چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
کد خبر: 1020745
۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹
سبک زندگی علوی

حوزه/"سبک زندگی علوی" عنوان کتابی است که ماحصل تلاش پژوهشگرانه محسن نصری است که در واقع روایتگر قطره ای از اقیانوس اصول و ابعاد زندگی امیرالمؤمنین علی (ع) برای همه شیعیان و محبین و شیفتگان حضرتش می باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این اثر در واقع ابتدا در قالب مقاله ای با عنوان "عرفان سیاسی عبادی مولا علی، الگوی محبان علی" بوده که سال ۱۳۷۴ به صورت مختصر تنظیم شده و به کنگره امام علی (ع) ارائه شده و سپس در سال ۱۳۹۱ با اصلاح و تکمیل، در قالب کتابی با عنوان «سبک زندگی علوی» در ۱۳۲ صفحه به همت انتشارات حیات طیبه به زیور طبع آراسته شده است.

تلاش نویسنده در این کتاب بر این اصل استوار بوده که ضمن طرح مباحثی در زمینه الگوپذیری انسان و الگودهی مکتب اسلام و سازوکارهای پذیرش و نهادینه کردن این الگوهای الهی، الگوی سبک زندگی را در عرصه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که در زندگی حضرت امیرالمومنین (ع) تجلی یافته را معرفی کند و به این وسیله حق طلبان و عاشقان مکتب علوی را با قطره ای از اقیانوس عرفان ناب اسلامی و زندگی برای بندگی خدای متعال آشنا سازد.

در بخشی از این کتاب می خوانیم: "... «حیات طیبه» و قرار گرفتن بشر در «صراط مستقیم» بدون حاکمّیت حق و اجرای قوانین الهی غیرممکن است. لذا امور سیاسی و حکومتی برای جامعه‌ی اسلامی اهمیّت خاصی دارد؛ چراکه سیاست در فرهنگ اسلامی اداره و هدایت جامعه مسلمین به سوی سعادت دنیوی و اخروی است.

بر همین اساس سیره‌ی پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت (ع) بر این پایه بوده که تشکیل حکومت بدهند و سیاست جامعه را بر عهده گیرند و بشریت را اداره و هدایت نمایند. چراکه آن‌ها «سَاسَةَ الْعِبَادِ» می‌باشند. اگرچه در مواردی، توطئه‌ی دشمنان جنّی و انسی از طرفی و سستی و بی‌بصیرتی مسلمانان از طرف دیگر مانع آن شده است تا سیاست اسلامی به طور کامل تحقّق یابد.

پیامبر اعظم (ص) بعد از بیعت مسلمین مدینه با ایشان و هجرت به آن شهر، در اوّلین اقدام، به تشکیل حکومت اسلامی پرداخت و الگویی به جا گذاشت که اطاعت و پیروی از آن بر هر مؤمنی واجب است. در اهمیّت حکومت و اداره‌ی جامعه، همین نکته کافی‌است که حضرت حق‌تعالی معرّفی جانشین پس از رسول الله ص را با همه‌ی رسالت آن حضرت، برابر می‌داند و در خصوص «واقعه‌ی غدیر خم» می‌فرماید:

«الْیَوْمَ أکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الاسْلامَ دِیناً»؛ امروز دین شما را به کمال رسانیدم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را دین شما برگزیدم.

مطابق با این آیات، آن‌چه امر الهی و رسالت پیامبر به آن وابسته است و موجب کامل شدن دین و یأس کفّار می‌گردد، حکومت و سیاست اسلامی و حاکمیّت مولا علی (ع) است..."

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha