دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ماموستا عبدالسلام کریمی - مشاور رئیس جمهور در امور اقوام، اقلیت‌های دینی و مذهبی

حوزه/ مشاور رئیس جمهور در امور اقوام، اقلیت‌های دینی و مذهبی تصریح کرد: تمدن نوین اسلامی که مقام معظم رهبری از آن سخن به‌میان آورده‌اند، بدون تقریب و وحدت امت اسلامی محقق نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر عبدالسلام کریمی، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام، اقلیت‌های دینی و مذهبی در نشستی با رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، گفت: جامعه به نیروی انسانی فاضل تقریبی که یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این دانشگاه می‌باشد، نیازمند است.

وی به بَرَکات فکری، علمی و عملی مرحوم آیت‌الله واعظ‌ زاده که دانشگاه مذاهب اسلامی یکی از آن‌ها است، اشاره کرد و با اشاره به متفاوت بودن فقه مقارن با فقه تطبیقی اظهار کرد: باید بر بُعد مقارنه‌ای فقه مذاهب توجه کرد و هدف صرفاً پاس کردن واحدها و گرفتن مدرک نباشد که اگر چنین شد دانشگاه از اهداف خود دور خواهد شد.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام، اقلیت‌های دینی و مذهبی، خواستار توجه ویژه‌تری به شعب دانشگاه مذاهب اسلامی به ویژه شعبه زاهدان شد و بیان کرد: در کنار جذب اعضای هیأت علمی در شعب باید مراوده علمی با کشورهای اسلامی هم مورد توجه قرار گیرد.

ماموستا کریمی بر مرجعیت دانشگاه مذاهب اسلامی در امور تقریبی و وحدتی میان پیروان مذاهب اسلامی تأکید کرد و یادآور شد: همه باید تلاش و کمک کنیم تا دانشگاه مذاهب اسلامی به‌عنوان یک نهاد علمی معتبر فعالیت‌های خود را در این راه گسترش دهد و این مهم را راهبری و جهت‌دهی نماید.

وی اضافه کرد: ما در زمینه تقریب نظری کار کرده‌ایم، اما در بُعد عملی نیاز به تلاش مضاعف داریم. به علاوه، تحقق تمدن نوین اسلامی که مقام معظم رهبری از آن سخن به‌میان آورده‌اند، بدون تقریب و وحدت امت اسلامی محقق نخواهد شد.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام، اقلیت‌های دینی و مذهبی با بیان این‌که تقریب با روشنگری و علم ممکن و میسر می‌شود، گفت: تحقق این مهم از عهده عالمان بر خواهد آمد که کارشان ایجاد اعتدال در جامعه است، بر خلاف جاهلان که گرفتار افراد و تفریط می‌شوند و جامعه را از اعتدال خارج می‌کنند.

وی خواستار توجه به مشترکات و برجسته نکردن مفترقات و نیز جهت‌دهی به روحانیون شیعه و سنی در سخنرانی‌ها شد و اظهار کرد: افراد نباید سخنی بگویند که به‌جای ایجاد اُخوّت، منجر به دشمنی و افتراق شود. مراجعه به قرآن و سنت(سنت همه معصومین)، بازگشت به مراجع(شیعه و سنی)، عدم عدول از فتوای بزرگان مذاهب که مرجعیت دارند و همچنین پیروی از اولی‌الأمر ضروری است.

ماموستا کریمی از علما به‌ویژه علمای اهل‌سنت خواستار بر حذر داشتن پیروان از افراط و تفریط و تکفیر و تفسیق یکدیگر شد.

دکتر صالحی، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی هم در این نشست گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی از معدود دانشگاه‌هایی است که رهبر انقلاب اسلامی دو بار با هیأت امنای آن دیدار کرده‌اند و این حاکی از جایگاه و اهمیت رسالت دانشگاه است.

وی با بیان این‌که در دانشگاه مذاهب اسلامی، علم و فرهنگ با هم و توأمان در حرکتند و این لازمه تحقق رسالت این دانشگاه است، بیان کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی نیروی انسانی جوان و بسیار خوب و آماده به خدمت تربیت کرده و این یکی از دستاوردهای ارزشمندی است که باید به‌مثابۀ فرصتی از آن بهره‌مند شد.

صالحی در تشریح سه ویژگی دانشگاه مذاهب اسلامی که آن را از سایر دانشگاه‌ها متفاوت می‌کند، گفت: ویژگی نخست؛ دانشگاه مذاهب اسلامی از یک جامعه ترکیبی مذهبی و استادی و دانشجویی آگاهانه برخوردار است که اگر در سایر دانشگاه‌ها چنین اجتماعی هم شکل بگیرد، تصادفی است.

وی ادامه داد: دومین ویژگی این است که دانشگاه مذاهب اسلامی نگرش ترکیبی ـ مقارنه‌ای به دانش‌های اسلامی دارد. ویژگی سوم نیز این است که نگاه همزیستی اسلامی بر فضای دانشجویی(شیعی و سنی) دانشگاه مذاهب اسلامی حاکم است.

صالحی اضافه کرد: از ابتدا نیز ضرورت وجودی دانشگاه همین ویژگی‌های سه‌گانه آن بوده است که با توجه به شرایط کنونی کشور، منطقه و جهان این ضرورت‌ها نه تنها کم رنگ نشده‌اند، بلکه بیش از پیش برجسته هستند.

وی از دستور کار قرار دادن برنامه تحولی دانشگاه خبر داد و گفت: این برنامه مراحل نهایی خود را می‌گذراند که سند چشم‌انداز و نقشه‌راه پیش‌رانی برای سالیان آتی دانشگاه خواهد بود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین با بیان امتداد تاریخی گفتمان تقریب و تبیین آن برای جامعه دانشگاهی و نخبگانی از یک طرف و توجه به تحوّلات اجتماعی دوران مدرن از طرف دیگر، بر تغییر و تحوّل ادبیات متناسب بر این فضای نخبگانی تأکید کرد.

وی عنوان کرد: چه بسا با ادبیات گذشته نتوانیم نسل مرجع گریز و گاه سردرگم کنونی را با گفتمان تقریب آشنا نماییم. بنابراین، نیاز به ادبیاتی جدید برای جامعه باسواد کنونی داریم و می‌توانیم ایده تقریب را در مباحثی چون اصل کرامت انسانی، همزیستی و مانند آن، طرح و پیگیری کنیم. عدم ارتقای ادبیات تقریبی همسو با تحولات اجتماعی نخبگانی، تداوم و گسترش آن را با مشکل مواجه خواهد کرد.

صالحی افزود: در برنامه تحول دانشگاه سه هدف را دنبال می‌کنیم؛ نخست، دانشگاه مذاهب اسلامی را به پاتوق نخبگان علمی شیعه و سنی تبدیل نماییم. یعنی نخبگان حوزوی و دانشگاهی از فریقین، این دانشگاه را خانه گفتگو و ارتباط خود بدانند. دوم، دانشگاه مذاهب اسلامی را به عنوان خط ارتباطی با سایر دانشگاه‌های کشور، در زمینه همزیستی تبدیل کنیم. یعنی با راهبری این دانشگاه و سپس همکاری سایر دانشگاه‌ها ایده همزیستی را به فضای دانشگاهی ببریم.

وی ادامه داد: سومین هدفی که دنبال می‌کنیم تقویت ارتباطات بین‌المللی است؛ دانشگاه مذاهب اسلامی در بُعد بین‌الملل فرصت بسیار خوبی برای برقراری ارتباط در فضای بین‌الملل با دانشگاه‌های اسلامی و علوم انسانی می‌باشد و باید از این فرصت برای گسترش ایده همزیستی و تقریب بهره‌مند شد.در ادامه این دیدار

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha