جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
موسوی حسب

حوزه/کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: دقت و تدبر در کلام قرآن و اهل بیت(ع)، لازمه درک عظمت شب قدر است، هر چند که ما نخواهیم توانست این عظمت و شرافت را به درستی و به شکل مطلوب درک کنیم.

حجت الاسلام سیدمحمود موسوی حسب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که با نگاهی به کلام نورانی قرآن و اهل بیت(ع) به خوبی درمی یابیم که شب قدر دارای اهمیت، شرافت و عظمت ویژه‌ای است، اظهار داشت: این شب با ارزش‌ترین و برترین شب در طول سال است و اهمیت و خاص بودن آن تا بدانجاست که نه فقط آیات مختلفی از سوره های قرآن مجید درباره خصوصیات این شب است، بلکه سوره‌ای مستقل نیز به این نام و در خصوص شب قدر در قرآن کریم وجود دارد.

وی افزود: در یکی از آیات سوره مبارکه قدر، خدای متعال این شب را از حدود سی هزار شب که شب قدری در آنها وجود ندارد، برتر دانسته و لذا به وضوح این مقایسه و برتری شگفت‌انگیز برای ما، خودش را نشان می دهد.

حجت‌الاسلام موسوی حسب همچنین گفت: شب قدر، شب مبارکی توصیف شده و مبارک به معنای پرخیر و برکت است و استفاده از این تعبیر در خصوص شب قدر به این مفهوم است که این شب بلند مرتبه، گنجایش و ظرفیت خیر کثیری را دارد، تا آن جا که به تصریح آیات قرآن مجید، نزول کلام وحی در این شب صورت گرفته است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: از دیگر آثار مهم شب قدر می‌توان به عدم صدور عذاب در این شب و در امان بودن بندگان از عقوبت های الهی اشاره کرد، به این خاطر که پروردگار متعال صراحتاً سرتاسر این شب، از لحظه آغاز تا سپیده دم آن را سرشار از سلامت می خواند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در تبیین معنای قدر بیان داشت: اساساً قدر به معنای اندازه‌گذاری است و ظاهراً منظور قرآن کریم از گذاردن نام قدر بر این شب پرعظمت، تعیین و مشخص کردن جزئیات امور مربوط به تمامی مخلوقات در آن می‌باشد.

حجت الاسلام موسوی حسب افزود: به دیگر سخن در شب قدر، حوادث و اتفاقات مانند مرگ و زندگی، سعادت و شقاوت، رزق و روزی و ... برای انسانها و حوادث طبیعی جاری شدن سیل، وقوع زمین لرزه و ... در رابطه با سایر کاینات معین و مشخص می‌گردد. آیه شریفه سوره دخان هم در توصیف شب قدر، این مطلب را تأیید می‌کند. خداوند متعال در این آیه می‌فرماید: "در آن شب هر حادثه‌ای که باید واقع شود خصوصیاتش مشخص و معین می‌شود. "

وی ابراز داشت: نکته حائز اهمیت دیگر این که شب قدر استمرار دارد و محدود به زمانی خاص در گذشته و یا یک شب معین در یک سال به خصوص نیست، بلکه با گذر زمان به طور مستمر تکرار می‌شود و در عصر حاضر نیز چنین شبی وجود دارد و ملائکه مقرب الهی و روح در این شب به خدمت ولی خدا و امام زمان می رسند.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: با در نظر گرفتن دو آیه از قرآن کریم و نیز دقت در آنها و با استفاده از احادیث پیامبر (ص) و کلام گهربار حضرات معصومین(ع) می‌توان دریافت که یک چنین شبی در ماه مبارک رمضان قرار دارد، چرا که خداوند در آیه ۱۸۵ سوره بقره، ماه رمضان را ماهی معرفی می‌کند که قرآن در آن نازل شده است، ضمن آن که در آیه آغازین سوره قدر نیز شب قدر را شبی می‌داند که قرآن در آن نازل گشته است.

وی گفت: با کمی دقت و تدبر متوجه می شویم که در میان ۳۶۵ شب سال، شب قدر تنها شبی است که این چنین مورد عنایت و توجه قرار گرفته و چنان اثراتی بر آن مترتب شده است. بنابراین با اندکی تأمل به این نتیجه خواهیم رسید که باید این فرصت را غنیمت شمرد چرا که در این شب پرخیر و برکت فرصتی بسیار استثنایی آن هم در ماه میهمانی خدا برای ما فراهم شده که می‌توانیم با توجه و همتی که بکار می‌بندیم بهره بسیار زیادی از آن ببریم.

وی در خاتمه افزود: چه خوب و شایسته است که در این شب عزیز و بی نظیر در حق همدیگر دعا کنیم و از سویی به یاد مظلومان عالم در کشورهای مختلف جهان از جمله یمن، فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و ... باشیم و برای رهایی آن ها از چنگال ظالمان و مستکبرین دست به دعا برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha