یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله محرر

حوزه/ حجت الاسلام محرّر گفت: عوامل مختلفی از جمله وراثت؛ ذهنی، قومی و فرهنگی، تربیت، محیط، الگو و اراده در شکل گیری شخصیت انسان موثر است و تاثیر الگو از همه این ها موثرتر است ..

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام ناصر محرر، شامگاه چهارشنبه در مراسم شب احیاء که در مدرسه علمیه الزهرا (س) ارومیه برگزار شد، با بیان این که تعلیم و تربیت هم در خانواده و هم در مسجد مطرح است، اظهار داشت: تعلیم تعلّق به مغز و ذهن و تربیت به قلب و روح تعلق دارد ، بنابر این در هر دو روش و هدف متفاوت است، اما اصالت با مسئله تربیت است و تعلیم در خدمت آن می باشد.

وی اضافه کرد: تعلیم یک سری آگاهی هایی است که انسان یاد می گیرد و ممکن است بدان عمل کند و یا عالم بدان نباشد، اما تزکیه این گونه نیست و متصل به عبودیت و خضوع در برابر خداوند متعال و اولیای الهی است و اخص از تربیت و مختص انسان می باشد.

استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی در ادامه بیان کرد: رمز معالجه، میل به بهودی است و اگر تلاش کنیم این میل را در خودمان ایجاد کنیم راه زیاد را طی کرده ایم و اگر این گونه نباشد تربیتی در انسان اتفاق نمی افتد.

وی اضافه کرد: خداوند متعال با وجود این که ۱۲۴ هزار پیامبر و ۱۲ امام فرستاده است، اما همچنان برای هدایت بشر برنامه دارد و انسان را به حال خود رها نکرده و برای تربیت آن راه هایی را معیّن کرده است.

حجت الاسلام محرّر با بیان این که اگر انسان گناهی را مرتکب شود، اما به این مسئله اعتقاد داشته باشد که خداوند متعال در مورد عفو و مجازات او مُحقّت است، پروردگار متعال او را می بخشد، افزود: در این شب های عزیز باید به این مسئله توجه داشته باشیم که آیا آن چه را که به دست آوردیم توانسته ایم نگاه داریم؟ و لازم است اراده خود را در این شب ها تقویت کنیم.

وی ادامه داد: ماه رمضان، ماه تعلیم و تربیت است و باید اعمال حسنه خود را به عادت و عادت ها را به ملکه نفسانی مبدل کنیم.

استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی عنوان داشت: در تعلیم و تربیت والدین در منزل و اساتید و معلمین در مدارس زحمت می کشند و برای همه لازم است که قدردان زحمات آن ها باشیم.

وی به عوامل موثر در شکل گیری شخصیت انسان اشاره کرد و گفت: عوامل مختلفی از جمله وراثت؛ ذهنی، قومی و فرهنگی، تربیت، محیط، الگو و اراده در شکل گیری شخصیت انسان موثر است و تاثیر الگو از همه این ها موثرتر است .

حجت الاسلام محرر تصریح کرد: نقطه مهم در تعلیم و تربیت الگو و اراده است و انسان با این که در آن عوامل فعل و انفعال، تاثیر متقابل وجود دارد اما الگو و اراده نقش بسزایی را دارد و همه انبیا به آن بُعد توجه داشته اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha