دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام سجاد علیه السلام

حوزه/ استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: نقش آفرینی امام سجاد(ع) در جهاد تبیین به خصوص بعد از واقعه عاشورا در جامعه اسلامی، بسیار ممتاز و الهام بخش بوده است.

سیده معصومه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، ضمن تبریک سالروز ولادت با سعادت امام زین العابدین(ع) اظهار داشت: با توجه به این که یکی از مهم ترین وجوه و ابعاد جهاد تبیین، ناظر به روشنگری و زدودن غبار ابهام از چهره ی مسایل اعتقادی و دینی است، لذا ما در سیره امام سجاد(ع) این مساله را به وضوح می بینیم که ایشان در این عرصه بسیار فعال و اثرگذار بودند، کما اینکه جایگاه ویژه حضرت در قیام عاشورا و به خصوص پس از این واقعه خونین نشان می دهد که زین العابدین(ع) در عرصه جهاد تبیین، چه نقش ممتازی را ایفا کرده اند.

وی، با اشاره به این که تبیین معارف الهی و جلوگیری از تحریف حقایق اسلامی از مهم ترین راهبردهای عملی امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا بوده است، افزود: ایشان قیام عاشورا و منطق قیام حسینی را به گونه ای تبیین کردند که امروز نیز با استناد به بیانات و رهنمودهای حضرت سجاد(ع) می توانیم به خوبی به شبهات مطروحه در این زمینه پاسخ بدهیم.

رئیس اداره راهبری واحدهای حوزویِ حوزه علمیه خواهران همچنین، گفت: پیام نهضت حسینی، رفع تاریکی و جهالت از جامعه اسلامی بوده است و این را امام زین العابدین(ع) به خوبی به جامعه آن زمان و همه تاریخ ابلاغ فرمودند، کما این که حضور اجتماعی و سیاسی امام (ع) در کوران رویدادهای مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی گواه آن است که ایشان در عرصه جهاد تبیین، چه خدمت بزرگی را به جامعه اسلامی انجام دادند.

وی، خاطرنشان کرد: هدایت و راهبری حضرت بعد از واقعه عاشورا، باعث شد که بسیاری از گمراهان به راه راست هدایت شده و از گرداب انحراف خارج گردند.

طباطبایی، همچنین با تأکید بر این که راه سعادت بشریت همانا بهره گیری از قرآن و نیز کلام و سیره اهل بیت(ع) است، گفت: این امام همام نشان دادند که در سخت ترین شرایط نیز انسان مؤمن نباید نسبت به شرایط جامعه بی تفاوت باشد، کما این که ایشان در خفقان آلوده ترین زمانه نیز از طریق دعا و مناجات به هدایتگری و روشنگری جامعه پرداخته و در عرصه تحکیم اعتقادات و پاسخ به شبهات موفق بودند.

وی، اضافه کرد: حضرت سجاد(ع) در کوفه و شام با خطبه شجاعانه، بصیرت افزایی کردند و باید دانست که افشاگری حضرت در آن مقطع، نمونه بارز جهاد تبیین است چرا که باعث زدوده شدن غبار شک و تردید و جهل و ناآگاهی در جامعه شد و مردم فهمیدند که حقیقت با کیست و چه کسی باطل است.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه خواهران، همچنین بیان داشت: اگر هدایت های فرهنگی و جهاد علمی و معنوی حضرت سجاد(ع) نبود، بی شک جامعه دچار انحطاط و انحراف سختی می شد که چه بسا سرنوشت جامعه اسلامی به طور کلی عوض می شد.

وی، گفت: آن چه مسلم است این که با نگاهی به سبک زندگی امام سجاد(ع) می توانیم به شاخصه ها و مؤلفه هایی دست یابیم که برای جامعه امروز ما نیز به ویژه از منظر ضرورت ها و بایسته های جهاد تبیین بسیار مفید و ارزشمند است، ضمن آن که این را هم توجه داشته باشیم که حضرت در آن دوران سخت با درایت بسیار بالا، زمینه حفظ شیعه و تربیت افرادی عالم و فرهیخته را فراهم کردند.

طباطبایی، همچنین با تأکید بر این نکته که جهاد علمی و فرهنگی و اعتقادی را ما باید از سیره و سبک زندگی حضرت بیاموزیم، اظهار داشت: یکی از مهم ترین تفاوت های دوران حضرت زین العابدین با قبل از آن، این بود که خلفای معاصر ایشان به طور علنی قداست معارف دینی را خدشه دار می کردند، ضمن آن که برخورد خشن آن ها با شیعیان و محبان نیز مشکل دیگری بود که با درایت حضرت، بحران را پشت سر گذاشتند.

وی، همچنین با اشاره به سختی و پیچیدگی خاص اوضاع فرهنگی دوران حیات و امامت حضرت سجاد(ع) گفت: جهاد تبیین امام سجاد(ع) باعث شد که در دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) زمینه مساعدی فراهم شود که شاهد شکوفایی علمی و فرهنگی بی نظیری در کل جامعه بزرگ اسلامی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha