پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
DSC_0162 (Copy).JPG

حوزه/ حجت الاسلام اسدپور گفت: هر میزان که متفکران انقلاب تلاش کردند در مشروح مذاکرات قانون اساسی قرآن محوری و قرآن مداری را پررنگ کنند، اما در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تا از آن عقلانیت قرآنی دور افتاده ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، حجت الاسلام امین اسدپور، در نشست هم اندیشی «بازگشت به قرآن و تبیین عقلانیت» که به همت مدرسه راهبری علم و عمل تهران، شب گذشته در محل سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد، با بیان اینکه ایده بازگشت به قرآن در شرایطی مطرح شده که جوامع اسلامی در اوج انحطاط سیاسی و اجتماعی و دینی به سر می برند، گفت: در ایامی که کشورهای اسلامی فضای حضیض تمدنی را تجربه می کردند و در حالی که حکومت صفویه از بین رفته بود و امپراتوری عثمانی توسط ایادی استعمار در حال فروپاشی بود، در این مقطع ایده بازگشت به قرآن مطرح شد.

وی با اشاره به بازگشت ادبیات قرآن در جامعه ایران معاصر توسط آیت الله طالقانی، افزود: به جهت قرآن محوری که در متفکرین انقلاب اسلامی وجود داشت، این عامل منجر به یک بسط عقلانیت اجتماعی شد که انقلاب شکوهمند اسلامی زائیده آن عقلانیت اجتماعی است.

مسئول اندیشکده ضحی با بیان اینکه عقلانیت اجتماعیِ پایه انقلاب اسلامی، مبتنی بر عقلانیت قرآنی است، تصریح کرد: متاسفانه ما تا حدودی از عقلانیت قرآنی دور شده ایم و هر میزان که متفکران انقلاب تلاش کردند در مشروح مذاکرات قانون اساسی قرآن محوری و قرآن مداری را پررنگ کنند، اما در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تا از آن عقلانیت قرآنی دور افتاده ایم و اینجا مجددا ایده بازگشت به قرآن موضوعیت پیدا می کند.

وی گفت: فعالیت جریان هایی که گرایش های اخباری و صوفیانه دارند موجب شده تا جامعه از قرآن محوری فاصله بگیرد و ضرورت دارد ایده بازگشت به قرآن را بر اساس پایگاه معرفت قرآنی امام خمینی(ره) مطرح و پیگیری کنیم.

اسدپور با اشاره به ادبیات قرآنی امام خمینی(ره)، اظهار کرد: به نظر می رسد یکی از راه های برون رفت از مشکلات جامعه امروز، داشتن نگاه جامع به قرآن و پرهیز از تبعض است همان گونه که امام نیز چنین نگاهی به قرآن داشتند.

وی با بیان اینکه قرآن دارای سطوح و لایه هایی است که همه آن ها به صورت یکجا باید مورد اهتمام باشد، گفت: بر اساس دیدگاه قرآنی تخاطب باید با عموم آحاد جامعه برقرار شود و این تخاطب محدود به قشر نخبگان نیست. بنا بر این در کنار عقلانیت باید لایه های خیال، هنر و احساسات را هم در نظر بگیریم و همگی اینها در نهایت باید به همان پایگاه معرفت عقلانی برگردد.

مسئول اندیشکده ضحی با بیان اینکه قرآن خود بیان روشن و مبین است، گفت: در پایگاه معرفت قرآنی امام خمینی(ره)، بحث ایمان و عمل صالح یکی از عوامل مهم در موضوع بازگشت به ادبیات قرآن است و اگر این دو نباشد انسان از مسیر حق دور می شود.

اسدپور با اشاره به اینکه انسان محوری در پایگاه معرفت قرآنی امام خمینی(ه) مورد توجه بود، گفت: امام موسی صدر در کتاب «ادیان در خدمت انسان» ادبیات انسان محوری را بیان می کند که این اندیشه در واقع متأثر از درس های فلسفی و عرفانی امام خمینی است.

وی افزود: امام خمینی(ره) در تفسیر قرآنی بیان می کند که کل این قرآن و ادبیات تشریعی باید در خدمت تامین نیازهای ثابت و متغیر انسان قرار بگیرد، زیرا امام باور داشتند که قرآن در واقع دارد جامعه پردازی می کند و هدف نهایی قرآن از جامعه پردازی استخلاف اجتماعی جامعه است. ۳۱۳/۴۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha