دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
اسرائیل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رژیم صهیونیستی حالت آماده باش حداکثری اعلام کرد

دستگاه امنیتی این رژیم همچنان نگران حوادث پی در پی، تهدیدها و پیام‌های تحریک‌آمیز است و خود را برای هفته‌ای طوفانی و پرتنش آماده می‌کند. این کانال اضافه کرد که ارتش صهیونیستی در قدس، نوار غزه، کرانه باختری، لبنان، بلندی‌های جولان و سوریه وضعیت آماده‌باش را به «آمادگی حداکثری در چند جبهه» افزایش داد. سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی مدعی شدند که فلسطینی‌ها عملیات مسلحانه انجام خواهند داد و تنش‌ها در ماه رمضان تشدید خواهد شد. به عبارت دیگر، اسرائیل ادعای خود را دستاویزی برای اعمال ظلم و جنایت علیه فلسطینیان قرار داد.

منبع: مهر

ماه رمضان سی روزه شد

ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اعلام کرد، از آنجا که هلال ماه شوال رویت نشده، سه شنبه عید فطر خواهد بود. طبق گزارش گروه‌های رصدی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در سراسر کشور، هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه (۱۱ اردیبهشت برابر با ۲۹ رمضان) رؤیت نشد. بنابراین دوشنبه (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱) ۳۰ رمضان است و سه شنبه (۱۳ اردیبهشت) اول ماه شوال و عید فطر خواهد بود. گروه‌های استهلال کشورمان امروز در برخی نقاط کشور جهت رصد هلال ماه شوال استقرار یافتند. رصد تا هنگام غروب آفتاب ادامه یافت و نتیجه آن به ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری اعلام شد. گفتنی است؛ کشورهای عربستان، مصر، امارات، کویت، قطر، لیبی، سودان، بحرین، سوریه، فلسطین، لبنان و ترکیه و همچنین دیوان اوقاف سنی عراق هم روز دوشنبه را روز عید فطر اعلام کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

موج آفریقایی توفان آسمان عراق را نارنجی کرد

آسمان عراق، عمدتا در استان های میانی و جنوبی، تحت تاثیر موج «آفریقایی» توفان گرد و غبار، به رنگ نارنجی درآمد. این اولین بار است که در عراق از موج آفریقایی، به عنوان یک پدیده جوی نام برده می شود.تاکنون استان های بغداد، بابل، نجف، کربلا و الانبار شدیدترین وضعیت را در مواجهه با توفان گرد و غبار موسوم به موج آفریقایی داشته اند. هوای این استان ها به رنگ نارنجی در آمده است و دهها مورد از ابتلا به تنگی نفس در شهروندان عراقی گزارش شده است. فرودگاه های بین المللی بغداد و نجف اشرف هم اعلام کردند پروازها را تا پایان توفان به علت محدودیت دید افقی متوقف کرده اند. از برخی مناطق عراق هم وقوع چند تصادف رانندگی به دلیل محدودیت دید گزارش شده است. منابع بیمارستانی از بستری شدن دهها شهروند در بیمارستان های بغداد پایتخت عراق به دلیل عوارض ناشی از تنگی نفس و مشکلات تنفسی بر اثر استنشاق ریزگردها خبر دادند. وزارت بهداشت عراق نیز وضعیت فوق العاده اعلام کرده است و منابع عراقی می گویند پرسنل بیمارستان ها برای خدمات دهی اورژانسی و موثرتر به بیماران تنفسی به حالت آماده باش درآمده اند. دید افقی در بغداد پایتخت عراق به کمتر از ۵۰۰ متر رسیده است.

منبع: ایرنا

شوک تورمی به آلمان رسید

افزایش بی سابقه قیمت مواد غذایی در آلمان به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از روزنامه آلمانی هندلزبلات نوشت، قیمت مواد غذایی در ماه مارس در آلمان بیش از ۶ درصد افزایش یافته و سبزی جات تازه بیش از ۱۴ درصد و روغن گیاهی ۱۷ درصد افزایش قیمت داشته اند. شرکت مشاوره EY-Parthenon هشدار داد احتمالا روند صعودی قیمت‌ها ادامه خواهد داشت و به ویژه گروهی از مردم با درآمدهای پایین به شدت آسیب می‌بینند. همچنین بر اساس شرکت تحقیقاتی GfK در نورنبرگ، تعداد بی سابقه‌ای از مصرف کنندگان خود را از لحاظ روانی برای این آسیب آماده کرده اند و ۸۵ درصد آنان پیش بینی می‌کنند قیمت کالاهای روزمره همچنان افزایش یابد. گفته می‌شود همزمان با افزایش قیمت خرده فروشی، افزایش عدم اطمینان مصرف کننده موجب کاهش فروش و از دست دادن درآمد تولیدکنندگان و خرده فروشان می‌شود. هفته گذشته، گروه Tonnies، غول تامین کننده گوشت آلمان، کاهش فروش تقریبا یک میلیارد یورو را در ارتباط با بحران تورمی گزارش کرد. روز پنج شنبه، اداره آمار فدرال آلمان گزارش داد که انتظار می‌رود تورم در ماه آوریل به ۷.۴ درصد برسد که نسبت به ماه مارس ۰.۸ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. مصرف کنندگان کشورهای سراسر جهان از سال ۲۰۲۱ با بحران تورمی دست و پنجه نرم می‌کنند. شایان ذکر است این بحران در هفته‌های پس از تصمیم مسکو برای حمله به اوکراین و با توجه به اقدامات آلمان، آمریکا و متحدان آن‌ها برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه و اتخاذ تصمیماتی برای کاهش وابستگی به منابع انرژی روسیه شدت گرفته است. رهبران اقتصادی آلمان و دیگر غول‌های صنعتی هشدار داده اند که ممنوعیت واردات گاز، نفت و سایر مواد خام از روسیه تهدیدی برای فلج کردن اقتصادها و ایجاد بحرانی است که از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون مشاهده نشده است.

منبع: شبکه خبر

هواشناسی هشدار وزش شدید باد صادر کرد

حامد یزدی مهر در خصوص وضعیت آب و هوایی در استان تهران اظهار داشت: طبق گزارش سازمان هواشناسی استان تهران آسمان پایتخت برای امروز ۱۱ اردیبهشت ماه طی عصر نیمه ابری گاهی وزش باد شدید همراه با رگبار و رعدوبرق به ویژه در ارتفاعات پیش بینی شده است. یزدی مهر گفت: بیشینه دمای هوای استان ۲۶ درجه و کمینه دما ۱۶ درجه سانتی گراد خواهد بود. مدیر کل مدیریت بحران استانداری تهران با تاکید بر وقوع وزش باد شدید موقتی در تهران طی یکشنبه یازدهم اردیبهشت ماه و سه شنبه سیزدهم اردیبهشت ماه افزود: در نواحی شمال و شمال غرب استان تهران شاهد بارش باران قابل ملاحظه خواهیم بود. وی در ادامه ضمن هشدار وزش توفان در برخی ساعات در خصوص شکستن درختان فرسوده، سقوط اجسام، کاهش موقت میدان دید و کیفیت هوا و احتمال آسیب به سازه‌های موقت خطر و برخورد صاعقه هشدار داد.

منبع: مهر

انفجار کابل را لرزاند

رسانه‌های افغانستان امروز یکشنبه از وقوع یک انفجار در منطقه خیرخانه واقع در شهر کابل خبر می‌دهند.تاکنون اطلاعاتی از جزئیات این انفجار در دست نیست.در پی شنیده‌ شدن صدای وقوع انفجار در منطقه خیرخانه در ناحیه یازدهم شهر کابل، منابع امنیتی طالبان این انفجار را کنترل‌ شده ادعا کردند! ساکنان محل دقایقی قبل از وقوع انفجار در یک اتاقک پلیس ترافیک خبر داده بودند. «خالد زدران» سخنگوی فرماندهی انتظامی طالبان در کابل در این باره گفت که در منطقه خیرخانه نیروهای امنیتی این گروه، مواد منفجره را منفجر کرده و لذا «هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد. این در حالیست که برخی منابع خبری نیز گفته اند که انفجار ناشی از یک بمب مغناطیسی بوده است.

منبع: مهر

روسیه دست به انتقام تحریمی زد

رئیس دومای دولتی روسیه امروز یکشنبه نسبت به مصادره دارایی های کشورهای متخاصم در مسکو هشدار داد. «ویاچسلاو ولودین» اعلام کرد: برای شرکت‌های مستقر در خاک روسیه که صاحبان آن‌ها شهروندان کشورهای متخاصم بوده و دولت های متبوعشان تصمیم به توقیف دارایی‌های مسکو گرفته باشند، اتخاذ تدابیر متقابل و مصادره دارایی‌ها اقدامی منصفانه است. این مقام ارشد روس یادآور شد: تصمیم جاری به تلافی پیشنهاد آمریکا برای فروش اموال روسیه و پرداخت درآمد آن به اوکراین اتخاذ شده است. «ویاچسلاو ولودین» تأکید کرد: درآمد حاصل از فروش این دارایی ها صرف توسعه کشورمان خواهد شد. رئیس دومای دولتی روسیه گروهی از کشورهای متخاصم از جمله لیتوانی، لتونی، لهستان و حتی آمریکا را به نقض قوانین بین المللی و توسل به دزدی محض متهم کرده است. وی در ادامه گفت: امروز، تجار روسی شرکت های خارجی فعال در روسیه را خریده و سهام شرکای خود را که می خواهند بازار ما را ترک کنند، خریداری می کنند. وی از کشورهای متخاصم خواست تا به شیوه ای متمدنانه عمل کرده و به قوانین بین المللی احترام بگذارند. تصمیم روسیه برای توقیف اموال کشورهای متخاصم پس از آن اتخاذ شد که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهادی را برای افزایش فشار اقتصادی بر روسیه از طریق افزایش توقیف و مصادره اموال الیگارشی‌ها مطرح کرد.

منبع: مهر

وزارت اطلاعات مطالب علیه اتباع افغانستانی را تکذیب کرد

وزارت اطلاعات، این وزارت با انتشار بیانیه‌ای در خصوص خبر منتسب به اتباع افغانستانی اظهار داشت: انتشار برخی مطالب و شایعات علیه اتباع افغانستانی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از سوی وزارت اطلاعات صحت ندارد. متن بیانیه وزارت اطلاعات به شرح ذیل است: «نظر به انتشار برخی مطالب و شایعات علیه اتباع افغانستانی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مبنی بر هشدار و ایجاد ترس و وحشت نسبت به اتباع مذکور در جامعه، با ادعای مستند بودن به گزارش‌های وزارت اطلاعات و متقابلاً انتشار مواردی مشابه در فضای مجازی کشور افغانستان علیه مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات اعلام می‌نماید؛ انتشار چنین مطالبی از سوی این وزارت‌خانه صحت نداشته و این موارد در چارچوب تلاش‌های مذبوحانه و همیشگی دشمنان مشترک دو ملّت «ایران و افغانستان» برای ایجاد اختلاف میان کشورهای همسایه منطقه غرب آسیا می‌باشد. این اقدامات ادامه همان خطی است که این روزها در داخل کشور افغانستان نیز با انفجارهای زنجیره‌ای در مساجد شیعیان و اهل سنت و کشتار نمازگزاران روزه دار بی گناه، قصد ایجاد درگیری و برادر کشی در میان مسلمانان را دارد. لذا ضمن عرض تسلیت صمیمانه به بازماندگان داغدار عملیات‌های تروریستی اخیر افغانستان مظلوم و آرزوی شفای عاجل برای زخمی‌ها و آسیب‌دیدگان آن اقدامات ضدانسانی، تأکید می‌شود؛ هرگونه اخبار، اطلاعیه و موارد مرتبط با وزارت اطلاعات از طریق سایت واجا (www.vaja.ir) یا رسانه‌ها و خبرگزاری‌های رسمی کشور منتشر می‌گردد.»

منبع: مهر

وزارت امور خارجه سفیر سوئد را احضار کرد

بدنبال ادامه بازداشت سیاسی «حمید نوری» از جانب سوئد ، سفیر این کشور اروپایی در تهران به وزارت امور خارجه کشورمان احضار شد .بدنبال ادامه بازداشت سیاسی حمید نوری از جانب سوئد و قرائت خلاصه‌ای از کیفرخواست دادستان آن کشور در جلسات اخیر دادگاه وی در استکهلم، ماتیاس لنتز سفیر سوئد در تهران، امروز یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، توسط دستیار وزیر و مدیر کل غرب اروپای وزارت امورخارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به اتهامات بی‌پایه و ساختگی که دادستان سوئد حین اظهاراتش متوجه کشورمان کرد، به وی ابلاغ شد. مدیرکل وزارت خارجه کشورمان فرآیند دادگاه و بازداشت آقای حمید نوری را کاملا غیر قانونی و تحت تاثیر اقدامات و القائات کذب و جعلی گروهک تروریستی منافقین قلمداد و فضاسازی معاندانه علیه جمهوری اسلامی ایران را قویا محکوم کرد. وی همچنین خواستار پایان دادن به نمایش سیاسی دادگاه سوئد و آزادی آقای حمید نوری، شهروند ایرانی زندانی در این کشور شد. سفیر سوئد در پاسخ اظهار کرد:مراتب را به مقامات وزارت خارجه این کشور گزارش می‌کند.

منبع: ایسنا

طرح خودرویی مجلسی ها به هیئت دولت رفت

طرح پیشنهادی صدور مجوز واردات خودرو به هیئت دولت رفت.سخنگوی دولت از ارسال طرح پیشنهادی صدور مجوز واردات خودرو به هیئت دولت برای تصویب، خبر داد.علی بهادری جهرمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «‏طرح پیشنهادی صدور مجوز واردات خودرو در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مطرح و جهت تصویب به هیات دولت تقدیم شد.»

منبع: ایسنا

زمان ثبت‌نام و اعزام حج اعلام شد

معاون سازمان حج و زیارت از آغاز عملیات حج تمتع از ۲۵ خردادماه خبر داد و اعلام کرد: ثبت‌نام از متقاضیان سفر حج تمتع ۱۴۰۱ در دهه دوم اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود.اکبر رضایی در شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت، با اشاره به هماهنگی‌های انجام‌شده با سازمان هواپیمایی، ۱۵ ذیقعده برابر با ۲۵ خردادماه را زمان آغاز عملیات حج تمتع ۱۴۰۱ و ۲۹ ذیحجه برابر با هفتم مردادماه ۱۴۰۱ را پایان عملیات حج اعلام کرد و افزود: امیدواریم عملیات حج مطابق برنامه تنظیم‌شده اجرایی شود. او همچنین گفت: سهمیه نهایی حج تعیین شده، سهمیه هر استان مشخص شده و اختصاص یافته و تعداد کاروان‌های هر استان نیز معلوم شده است. علاوه‌بر این، تعداد افراد مشمول تشرف با توجه به سن اعلامی از سوی عربستان (زیر ۶۵ سال) و حفظ وضعیت ثبت‌نام در سال ۹۹ مشخص شده ‌است. معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت با اشاره به الزامی بودن واکسیناسیون حجاج برای ورود به کشور عربستان، اظهار کرد: براساس اطلاعات وزارت بهداشت شماری از واجدان شرایط ثبت‌نام یا واکسن کرونا تزریق نکرده و یا یک دوز آن را تزریق کرده‌اند که تا شرط واکسن را کامل نکنند، امکان رزرو کاروان ندارند. رضایی همچنین گفت: رایزنی‌های لازم برای انجام واکسیناسیون زائران و نیز انجام تست پی‌سی‌آر در مراکز مورد تأیید، صدور کارت و برگزاری جلسات هماهنگی در بخش بهداشت و درمان انجام شده است. او خواستار اعلام سرفصل‌های آموزشی از سوی معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری شد تا تعداد جلسات آموزش حضوری که نیاز است به مدیران استان‌ها ابلاغ و در کنار آن جلسات آموزش مجازی و وبیناری هم برگزار شود. در ادامه این شورا، حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت بر الزام مشارکت مدیران کاروان‌های زیارتی درجلسات توجیهی تأکید کرد و گفت: حضور مستمر در جلسات توجیهی افزون بر بهره‌مندی خود آنان، سبب ارائه خدمات بهتر به زائران می‌شود. نواب همچنین از دکتر مرعشی ـ رییس مرکز پزشکی حج و زیارت ـ خواست با توجه به ضرورت انجام آزمایش پی‌سی‌آر برای اعزام به حج، برای تقویت ایمنی زائران تدابیری اندیشیده شود. بنا بر اعلام سازمان حج و زیارت، ایران امسال با ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر در حج شرکت خواهد کرد. عربستان حج را درحالی با حضور حدود یک میلیون زائر قرار است برگزار کند که در دو سال گذشته این مراسم واجب دینی به دلیل همه‌گیری کرونا به شکل محدود و بدون اجتماع زائران خارجی برگزار شد.

منبع: ایسنا

رئیس‌جمهور دستور فوری صادر کرد

حجت‌الاسلام رئیسی دستگاه‌های اجرایی و انتظامی را موظف کرد با فوریت اقدامات لازم برای جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی را انجام دهند. در جلسه امروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد، راهکارهای جدیدی برای مبارزه موثر با قاچاق و خروج کالاهای اساسی از مرزهای کشور مطرح و تصویب شد. بنا به گفته سردار اشتری فرمانده کل انتظامی کشور، در سال گذشته انواع کالاهای قاچاق به ارزش ریالی ۱۶۰ هزار میلیارد ریال کشف شده و بیش از ۷۷ هزار قاچاقچی نیز در این ابلاغ طرح تشدید مقابله با قاچاق کالا و ارز زمینه دستگیر شده اند. از این مقدار بیش از ۳۵۰ هزار تن آرد یارانه‌ای و ۲۰ میلیون لیتر روغن خوراکی قاچاق کشف شده که افزایش ۲ هزار درصدی و ۹۳۰ درصدی قاچاق کالاهای اساسی را در این دو مورد کالای اساسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. اما تفویض اختیارات بیشتر به سازمان تعزیرات حکومتی با هدف تنظیم بازار، کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از گران‌فروشی موضوع دیگری بود که در این جلسه مطرح شد تا بر این اساس مجازات‌های گرانفروشی تشدید گردد و این سازمان با کمک وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده اقدامات موثرتری برای مبارزه با گران فروشی و احتکار کالاها انجام دهند؛ مقرر شد با فوریت فرایند قانونی برای تصویب و اجرای این پیشنهاد طی شود. از دیگر اقدامات دولت برای کنترل بازار می‌توان به درج همزمان قیمت تولیدکننده و مصرف کننده روی محصولات غذایی اشاره کرد که اواخر فروردین امسال آغاز شد تا با کاهش سودهای غیرمتعارفی که پیش‌تر در بازار اخذ می‌شود، باعث کاهش قیمت بسیاری از کالاها شود. در این طرح که به‌منظور شفاف‌سازی قیمت‌ها، کنترل و تنظیم بازار، آغاز شده است، مشخص می‌کند که مواد غذایی که به دست مردم می‌رسد، دارای ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به‌روی قیمت تولیدکننده و ۲۰ تا ۳۰ درصد سود برای پخش و توزیع خرده‌فروشی است. در این جلسه همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارشی از وضعیت بازار رمز ارزها در جهان و کشورمان ارائه و پیشنهادهایی را برای ساماندهی و مدیت بازار رمز ارزها در داخل مطرح کرد که مقرر شد ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در این زمینه بررسی‌های بیشتری انجام دهد و به صورت راهکار اجرایی تصمیمات خود را مصوب کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اروپا شیر نفت روسیه را بست

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا از تصمیم کشورهای عضو این اتحادیه برای متوقف کردن واردات نفت روسیه تا پایان سال جاری خبر دادند. دو دیپلمات اتحادیه اروپا پس از مذاکرات بین کمیسیون اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفتند که اتحادیه اروپا تمایل دارد واردات نفت روسیه را تا پایان سال جاری میلادی متوقف کند.اتحادیه اروپا به بهانه حمله نظامی روسیه به اوکراین، در حال آماده سازی بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه است. انتظار می‌رود این بسته، نفت روسیه، بانک‌های روسیه و بلاروس و همچنین افراد و شرکت‌های بیشتری را هدف قرار دهد. کمیسیون اروپا که مسئول آماده کردن پاسخ اتحادیه اروپا در واکنش به مسائل روز است، آخر هفته جاری با گروه‌های کوچکی از کشورهای اتحادیه اروپا مذاکراتی داشت تا پیش از نشست سفرای اتحادیه اروپا در بروکسل در روز چهارشنبه هفته جاری بسته تحریمی آتی را آماده کند. وزرای انرژی اتحادیه اروپا نیز قرار است روز دوشنبه در پایتخت بلژیک برای بررسی این موضوع دیدار کنند. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا همچنین گفتند که برخی از کشورهای اتحادیه اروپا توانستند به این توافق برسند که واردات نفت خود از روسیه را قبل از پایان سال ۲۰۲۲ پایان دهند، اما برخی دیگر، به ویژه کشورهای جنوبی‌تر نگران تأثیر آن بر قیمت‌ها هستند. به گفته این دو دیپلمات، آلمان که یکی از خریداران بزرگ نفت روسیه است به نظر می‌رسد مایل به همراهی با توقف واردات نفت از روسیه است، اما کشورهایی از جمله «اتریش، مجارستان، ایتالیا و اسلواکی» همچنان تردید دارند. این در حالیست که ساعاتی پیش مجله آلمانی اشپیگل اعلام کرد در صورتی که اتحادیه اروپا واردات گاز از روسیه را متوقف کند، قادر به پر کردن انبارهای خود نخواهد بود؛ مگر این که فعالیت صنایع خودش را متوقف کند و در فصول بهار و تابستان گاز مصرف نکند. از سوی دیگر روزنامه فایننشال تایمز آمریکا نوشت شرکت‌های غربی به سبب هزینه‌های بالا، برای خروج از بازار روسیه با مشکل روبرو هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ساعت کاری تابستانی بانک‌های خصوصی به حالت عادی برگشت

ساعت کاری جدید کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی تا پایان شهریور اعلام شد. دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی در نامه‌ای به مدیران عامل بانک‌ها گفت: زمان پذیرش مشتریان در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خصوصی از تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ تا ۳۱ شهریوراز ساعت ۷:۳۰ بامداد تا ۱۴:۰۰ و برای کارکنان تا ساعت ۱۴:۳۰ خواهد بود. آقای جمشیدی می‌گوید: همچنین در این روزها پذیرش مشتریان در روزهای پنجشنبه از ساعت ۷:۳۰ بامداد تا ساعت ۱۲:۳۰ و برای کارکنان نیز ساعت ۱۳:۰۰ است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مذاکرات ترکیه و قطر به بن بست رسید

مقامات طالبان روز یکشنبه اعلام کردند که مذاکرات آنها با دولت های ترکیه و قطر برای مدیریت فرودگاه های افغانستان با بن بست مواجه شده است. مقام های طالبان گفته اند که مذاکرات میان مقامات این دولت و نمایندگان قطر و ترکیه در مورد قرارداد مدیریت ۵ فرودگاه افغانستان از جمله فرودگاه کابل پایتخت پس از آن با بن بست مواجه شد که نمایندگان طالبان اصرار کردند که نیروهای افغان مسئولیت امنیتی این فرودگاه ها را به عهده خواهند گرفت. پس از ۲۰ سال حضور نظامی امریکا و خروج نیروهای آنها در ماه اوت سال ۲۰۲۱ ، تنها فرودگاه کابل به حال خود رها شد. با خروج نیروهای امریکایی و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از افغانستان و مسلط شدن طالبان بر این کشور در ماه اوت سال گذشته، روند پروازهای عادی از فرودگاه ها متوقف شد و با گذشت بیشتر از ۸ ماه تاکنون این روند به حالت عادی برنگشته است. در حالیکه فرودگاه کابل به روی برخی پرواز های داخلی و بین المللی باز است، هنوز هم نیاز به بازسازی قابل توجهی دارد تا زمینه خدمات کامل را برای از سرگیری پرواز های بزرگ شرکت های بین المللی مساعد سازد. بعد از ۵ ماه از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان و توقف بسیاری از پروازهای بین المللی به این کشور شرکت‌های ترکی و قطری برای فراهم ساختن زمینه از سرگیری این پروازها اعلام آمادگی کرده‌اند. به دنبال تلاش برای سامان دادن به صنعت هواپیمایی افغانستان، یک هیات مشترک از ترکیه و قطر برای مذاکره جهت بدست گرفتن مدیریت فرودگاه های هوایی افغانستان وارد کابل شدند. به گفته منابع خبری، این هیات قرار بود درباره نحوه مدیریت فرودگاه های بین المللی کابل و چهار فرودگاه دیگر از جمله مزار شریف، قندهار، هرات و خوست افغانستان با مقام‌های طالبان رایزنی کند و احتمال می رفت مدیریت این فرودگاه ها را ترکیه و قطر بصورت مشترک برعهده بگیرند. با این حال وزارت حمل و نقل و هوانوردی کابینه موقت طالبان اعلام کرده بود که هرگاه روند سپردن این فرودگاه ها براساس منافع ملی نباشد، هیچ قراردادی با شرکت‌های ترکی و قطری در این باره امضا نخواهد شد. افغانستان در حال حاضر ۲۵ فرودگاه دارد اما در گذشته بیشتر پروازهای بین المللی در فرودگاه های کابل، هرات، مزارشریف و قندهار صورت می گرفت. به گفتهٔ مقام های دولت طالبان و دولت قطر،‌ امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان در هفته جاری دو دیدار طولانی با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر داشت تا دو طرف برای مدیریت فرودگاه بین المللی کابل به توافق برسند. اما این گفت وگو ها که شامل بازسازی فرودگاه های قندهار، هرات، مزار شریف و خوست نیز می شود،‌ با بن بست مواجه شده است. یک مقام طالبان که خواست نامش فاش نشود گفت که قرارداد در مورد فرودگاه های افغانستان با قطر و ترکیه تنها در مورد جلب حمایت فنی است. او افزود : "مردم ما حفاظت از فرودگاه های کشور را خود به عهده خواهند گرفت، حضور نیروهای خارجی و یا کارشناسان امور امنیتی در خاک ما قابل قبول نیست." به گفته یک دپیلمات مستقر در قطر که از جریان این گفت وگوها مطلع می باشد، طالبان در مورد بحث روی مسایل امنیتی فرودگاه کابل بسیار جدی است. یک مقام دیگر که او نیز بنابر حساسیت موضوع نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفته است که قطر و ترکیه می خواهند تا امنیت مدیریت فرودگاه کابل را بدست گیرند، زیر آنها نمی توانند به طالبان اعتماد کنند. او همچنین افزود که هیچ کسی نمی خواهد بر اساس تعهد طالبان، امنیت و مصونیت جان خدمه پرواز ها و هواپیماها را به خطر اندازد. در همین حال،‌ عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان در توییتی نوشته است که برخی مسایل در مورد فرودگاه های افغانستان به گفت وگو های بیشتر نیاز دارد. فعالیت دوباره کامل و بهره برداری فرودگاه کابل برای احیای اقتصاد افغانستان بسیار حیاتی شمرده می شود. در حال حاضر تنها شرکت های هوایی افغانستان، آریانا و کام ایر، از کابل به دوبی، دوحه، اسلام آباد، تهران و مسکو پرواز دارند. اما از پرواز های شرکت های خارجی تا کنون هیچ خبری نیست. شرکت های خطوط هوایی ترکیه، امارات متحده عربی و خطوط هوایی هند که پیش از سقوط دولت پیشین پرواز های منظم به افغانستان داشتند، پس از تسلط مجدد طالبان پروازهای خود را به کابل متوقف کردند. در حال حاضر شرکت هوا نوردی امارات متحده عربی مسولیت خدمات حمل و نقل زمینی را بر عهده دارد. شرکت هوایی ماهان ایران نیز به کابل پرواز دارد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha