شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله استادی

حوزه/ آیت الله استادی گفت: یکی از راه های خوشحال کردن قلب مؤمن صدقه دادن است و این امر مایه نزول برکات زیادی در زندگی شخص صدقه دهنده می گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در جلسه درس اخلاق که بعد از نماز ظهر و عصر در حسینیه امام خمینی رحمة الله علیه قم برگزار شد به آثار و برکات معنوی صدقه دادن در ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: در روایت آمده است که افضل الصدقة فی رمضان؛ بافضیلت ترین صدقه آن است که در ماه رمضان پرداخت شود.

وی افزود: صدقه هم دارای آثار مادی و دنیوی است و هم منافع معنوی بسیاری دارد.

آیت الله استادی خاطرنشان کرد: از وجود نازنین رسول خدا (ص) نقل شده است: ألصَّدَقَهُ إذَا خَرَجَت مِن یَدِ صَاحبِهَا قبلَ أن تَقَعَ فی یدِ سَائلٍ تَکَلَّمَ بِخَمسِ کلماتٍ: أوَّلُها تَقُولُ کُنتُ صَغِیراً فَکَبَّرتَنِی، کُنتُ قَلیلاً فَکَثَّرتَنِی ؛ صدقه به هر مقداری که باشد چون در راه خداست هرچند مبلغ و مقدار آن کم باشد اما زبان حالش در روایت این است که ما آن مال ناچیز را با تبدیل به صدقه بزرگ می کنیم.

وی شرط بودن استحقاق در صدقه دادن را یک اشتباه رایج در میان مردم دانست و گفت: نیاز نیست که گیرنده صدقه حتماً مستحق باشد؛ گرچه که رفع نیاز نیازمندان و گره گشایی از کار گرفتاران نیکوتر خواهد بود.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم به نقل و تشریح ادامه روایت پرداخت و تصریح کرد: حضرت علی علیه السلام در ادامه این روایت و از قول مال صدقه داده شده می فرمایند: وَ کُنتُ عَدُوَّاً فَأحبَبتَنِی؛ بنا بر تعلیمات دینی مال به نحوی دشمن انسان هم تلقی شده است؛ زیرا در کنار خیری که دارد می تواند مایه شر هم بشود؛ در روایت آمده که مال دنیا با تبدیل به صدقه به دوست انسان تبدیل می گردد.

وی با اشاره به برخی آموزه های قرآن کریم در ارتباط با صدقه افزود: در قرآن کریم داریم که «مَا عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ»؛ صدقه نیز چون نزد خداوند می رود از حالت فانی به باقی و ماندگار تبدیل می شود؛ در ادامه روایت نیز آمده است: کُنتُ فَانِیاً فَأبقَیتَنی؛ من فانی بودم و تو مرا ماندگار کردی.

آیت الله استادی بیان داشت: سپس در روایت می فرمایند: وَ کُنتَ حَارِسِی فَالآنَ صِرتُ حَارسَکَ؛ با اعطای مال به عنوان صدقه از آن پس به جای اینکه ما مراقب آن باشیم، آن مال است که مواظب ما می شود.

وی گفت: انسان هرچه در راه خدا ببخشد از بین نخواهد رفت؛ در روایات داریم که ایمانتان را با صدقه دادن حفظ کنید.

عضو جامعه مدرسین اظهار کرد: در روایات آمده است که علامت های مؤمن ۵ چیز است؛ یکی از آن ها صدقه دادن توسط کسی است که خودش متمول و دارنده نیست.

وی با تأکید بر لزوم خودداری از گناه حتی در خلوت عنوان داشت: از دیگر علائم مؤمن این است که در خلوت مرتکب گناه نشود.

آیت الله استادی گفت: یکی از راه های خوشحال کردن قلب مؤمن صدقه دادن است و این امر مایه نزول برکات زیادی در زندگی شخص صدقه دهنده می گردد.

وی با تأکید بر لزوم تسریع در پرداخت صدقه خاطرنشان کرد: از لحظه ای که تصمیم به دادن صدقه می گیریم باید بلافاصله نسبت به پرداخت آن اقدام کنیم؛ زیرا اگر بین تصمیم ما و عمل کردن به آن فاصله بیفتد، آن گاه است که شیطان مانع از انجام این امر نیک خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha