جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سیدنصیر حسینی - نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد

حوزه/ امام جمعه یاسوج گفت: مگر چه اندازه هندوانه می‌خوریم و این چه تفکر غلطی است که باید محصولات روی دست ما بماند، آیا بهتر نیست به جای آن حبوبات بکاریم تا هم در داخل از آن استفاده شود و هم صادرات داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید نصیر حسینی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر یاسوج به موضوع کشاورزی و برخی کشت‌های بی‌حاصل اشاره کرد و اظهار داشت: فصل کشت و کشاورزی و همچنین فصل کشت صیفی جاتی مثل هندوانه، خیار خربزه و گوجه است که در استان ما نیز مانند کل کشور چنین کشت‌هایی صورت می‌گیرد، اما در این بین لازم است مسئولان و کشاورزان با دقت نیاز سنجی کنند و نیازهای داخلی و صادرات را پیش‌بینی و سپس اقدام به کشت کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی با انتقاد از اینکه گاهی اوقات نیازسنجی برای کشت‌ها صورت نمی‌گیرد یادآور شد: به طور مثال در کشت هندوانه در سال‌های اخیر هیچ گاه نیازسنجی نکرده‌ایم در حالی که بازار از چنین محصولی اشباع شده و صادرات هم گاهی ممنوع می‌شود، بر همین اساس هزینه‌های بسیار زیادی روی دست کشور و کشاورزان گذاشته می‌شود.

وی گفت: تاکنون خسارت‌های زیادی برای کشت هندوانه، خیار و سایر صیفی جات داشته‌ایم و لذا خوب است تا بررسی شود که برای هر کیلو هندوانه چقدر باید آب مصرف کرد و دست آخر هم به دلیل مشکلاتی که ایجاد می‌شود مزرعه هندوانه را شخم می‌زنند.

امام جمعه یاسوج در ادامه با بیان اینکه چرا باید در کشور و استان چنین شود و چرا نباید بازار داخلی و خارجی را در نظر بگیریم، یادآور شد: نباید فقط خودمان را ببینیم، بلکه لازم است بازارهای بیرون را نیز در نظر بگیریم، چرا نباید ما هم مثل کشوری مثل برزیل گوشت صادر کنیم و همواره وارد کننده گوشت برزیلی باشیم.

وی با انتقاد از اینکه هر چه تولید می‌شود تنها برای استفاده خودمان است، گفت: لازم است که روی محصولات حیاتی و استراتژیک فکر کنیم و به جای کاشتن هندوانه، کشت گندم، جو، برنج و حبوبات را در نظر بگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی با بیان اینکه اگر گندم و برنج نباشد، بحران بزرگی در جامعه ایجاد می‌شود، مطرح کرد: چرا به جای کشت محصولات حیاتی در سال‌های اخیر به کشت هندوانه و خیار و صیفی جات روی آورده‌ایم و هر سال هم از ضرر کشاورزان می‌شنویم.

وی در ادامه اظهارات خود در خصوص کشت‌های بی حاصل در کشور و استان گفت: مگر چه اندازه هندوانه می‌خوریم و این چه تفکر غلطی است که باید محصولات روی دست ما بماند، آیا بهتر نیست به جای آن حبوبات بکاریم تا هم در داخل از آن استفاده شود و هم صادرات داشته باشیم.

امام جمعه یاسوج در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه به روز جهانی هلال احمر اشاره کرد و گفت: باید از هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد قدردانی کنیم که در همه بحران‌ها حضور داشته‌اند و هیچگاه زحمات آنها را در حادثه هواپیما و همچنین بحران زلزله سی سخت فراموش نخواهیم کرد.

وی در انتهای خطبه‌ها به سالروز تخریب مرقد ائمه اطهار در قبرستان بقیع اشاره کرد و یادآور شد: وهابی‌ها توهین بزرگی به ائمه کردند و اگر از دستشان برمی‌آمد گنبد و بارگاه پیامبر اسلام(ص) را هم تخریب می‌کردند که این موضوع اوج نادانی آنها را می‌رساند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha