جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله محمدی ری شهری

در پی رحلت آیت الله محمدی ری شهری(ره)، مسئولان عالی نظام، شخصیت های دینی و سیاسی در پیام های جداگانه ای ارتحال این عالم مجاهد را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، در پی رحلت آیت الله محمدی ری شهری(ره)، رهبر معظم انقلاب، مسئولان عالی نظام، شخصیت های دینی و سیاسی در پیام های جداگانه ای، ارتحال این عالم مجاهد را تسلیت گفتند.

بیشتر بخوانید:

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب

بسم الله الرحمن الرحیم

با تأسف فراوان خبر رحلت عالم مجاهد جناب حجت الاسلام و المسلمین محمدی ری شهری، رحمت الله علیه را دریافت کردم. برای کسانی که از تقوا و سلامت نفس و مجاهدت مستمر این روحانی انقلابی باخبرند، فقدان وی ضایعه ای تلخ و اندوهبار است. تنوع عرصه های مجاهدت این عالم ربانی؛ علمی، اخلاقی، انقلابی، سیاسی، اداری که همه با اخلاص و صفا همراه بود، از او شخصیتی کم نظیر پدید آورده بود.

اینجانب در طول دهها سال آشنایی همواره صلاح و پرهیزگاری را در ایشان مشاهده کرده ام و امیدوارم این ذخیره ارزشمند موجب رحمت و مفغرت و علو درجات وی شود.

صمیمانه به فرزندان محترم و دیگر بازماندگان و همه دوستان و همکاران و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض میکنم.
والسلام علی عباد الله الصالحین.

سید علی خامنه ای

۲ فروردین ۱۴۰۱

پیام تسلیت آیت الله العظمی نوری همدانی:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله وانا الیه راجعون

خبر ارتحال عالم مجاهد آیت‌الله محمدی ری‌شهری (رحمت الله علیه) موجب تأثر و تأسف گردید. خدمات ارزشمند و مختلف در عرصه های علمی و سیاسی و اجتماعی از جمله خدمتگزاری حجاج بیت الله الحرام، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی، حضور اثرگذار در مجلس خبرگان و مناصب دیگر و همچنین آثار ارزشمند قلمی و تربیت شاگردان موجب برجسته شدن آن روحانی انقلابی و با اخلاص بوده است.

اینجانب درگذشت این عالم متقی را به حوزه‌های علمیه، وابستگان محترم و همه ارادتمندان خصوصا اهالی متدین شهرری تسلیت عرض نموده و علومقام برای آن فقید سعید مسئلت می‌نمایم.

قم المقدسه

حسین نوری همدانی / دوم فروردین ١٤٠١

پیام تسلیت آیت الله العظمی مکارم شیرازی:

بسمه تعالی

خبر رحلت آیت الله حاج شیخ محمد محمدی ری شهری رحمت الله علیه موجب تأسف و تأثر گردید.

این عالم مجاهد خدمات زیادی را در کارنامه خود بر جای گذاشته که یکی از شاخص ترین آن، پایه گذاری و تاسیس مجموعه دارالحدیث است که در تربیت طلاب و اساتید برجسته علوم قرآن و حدیث و تدوین و نشر تراث اهل بیت علیهم السلام نقش بسزایی دارد.

اینجانب این ضایعه را به بیت ایشان و حوزه‌های علمیه و عموم ارادتمندان و خصوصاً خدمتگزاران آستان حضرت عبدالعظیم حسنی تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال علوّ درجات ایشان و صبر و اجر بازماندگان را مسئلت می نمایم.

و السلام علیکم و رحمة الله

قم- ناصر مکارم شیرازی

پیام تسلیت آیت الله العظمی جوادی آملی:

انا لله و انا إلیه راجعون

درگذشت حجة الإسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمد ری شهری موجب تأسف شد.

امید است خدمات علمی و نشر احادیث أهل بیت که با سعی بلیغ ایشان انجام شد موجب قبول پروردگار قرار گیرد. این ضایعه را به عموم علاقمندان مخصوصاً بازماندگان ارجمند ایشان تسلیت و مغفرت الهی برای آن مرحوم در خواست می شود.

جوادی آملی

پیام تسلیت رئیس جمهور:

بسم ‏الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم فرزانه و مبارز انقلابی، حضرت آیت‌الله محمد محمدی ری شهری موجب تألم و ثأثر فراوان شد.

این عالم برجسته که از یاران امین و شجاع امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به شمار می‌رفت، سال‌ها در تولیت حرم آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) منشأ خدمات بسیار بود و در حوزه علوم قرآن و حدیث، طلاب و دانشجویان بسیاری تربیت کرد.

آیت‌الله ری شهری در میدان دفاع از آرمانهای انقلاب اسلامی نیز در سنگرهای سرپرستی حجاج ایرانی، وزارت اطلاعات، مجلس خبرگان رهبری، و دادستانی کل کشور نیز مجاهدت خستگی ناپذیر داشت که بی‌شک توشه بزرگی برای آن مرحوم خواهد بود.

اینجانب مصیبت وارده را به بیت مکرم، حوزه‌های علمیه، شاگردان آن عالم و مردم شریف و انقلابی شهر ری تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند برای ایشان رحمت الهی و همجواری با اولیاء الله و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسألت دارم.

سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران

پیام تسلیت آیت الله جنتی:

بسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت عالم کوشا و انقلابی مرحوم آیت الله آقای حاج شیخ محمد ری‌شهری موجب تألم و تأثر فراوان گردید.

این روحانی خدوم و یار امام و رهبری که علاوه بر تصدی سمت های گوناگون در مقاطع حساس انقلاب همچون مسؤولیت سنگین وزارت اطلاعات و دادستانی کل کشور در دهه اول پیروزی انقلاب اسلامی و برخورد با برخی فتنه ها و جریانات انحرافی، خدمات شایانی نمود، با تمرکز و صرف عمر خویش بر روی روایات ائمه معصومین علیهم السلام و بررسی منابع حدیثی، در کنار تربیت طلاب مستعد در حوزه علوم قرآن و حدیث، تألیفات فراوان و موسوعه های متعددی از خود برجای گذاشت که بی شک در نشر و تبیین معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نقش بسزایی دارند و از صدقات جاریه و باقیات الصالحات اعمال ایشان خواهند بود ان‌شاءالله.

اینجانب فقدان این عضو مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) را محضر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)، علاقمندان، ارادتمندان، شاگردان، مردم شریف تهران و بازماندگان محترم ایشان تسلیت می‌گویم و از خداوند منان برای آن مرحوم، علو درجات و رحمت و رضوان الهی و برای خانواده و منسوبان مکرمشان صبر و اجر مسئلت می‌نمایم حشره الله مع النبی و الائمة المعصومین علیهم السلام.

احمد جنتی

رئیس مجلس خبرگان رهبری

پیام تسلیت آیت الله اعرافی:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درآغاز سال نو خبر درگذشت مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد محمدی ری‌شهری قدس سره مایه اندوه و تألم شدید گشت.

چهره برجسته ای که خدمات گوناگون و ارزشمند ایشان فراموش نخواهد شد از یک سو کارهای ماندگار علمی و تلاش ستودنی در احیای احادیث پیامبر اعظم (ص) و خاندان پاکش با رویکردی نوین و ناظر به روزگار جدید و خلق و تدوین آثار و موسوعه های حدیثی ماندگار و نیز پایه ریزی موسسات علمی و حدیثی و تربیت و بکارگیری جمع کثیری از محققان و پژوهشگران علوم الهی و حوزوی از حسنات ایشان به شمار می‌رود، و از سوی دیگر فعالیت‌های گوناگون اجتماعی و فرهنگی و سیاسی و نقش آفرینی در صحنه‌های یاری به انقلاب اسلامی و مردم شریف ایران در جایگاه های وزارت اطلاعات، مناصب قضایی، وکالت مردم شریف تهران در مجلس خبرگان رهبری، نمایندگی رهبری در بعثه و حج و زیارت و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) و نیز همراهی با امامین انقلاب اسلامی نشانه های توفیقات زائد الوصف ایشان است. افزون بر این ها صفای نفس، طهارت روح، وارستگی، پارسایی، حسن خلق، معاشرت نیکو و دیگر فضیلت ایشان زبانزد و نیز روشنگری و تبیین وی در دفاع از ارزش‌های اسلام و انقلاب اسلامی در نقطه های عطف و حساس شایسته تحسین است.

فقدان آن عالم فرزانه و مجاهد را به رهبری معظم انقلاب اسلامی، ملت شریف ایران، مردم عزیز تهران، روحانیت محترم، حوزه‌های علمیه، خانواده های وابسته و بیت شریف ایشان تسلیت گفته، رفعت مقام و مغفرت بی پایان الهی را برای آن فقید سعید و شکیبایی و پاداش نیکوی الهی را برای بازماندگان محترم از خداوند ودود و رحیم خواستارم.

علی رضا اعرافی

مدیر حوزه های علمیه

۲ فروردین ماه ۱۴۰۱

پیام تسلیت رئیس مجلس شورای اسلامی:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ

ارتحال عالم مجاهد و روحانی با اخلاص، حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمد محمدی ری‌شهری یار صدیق و امین حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری موجب تأسف و تاثر فراوان گردید.

آیت‌الله محمدی‌ری‌شهری در طول عمر خویش با تعهد و تقوا در ترویج و نشر علوم اسلامی و معارف قرآن و حدیث و شعائر مذهبی اهتمام بسیار داشتند که راه‌اندازی و مدیریت موسسه دارالحدیث به‌عنوان یکی از مراکز بااهمیت در زمینه پژوهش‌های دینی و کلام اهل‌بیت (ع) و تالیف آثار ارزشمند و دانشنامه‌های متعدد اسلامی از جمله اثر ارزشمند و ماندگار میزان الحکمه از جمله این اقدامات است.

این عالم وارسته که از سجایای علمی، اخلاقی و انقلابی برجسته‌ای بهره‌مند بود به‌عنوان یاوری ثابت‌قدم در مسیر انقلاب اسلامی، متعهدانه در سال‌های پیش از انقلاب در راه مبارزه با رژیم ستم‌شاهی کوشش کرد و پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی نیز در مسئولیت‌های متعدد و خطیر به انجام خدمات صادقانه مبادرت ورزید که سوابق موفق ایشان در سمت‌های متعدد از جمله نمایندگی ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) که با توسعه چشمگیر این بارگاه ربانی همراه بود، بیانگر توانایی و شایستگی ایشان در خدمت‌گزاری به نظام جمهوری اسلامی و ملت شریف ایران است.

این روحانی انقلابی همچنین سال‌ها در مناصب قضایی از جمله حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی و دادستان کل کشور و همچنین به عنوان اولین وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در مبارزه قاطع با گروه‌های ضدانقلاب، عوامل تروریستی و خرابکاری در کشور مجاهدت بسیار کرد که نتایج آن در قوام و امنیت کشور تاثیر بسزایی داشت.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به مقام معظم رهبری، روحانیت معزز و حوزه‌های محترم علمیه، مجاوران و خدمتگزاران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع)، مردم بزرگوار ایران، شاگردان و ارادتمندان و بیت مکرم ایشان، برای این عالم مهذب رحمت واسعه و علو درجات و برای بازماندگان صبر و سلامتی از درگاه خداوند متعال مسالت می‌کنم.

محمدباقر قالیباف

رئیس‌مجلس‌شورای‌اسلامی

پیام تسلیت رئیس قوه قضائیه:

«انا لله و انا الیه راجعون

خبر رحلت آیت الله محمد محمدی ری شهری نماینده محترم ولی فقیه و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) موجب تاثر و تألم خاطر گردید.

آیت الله محمدی ری شهری از جوانی در تعلیم و تعلم معارف اسلامی تلاش وافر داشتند و در این مسیر آثار و تالیفات زیادی از خود به جای گذاشتند که برای ایشان باقیات الصالحاتی خواهد بود.

آیت الله ری شهری قبل از انقلاب در صف مبارزین با رژیم ستم شاهی بودند و از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تا پایان عمر پر برکت خود همواره شخصیتی امین، معتمد و مورد وثوق امامین انقلاب بودند و در سنگرهای مختلف از جمله دادگاه انقلاب ارتش، وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور، دادستانی کل ویژه روحانیت، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج بیت الله الحرام، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه و تولیت استان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با صداقت و امانت و خالصانه خدمت نمودند.

رحلت این عالم وارسته را به مقام معظم رهبری و مردم شریف شهر ری و حوزه‌های علمیه و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض نموده و برای آن مرحوم غفران واسعه الهی، حشر و نشر با اولیای خدا را خواستارم.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای

پیام تسلیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت عالم مجاهد و خدمتگزار، آیت الله محمدی ری شهری موجب تألم و تأثر گردید.

این دانشمند فرهیخته هم در عرصه سیاسی و هم در میدان نشر فرهنگ اهل بیت علیهم السلام از خدمتگزاران صدیق نظام اسلامی به شمار می رفت.

فعالیت های علمی و پژوهشی ایشان در علوم حدیث و مدیریت یکی از تخصصی ترین مراکز قرآن و حدیث و همچنین تألیف آثار ماندگاری چون دانشنامه های امام علی،امام حسین و امام مهدی علیهم السلام و... بخشی از خدمات علمی ایشان است.

این روحانی جلیل القدر هم در مبارزات انقلاب نقش داشت و هم پس از انقلاب در مسئولیت‌هایی چون عضویت در مجلس خبرگان رهبری، وزارت اطلاعات و دادستانی کل کشور ،نمایندگی ولی فقیه درسازمان حج وزیارت و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی کارگزاری امین شجاع و کارآمد بود.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رحلت این عالم فرزانه را به محضر حضرت بقیة‌الله الاعظم(عجل‌الله‌ تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، مراجع معظم تقلید(دامت برکاتهم)، پژوهشگران عرصه های دینی،خانواده و فرزندان محترم ، ارادتمندان و منسوبین و بازماندگان آن فقید سعید تسلیت عرض نموده، برای ایشان رحمت و مغفرت و برای مصیبت دیدگان، صبر و اجر از خداوند متعال مسألت می نماید.

سید هاشم حسینی بوشهری

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

پیام تسلیت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح:

ارتحال عالم فرزانه، روحانی انقلابی و مجاهد نستوه آیت‌الله محمد محمدی ری شهری (رضوان‌الله تعالی‌علیه) نماینده ولی فقیه و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) ، از یاران صدیق و وفادار انقلاب و رهبری و چهره های درخشان و گرانقدر علمی ، فقهی، سیاسی و فرهنگی کشور ، موجب تأسف و تأثر شد.

این عالم وارسته یکی از عالمان توانمند در صحنه های جهاد و خدمت به انقلاب، نظام و میهن اسلامی بود که نقش آفرینی های وی در عرصه ها و مناصب مختلف از جمله در نخستین دوره وزارت اطلاعات، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دادستانی کل کشور و دادگاه ویژه روحانیت و همچنین همت و کوشش مستمر این چهره خدوم در گسترش علوم و معارف اسلامی، ترویج شعائر اهل بیت علیهم‌السلام و بسط فرهنگ و گفتمان انقلاب اسلامی ماندگار و الگویی از امانت، شجاعت و کارآمدی برای مجاهدان طریق آرمان های اسلام و انقلاب را برای امروز و فردای جامعه بودیعت نهاده است.

این ضایعه تلخ و اندوهبار را به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روحانیت معزز، ‌خانواده مکرم ایشان، تسلیت عرض نموده و برای آن عالم پرهیزکار و با اخلاص از درگاه خداوند متعال رحمت ، مغفرت و علوّ درجات و همنشینی با پیامبراعظم (ص) و برای بازماندگان ارجمند صبر ،شکیبایی و سکینه قلبی مسئلت می‌کنم.

محمد باقری

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح

پیام تسلیت دکتر علی اکبر ولایتی:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال شخصیت عالیقدر و عالم برجسته، حضرت آیت الله محمد محمدی ری شهری، موجب تأسف و تالم فراوان گردید.

ایشان، همواره مدافع ارزش‌ها و اهداف اسلام، نظام و انقلاب و یار امام و رهبری بودند که عمر پربرکت خویش را در راه اعتلای نام بلند اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام)، تبیین ارزش‌ها و آموزه‌های دینی و اسلامی مصروف کرد.

آیت الله ری شهری همیشه در دوران قبل از انقلاب و در جریان مبارزه با حکومت طاغوت نقشی مهم ایفا نمود و در دوران بعد از انقلاب نیز در مسئولیت های خطیری همچون حاکم شرع دادگاه‌ های انقلاب اسلامی، وزیر اطلاعات، دادستان کلّ کشور، دادستان دادگاه ویژه روحانیت، دبیر کلّ جمعیت دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌ السلام، نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ولیّ فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و ‌... نقش تاثیرگذاری داشته است.

اینجانب ارتحال این شخصیت ارزشمند را به حوزه‌های علمیه، علاقمندان، شاگردان و بیت معظم تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال، غفران الهی مسئلت می‌نمایم.

علی اکبر ولایتی

پیام تسلیت معاون اول رئیس جمهور:

انالله و انا الیه راجعون

ارتحال آیت الله محمد محمدی ری‌شهری نماینده ولی فقیه و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) موجب تأسف و تألم خاطر شد.

این عالم فاضل و ربانی که در خط مقدم مبارزات انقلاب اسلامی بود، پس از انقلاب نیز در مسئولیت‌ها و جایگاه‌های مختلف، منشأ خیر و خدمات گسترده در کشور بود و آثار دینی و تألیفات ارزشمند متعدد از خود بر جای گذاشت.

درگذشت این روحانی بزرگوار را به محضر مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران تسلیت می‌گویم و از درگاه ایزد منان برای آن انسان خدوم علو درجات و برای خانواده و بازماندگان صبر و تسلّا مسألت دارم.

محمد مخبر

معاون اول رئیس جمهور

پیام تسلیت استاد علی اکبر رشاد:

انا لله و انا الیه راجعون.

رحلت صدیق شفیق و دوست دیرین، تولیت آستان مقدس و حوزه‌ی علمیه‌ی حضرت عبدالعظیم (ع)، حدیث‌پژوه برجسته‌ی معاصر، آیت الله محمد محمدی ری‌شهری (قدّس الله نفسه الزکیه) مایه‌ی تاسف و تاثر شدید گشت.

او از سرمایه‌های حوزه‌ی علمیه‌ی عریق تهران و از اسطوانه‌های علمی پایتخت قلمداد می‌شد. وجود برکت‌نمونش بار دیگر یاد محدثان بزرگ شهرری همچون شیخ کلینی و صدوقین را زنده کرد. افزون بر یکصد اثر علمی، میراث معرفتی او را تشکیل می‌دهد. موسوعه‌ی میزان الحکمه تالیف ماندگار اوست.

آیت الله ری شهری از روحانیون مجاهد دوران مبارزات و از حامیان پایدار نهضت امام خمینی و از ارادتمندان رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

اینجانب از سوی خود و شورا و دیگر ارکان حوزه‌ی تهران، این واقعه‌ی مولمه را به رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظله) اساتید و طلاب و اهالی پایتخت بویژه شهرری و خانواده محترمش تسلیت عرض کرده، از بارگاه بلند باری برای آن مرحوم مغفرت و علو مرتبت، و برای بازماندگان سوگوار صبر جمیل و اجر جزیل مسالت می‌کنم.

تغمّده الله بواسع رحمته و حشره مع اولیائه و اسکنه فسیح جنانه.

علی اکبر رشاد

۱۴۰۱/۱/۲خورشیدی، مطابق هجدهم شعبان ۱۴۴۳قمری»

پیام تسلیت وزیر کشور:

انا لله و انا الیه راجعون

العلما باقون ما بقی الدهر

ارتحال آیت الله محمد محمدی ری شهری را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفدا، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی، مراجع عظام، بازماندگان و دوستداران و اعضای تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی تسلیت عرض می‌کنم.

ایشان یار امین و شجاع انقلاب اسلامی، عضو مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام بود که در طول عمر با عزتش کارنامه‌ای درخشان از مبارزات پیش از انقلاب و دستگیری و تبعید توسط ساواک تا مسئولیت‌هایی چون تصدی وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور و تاسیس و مدیریت دانشگاه قرآن و حدیث دارد.

او که از سلامت نفس و مجاهدت مستمر برخوردار بود به واقع چهره ماندگاری است که با مدد از بصیرت و به کار بستن درست آن در جامعه و با اتصال به ذوات قدسی به نشر عقاید اصیل اسلام ناب محمدی(ص) پرداخت و همچون مشاوری امین، نفاق و ناراستی های رخنه کرده در برخی مقاطع انقلاب را برملا ساخت.

این عالم ربانی با تاسیس موسسه دارالحدیث، دانشگاه قرآن و حدیث و انتشار کتاب شریف میزان الحکمه و صدها جلد دانشنامه احادیث، در مکتب فقه جعفری شاگردی کرد و شاگرد پروراند.

از خدای متعال خواستارم این فقید سعید را در زمره مجاهدانی قرار دهد که با ایمان و صلابت در راه خدا ایستادگی کردند و برای بازماندگان، دوستداران و شاگردان ایشان هم صبر و اجر جزیل مسالت دارم.

احمد وحیدی

وزیر کشور

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت:

باسمه تعالی

إنَّا للّه ِ وَ إنَّا إلَیهِ راجِعُونَ

عن الإمامُ الصّادقُ علیه السلام :" إذا ماتَ المؤمنُ الفَقیهُ ثُلِمَ فی الإسلامِ ثُلمَةٌ لا یَسُدُّها شیءٌ"

اطلاع یافتم عالم فرزانه و ربانی، خادم سرفراز و بلند مرتبه انقلاب اسلامی و محدث برتر حضرت آیت الله حاج شیخ محمد محمدی ری شهری( طاب ثراه) به دیار باقی شتافت.

ایشان که عمر پر برکت خویش را وقف تحصیل، خودسازی، حمایت بی دریغ از راه امامان انقلاب اسلامی و احیای معارف اسلامی بویژه حج ابراهیمی و حدیث و جهاد معرفتی در راه خدا نمود مصداق بارز این سخن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) است که فرمود : "العُلَماءُ مَصابیحُ الأرضِ ، و خُلَفاءُ الأنبیاءِ ، و وَرَثَتی و وَرَثَةُ الأنبیاءِ" .

آثار پر شماره و گرانسنگ حدیثی و اقدامات لبریز از شناخت و تدبیر در برنامه های بازمهندسی حج و زیارت، آستان سیدالکریم و دارالحدیثـ گوشه ای از نقش کم نظیر این فقیه روشن بین، خستگی ناپذیر و عبد صالح خداست.

اینجانب این ضایعه اندوهبار را به پیشگاه امام عصر( عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزهای علمیه و مراجع عظام تقلید( دامت برکاتهم )و فرزندان داغدارشان تسلیت عرض می کنم و علو مرتبت این حامل کتاب وحی را از خدای بزرگ مسألت دارم.

سید عبدالفتاح نواب

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت

۱۴۰۱/۱/۲

پیام تسلیت معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس:

هو الحی الذی لا یموت

اذا مات المؤمن الفقیه ثلم فی الاسلام ثُلمةٌ لا یَسُدّها شیء

رحلت عالم مبارز و انقلابی، یار امام خمینی و رهبر فرزانه انقلاب، وزیر پیشین اطلاعات، دادستان کل، نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج، مولف دهها اثر ارزنده و ماندگار همچون "میزان الحکمة" و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی حضرت آیت‌الله محمدی ری شهری را خدمت امام خامنه‌ای، مراجع عظام، علمای اعلام و مردم شریف ایران تسلیت عرض می کنم و از درگاه ایزد متعال، مغفرت و علو درجات برای آن فقید سعید و صبر و اجر برای بازماندگان طلب می کنم.

و أما مَن آمن و عمل صالحاً فله جزاءً الحُسنی

سید محمد حسینی

معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس

پیام تسلیت قائم مقام مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی:

اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لا یسدها شیئ

فقیه ربانی و مجاهد آیت الله محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی، با توشه ای سنگین از علوم نافع و خدمات گسترده و سالها جهاد مخلصانه در دفاع از ولایت و مکتب اهل البیت علیهم السلام و ارزش‌های متعالی انقلاب به لقای الهی و موالی خود نائل آمد. این عالم وارسته تقید خاصش به عبادات و تلاش پیوسته و صابرانه اش در تحقیق و تألیف و خدمت به دین و مکتب و مردم مثال زدنی و الگویی جامع برای نسل امروز ما بود و به حق درگذشت او مصداق بارز ثلمه ی غیر قابل جبران گردید. اینجانب این مصیبت بزرگ را محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیه الله العظمی خامنه ای مد ظله العالی و جامعه ی محترم روحانیت و حوزه های علمیه و مردم انقلابی و وفادارمان و خاندان علم و فضیلت و فرزندان آن مرحوم تسلیت عرض نموده و غفران و علو درجات این فرزانه خدوم را از خداوند منان مسئلت دارم.

سید موسی موسوی

قائم مقام مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی

۱۴۰۱/۰۱/۰۲

پیام تسلیت آیت الله محمدرضا ناصری، نماینده ولی فقیه در یزد:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

رحلت عالم مجاهد و انقلابی آیت الله حاج شیخ محمد محمدی ری‌شهری رحمت الله علیه را به رهبر معظم انقلاب، مردم مومن شهر ری، ارادتمندان و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض می کنم.

آن عالم مجاهد در عرصه های مختلف همواره مروّج و مبلّغ دین مبین اسلام، یار و یاور امام و رهبری، پشتیبان انقلاب و منشأ خدمات ارزشمندی بود.

امیدوارم خداوند متعال روح ایشان را با اولیاء الله و صالحین محشور گرداند و ما را قدردان زحمات ایشان قرار دهد.

محمدرضا ناصری
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد

پیام تسلیت رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):

بسم الله الرحمن الرحیم

رحلت عالم مجاهد، پارسا و انقلابی حضرت آیت الله ری‌شهری (قدس سره) را به پیشگاه مقدس حضرت بقیةالله الأعظم (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) تسلیت می‌گویم.

این عالم بزرگوار در عرصه‌های مختلف علمی، سیاسی، مدیریتی و فرهنگی در خدمت به اسلام، نظام و امام راحل (قدس سره) و تحقق بخشیدن به منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) تلاش مخلصانه داشت.

این ضایعۀ مؤلمه را به بستگان آن مرحوم بویژه فرزندان ایشان و نیز شاگردان و دوستان‌شان تسلیت گفته و رحمت و مغفرت و علو درجاتشان را از درگاه خداوند منان خواستارم.

محمود رجبی

١۴٠١/٠١/٠٢

پیام تسلیت استاد هادوی تهرانی:

بسم الله الرحمن الرحیم

ٱلَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ ٱللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُۥ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا ٱللَّهَ وَکَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا (الاحزاب،۳۹)

ارتحال دوست پرکار و سخت کوش، عالم مجاهد حضرت آیت الله حاج شیخ محمد محمدی ری شهری (رحمة الله علیه) موجب کمال تأسف و تأثر گردید.

این جانب در طی سالیان متمادی در دورانی که آن بزرگوار امیرالحاج جمهوری اسلامی ایران بود، شاهد توانایی ایشان در سازمان دهی امور، استفاده بهینه از فرصت ها ، بلند نظری در به کار گیری استعدادها ، توجه به مشاوره ها و نظارت و ارزیابی مستمر کارها به صورت مستقیم بودم.

بی شک دوران امارت ایشان بر حج دوران طلایی بعثه جمهوری اسلامی ایران و سربلندی زائران ایرانی درحج و بهره گیری بی نظیر از فرصت موسم برای معرفی انقلاب اسلامی به زائران غیر ایرانی و دفع شبهات و خنثی سازی تبلیغات علیه جمهوری اسلامی ایران بود.

این جانب ضمن تسلیت این ضایعه اسفناک به تمامی مراجع عظام تقلید به ویژه رهبر معظم انقلاب (دامت توفیقاتهم)، و خدمت گزاران خدوم و خالص جمهوری اسلامی ایران، برای آن عالم عامل هم نشینی با محمد و آل محمد (علیهم السلام) و برای تمام بازماندگان و علاقمندان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه ایزد بی بدیل خواستارم.


مهدی هادوی تهرانی

قم آشیانه آل محمد (علیهم السلام)

۲ فروردین ۱۴۰۱

پیام تسلیت رئیس دفتر تبلیغات اسلامی:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال حضرت آیت‌الله ری شهری رحمت الله علیه را به محضر امام عصر ارواحنافداه، مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه ، خاندان مکرم و دوست‌داران ایشان، تسلیت عرض می‌کنم.

مبارزات ایشان قبل از انقلاب، سال‌ها همراهی با امام و مقام معظم رهبری، در جایگاه‌های مختلف خدمت به نظام در خاطر مردم شریف خواهد ماند.

فعالیت علمی و عملی ایشان، از بنیان پرثمر موسسه دار الحدیث تا تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی، در کنار خدمات خیرخواهانه و مردمی، با جلوه‌های اخلاق و پرهیزگاری، مجموعه‌ای از خدمت به اهل‌بیت علیهم السلام، و مؤمنان پدید آورد.

از خداوند متعال علو درجات ایشان، و صبر و اجر برای فرزندان و بازماندگان و دوست‌داران ایشان را مسئلت دارم.

احمد واعظی

پیام تسلیت دبیر کل مجمع جهانی شیعه شناسی:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
العلماء باقون مابقی الدهر

رحلت عالم ربّانی و خادم مکتب اهل بیت ، آیت الله محمد محمدی نیک ( ری شهری) نماینده ولی فقیه و تولیت آستانه حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام موجب تاثر و تاسف فراوان گردید.

آن روحانی اندیشمند، طی سالها در مسئولیت های مهمی در مجلس خبرگان رهبری، وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور و تاسیس موسسه دارالحدیث و دانشگاه علوم قرآنی خدمات ارزشمندی انجام داد و آثار گرانقدری همچون موسوعه میزان الحکمه در حدیث و دانشنامه امام حسین علیه السلام و منشورات متعددی از خویش به یادگار گذاشت.

این فقدان و ثلمه بزرگ را به مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه و روحانیت، خاندان و علاقه مندان آن فقید سعید تسلیت عرض میکنم و غفران و رحمت واسعه الهی برای آن مرحوم از خداوند متعال مسئلت می نمایم .

آیت پیمان
دبیر کل مجمع جهانی شیعه شناسی

پیام تسلیت مدیر جامعة الزهرا علیهاالسلام:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

شنیدن خبر درگذشت یار دیرین انقلاب جناب آیت الله ری شهری قدس الله روحه باعث تألم بسیار شد.

اینجانب رحلت این عالم بزرگوار را محضر صاحب الزمان ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری، خانواده مکرم ایشان و مردم عزیز ایران تسلیت عرض می کنم.

خدمات شایسته ایشان به اسلام و انقلاب کم نظیر است و شخصیت متمایز آن عالم مجاهد الگوئی برای پویندگان مسیر علم و عمل می باشد.

امیدوارم روح بزرگ این عالم وارسته با ارواح طیبه ائمه اطهار علیهم السلام محشور باشد.

سیده زهره برقعی
مدیر جامعه الزهرا سلام الله علیها

پیام تسلیت تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره):

بسمه تعالی

درگذشت عالم مجاهد و بزرگوار مرحوم آیت الله محمدی ری شهری طاب ثراه موجب تأثر بسیار و تأسف شدید است.

آن مرحوم از زمره پاک ترین سیاستمداران و با اخلاص ترین کارگزاران نظام جمهوری اسلامی بود. اعتقاد راسخ آن بزرگوار به امام راحل(س) و عزم جزمشان در پیمودن راه امام از اموری است که برای هر آشنای با ایشان مشهود بود.

بی شک زحمات اثرگذار ایشان در دوره های مختلف و در تثبیت نظام، توشه خوبی برای آن فقید سعید خواهد بود. چنانکه تلاش ایشان در حوزه حدیث شناسی و گسترش فرهنگ اهل بیت(س) نیز از زمره ارزشمندترین باقیات صالحات ایشان است.

مدیریت ایشان در دوره امام راحل و بعد ها حضورشان در مناصب مختلف و همت ایشان در تأسیس دارالحدیث و خلق آثار بسیار ارزشمند در این حوزه نیز از نکات درخشان زندگی ایشان است.

برای من که سالها توفیق آشنایی نزدیک و ارادت خاص به ایشان داشتم، این ضایعه مولمه از مصایب سنگین است.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم ایشان، به خصوص به فرزندان معظم و بستگان مکرم، از خدای متعال برای ایشان علو درجات را مسئلت دارم و امیدوارم خدای متعال ایشان را مشمول کرامت تامه و رحمت واسعه خود قرار دهد و او را با اولیاء صالحین خود محشور دارد.

سید حسن خمینی

پیام تسلیت مدیر حوزه علمیه استان قزوین:

متن پیام بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت محدث بزرگ دوران معاصر حضرت آیت الله ری شهری قدس سره مایه اندوه و تأسف فراوان شد. مردی که در شکوفایی و نوآوری و تربیت متخصص بویژه در علوم و معارف حدیث بی بدیل و عمر بابرکتش در همه زمینه ها به فرموده مقام معظم رهبری از او شخصیتی کم نظیر ساخته بود.

بی شک گذر زمان برکات وجودیش را آشکارتر خواهد ساخت. سلام و درود خدا بر او و رضوان الهی شامل حالش باد.

اینجانب به نمایندگی از حوزه علمیه استان قزوین رحلت این عالم برجسته را به حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، رهبری معظم انقلاب، حوزه های علمیه و نیز به شاگردان و همکاران ایشان در موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و بالاخص خانواده و بازماندگانش تسلیت عرض نموده علو درجات آن عزیز را از خداوند متعال مسئلت مینمایم.

محمدتقی سبحانی نیا

مدیر حوزه علمیه استان قزوین

پیام تسلیت رئیس مرکز خدمات حوزه های علمیه:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

خبر رحلت عالم مجاهد و انقلابی حضرت آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری قدس سره موجب تأثر و تألم گردید.

بی‌شک تاریخ انقلاب و نظام اسلامی خدمات این شخصیت کم‌نظیر را در سنگر تألیف و تدریس و تحقیق به ویژه در ترویج روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) و نیز در مسئولیت‌ نمایندگی مجلس خبرگان رهبری، نمایندگی رهبری در بعثه حج و زیارت، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) و وزارت اطلاعات فراموش نخواهد کرد.

این‌جانب درگذشت این عالم وارسته را به محضر حضرت ولی عصر (عج) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و جامعه روحانیت و نیز خانواده محترم و عموم دوستان و آشنایان ایشان تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه الهی علو درجات را برای آن مرحوم مسئلت دارم.

سید جمال‌الدین میرمحمدی

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه

پیام تسلیت تولیت مسجد مقدس جمکران:

بسم الله الرحمن الرحیم
إنا لله و إنا الیه راجعون

خبر ارتحال عالم مجاهد و انقلابی، آیت الله محمدی ری شهری موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.

مجاهدت های خالصانه و مستمر این عالم بزرگوار و یار دیرین حضرت امام خمینی و رهبر معظم انقلاب در جایگاه های خطیر و حساس نظام اسلامی و همچنین خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی از جمله تالیفات و آثار ارزشمندی که در طول سالیان متمادی در مسیر احیاء تراث گرانسنگ اهل بیت علیهم السلام به یادگار گذاشتند، نام و یاد ایشان را در جهان اسلام ماندگار کرده است.

اینجانب طی بیش از پنجاه سال آشنایی نزدیک با این عالم مجاهد از دوران طلبگی در نجف اشرف تاکنون ، برجسته ترین ویژگی ایشان را اخلاص و جدیت در عمل به تکالیف الهی یافتم و با این وصف، آثار ماندگار این عالم متقی را مصداق بارزی از باقیات الصالحات برای او می‌دانم.

فقدان این شخصیت گرانقدر را به محضر بقیه الله الاعظم (ارواحنا له الفداء)، مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه، شاگردان، علاقمندان و فرزندان محترم ایشان تسلیت عرض نموده و علو درجاتش را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

تغمده الله بواسع رحمته و اسکنه فسیح جناته

تولیت مسجد مقدس جمکران
محمد حسن رحیمیان

پیام تسلیت رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت عالم انقلابی و دردآشنا، آیت الله محمد محمدی ری شهری مایه تأسف و تأثر گردید.

این روحانی عالی مقام که سینه اش مزین به حفظ قرآن بود، در کنار فعالیت های انقلابی و مسئولیت های اجرایی در مناصب و عرصه های گوناگون، زحمات زیادی را نیز در راه نشر معارف حدیثیِ شیعه متحمل شد و برای تحقق این آرمان بزرگ، مجموعه عظیم دارالحدیث را در قم و شهرری پایه گذاری و موسوعه های عظیمی را به جهان دین و دانش، پیشکش کرد. از جمله توفیقات سترگ

ایشان، خدمت به آستان مکرم عبدالعظیم حسنی و نیز اِمارت حجاج و زائران عتبات برای سالیانی متمادی بود.

امید واثق دارم که این خدمات علمی، فرهنگی و دینی، ذخیره ایشان در سفر آخرت، و مایه علو درجات ایشان باشد.

اینجانب ضمن تسلیتِ این مصیبت به مقام معظم رهبری و نیز همه بازماندگان، منتسبان و آشنایان ایشان، از خداوند متعال می‌خواهم که رحمت و رأفت بیکران خودش را شامل حال ایشان بگرداند و به همراهان و همکاران ایشان، توفیق حفظ،تکمیل و نشر آثار و مآثر ایشان را عنایت فرماید.‌

سید ابوالحسن نواب
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهبش

پیام تسلیت آیت الله مرتضی مقتدایی:

«إنَّا للّه ِ وَ إنَّا إلَیهِ راجِعُونَ»

درگذشت عالم فاضل و خدمتگزار مجاهد جناب حجت الاسلام و المسلمین محمدی ری شهری، رحمت الله علیه موجب تاسف فراوان گردید.

ایشان که عمر پر برکت خویش را وقف تحصیل، خودسازی، حمایت بی‌دریغ از راه امامان انقلاب اسلامی و احیای معارف اسلامی بویژه حج ابراهیمی و حدیث و جهاد معرفتی در راه خدا نمود.

وی علاوه بر نمایندگی مجلس خبرگان در دوره سوم، نمایندگی در دوره پنجم ،حاکم شرع تعدادی از دادگاه‌های انقلاب اسلامی کشور پس از پیروزی انقلاب بود. تاسیس مرکز علوم اسلامی دارالحدیث ،یکی از تخصصی ترین مراکز قرآن و حدیث بخشی از خدمات علمی آن عالم جلیل القدر است.

اینجانب این ضایعه اندوهبار را به پیشگاه امام عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم) و فرزندان داغدارشان تسلیت عرض می‌کنم و علو مرتبت این حامل کتاب وحی را از خدای بزرگ مسألت دارم.

مرتضی مقتدایی

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور

پیام تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س):

بسم الله الرحمن الرحیم
اذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ

ارتحال عالم جلیل القدر و مجاهد، آیت‌الله محمدی ری‌شهری که عمر پر برکت خویش را مجدانه صرف ارایه خدمات ارزشمند و کم‌نظیر به اسلام نمود، ضایعه ای غم‌بار و موجب تألم فراوان گردید.

آن مرد انقلابی و وارسته که در عرصه های گوناگون علمی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و… پرکار و به روز عمل می‌نمود علاوه بر خدمت در مناصب مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی، همواره در مسیر نشر احادیث و معارف اهلبیت علیهم السلام گام برداشته و به خصوص در مقام تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام اثرات ماندگاری به یادگار گذاشت.

این جانب ضمن عرض تسلیت به پیشگاه حضرت ولیعصر(عج) مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، حوزه‌های علمیه، شاگردان ایشان و مردم شریف استان تهران و خاندان مکرمشان از درگاه خداوند متعال علو درجات و همنشینی با حضرات معصومین علیهم صلوات الله را برای آن‌ عالم مجاهد و وارسته مسئلت دارم.

نماینده ولی فقیه در استان و تولیت آستان مقدس قم
سید محمد سعیدی

پیام نماینده رهبر انقلاب در عراق و نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری:

بسم الله الرحمن الرحیم

"یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ.ارْجِعِی إِلَی رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً.فَادْخُلِی فِی عِبَادِی.وَ ادْخُلِی جَنَّتِی"

دریافت خبر ارتحال عالم فرهیخته و مجاهد آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد محمدی ری شهری (رضوان‌الله‌علیه) موجب تألم خاطر گردید؛

شخصیتی که پیوسته در تمام مراحل انقلاب سخت ترین و حساس ترین مسئولیتها را به جان خرید و تا آخرین لحظات حیات پر برکت خود از تلاش و فعالیت فروگذار نشد.

آن مرحوم در سنگر دولت وزارت اطلاعات و در سنگر قوه قضائیه قضاوت در دادگاه انقلاب و ریاست دادگاه ویژه روحانیت و دادستانی کل و در سنگر امور دینی سرپرستی حجاج، به نمایندگی از مقام معظم رهبری و همچنین تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، را به عهده گرفت و در سنگر علم، دانشگاه قرآن و حدیث را تاسیس نمود. و همچنین تألیفات ارزنده‌ای را به یادگار گذاشت و در بیانی کوتاه وی از یاران صدیق و وفادار انقلاب و رهبری و از چهره‌های درخشان و گرانقدر علمی، سیاسی و فرهنگی کشور، محسوب می‌شد.

این جانب مصیبت فقدان این عالم وارسته را به پیشگاه حضرت ولی‌عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روحانیت معزز، خانواده مکرم ایشان، تسلیت عرض نموده و برای وی از خداوند رحمان رحمت و غفران و جهت بازماندگان صبر و سلوان و اجر بی پایان مسألت می‌نمایم.

نماینده مقام معظم رهبری مد ظله در عراق
و نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان
سید مجتبی حسینی - نجف اشرف

پیام نماینده ولی فقیه در کاشان:

انا لله و انا الیه راجعون

خبر اندوه بار ارتحال عالم ربانی، مجاهد مخلص و محدث بزرگ حضرت آیت الله محمدی ری شهری (رحمت الله علیه) موجب تاثر فراوان گردید.

این روحانی سلیم النفس که سابقه‌ای طولانی در دوران مبارزاتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (قدس سره) داشتند همواره با اطاعت از اوامر امامَین انقلاب و با صلاح و سِداد درعرصه های متنوع به ایفای نقش پرداختند.

خدمتگزاری در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام، تاسیس مراکز علمی به هدف تفسیر کلام الله و ترویج سخنان آل الله علیهم السلام، خلق آثار حدیثی ماندگار، سرپرستی حجاج ایرانی، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسوولیت پذیری شایسته در دوره اول وزارت اطلاعات و مناصب متعدد قضایی از جمله دادستانی کل کشور و دیگر تلاش های مجاهدانه، از ایشان چهره‌ای برجسته و کم‌نظیر پدید آورده بود که دارای مواقفی بس افتخار آمیز است.

طوبی له وحُسنُ مَآب.

اینجانب ضایعه تلخ فقدان این کارگزار امین و شجاع انقلاب را محضر مقام معظم رهبری حفظه الله، مراجع بزرگوار تقلید اَدام الله ظلّهم، حوزه‌های علمیه، عموم همکاران و ارادتمندان به ایشان، و همچنین تمامی بازماندگان از بیت مکرمشان و نیز بیت مرحوم آیت الله مشکینی (طاب ثراه)تسلیت عرض نموده، برای آن مرحوم از درگاه احدیت رحمت واسعه و همجواری با اولیای طاهرینش را مسئلت می‌نمایم.

عباسعلی سلیمانی

نماینده مقام معظم رهبری در منطقه و امام جمعه کاشان

تسلیت نماینده ولی فقیه در استان قزوین:

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ

ارتحال عالم ربانی آیت‌الله حاج شیخ محمد محمدی ری شهری (رضوان الله تعالی علیه) را به رهبر معظم انقلاب، مراجع تقلید، جامعه روحانیت و فرزندان معزز ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

آن عالم وارسته سال‌ها در مسئولیت‌های مختلف یار امام خمینی(ره) و رهبر فرزانه انقلاب بود و عمر با برکت خود را در نشر معارف اهل بیت علیهم السلام و تالیف کتب ارزشمند دینی گذراند.

خدای متعال روح ایشان را مشمول رحمت و مغفرت قرار دهد و به بازماندگان و علاقه‌مندان صبر و اجر عنایت فرماید.

عبدالکریم عابدینی
نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین

تسلیت آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا إلیه راجعون

ارتحال عالم مجاهد آیت الله آقای ری شهری موجب تأسف و تأثر گردید.

این شخصیت بزرگوار در تهذیب نفس و طی نمودن مراحل تقوی و استفاده از معارف دینی و فقهی و حدیثی و تاریخی به مراتب والائی نائل گشته بود. خدمت به مکتب اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام با تدوین و تالیف موسوعه های بسیار ارزشمند و جامع از موفقیت‌های دوران علمی وی بود. خدمات فراوان ایشان به نظام مقدس جمهوری اسلامی همیشه در خاطره همه علاقمندان به انقلاب خواهد ماند.

این روحانی متقی افتخار نمایندگی مقام معظم رهبری در اداره حج را به مدت بیست سال داشت و در این دوران نیز آثار گرانبهای معنوی و مدیریتی از خود برجای گذاشت.

این مصیبت را به حضرت ولی الله الاعظم امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، رهبری انقلاب، همه علاقمندان به نظام اسلامی، حوزه‌های علمیه و مراجع بزرگوار و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌نمایم.

از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و صبر و اجر برای بازماندگان مسئلت می نمایم.

سوم فروردین ۱۴۰۱
محمد جواد فاضل لنکرانی

پیام نماینده ولی‌فقیه در استان کرمانشاه:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

در گذشت عالم مجاهد پارسا، آیت الله محمد محمدی ری شهری که از مبارزین قبل از انقلاب اسلامی و یار و یاور امام راحل (ره)و همچنین از یاوران راستین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) می باشند، موجب تأسف و تأثر عمیق گردید.

این ضایعه را به محضر مقدس حضرت ولی عصر (عج)، حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، حوزه های علمیه، بیت مکرم ایشان و همه ارادتمندان آن فقید سعید تسلیت عرض می نمایم.

بدون شک فقدان آن فقید سعید تا سالیان سال در عرصه سیاسی و علمی کشور احساس خواهد شد.

برای آن مجاهد فی سبیل الله علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بیت مکرم ایشان صبر شکیبایی را از درگاه خداوند متعال خواهان و خواستارم.

مصطفی علماء

در حال تکمیل ...

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha