جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ستاد اقامه نماز

حوزه / رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان با ابراز تاسف از اینکه در غالب مراکز خرید همدان نمازخانه وجود ندارد، گفت: در جلسه شورای اداری نماز در استانداری، مصوب شد تا برای احداث مجتمع‌های جدید تنها با تعبیه نمازخانه، پروانه ساخت صادر شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسنی‌حلم ظهر امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه پیرامون تشریح برنامه‌های فرهنگی و آموزش در حوزه نماز اظهار داشت: نظارت و ارزیابی در حوزه نماز ادارات و دستگاه‌های اجرایی بر اساس شاخص‌هایی که از قبل به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود، صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه نخستین شاخص میزان اجرای توافق‌نامه‌های بین وزارت کشور با ستاد اقامه نماز در سطح استانی و شهرستانی است، گفت: بومی‌سازی برنامه‌ها، تحقق و تشکیل شورای نماز استان و شهرستان‌ها نیز از دیگر شاخص‌هایی است که کلیه دستگاه‌ها موظف هستند هر فصل یک نشست با رابطین دستگاه‌های اجرایی داشته باشند.

حجت‌الاسلام حسنی‌حلم با بیان اینکه در هر دستگاه یک نفر به عنوان رابط نماز حضور دارد، بیان کرد: در حدود ۸۰ رابط نماز در دستگاه‌های اجرایی مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه طرح هیئت اندیشه‌ورز توسط دستگاه‌های اجرایی درباره نماز الزامی است، مطرح کرد: لازم است تا وضعیت نمازخانه‌ها و نمازهای جماعت و محورهای آن در دستگاه‌های اجرایی توسط این هئیت اندیشه ورز مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان با بیان اینکه وضعیت نمازخانه ادارات و برپایی نماز جماعات ۹۶ درصد مطلوب اعلام شده است، اظهار داشت: اصل تشکیل نماز جماعت و اهتمام مدیران و کارکنان بر شرکت بر نماز جماعت بسیار مهم است و لذا ضروری است تا مدیران در این خصوص توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی به تشریح آخرین وضعیت نمازخانه‌های بیمارستان‌ها استان پرداخت و گفت: در کلیه بیمارستان‌های استان یک نمازخانه مناسب و یک نمازخانه اضطراری در بخش‌ها وجود دارد و لذا می‌توان گفت وضعیت نمازخانه بیمارستان‌ها تا ۹۰ درصد مطلوب است.

حجت‌الاسلام حسنی‌حلم با ابراز تاسف از اینکه در غالب مراکز خرید همدان نمازخانه وجود ندارد، مطرح کرد: در جلسه شورای اداری نماز در استانداری، مصوب شد تا به شهرداران و اصناف ابلاغ شود که تعبیه نمازخانه در مراکز خرید جدی گرفته شود، تا جایی که برای احداث مجتمع‌های جدید تنها با تعبیه نمازخانه، پروانه ساخت صادر شود.

وی افزود: برای مراکز کنونی نمی‌توان کاری کرد و تنها در حد برگزاری نماز جماعت در فضای آزاد مرکز خرید اکتفا کرده‌ایم.

رئیس ستاد اقامه نماز استان همدان با اشاره به طراحی و راه‌اندازی سامانه سجاده برای بارگزاری مستندات فعالیت‌های نمازی کلیه دستگاه‌های اجرایی سراسر کشور، یادآور شد: کلیه دستگاه‌ها موظف به بارگزاری مستندات خود در این سامانه هستند تا پس از آن هیأت نظارت و ارزیابی متشکل از نماینده امام جمعه، نماینده استاندار، نماینده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، نماینده دبیران دستگاه‌های اجرایی و کارشناسان ستاد اقامه نماز استان، بر اساس مستندات ارسالی به فعالیت‌ها امتیاز دهند.

وی با بیان اینکه برای بررسی وضعیت نمازخانه جاده‌های مواصلاتی نیز کارگروهی در استان با محوریت استاندار تشکیل شده است، اظهار داشت: با بررسی وضعیت نمازخانه مجتمع‌های خدماتی و جایگاه‌های سوخت بین راهی، تلاش خواهیم کرد تا حد امکان مشکلات موجود را برطرف کنیم.

حجت‌الاسلام حسنی‌حلم از راه‌اندازی هیات‌های اندیشه‌ورز در ۴۵۰ مدرسه همدان خبر داد و اظهار کرد: امسال در اجرای طرح پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد ۴۵۰ مدرسه زیر پوشش قرار می‌گیرد.

وی برگزاری ۱۲۰ نشست‌ نمازشناسی و پاسخ به شبهات نماز با حضور دانش‌آموزان را یکی از برنامه‌های امسال برشمرد و گفت: برگزاری ۱۲۰ نشست‌ نمازشناسی و شیوه‌های دعوت به نماز دانش‌آموزان و ۳۰ نشست دانشجویی نماز و گفتمان‌های نماز از دیگر برنامه‌ها به شمار می‌رود.

دبیر ستاد اقامه نماز استان همدان با بیان اینکه اجلاس‌های استانی و شهرستانی نماز، امسال نیز برگزار خواهد شد، افزود: اجلاس‌های استانی و شهرستانی نماز ابتکار خود استان همدان است که هر سال برگزار می‌شود.

وی به دوره‌های آموزشی نماز ویژه فرهنگیان در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: دوره آموزشی ۳۲۰ مربی‌ مهدهای کودک و مدیران، ۲۰۰ معلم مدارس دخترانه، ۲۰۰ دوره آموزشی امامان جماعت مدارس، ۳۲۰ دوره آموزشی ویژه پرستاران و بهیاران بیمارستان و مراکز درمانی و دوره آموزشی ویژه امامان جماعت و مسوولان کانون‌های مساجد نیز برای امسال پیش‌بینی شده است.

حجت الاسلام حسنی‌حلم از برگزاری مسابقه سراسری کتاب طی سال جاری خبر داد و خاطر نشان کرد: مسابقه بزرگ کتابخوانی نماز در سیره حضرت علی (ع) نیز در حال اجراست که استقبال خوبی شکل گرفته و اختتامیه آن اواخر اردیبهشت‌ خواهد بود.

وی به تشکیل مجمع خیرین مسجدساز نیز اشاره کرد و گفت: در این راستا به مساجدی که نیاز به کمک دارند یا در مناطق محروم هستند، کمک می‌کنیم که سال گذشته مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان از ۲۰ مسجد حمایت مالی شد.

حسنی‌حلم به برگزاری جشنواره فجر تا فجر نیز اشاره کرد و یادآور شد: این جشنواره به صورت کشوری است که در بخش‌های علمی، فرهنگی، هنری، ادبی و پژوهشی است و مخاطبان آن آحاد جامعه است.

وی با بیان اینکه اختتامیه جشنواره اذان منتظران امسال برگزار می‌شود، افزود: مجری و مبتکر این جشنواره همدان است اما به پیشنهاد ستاد اقامه نماز کشور، این جشنواره کشوری شد که بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ اثر در ۹ محور نیز دریافت شد.

دبیر ستاد اقامه نماز استان همدان خاطرنشان کرد: داوری آثار جشنواره منتظران اذان برگزار شد و ۳۴ نفر برگزیده هستند که اختتامیه آن ۲۲ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha