دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جنگ روسیه و اکراین

حوزه/ تنش میان روسیه و اوکراین که طی چند روز اخیر و با استقلال دو منطقه از اکراین به شدت بحرانی شده بود از امروز رنگ خون به خود گرفت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، تنش میان روسیه و اوکراین که طی چند روز اخیر و با استقلال دو منطقه از اکراین به شدت بحرانی شده بود از امروز رنگ خون به خود گرفت.

در ادامه مهم ترین موضع گیری ها و رویدادهای مرتبط با حمله روسیه به اکراین را مرور می کنیم:

کرملین: هدف از بین‌بردن توانمندی‌های نظامی کی‌یف است

دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه امروز پنجشنبه هدف از عملیات نظامی ویژه این کشور علیه اوکراین را توضیح داد و گفت: هدف خنثی‌سازی و از بین‌بردن توانمندی‌های نظامی کی‌یف است زیرا تهدیدی برای امنیت ملی ماست.

بحران چند ساله روسیه و اکراین ختم به خیر نشد

وی در این‌باره توضیح داد: عملیات ویژه برای غیرنظامی کردن اوکراین توسط منافع ملی و نگرانی برای آینده انجام می‌شود و هیچ هدف دیگری در آن دنبال نمی‌شود.

سخنگوی کرملین اضافه کرد: البته، وضعیت بسیار نگران کننده است و البته، این یک موضوع بسیار بسیار دشوار است. در واقع نگرانی برای آینده کشورمان و منافع ملی این امر را ضروری کرد.

رئیس‌جمهور اوکراین: از شمال تا جنوب زیر حملات هوایی روسیه قرار داریم

ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در اولین سخنرانی تلویزیونی بعد از آغاز عملیات نظامی روسیه علیه اهدافی در این کشور، به متحمل شدن تلفات اذعان کرد.

زلنسکی در این‌باره توضیح داد: کشور ما از شمال تا جنوب بمباران می‌شود. ارتش ما قوی است و همه باید از آن حمایت کنیم. ما بر اثر بمباران روسیه تلفات زیادی داده ایم.

وی ادامه داد: هر اوکراینی که می‌تواند سلاح حمل کند، باید به مراکز آموزشی برود. اوکراینی‌ها با هر چیزی که می‌توانند، از کشور خود دفاع کنند.

بحران چند ساله روسیه و اکراین ختم به خیر نشد

رئیس‌جمهور اوکراین با اعلام قطع کامل روابط با مسکو اظهار داشت: ما روابط دیپلماتیک خود را با روسیه قطع کرده ایم. ارتش ما با قدرت به تجاوز روسیه پاسخ می‌دهد. کشور ما در همه جبهه‌ها مورد حمله روسیه قرار دارد.

زلنسکی با درخواست از مردم روسیه برای تظاهرات و اعتراض به عملیات نظامی این کشور علیه اوکراین، اضافه کرد: آنچه روسیه امروز انجام داد، مشابه اقدامات نازی‌ها در جنگ جهانی دوم است.

ناتو: تجمع نیروهای خود را در بخش شرقی ائتلاف افزایش میدهیم

ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درپی وقایع امروز در اوکراین در سخنانی در بروکسل گفت که صلح در اروپا ضربه خورد و از هم فروپاشیده شد.

استولتنبرگ گفت: روسیه به اوکراین حمله کرد این یک اقدام جنگی است.

وی افزود: دراین میانه ما به یاد مردم شجاع اوکراین هستیم، متاسفانه آنچه که طی ماه های گذشته به آن هشدار داده بودیم و با وجود تمامی درخواست ها و تلاش های خستگی ناپذیر سیاسی از روسیه برای تغییر رویه، به این امر رسیدیم.

استولتنبرگ خاطرنشان کرد: در پاسخ به حمله روسیه، تصمیم گرفتیم تجمع نیروهای خود را در بخش شرقی ائتلاف افزایش دهیم.

استولتنبرگ گفت: صلح در قاره ما (اروپا) از هم فرو پاشیده شد و از بین رفته است.

دبیرکل ناتو یادآور شد: به اوکراین پیشنهاد دادیم سامانه دفاعی ارسال کنیم، اما تصمیم به ارسال نیرو نداریم.

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان هم در واکنش به این رویداد گفت: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با حمله به اوکراین، صلح و امنیت در تمام اروپا را تهدید می‌کند.

شولتز در واکنش به عملیات نظامی ویژه روسیه علیه اوکراین ادامه داد: ما رایزنی‌هایی با اتحادیه اروپا و ناتو برای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه انجام دادیم و رهبران روسیه باید بهای سنگینی بپردازند.

بحران چند ساله روسیه و اکراین ختم به خیر نشد

صدراعظم آلمان با باین اینکه پوتین صلح و امنیت در تمام اروپا را تهدید می‌کند، تاکید کرد: ما در کنار اوکراین ایستاده‌ایم و پیشنهاد می‌کنم جلسه‌ای با همه رهبران اروپایی و ناتو تشکیل شود.

مارک روته نخست وزیر هلند هم گفت که تحریم‌های اتحادیه اروپا باید علیه رئیس جمهور روسیه و دولت او به دلیل عملیات در اوکراین اعمال شود.

واکنش رسمی ایران: باوجود اقدامات تحریک آمیز ناتو، توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بحران اوکراین را معلول اقدامات تحریک آمیز ناتو دانست و با این حال تصریح کرد: توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در پی تحولات اخیر در اوکراین در توئیتی نوشت: بحران اوکراین ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد.

وی افزود: ما توسل به جنگ را راه‌حل نمی‌دانیم. برقراری آتش بس و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و دموکراتیک یک ضرورت است.

همچنین سفارت ایران در اوکراین برای خروج ایرانیان از این کشور درخواست داد.

موارد درج شده در اطلاعیه سفارت ایران در اوکراین به این شرح است:

۱- تمامی ایرانیان مقیم و دانشجویان از هر امکانی برای خروج از اوکراین اقدام کنند.

۲- در صورت فراهم نبودن شرایط خروج از اوکراین، اکیداً درخواست می‌شود در نقاط امن و پناهگاه‌های معرفی شده از سوی مسئولین شهری و استانی مستقر شوند.

۳- اکیداً توصیه می گردد از نزدیک شدن به مراکز نظامی و حساس اجتناب نمایند.

۴- با توجه به اینکه در شرایط کنونی آسمان اوکراین بسته است، رایزنی های سفارت با دولت اوکراین بمنظور کسب مجوز پرواز در صورت رفع محدودیت ها ادامه دارد و مراتب متعاقباً طی اطلاعیه‌های بعدی اعلام می گردد.

رئیس منطقه لوهانسک: از روسیه درخواست کمک می کنیم

لئونید پاسچنیک رئیس منطقه استقلال طلب لوهانسک گفت: نیروهای داوطلب بسیاری برای جنگ با اوکراین و دفاع از این جمهوری اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی افزود: بدون تردید ما از روسیه درخواست کمک می کنیم و روسیه هم در این مورد کوتاهی نکرده است. اغلب شهروندان ما در اوکراین به زبان روسی سخن می گویند. این سرزمین، تاریخ و خانواده ماست و ما تاریخ و دین واحد داریم.

لئونید پاسچنیک تصریح کرد: پس از امضای توافق دوستی و همکاری با پوتین و پس از آنکه پوتین استقلال ما را به رسمیت شناخت، همه در لوهانسک این اتفاق را جشن گرفتند.

خبرنگار العالم در مسکو: عملیات نظامی در دفاع از دو جمهوری لوهانسک و دونباس انجام شده است

در همین حال «عیسی عیسی» خبرنگار العالم در مسکو تاکید کرد که عملیات نظامی روسیه آنطور که روس ها می گویند، در دفاع از دو جمهوری لوهانسک و دونباس انجام شده و مسکو تلاش می کند با بستن حریم هوایی این دو منطقه، از غیر نظامیان مراقبت کند.

وی طی گفتگوی تلفنی مستقیم با این شبکه اظهار داشت: پس از آنکه رئیس جمهور روسیه استقلال لوهانسک و دونباس را اعلام کرد، بنا بر قوانین بین المللی و طبق خواسته روسای این دو منطقه، پوتین مکلف شد که برای حمایت غیر نظامیان از تجاوز نیروهای اوکراینی و جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی، نیروهای نظامی روسیه را به آنجا وارد کند.

عیسی افزود: اگر روسیه می خواست اوکراین را اشغال کند، از سال ۲۰۱۴ این کار را می کرد اما مسکو تمام تلاش خود را کرده تا این بحران را از راه های مسالمت آمیز حل و فصل کند. لیکن بعد از مداخله آمریکا و پافشاری اوکراین بر عضویت در پیمان ناتو، پوتین وجود روسیه و امنیت مرزهای آن را در خطر دید.

مسلم شعیتو کارشناس مسادل روسیه هم گفت: روسیه پس از ۸ سال انتظار و مذاکره دیپلماتیک با آمریکا و دولت های اروپایی حامی کودتاگران اوکراین، سرانجام تصمیم به اقدام نظامی گرفت.

وی افزود: ولادیمیر پوتین از ۸ سال پیش خواهان اجرای توافق نامه مینسک و نورماندی بود.

این کارشناس مسائل روسیه خاطرنشان کرد: دو منطقه دونتسک و لوهانسک از ۸ سال پیش هدف بمباران و ویرانی بودند و روس ها در اوکراین مورد بیشترین سرکوب قرار گرفته اند و حتی از صحبت به زبان خود نیز منع می شدند، درحالیکه این زبان در اوکراین رایج است و حتی رئیس جمهور این کشور نیز به زبان روسی صحبت می کند.

شعیتو اظهار داشت: این مسائل باعث شد که اوکراین به پایگاه مهم ناتو تبدیل شود و امنیت استراتژیک روسیه را مستقیماً به خطر بیاندازد، لذا طی دو ماه گذشته رئیس جمهور روسیه پیام های کاملاً روشنی به آمریکا و ناتو داده تا به شروط او مبنی بر حفظ امنیت اروپا پایبند باشند، اما مسئولان اوکراین و اروپا از عمل به آن سر باز زدند و در نهایت، عملیات نظامی امروز صبح لاجرم اتفاق افتاد.

قیمت نفت سه رقمی شد

از سوی دیگر به دنبال تنش‌ها بین روسیه و اوکراین، قیمت نفت پس از سال‌ها دوباره سه رقمی شد و به ۱۰۲ دلار رسید.

بحران چند ساله روسیه و اکراین ختم به خیر نشد

قیمت هر بشکه نفت خام برنت در بورس لندن به ۱۰۲ دلار رسید. در بازار آمریکا نیز هر بشکه نفت خام ۴.۲۳ دلار افزایش یافت و به ۹۶.۳۴ دلار رسید.

بازار نفت آخرین بار سال ۲۰۱۴ قیمت بالای ۱۰۰ دلار را تجربه کرده بود.

کنگره آمریکا خواستار تحریم‌های فلج‌کننده علیه مسکو شد

نمایندگان کنگره آمریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین خواستار تحریم‌های فلج‌کننده علیه مسکو شدند.

«باب منندز» رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: «قلب من برای مردم اوکراین سنگین است. به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا، متعهد هستم تا اطمینان حاصل کنم که آمریکا حداکثر هزینه را به پوتین، اقتصاد روسیه و آن‌هایی تحمیل کند که پایمال شدن حاکمیت اوکراین را تسهیل کردند».

«کریس مورفی» سناتور دموکرات هم از ایالت کنتیکت، عملیات نظامی ویژه روسیه را در اوکراین یک اقدام «شرورانه و وحشتناک ناشی از ضعف مسکو» توصیف و تأکید کرد آمریکا در نبرد با مسکو کنار اوکراین خواهد ایستاد.

مورفی که یکی از اعضای کمیته روابط خارجی سنا است، افزود: «تصمیم پوتین اشتباهی تعیین‌کننده‌ای برای او است. مردم اوکراین تا زمانی که لازم باشد، به نبرد ادامه می‌دهند و آمریکا در این نبرد کنار آن‌ها خواهد بود.

سناتور میت رامنی جمهوری‌خواه، یکی دیگر از اعضای کمیته روابط خارجی سنا گفت: «سخت ترین مجازات های اقتصادی» باید علیه روسیه اعمال شود.

ساقط شدن هواپیما و بالگرد نظامی طرفین

برخی رسانه‌ها می‌گویند نیروهای روسیه یک هواپیمای ترابری نظامی آنتونوف An-26 اوکراین را در منطقه کی‌یف هدف قرار داده‌اند. گفته شده این هواپیما ۱۴ سرنشین داشته و طبق اطلاعات اولیه پنج نفر کشته شده‌اند. همچنین وزارت دفاع اوکراین از سرنگونی دو فروند بالگرد روسیه در نزدیکی کی‌یف خبر داده است.

تصاویری در فضای مجازی منتشر شده است که مردم اوکراین را در حالیکه بر روی پله های مترو نشسته‌اند و مخفی شده‌اند، نشان می‌دهد. همچنین تعداد زیادی از مردم به پناهگاه ها رفته اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • muhammadali IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۵
    0 0
    اللهم اشغل الظالمین بالظالمین