پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فف

حوزه/ نباید رفتار و برخورد نسجیده صورت بگیرد که طلبه از حوزه و روحانیت دور و بی انگیزه شود. این مسئله می تواند صدمات جبران ناپذیری به طلبه جوانی که تازه وارد حوزه علمیه شده، وارد کند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه، آیت الله حسینی بوشهری در بیست و سومین اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم که با موضوع «نقش اساتید در تقویت عوامل انگیزشی و تمرکز تحصیلی طلاب با تأکید بر هدایت علمی و تربیتی در شرایط کرونایی و پسا کرونایی » عصر امروز در مدرسه عالی دارالشفاء در قم برگزار شد، با تبریک اعیاد شعبانیه و قرائت احادیثی از پیامبر و ائمه اطهار(ع) پیرامون جایگاه و مقام عالم، گفت: نسبت به اساتیدی که در محضرشان بودیم نگاهی داشته باشیم که در حدیث گرانسنگ امام علی(ع) آمده است.

وی افزود: از آیت الله وحید بهبهانی سوال شد که چگونه به این مقام رسیدید؟ که ایشان نیز فرمودند من اصلا خودم را چیزی نمی دانم و در ردیف علمای موجود به شمار نمی روم، ولی آنچه مرا به این جایگاه رسانده آن است که هیچ گاه از تجلیل از بزرگان و اساتید و نام بردن ایشان به نیکی رویگردان نشدم.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: خواجه نصیرالدین طوسی بیان می کند که در هر مجلسی اگر نامی از سید مرتضی برده می شد، ایشان از لفظ «صلواه الله علیه» استفاده می کرد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه در باب تکریم شیخ انصاری به اساتید و حتی فرزند استاد خویش،اظهارکرد: یک استاد و عالم حوزوی باید همه رفتار و فعالیت ها و اعمالش، مخلصانه باشد. یعنی اگر یک اثر کوچک را نیز تولید می کند، باید صرفا با نیت رضای الهی باشد و خودش را نبیند.

وی با اشاره به الزامات و نقش اساتید در شرایط کنونی، گفت: یکی از مسائلی که بسیار مهم است، موضوع اخلاص است. این موضوع در زندگی اهل بیت(ع) بسیار به چشم می خورد و مورد تأکید و سفارش است.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، افزود: اگر در علمی اخلاص نباشد و تنها رقابت باشد، عمل را از برکت می اندازد و موجب تخریب آن می شود.

وی با بیان این که با لجاجت کسی به جایی نمی رسد، اظهار داشت: الزام دیگر اساتید توان علمی و تواضع در برابر سوال طلبه است. کسی که تدریس می کند، لازم است از توان علمی خوبی برخوردار و با تواضع به سوال و پرسش، پاسخ دقیق بدهد و امروز ماندگاری حوزه به همین اخلاص و تواضع اساتید است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه بیان داشت: از دیگر الزام های استاد فداکار و دلسوزی نسبت به دانش پژوه است. اهل بیت(ع) این گونه با مردم برخورد می کردند. اگر استادی این گونه رفتار کند، این چنین شخصی در طلبه انگیزه ایجاد می کند.

آیت الله حسینی بوشهری اظهار داشت: نباید با رفتار و برخورد نسنجیده کاری کنیم که طلبه از حوزه و روحانیت دور و بی انگیزه شود. این مسئله می تواند صدمات جبران ناپذیری به طلبه جوانی که تازه وارد حوزه علمیه شده، وارد کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، اظهار داشت: ما به علم آموزی بسنده نکنیم، بلکه مواظب تهذیب و اخلاق طلاب هم باشیم. مراقبت از طلبه جوان مهم و ضروری است.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه  معیشت طلاب را دغدغه اصلی مدیر و شورای عالی حوزه دانست و گفت: جلسه ای در شورای عالی حوزه نداریم که مدیر حوزه گزارشی از مشکلات معیشتی طلاب و اساتید نداشته باشد.

وی، عنوان کرد: یکی از چالش ها آن است که برخی بدون درنظر گرفتن بسیاری از ملاحظات به متون و کتب درسی حوزه، نقدهای بی انصافانه وارد می کنند و برخی از طلاب نیز با فشارهای بیرونی برای جذب در مراکز مختلف مواجه هستند که در این بین اساتید بسیار نقش مهمی دارند.

امام جمعه قم، افزود: بنده با اطمینان خاطر عرض می کنم که این دوران، دوران گذرا است و از این روزها به خوبی عبور می کنیم و روزگار به سرعت به روزهای بهتر نسبت به این روزهای کرونایی مبدل می شود.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: همین که طلبه بداند که استادش به فکر او است بهترین انگیزه برای او ایجاد می شود و اگر آموزش به شکل مجازی و چه نزدیک باشد این مساله در کار و تحصیل طلاب بسیار اثر بخش است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه تصریح کرد: امروزه دوران، دوران شبهات وارداتی است. نکند که اصول و فقه و ادبیات طلاب را تقویت کنیم، ولی در مقابل شبهات اعتقادی کم کاری کنیم، زیرا شبهات از زمین و آسمان بر جوانان ما وارد می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    11 1
    باسلام سالهاست که معیشت طلاب دغدغه است ولی نمی دانیم کی این مشکل برطرف می شود. زمانی شهریۀ طلاب برابر با حقوق کارگران بود که البته آن هم حقوق حداقلی محسوب می شد؛ ولی الان بیشترین شهریۀ طلاب حدود یک سوم حقوق کارگران است!!!! مگه میشه ...!؟ خط فقر طبق آمار قبل 10_12 میلیون تومان در ماه است .
  • م IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    9 4
    وقتی پشت تریبون نماز جمعه اید میگید موانع تولید و کسب و وار باید رفع شود! اما خودتون در حوزه دارید بنگاه داری میکنید! موانع پیشرفت طلاب رو برداشتید؟.. موانع تدریس و تولید علم و .... شرایط تدریس و حکم گرفتن رو تسهیل کنید!!! فکر عهد قجر رو کنار بزنید معلم باید متاهل باشه؟.؟ خب اول براش همسر بگیرید بعد حکم بدید .... فقط حرافید یحرفون الکلم عن مواضعه ......
  • محمد IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    5 2
    آقا درسهای سطوح 3 و 4 و خارج و درسهای مراجع تقلید و فقهای تالی تلو آنان را حضوری کنید. جلوی خسارت به حوزه را بگیرید
  • محبوبه کشاورزی IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    6 4
    سلام علیکم...اگرمعیشت طلاب واقعادغدغه اصلی مدیران هست پس چرابه من که طلبه ای هستم باسه تافرزندکوچک همسرم بیکاربافقرکامل داشتم سطح ۳میخوندم ولی به دلیل مشکلات زیادمشروط شدم نمیتونم دوباره بازپذیری ادامه بدم ارفاقی نمیشه کمکی نمیشه..هرچی هم تماس میگیرم بامن موافقت صورت نمیگیره
    • محمد IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      0 0
      بحث در مورد طلاب برادر است که نان آور خانه هستند نه طلاب خواهر که نان خور هستند.
  • فاطمه علیلو IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    0 4
    به نظر بنده حوزه پشت نه طلاب و نه اساتید اش هست چون همشون با مشکل مالی روبرو هستن .
  • مهدی IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    2 0
    آقایان و مدیران حوزه فقط یک قیاس بین شهریه طلاب و حقوق سال بعد کارگر که اونم ناچیزه داشته باشن
  • زیدً IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    7 0
    اگر آقایان موقوفات حوزه را احیاء کنند و در اختیار حوزه قرار دهند ، حوزه از همه حتی وجوهات بی نیاز می شود. معلوم نیست چرا مماشات می شود.حالا یعنی نظام جمهوری اسلامی است و کسی نمی تواند موقوفات حوزوی را از دست موقوفه خوران پس بگیرد.! شنیدم هتل عباسی اصفهان با درآمد میلیاردی که موقوفه حوزه است را سالی 250 هزار تومان اجاره داده اند!!! چه کسی باید جلوی این ظلم را بگیرد؟ چرا حضرات ساکتند؟؟؟؟ موقوفات حوزه را به حوزه برگردانید تا دغدغه های سالهای متمادی شما برطرف شود.
  • رضا IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۵
    0 0
    راهکار فقط ایجاد سازمان روحانیت است تا با ایجاد یک رویه قانونمند و برآورد نیاز صحیح طلاب را جذب ، آموزش داده و محل خدمت برای آنها تعیین نمایند می گویند الان 80000 طلبه شاغل به تحصیل فقط در قم وجود دارد خدا میداند چند طلبه در شهرهای اصفهان ، مشهد در حال تحصیل هستند تازه شهرهای دیگر هم هر کدام حداقل یک حوزه دارند آیا در کشور ظرفیت اشتغال آنها وجو دارد ؟ تا کی حوزه میتواند حداقل معیشت طلاب را تامین کند و طلاب تا کی میتوانند وضع موجود را تحمل کنند الله اعلم