یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دفاعیه پایان نامه

حوزه/به همت معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی ریحانة الرسول( سلام الله علیها) ساوه دفاعیه شش پایان نامه در رشته فقه و اصول و یک پایان نامه در رشته تفسیر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، به همت معاونت پژوهش موسسه آموزش عالی حوزوی ریحانة الرسول( سلام الله علیها) ساوه، دفاعیه دو پایان نامه در رشته فقه و اصول و چهار پایان نامه در رشته تفسیر برگزار گردید.

در ابتدا طاهره آبیار با موضوع تاثیر ایمان در ایجاد نشاط وشادی در خانواده از دیدگاه آیات و روایات الکافی برگزار گردید.

وی در این جلسه گفت: این پایان نامه در چهار فصل تنظیم شده است. فصل اول کلیات؛ فصل دوم در مورد نیاز انسان به شادی و نشاط از دیدگاه آیات و روایات الکافی ؛ فصل سوم پیرامون تاثیر ایمان در ایجاد شادی و نشاط از دیدگاه آیات و روایات الکافی و در پایان در مورد نقش والدین در ایجاد نشاط وشادی در خانواده از دیدگاه آیات و روایات الکافی پرداخته شده است. و دستآورد مهم این پایان نامه تکیه بر کتاب الکافی می باشد.

در ادامه سیده مریم موسوی خوشدل با موضوع حکمت های استعاذه با تاکید بر آثار تربیتی آن به دفاع از پایان نامه خود پرداخت .

خوشدل گفت: در فصل اول پایان نامه به کلیات و مفهوم شناسی و مبادی پرداخته شده است .در مبادی اقسام و ارکان و مراتب استعاذه ،رابطه ایتعاذه با عصمت و گذری بر استعاذه انبیا در قرآن و روایات بیان گردیده است .

حکمت های تربیتی استعاذه با توجه به مستعاذ الیه می باشد که در سه گفتار آثار تربیتی الوهیت مستعاذالیه، آثار تربیتی ربوبیت در مستعاذالیه وآثار تربیتی مالکیت در مستعاذالیه بیان گردید.

در ادامه اعظم صادقی صادق آبادی به دفاع از پایان نامه خود با موضوع تاثیر تربیت خانواده بر توحید محوری پرداخت.

وی اظهار کرد: توحید محوری نوعی دید و بینش درباره هستی و وجود است و توحید محوری در خانواده، یعنی تمام اعمال و عادات و اهداف مهم زندگی آدمی تحت تاثیر مستقیم توحید باشد. یعنی تربیت توحیدی، رساندن انسان به مقام قرب الهی و شکوفایی استعدادها ی بالقوه در انسان است. توحید محوری در خانواده یعنی موجود پروری.
تربیت سه بعد شناختی، عاطفی، رفتاری دارد وخانواده با توجه به ابن سه بعد افراد را به توحید محوری هدایت می کند.

در چهارمین دفاعیه، اقدس صفری نیریزی با موضوع شاخصه های جامعه ی ارشد یافته ی جامعه ی اخلاقی در قرآن از پایان نامه خود دفاع کرد.

صفری اظهار کرد: در این تحقیق شاخصه های اخلاقی جامعه در آیاتی که چهار واژه قوم ،امت ،قریه،مدینه مورد بررسی قرار گرفته و ۳۰ شاخصه استخراج شده است . در سه فصل شاخصه های الهی ،شاخصه های فردی و شاخصه های اجتماعی قرار گرفت و از نظر محتوا ارتباط و جایگاه این شاخص ها در اخلاق جامعه تحلیل گردید.

در پنجمین دفاعیه، نفیسه سادات مداحی از طلاب رشته فقه و اصول با موضوع مشروعیت تجسس و گستره ی آن در قضا به دفاع از پایان نامه خود پرداخت.

در این تحقیق که با روش تحلیلی، توصیفی کار شده به بررسی حکم شرعی تجسس پرداخته شده است که در چهر فصل تدوین شده است.فصل اول کلیات تحقیق ،فصل دوم بررسی تجسس از منظر آیات و روایات،فصل سوم و فصل چهارم حکم شرعی تجسس و جایگاه حقوقی آن در محاکم قضایی می باشد.

به طور کل می توان گفت که اصل اولیه در تجسس حرمت آن است، زیرا تجسس در امور افراد به نوعی امنیت فردی و اجتماعی را متزلزل می کند اما گاهی تجسس بر طبق سه قاعده ی اضطرارو مصلحت و قاعده ی حفظ نظام، جایز شمرده می شود و حتی گاهی حکم بر وجوب آن داده می شود. مبنای مجاز بودن تجسس به دلیل حفظ و مصالح و بقای حکومت اسلامی می باشد.

آخرین دفاعیه را زینب چاواری در رشته فقه و اصول با موضوع اجرت المثل خانه داری به همسر از دیدگاه فقهای امامیه انجام داد.

در این پژوهش مفاهیم و مصطلحات اجرت المثل بیان و تعریف شده است و در ادامه شان و جایگاه مقام ارزشمند زن در قرآن و روایات و حقوق زن و در زمان زندگی مشترک و حتی طلاق و جدایی.

امتیاز این رساله به بیان مباحث حقوقی و دیدگاه فقهای امامیه و مسائل فقهی این حقوق می باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha