دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ نشست " رسالت دانشگاهیان در جهاد تبیین " در ارومیه

حوزه/ مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه گفت: جهاد تبیین برگرفته از آیات قرآن است و خداوند بر رسول اسلام(ص) واجب کرده بود تا علاوه بر تلاوت قرآن و بیان معارف به مردم، عمق آیات را استخراج و به مردم تبیین کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی امروز در نشست "جهاد تبیین و رسالت دانشگاهیان" که در سالن شهید باکری دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه برگزار شد، با بیان این‌که آیه " وَأَنزَلْنَآ إِلَیْکَ ٱلذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ" ناظر به جهاد تبیین است، اظهار داشت: جهاد تبیین برگرفته از آیات قرآن است و خداوند بر رسول اسلام(ص) واجب کرده بود تا علاوه بر تلاوت قرآن و بیان معارف به مردم، عمق آیات را استخراج و به مردم تبیین کنند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان اینکه قرآن ظاهری دارد که همه بدان توجه دارند و یک عمق و باطن که باید توسط علما و نخبگان به مردم تبیین شود.

وی افزود: عده‌ای صرفا به خواندن متن عربی و یا ترجمه قرآن اکتفا می‌کنند و این کافی نیست، چرا که هدف کتاب الهی هدایت بشر است و یکی از وظایف حوزه و دانشگاه، ترغیب طلاب و دانشجویان برای ختم ترجمه‌های قرآن است و گاهی این نقص در طلاب هم وجود دارد که در ترجمه واژه‌های سخت قرآن با مشکل مواجه می‌شوند.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه ادامه داد: یکی از سفارشات علامه حسن زاده به طلاب خواندن یک دوره ترجمه قرآن و نوشتن کلمات مشکل بود و این اولین کاری است که به طلاب توصیه می‌شد و لذا باید این مسئله هم به یک رسم تبدیل شود تا در قرائت‌های ابتدای مجالس چند آیه‌ای هم برای مردم ترجمه شود.

قرآن برای همه دردها نسخه شفابخش دارد

وی تاکید کرد: حجم معارف باطنی قرآن، صدها برابر مطالب ظاهری آن است و از آنجایی که خداوند قرآن را نسخه شفا بخش همه دردها معرفی می‌کند، بنابراین لازم است تا نخبگان و متفکرین جامعه با تعمق در آیات قرآن و تفاسیر نوشته شده، برای مشکلات اقتصادی، فقر، روانشناسی و فلسفی راه حل پیدا کنند، چرا که این موضوع در باطن آیات قرآن وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین زمانی با بیان این که قرآن کریم برای بسیاری از مشکلات کنونی دنیا اعم از مسائل تربیتی و حقوقی راه حل دارد، گفت: در قرآن بر اساس نیازهای نو ظهور جامعه بشری به صورت کلی و کددار، راه‌حل‌هایی بیان شده و رهبر معظم انقلاب نیز بر همین استخراج علوم اسلامی از قرآن تاکید دارند.

وی بیان داشت: بسیاری از کتب مدیریتی و حقوقی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود متعلق به غربی‌هاست، در حالی که آموزه‌های مدیریتی که در قرآن وجود دارد، بسیار بالاتر از نمونه‌های غربی آن است و لذا مطالبی که پروردگار در قرآن بیان کرده‌اند و صرف با قرائت قرآن انسان آن را به درستی درک نمی‌کند و نیازمند به تبیین هستیم.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: امام علی(ع) به عنوان یکی از شاگردان پیامبر اکرم (ص) در مورد تفسیر سوره حمد می‌فرمایند؛ "لَوْ شِئْتُ لَأَوْقَرْتُ سَبْعِینَ بَعِیراً فِی تَفْسِیرِ فَاتِحَةِ اَلْکِتَابِ"، یعنی اگر بخواهم سوره حمد را تفسیر کنم باید هفت شتر آن را حمل کنند.

وی به علت تاکید رهبر انقلاب بر جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: انقلاب اسلامی با هدف تحقق بخشی به همه آرمان‌های اسلام در ایران و عرضه آن به دنیا به وجود آمد و بر آن استقامت ورزید و امروز انقلاب اسلامی با وجود همه مقابله‌هایی که جهان غرب با آن دارد به همه دنیا نفوذ کرده و لذا غربی‌ها از آن احساس خطر می‌کنند، موضوعی که بنده در سی کشوری که حضور داشتم و نفوذ جمهوری اسلامی را بسیار عمیق و شگفت آور دیدم.

دشمن در عرصه های اقتصادی و جنگ سخت از ایران شکست خورده

حجت الاسلام و المسلمین زمانی حملات استبکار در این چهل سال را نظامی، اقتصادی و فرهنگی توصیف کرد و افزود: دنیای استکبار با جنگ نظامی، اقتصادی و فرهنگی علیه جمهوری اسلامی حمله کرد و تاکنون نیز به روش‌های مختلف به آن ادامه می‌دهد.

وی تصریح کرد: در جنگ ۸ ساله تمام غرب از صدام حمایت کرد و نشانه آن نیز وجود اسیر بیش از ۲۴ کشور جهان بود و حتی در ماجرای داعش نیز باز همین‌ها پای کار آمدند و با وجودحمایت‌های گوناگون بازهم نتوانستند انقلاب را از پای در بیاورند.

وی با تاکید بر اینکه هر چند تن انقلاب در این چهل سال زخم برداشته، اما قوی تر شده است، اظهار داشت: تحریم، تورم، گرانی، مقابله از فروش نفت ایران، بستن حساب‌های بانکی و مقابله با داد و ستد خارجی و حملات بدون وقفه در عرصه‌های فرهنگی از جمله اقدامات استکبار علیه جمهوری اسلامی بود، که تاکنون به نتیجه نرسیده است و لذا دشمن امروز تمام توان خود را بر روی تهاجم فرهنگی در شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی گذاشته و احساس می‌کند می‌تواند جامعه را با تحلیل های غلط منحرف کند.

جهاد تبیین برای مقابله با پیش روی دشمن در عرصه فرهنگی است

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه اضافه کرد: دشمن می‌خواهد با تحلیل‌های غلط، نارکارآمد جلوه دادن انقلاب اسلامی، بزرگ کردن کاستی ها، نادیده گرفتن دستاوردها و تزریق ناامیدی به مردم، به جامعه اینگونه القا کند که دین نمی‌تواند حکومت داری کند.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در طول این سی سال، مدام بر مسئله جهاد تبیین اشاره کرده‌اند و در این اواخر نیز در همه مجالس و محافل مجددا بر آن تاکید دارند و دلیل آن هم پیش روی دشمن در عرصه فرهنگی و نرم است، بنابراین امروز حوزه و دانشگاه وظیفه دارند تا وارد میدان شوند و گره‌های ذهنی را بگشایند و بدانند که اجر آن کمتر از مبارزه در میدان جنگ نظامی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با بیان این که در جنگ مسلحانه مهم‌ترین وظیفه بر دوش نیروهای نظامی است، گفت: در جنگ فرهنگی باید نخبگان جامعه وارد میدان شوند و دلیل استفاده رهبر انقلاب از واژه جهاد برای تبیین روایتی از رسول اسلام (ص) است که می‌فرمایند: «أفضَلُ الجِهادُ کَلِمَةُ حَقًّ عِند سُلطَان جَائِرٍ» و لذا حضور میدانی در عرصه فرهنگ بالاترین جهاد است.

بیشترین مجاهدان تاریخ، مجاهدین جهاد تبیین بودند

وی بیان داشت: بیشترین مجاهدان تاریخ، مجاهدین جهاد تبیین بودند و انبیا و اولیایی که در برابر دشمن به شهادت رسیدند جرمشان روشنگری و بیدار کردن مردم بود و بسیاری از پیامبران به خاطر جهاد تبیین به شهادت رسیدند و حتی در بین ۱۱ امام نیز به جز امام حسین(ع) که در جهاد مسلحانه به شهادت رسیدند، بقیه ائمه جرمشان روشنگری و آگاهی دادن به مردم و بیان حرف حق در برابر حاکمان ظالم بود.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه شهیدان بهشتی، مطهری و شهدای محراب را شهدای تبیین دانست و گفت: شهدای بزرگ در طول انقلاب اسلامی، شهدای تبیین بودند و شهید مطهری و بهشتی و شهدای محراب نیز بخاطر بیان حقائق و مقابله با جریان‌های انحرافی مورد غضب منافقین قرار گرفتند و به درجه والای شهادت رسیدند.

اجر جهاد تبیین بالاتر از میدان جنگ است

وی اضافه کرد: فریاد علیه ظلم، تدریس، سخنرانی و روشنگری اساتید حوزه و دانشگاه در مسئله تبیین ثوابش بالاتر از آن رزمنده‌ای است که در میدان جنگ می‌جنگند، البته لازم به ذکر است حرکتی جهاد است که خطر هم داشته باشد و لذا باید در این راه خودمان را برای زخم زبان‌ها و جراحت‌ها و جانبازی آبرو آماده کنیم.

حجت الاسلام‌والمسلمین زمانی با بیان این که جهاد تبیین سه لایه تاریخی، علمی و عملی دارد، گفت: در لایه تاریخی باید روایت صحیح آموزه‌های سیاسی اسلام و حوادث انقلاب برای پیشگیری از تحریف‌ها بیان شود و در مرحله علمی نیز علاوه بر روایت باید حوادث اسلام و انقلاب را درست تحلیل و نتایج آن را به مردم به صورت علمی تبیین کنیم و در مرحله عمل نیز وارد میدان شویم و به پیشبرد اهداف انقلاب کمک کنیم.

جهاد تبیین برگرفته از آیات و روایات است | شهدای محراب شهدای تبیین بودند
در ابتدای این جلسه حجت الاسلام وحید پورعلی به فعالیت دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه اشاره کرد و اظهار داشت: دوسال قبل مجموعه دانشگاه‌ آزاد این ضرورت را احساس کرد که وجود مجموعه‌ای تحت عنوان تقریب در دانشگاه‌ها لازم است و در همین راستا تاکنون ۲۱ دفتر در کل کشور راه اندازی شده که چهار دفتر در شهرستان‌های نقده، ارومیه، ماکو و مهاباد در آذربایجان غربی است.

مسئول دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه افزود: دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه از مرداد ماه سال ۹۹ افتتاح شد و به خاطر کرونا جلسات به صورت مجازی برگزار می‌شود و هدف هم طرح مباحث جدید در حوزه تقریب بود که تاکنون جلسه دیپلماسی تقریب، قیام امام حسین(ع) از دیدگاه اهل سنت، نقش وحدت در تمدن اسلامی، فضائل حضرت زهرا(س)، مسابقه کتاب خوانی، روانشناسی تروریست توسط این دفتر با حضور متفکرین اهل سنت ایران و جهان اسلام برگزار شده است.

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha