پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید بر اینکه در اسلام، آقازادگی نداریم، گفت: در اسلام همه در پیشگاه قانون مساوی هستند ولو فردی آقازاده و یا مسئول باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب الله شعبانی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه همدان با دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا، یکی از مظاهر تقوا را التزام عملی به قانون برشمرد و اظهار داشت: شاخص رشد اجتماعی در هر جامعه به میزان التزام مردم و مسئولان آن منطقه به قانون است.

وی با اشاره به اینکه جامعه‌ای که نسبت به رعایت قانون حساس‌تر باشد، از سبک زندگی اسلامی بهتری برخوردار است، گفت: یکی از مطالبات جدی در سیره گفتاری و عملی امامین انقلاب، التزام به قانون است.

امام جمعه همدان رعایت حقوق در جامعه، مبارزه با فساد و تحقق عدالت را وابسته به التزام آحاد مردم به قانون دانست و خاطر نشان کرد: اسلامی بودن به اسم نیست، بلکه به عمل، رفتار و سلوک فردی و اجتماعی است.

مبارزه با فساد و تحقق عدالت وابسته به التزام به قانون است

وی با اشاره به اینکه انقلابی بودن یک مسئول با سلوک سیاسی او سنجیده می‌شود نه با حرف و گفتارش، مطرح کرد: امام خمینی(ره) معتقد بودند کسی که با قانون مخالف است با اسلام مخالف است، چرا که بخشی از قانون کشور از شرع و فقه اسلام گرفته شده است.

نماینده ولی فقیه در همدان با بیان اینکه در سیره اهل بیت و پیامبر گرامی اسلام نیز توجه به قانون مشهود است، اظهار داشت: اگر پسر یا دختر پیامبر نیز دزدی می‌کردند، حضرت(ص) قانون را در مورد آنها اجرا می‌کردند.

در اسلام، آقازادگی نداریم

وی با تاکید بر اینکه در اسلام، آقازادگی نداریم، گفت: در اسلام همه در پیشگاه قانون مساوی هستند ولو فردی آقا زاده و یا مسئول باشد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه رعایت قانون در جامعه موضوعی است که باید بیشتر به آن توجه کرد، یادآور شد: البته مطالبه‌گری‌ها از مسئولان نیز باید مبتنی بر قانون باشد و اگر می‌خواهیم عملکرد مسئولی را نقد و یا مطالبه کنیم لازم است تا وظایف قانونی او را بدانیم.

وی تصریح کرد: اگر در قانون مشکلی وجود دارد، مربوط به مجلس است، نه دولت و اگر در کار اجرایی موانعی وجود دارد نمی‌توان به رئیس و نمایندگان مجلس ایراد گرفت.

امام جمعه همدان با بیان اینکه عملکرد سه قوه را نمی‌توان از امام جمعه مطالبه کرد، یادآور شد: در پاسخ به برخی افراد که می‌گویند چرا رهبر معظم انقلاب فلان کار را انجام نمی‌دهند باید گفت که علت آن حاکمیت قانون در کشور است.

وی با تاکید بر اینکه در نقد باید وظیفه قانونی شخص و نهاد را بدانیم، گفت: البته بار دیگر رهبر معظم انقلاب در سخنرانی دیروز خود این موضوع را تذکر دادند که هر کس در حیطه قانونی خود عمل کند و یکی از مصادیق آن نیز این است که نمایندگان در عزل و نصب‌ها نباید دخالت کنند.

نماینده ولی فقیه در همدان با اشاره به اینکه بنده نیز اجازه ورود در عزل و نصب‌ها را ندارم، خاطر نشان کرد: اگر برای کسی در این زمینه شبهه‌ای ایجاد شده است بنده آماده پاسخگویی هستم.

رعایت قانون از جانب مسئولان شایسته‌تر است

وی با بیان اینکه رعایت قانون از جانب مسئولان شایسته‌تر است، یادآور شد: اگر مسئولی بر قانون مداری تاکید دارد در گام اول خود باید این اصل را رعایت کند، چرا که اگر تخلف داشته باشیم، نمی‌توانیم به مردم نسبت به رعایت قانون تذکر دهیم.

امام جمعه همدان با اشاره به برخی از مطالبات مردمی، یادآور شد: در ساخت و ساز و تغییر کاربری‌ها، همان طور که با نهادها و اشخاص برخورد می‌شود لازم است که با مردم نیز برخورد شود و با منطق برخورد با نهادهای دولتی با مردم عادی رفتار شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر قرار بر دادن تراکم است، هیچ فرقی بین مسئولان دولتی و مردم عادی نیست، به وضعیت مصلی همدان اشاره کرد و گفت: مصلی همدان متاسفانه نیمه کاره رها شده و نیازمند هزینه هنگفتی برای ساخت می‌باشد.

در عمل به قانون هیچ فرقی بین مسئولان دولتی و مردم عادی وجود ندارد

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه شرایط حسینیه امام(ره) مناسب برگزاری نماز جمعه و مراسمات نیست، یادآور شد: برای ادامه ساخت این پروژه مقرر شده تا زمین‌های مصلی که متعلق به خود مردم است، تغییر کاربری داده شود و با این کار به نفع خود مردم و برای رفع مشکل مردم اقدامات لازم انجام شود.

وی همچنین با اشاره به اقدام دولت در آزاد سازی اراضی کنار دریا، مطرح کرد: دولت در این کار نشان داد در التزام به قانون، توانایی اجرای قانون‌های بر زمین مانده را دارد.

آزادی سازی بستر رودخانه‌های الوند از مطالبات مردمی است

امام جمعه همدان با بیان اینکه آزادی سازی بستر رودخانه‌های الوند از مطالبات مردمی است، خاطر نشان کرد: بستر رودخانه جزو فضای عمومی است و گزارشاتی در این حوزه مطرح شده که لازم است مسئولان، اگر تصرفی صورت گرفته، از جانب هر کس، چه حقوقی و چه حقیقی، به بررسی آن بپردازند.

وی از دیگر مصادیق قانون مداری را عدم دخالت در عزل و نصب‌ها خواند و ابراز کرد: عزل و نصب وظیفه قوه مجریه است و همان طور که خود مسئولی را انتخاب می‌کنند، خودشان نیز باید پاسخگو این انتخاب باشند، البته با تحلیل غلط و اتهام زنی نمی‌توان کسی را در این زمینه متهم کرد و لازم است که مستند صحبت کنیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان در بخش دیگری از خطبه‌ها با اشاره به نزدیکی به ایام عید و سال نو، از بازاریان خواست تا در شرایط سخت اقتصادی با انصاف با یکدیگر برخورد کنند و اظهار داشت: دولت موظف است که بر بازار نظارت داشته باشد، اما نمی‌تواند تک‌تک ما را نظارت کند و لازم است که ما نیز خود رعایت انصاف را داشته باشیم.

وی با اشاره به پرونده‌های موجود در تعزیرات، یادآور شد: لازم است تا اخلاق اسلامی را در بازار رعایت کنیم و از شرایط اقتصادی موجود سوء استفاده نکنیم.

یکی از مشکلات استان، عدم فراهم شدن شرایط برای ورود جوانان در عرصه‌های مسئولیت پذیری است

امام جمعه همدان با تقدیر از عملکرد سپاه پاسداران در پرتاب ماهواره نور ۲، یادآور شد: این دستاورد، ارتقا سطح فناوری نظامی کشور را نشان داد و موازنه قدرت و اقتدار را به نفع نظام اسلامی تغییر داد.

وی در پایان با تبریک میلاد حضرت علی اکبر(ع) و روز جوان، خاطر نشان کرد: یکی از معضلاتی که در سند فرهنگی استان توسط نخبگان شناسایی شده، عدم اعتماد مسئولان به جوانان و لزوم فراهم کردن شرایط برای ورود جوانان در عرصه‌های مسئولیت پذیری است.

انتهای پیام.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • .... IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    0 0
    آقا...عدم اعتماد جوانان و بقیه مردم به دولت نه دولت به جوانان