیین شده است. خدائیان گفت: چنانچه دستگاه‌هایی که در موعد مقرر (یک سال بعد از لازم الاجرا شدن قانون) که ۱۸ اسفند ماه امسال است مجوزهای صادره کسب و کار را به صورت الکترونیکی در درگاه ملی مجوزهای کشور ارائه ندهند و یا شرط، مدرک و هزینه بیشتری از متقاضیان طلب کنند، مشمول مجازات تعیین شده در ماده ۶۰۰ قانون تعزیرات خواهند شد که در این ماده ۲ ماه تا یک سال حبس برای متخلفان در نظر گرفته شده است.

منبع: خبرنگاران جوان

نفت جهش کرد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با امضای فرمانی استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک از اوکراین را به رسمیت شناخت و به ارتش این کشور دستور داد وارد این مناطق شوند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند اگر جنگ میان روسیه و اوکراین در روزهای آینده بالا بگیرد قیمت هر بشکه نفت به بیشتر از ۱۰۰ دلار خواهد رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت دریای شمال با ۲.۹۱ درصد افزایش به ۹۶ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۳.۰۶ درصد افزایش، ۹۳ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. برخی منابع خبری به نقل از ارتش روسیه گفتند روز گذشته نیروهای روسی یک گروه ۵ نفره از خرابکاران را که قصد ورود به روسیه را داشتند کشتند. اوکراین این ادعا را به شدت تکذیب و آن را رد کرده است. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز دوشنبه خبر داد جو بایدن و ولادیمیر پوتین بر سر برگزاری نشستی برای بررسی مسائل اوکراین با یکدیگر به توافق رسیده اند.

منبع: خبرنگاران جوان

تبریز شهدای نیروی هوایی را تشییع کرد

مراسم تشییع پیکر شهید صادق فلاحی استاد خلبان پایگاه شهید فکوری تبریز و سروان علیرضا حنیفه‌زاد از خلبانان جوان و یک شهروند تبریزی که صبح دیروز در سانحه سقوط جنگنده اف ۵ تبریز به شهادت رسیدند با حضور مردم برگزار شد. مراسم تشییع این شهدا از ساعت ۱۰ صبح امروز از میدان شهدا به سمت میدان ساعت برگزار شد. دیروز هواپیمای اف ۵ پایگاه شهید فکوری هنگام بازگشت از مأموریت آموزشی به علت اشکال فنی دچار سانحه شد و خلبانان این هواپیما که با اقدام شجاعانه و با نثار جان خود مانع از سانحه بزرگ‌تر شدند و به شهادت رسیدند. خلبانان این هواپیمای آموزشی با وجود اینکه می‌توانستند از صندلی پران استفاده کرده و جان خود را نجات دهند، با از خودگذشتگی و رشادت، هواپیما را به منطقه کم جمعیت هدایت کرده و مانع از سقوط هواپیما در منطقه‌ای پرجمعیت و پرتراکم شدند. سرهنگ دوم صادق فلاحی از بهترین استاد خلبانان پایگاه شهید فکوری تبریز و سروان علیرضا حنیفه‌زاد از خلبانان جوان این پایگاه در این سانحه به شهادت رسیدند همچنین یکی از هموطنان عزیزمان نیز جان خود را از دست داد.

منبع: خبرنگاران جوان

افزایش کرایه تاکسی تصویب شد

اعضای شورای شهر تهران افزایش ۲۵ درصدی کرایه تاکسی در سال آینده را تصویب کردند. در صحن شورای شهر تهران، لایحه افزایش ۲۵ درصدی نرخ کرایه تاکسی در سال آینده مورد بررسی اعضا قرار گرفت و به تصویب رسید. در جریان بررسی این لایحه جعفر تشکری گفت: در این لایحه تنها ذکر شده که کرایه تاکسی ۲۵ درصد افزایش پیدا کند، اما به نظر من در بعضی از خطوط تاکسی می‌توانیم تا ۳۵ درصد افزایش قیمت دهیم، اما طبیعتاً بعضی از خطوط هم نیاز به ۲۵ درصد افزایش ندارد. به گفته عضو شورای شهر تهران، امکان دارد که نرخ کرایه در ساعات پیک تغییر پیدا کند.

منبع: خبرنگاران جوان

انصاف نیوز مجرم شد

احمد مومنی‌راد در خصوص جزئیات پرونده سیاسی گفت: این پرونده مربوط به مدیر مسئول پایگاه اطلاع رسانی علی مطهری و خبرنگار پایگاه مذکور به اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، توهین و افترا بود که هیأت منصفه باتفاق آرا در موضوعات اتهامات مذکور متهمان را مجرم ندانست. سخنگوی هیأت منصفه جرایم مطبوعاتی و سیاسی در مورد جزئیات پرونده جرم مطبوعاتی گفت: این پرونده مربوط به مدیر مسئول پایگاه خبری انصاف نیوز به اتهامات نشر مطالب خلاف واقع، نشر مطالب خلاف قانون اساسی و نشر مطالب خلاف موازین شرعی بود که هیأت منصفه با اکثریت آرا متهم را در اتهامات فوق الذکر مجرم دانست و در ادامه هیأت با اکثریت آرا در اتهامات مذکور متهم را مستحق تخفیف دانست.

منبع: خبرنگاران جوان

لایحه بازنشستگان به کمیسیون تلفیق برگشت

در جلسه علنی مجلس، بند مربوط به پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و استمرار همسان‌سازی بازنشستگان به کمیسیون تلفیق ارجاع شد. عبدالرضا مصری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱، گفت: با توجه به اینکه پیشنهادات زیادی درباره بند الحاقی یک تبصره ۲ در بخش درآمدی لایحه بودجه وجود دارد، این موضوع برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود. وی بیان کرد: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه این بند را مجدداً بررسی کنند تا نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این باره تأمین شود. در بند الحاقی یک تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۱، دولت مکلف شده است مبلغ یک میلیون و سیصد هزار میلیارد (۱.۳۰۰. ۰۰۰.۰۰۰. ۰۰۰.۰۰۰) ریال از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی بابت پرداخت بدهی خود تأدیه کند. در بخش هزینه‌ای آن نیز مصارفی، چون پرداخت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و استمرار همسان‌سازی بازنشستگان تأمین اجتماعی و لشکری و بنیاد شهید و ایثارگران پیش بینی شده است.

منبع: شبکه خبر

فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۱ اعلام شد

مرتضی شایسته سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم‌های قطعی راه‌یافته به اکران نوروز ۱۴۰۱ را اعلام کرد. به گفته شایسته فیلم‌های «روز صفر» به کارگردانی سعید ملکان، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر، «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی، «قدغن» به کارگردانی مجید مافی و «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی در ترکیب نوروز سال آینده روی پرده می‌روند. وی افزود: اکران این فیلم‌ها از روز ۱۸ اسفندماه به‌صورت همزمان در سینماهای سراسر کشور آغاز خواهد شد. شورای صنفی اکران هنوز درباره افزایش قیمت بلیت سینماها برای اکران در سال جدید تصمیم‌گیری نکرده است.

منبع: شبکه خبر

اسرائیل به شکست اعتراف کرد

«عاموس هارئیل» در گفت و گو با روزنامه صهیونیستی «هاآرتص به بررسی وضعیت سوریه در یازدهمین سالگرد وقوع توطئه جهانی برای تجزیه این کشور عربی پرداخت و اعتراف کرد که با شروع سال ۲۰۲۲، من مطمئن هستم که جنگ در سوریه عملاً پایان یافته و گرد و غبارهای این جنگ فرونشسته است. رژیم اشغالگر اسرائیل از ابتدای به وجود آمدن بحران سوریه اعلام کرده بود که منافع تاکتیکی و استراتژیک این رژیم اقتضا می‌کند که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه از قدرت برکنار شود و در همین راستا این رژیم در طول این مدت، خدمات پزشکی و سایر خدمات را در بیمارستان‌های خود به هزاران نفر از اعضای مجروح گروه‌های تروریستی مخالف نظام سوریه ارائه کرد. امروز و پس از گذشت ۱۱ سال از توطئه جهانی علیه سوریه، یک منبع امنیتی ارشد و مسئول بلند پایه رژیم اسرائیل در مصاحبه خود با روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» اعتراف کرد که با شروع سال جدید میلادی (۲۰۲۲) جنگ در سوریه عملاً پایان یافت و گرد و غبارهای این جنگ فروکش کرد. این روزنامه صهیونیستی همچنین به نقل از یک مقام دیگر این رژیم که به نامش اشاره‌ای نشده است نوشت: تمام قواعد بازی که می‌شناسیم تغییر کرده است و در مقابل چشمان ما، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه همانطور که وصف می‌کند در حال طراحی و توسعه سوریه جدید است. این مقام بلندپایه رژیم اسرائیل افزود: پس از یک دهه که سوریه در یک جنگ داخلی وحشیانه غرق در خون شد و صدها هزار نفر کشته و زخمی شدند و میلیون‌ها نفر از کشور آواره شدند، «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در قدرت است و تلاش می‌کند تا حاکمیت دولت سوریه را بر کل کشور تحمیل کند. این تحلیلگر اسرائیلی به نقل از همین منبع تاکید کرد که اقدام «اسد» مدیون ایرانی‌ها و حزب الله لبنان است زیرا در آغاز جنگ داخلی، نظام سوریه چند شکست بزرگ خورد اما ایران و حزب الله به کمک او شتافتند و او را به پیروزی رساندند. به گفته وی، ایران و حزب‌الله لبنان از سال ۲۰۱۲ از طریق مشاوره نظامی، انتقال تسلیحات و کمک‌های اقتصادی و از طریق اعزام نیروهای رزمی به دولت قانونی سوریه کمک و از فروپاشی و تجزیه این کشور جلوگیری کردند. این تحلیلگر نظامی رژیم اسرائیل با اشاره به اینکه پس از آن روسیه با هماهنگی سوریه و ابتکار ایران وارد این جنگ شد، افزود: مداخله نیروهای خارجی رژیم «اسد» را نجات داد و سیطره آن بر کشور را بازگرداند. به گفته منابع اسرائیلی، رژیم سوریه از سال ۲۰۱۸ برای تحمیل مجدد حاکمیت خود بر کشور و ایجاد ارتش قدرتمند و نظام‌مند تلاش کرده است. این منابع با اشاره به اینکه تاکنون تمامی مناطقی که قبل از جنگ داخلی تحت سیطره و حاکمیت نظام سوریه بود به حاکمیت این نظام بازنگشته است، در عین حال افزودند که نظام سوریه تمام تلاش خود را برای آزادسازی تمام سرزمین سوریه و رسیدن به این هدف به کار گرفته است.

منبع: ایرنا

تنش اوکراین بورس‌های آسیایی را قرمز پوش کرد

بر پایه جدیدترین گزارش‌های خبری، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز سوم اسفند ماه سال جاری اعلام کرد که مسکو استقلال جمهوری‌های مردمی «دونتسک» و «لوگانسک» را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. به گزارش پایگاه خبری «آسیا پلاس تی جی»، تشدید اختلافات میان غرب و روسیه بر سر مساله اوکراین که ممکن است تحریم‌های شدیدی را علیه مسکو به دنبال داشته باشد می‌تواند بر اقتصاد آسیا به ویژه منطقه اوراسیا تأثیرات مؤثری داشته باشد. به نوشته مؤسسه مطالعاتی مودی، تشدید اختلافات میان اوکراین و روسیه نه تنها اقتصاد آسیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه به اقتصادی کل جهان نیز خساراتی را وارد می‌سازد. بر اساس این گزارش، یکی از مناطقی که بیشترین آسیب را در نتیجه اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه متحمل می‌شود، منطقه اوراسیا به ویژه کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در هم تنیدگی اقتصادی فراوانی با روسیه دارند. به استناد آمارها، روسیه در میان شرکای اصلی در اوراسیا، همچنان بالاترین سهم را به خود اختصاص داده است و ۱۳۵ میلیون دلار از کل صادرات خود به اوراسیا را به روسیه انجام داده و پس از آن ارمنستان با ۶۰، قزاقستان با ۳۸، قرقیزستان با ۱۸ و بلاروس با پنج میلیون دلار قرار دارند. پنج کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان اعضای اتحادیه اوراسیا را تشکیل می‌دهند. نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد هسته اولیه شکل‌گیری اتحادیه اقتصادی اوراسیا بر اساس رویکرد روس‌ها برای حفظ نفوذ نسبی خود در جمهوری‌های شوروی سابق در دهه ۱۹۹۰ باز می‌گردد. در این دوره زمانی مسکو می‌کوشید با ایجاد مکانیزم‌هایی روندها و فرایندهای پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی (سابق) برای حفظ جایگاه خود در اوراسیا بازگردد. بنابراین چنانچه تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال شود، به طور غیر مستقیم بر حجم مبادلات تجاری و اقتصاد کشورهای اتحاد جماهیر سابق شوروی، اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و حتی اتحادیه اروپا نیز تأثیر می‌گذارد. گفتنی است اتحادیه اروپا یکی از مهم‌ترین شرکای تجاری- اقتصادی اتحادیه اقتصادی اوراسیا به شمار می‌آید. به عبارت دیگر اقتصادهای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اتحادیه اروپا از لحاظ تاریخی مکمل یکدیگر هستند. صادرات فناوری‌های عالی از اتحادیه اروپا برای اتحادیه اقتصادی اوراسیا و صدور ثابت منابع انرژی از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای اتحادیه اروپا مهم است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha