جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ملخ مراکشی

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

یارانه مردم سر از جیب همسایگان درآورد

احسان خاندوزی با بیان اینکه تدبیر دولت در مورد آرد و گندم نان سنتی متفاوت خواهد بود، اظهار داشت: روزانه بیش از هزار میلیارد تومان یارانه کالاهای اساسی به جیب مردم ایران نمی‌رود، بلکه به جیب واردکنندگان می‌رود و بخش زیادی از محصولات به شکل قاچاق از کشور خارج می‌شود. وی با بیان اینکه در دو هفته ابتدایی امسال ۲۵۰ درصد افزایش مصرف آرد داشتیم که نشان‌دهنده رانت و قاچاق آرد از کشور است، گفت: بخش زیادی از یارانه کالاهای اساسی به جیب همسایگان می‌رود و در سال گذشته ۳۳ درصد ارزش وزنی واردات کالاهای اساسی داشتیم که نشان‌دهنده قاچاق آن به خارج است چون مصرف مردم این‌قدر افزایش نیافته است. بیش از ۸۰ درصد مصرف گندم در کشور برای پخت نان سنتی است و مابقی برای صنف و صنعت، شیرینی، ماکارونی و نان‌های غیر سنتی استفاده می‌شود. وزیر اقتصاد ادامه داد: با جنگ اوکراین وضعیت تجارت کالاهای اساسی هم بغرنج شد و قیمت گندم و روغن به شدت افزایش یافت و موجب شد قیمت کالاهای اساسی در ایران به یک‌دهم قیمت در کشورهای همسایه کاهش یابد که موجب قاچاق به خارج می‌شد. وی تاکید کرد: با زیرساختی که دولت طراحی کرده، تا پایان سال جاری قیمت نان سنتی برای مردم هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت. با وجود اینکه قیمت آرد اصلاح خواهد شد تا جلوی قاچاق گرفته شود، اما تأکید می‌کنم که با زیرساخت بانکیِ دیده‌شده، قیمت پرداختی نان برای مردم افزایش نخواهد یافت.

منبع:مهر

عمران‌خان نقشه منطقه ای آمریکا و اسرائیل را فاش کرد

عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان، رژیم صهیونیستی را مسوول نابسامانی در خاورمیانه به ویژه توطئه علیه توانمندی‌های نظامی کشورهای اسلامی دانست و اظهار کرد: اسرائیل درصد تضعیف جمهوری اسلامی ایران و پاکستان است. شبکه پاکستانی HUM News این اظهارات را چهارشنبه شب به نقل از «عمران‌خان» طی مصاحبه وی با این شبکه خبری در اسلام‌آباد عنوان کرد. نخست وزیر سابق پاکستان که توطئه خارجی را دلیل برکناری از نخست وزیری و خاتمه یافتن دولت سابق پاکستان می‌داند، گفت: دولت جو بایدن مرتکب توطئه تغییر رژیم در پاکستان است. عمران خان گفت که اسرائیل از توطئه علیه دولت منتخب در پاکستان خشنود است همچنان که آنان در منطقه به دنبال بی ثباتی هستند. وی اظهار کرد: رژیم صهیونیستی نه تنها مسوول هرج و مرج در منطقه به ویژه سوریه و لیبی است بلکه برای تضعیف ایران و پاکستان توطئه می‌کند. عمران‌خان با اذعان به سوء استفاده آمریکا از پاکستان به بهانه جنگ علیه تروریسم و سیاست‌های تهاجمی واشنگتن در عراق و افغانستان، افزود: اسرائیل نیز به دنبال تضعیف توانمدی‌های نظامی کشورهای اسلامی از جمله تضعیف نیروهای مسلح پاکستان است. وی تاکید کرد که حزب متبوعش (تحریک انصاف) یک حزب پیشرو در پاکستان و مقاوم در برابر توطئه‌ها است و ما هرگز در برابر تهدیدات خارجی تسلیم نخواهیم شد. عمران‌خان نخست وزیر سابق پاکستان ماه گذشته پس از رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس این کشور از مقام خود برکنار و پس از آن دولت جدید پاکستان تشکیل شد. وی خواستار برگزاری فوری انتخاب زودهنگام در پاکستان است و هشدار داده که در صورت عدم اجرای این مطالبه از سوی دولت فعلی، تظاهرات میلیونی مردم به سمت اسلام‌آباد گسیل خواهد شد.

منبع: ایرنا

هشدار مقاومت صهیونیست‌ها را وحشت‌زده کرد

کانال 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که نهادهای امنیتی تل‌آویو هشدار امروز گروه‌های مقاومت فلسطین را جدی گرفته‌اند. این رسانه‌ صهیونیستی همچنین اعلام کرد که نهادهای امنیتی اسرائیل علاوه بر آماده بودن برای تعرض شهرک‌نشینان به مسجدالأقصی، خود را برای هرگونه احتمال از جمله موشک از غزه و یا انجام عملیات‌های استشهادی از سوی فلسطینیان آماده کرده‌اند. پیش از این رسانه‌های صهیونیستی از استقرار سامانه گنبد آهنین در اطراف قدس اشغالی و تل‌آویو خبر داده بودند. گروه‌های مقاومت فلسطین ساعتی قبل در بیانیه‌ای شدیداللحن اعلام کردند که فراخوان صهیونیست‌ها برای تعرض دسته جمعی به الاقصی، آتش جنگ را شعله ور خواهد کرد. این گروه‌ها رژیم صهیونیستی را مسئول کامل پیامدهای فراخوان برای تعرض به مسجدالأقصی دانستند؛ گروه‌های مقاومت همچنین به رژیم صهیونیستی درباره هرگونه تعرض به مسجدالأقصی هشدار دادند. گروه‌های مقاومت تاکید کردند: تجاوز رژیم صهیونیستی به ملت و مقدسات فلسطین ایجاب می‌کند که همه برای نبردی که ارکان رژیم صهیونیستی را به لرزه در بیاورد آماده باشند. پیش از این جنبش جهاد اسلامی فلسطین ضمن هشدار به صهیونیست‌ها درباره تعرض به مسجد الاقصی تاکید کرد که هرگز نباید در برابر این اقدام خطرناک سکوت کرد. از سوی دیگر، جبهه خلق برای آزادی فلسطین هم فلسطینیان را به رویارویی با اشغالگران اسرائیلی در واکنش به تصمیم آن‌ها برای تعرض به مسجد الاقصی فراخواند. جبهه خلق تاکید کرد که تعرض به مسجد الاقصی، خشم سراسری ملت فلسطین و امت عربی را به دنبال خواهد داشت. جنبش حماس نیز ساعاتی قبل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اجازه دادن مقامات اشغالگر به شهرک نشینان برای تعرض به شکل دسته جمعی به مسجدالاقصی در روز پنجشنبه به مثابه بازی با آتش و سوق دادن منطقه به تنشی است که اشغالگران مسئولیت کامل آنرا برعهده دارند. حماس تاکید کرد: ما از فرزندان رشید ملتمان می خواهیم که برای دفاع از هویت ما و دینمان و قبله نخستمان در مسجدالاقصی جمع شوند و در شهر قدس بسیج شوند. اشغالگران بدانند که طرح‌های تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی و طرح‌های یهودی سازی مقدسات ما راه به جایی نخواهد برد و اهداف پلیدش محقق نخواهد شدیادآور می شود که پلیس رژیم صهیونیستی رسما با تعرض دسته جمعی شهرک‌نشینان اشغالگر یهودی به مسجد الاقصی در روز پنجشنبه موافقت کرد. جمعیت راست‌گرای فعالان حامی هیکل با صدور فراخوانی خواستار تعرض دسته جمعی شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجد الاقصی در روز پنجشنبه به مناسبت روز به اصطلاح استقلال رژیم صهیونیستی (اشغال فلسطین) شده است. صهیونیست‌ها تصمیم دارند با پرچم رژیم صهیونیستی وارد مسجد الاقصی شده و در داخل این مسجد سرود این رژیم را بخوانند.

منبع: تسنیم

آفت مراکشی اشک پیازکاران لوشانی را درآورد

هجوم آفت ملخ مراکشی طی سال های اخیر به باغات شهرستان رودبار خسارت های زیادی به محصولات کشاورزی این شهرستان زده و کشاورزان از شروع دیر هنگام و بی اثر بودن اقدامات متولیان گلایه دارند.حدود به دو دهه است که آفت مگس زیتون مهمان ناخوانده باغات رودبار شده و آسیب‌ها و خسارت‌های جدی به اقتصاد و معیشت باغداران زیتون این شهرستان وارد کرده است. حالا نه تنها این مهمان ناخوانده از این شهرستان رخت بر نبسته بلکه چند سالی است که مهمان ناخوانده دیگری نیز نمک بر زخم کهنه کشاورزان این دیار پاشیده است. در این سال‌ها نه تنها آفت مگس زیتون مهار، کنترل و ریشه کن نشد بلکه هجوم برق آسای ملخ مراکشی، بر مصائب کشاورزان شهرستان افزوده است. شهرستان رودبار با وسعت ۲ هزار و ۵۷۴ کیلومتر مربع دومین شهرستان استان گیلان به لحاظ وسعت است که از شمال به شهرستان رشت از جنوب به استان قزوین و از غرب به شهرستان فومن و استان زنجان محدود می‌شود و مزارع کشاورزی و باغی بخش اعظمی از این وسعت را به خود اختصاص داده که این روزها به شدت درگیر آفت ملخ مراکشی است. اما با بحرانی‌تر شدن هجوم ملخ مراکشی در رودبار سبب شد تا استاندار گیلان و جمعی از مدیران استانی پایشان به این شهرستان باز شود تا شاید راه حلی برای مقابله با این مهمان ناخوانده پیدا کنند. اسدالله عباسی پس از بازدید از باغات رودبار و روند مبارزه با آفت ملخ مراکشی در باغات این شهرستان با اشاره به هجوم ملخ‌های معروف به مراکشی به حدود ۳۰ هزار هکتار از مزارع مناطق اطراف لوشان و بخشی از زنجان و قزوین، بر لزوم افزایش تعداد ماشین‌آلات و نیروهای لازم و بهره‌گیری از امکانات نهادهای مختلف برای شتاب در روند اقدامات تأکید کرد. وی افزود: حاصل دسترنج مردم نباید آسیب ببیند و با کمک همگان این نگرانی برطرف خواهد شد و رفع مشکل و مبارزه با آفت ملخ، مورد توجه دولت قرار دارد و در این مسیر با تأمین اعتبار، حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد.

منبع:مهر

اسرائیل خواستار عذرخواهی رسمی لاوروف شدند

رئیس رژیم صهیونیستی خواستار عذرخواهی وزیر خارجه روسیه به دلیل یهودی خواندن آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی شد. در ادامه واکنش‌ها به اظهارات اخیر سرگئی لاوروف، این بار نوبت به اسحاق هرتزوگ رسید. وی که از یهودی خواندن هیتلر به شدت عصبانی بود، به روزنامه صهیونیستی هاآرتص گفت در ابتدا نمی‌توانستم باور کنم که این حرف‌ها از سوی وزیر خارجه روسیه بیان شده باشد. هرتزوگ گفت: آنها مرا عصبانی و منزجر کردند. وزیر خارجه روسیه حرف‌هایی را زد که بوی یهودستیزی می‌داد. من از او انتظار دارم سخنان خود را پس بگیرد و عذرخواهی کند. رئیس رژیم صهیونیستی، به رغم درگیری‌های لفظی چند روز اخیر میان مسکو و تل آویو، گفت: اظهارات لاوروف به روابط اسرائیل و روسیه آسیبی نمی‌رساند. با این حال، لازم است که او این اظهارات را تصحیح کند. رئیس جمهور رژیم صهیونیستی تنها مقام صهیونیست نیست که اظهارات اخیر لاوروف خشم او را برانگیخته است. پیش از این نیز صحبت‌های لاوروف، با خشم وزیر خارجه و نخست وزیر این رژیم مواجهه شد. یائیر لاپید، وزیر خارجه این رژیم گفت: این یک اظهار نظر نابخشودنی، یک رسوایی و اشتباه تاریخی وحشتناک است و ما انتظار عذرخواهی داریم. همزمان سفیر روسیه در سرزمین‌های اشغالی نیز برای ارائه توضیحات احضار شده بود. وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای ضمن واکنش به سخنان وزیر خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد اظهارات وی ضد تاریخ و نشانگر حمایت این رژیم از نئونازی‌ها در اوکراین است.

منبع:مهر

روسیه سامورایی ها را تحریم کرد

وزارت خارجه روسیه از تحریم ۶۳ شهروند ژاپنی از جمله نخست وزیر این کشور خبر داد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو ۶۳ شهروند ژاپنی را تحریم کرد. بنا به اعلام وزارت خارجه روسیه، مسکو از ورود نخست وزیر و وزیر خارجه ژاپن به این کشور جلوگیری کرد. وزرای دارایی، دفاع و دادگستری ژاپن نیز به فهرست سیاه روسیه افزوده شدند. حمایت توکیو از کی‌یف و بسط همکاری‌های بیشتر آن با ناتو و نیز ملتهب شدن مناقشه طولانی مدت دو طرف بر حاکمیت روسیه بر جزایری که اتحاد جماهیر شوروی سابق در جنگ جهانی دوم آنها را تصاحب کرد، از جمله دلایل تنش‌های تازه میان روسیه و ژاپن است. اخیراً و به دنبال برگزاری رزمایش مشترک دریایی ژاپن و آمریکا، مسکو هشدار داد که در صورت گسترش این رزمایش به مرزهای شرقی روسیه، دست به اقدامات تلافی‌جویانه خواهد زد. جزایری که روسیه آن‌ها را «کوریل» و ژاپن آن‌ها را «سرزمین‌های شمالی» می‌نامد از زمان جنگ جهانی دوم بین دو کشور مورد مناقشه است.

منبع:مهر

اروپا آماده تحریم نفت روسیه شد

رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید بسته ششم تحریمی بروکسل علیه مسکو اعلام می‌شود. اورزولا فن در لاین در جلسه عمومی پارلمان اروپا اعلام کرد امروز درصدد ارائه ششمین بسته تحریمی خود هستیم. آنگونه که رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته، در بسته ششم فهرستی از نظامیان و افراد بلندپایه روسی درگیر در جنگ اوکراین قرار دارد. رئیس کمیسیون اروپا افزود: این اتحادیه خرید نفت خام روسیه را ظرف شش ماه و محصولات پالایش شده را تا پایان سال متوقف خواهد کرد. فن در لاین گفت کمیسیون اروپا یک بسته احیا به اوکراین ارائه خواهد کرد که مستلزم سرمایه گذاری هنگفت برای رفع نیازهای این کشور است. این بسته باید سرمایه گذاری هنگفتی را برای رفع نیازها و اصلاحات لازم این کشور شامل شود. باید نقاط ضعف موجود در اقتصاد اوکراین را برطرف و وضعیت پایدار ایجاد کند. روز گذشته نیز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: بروکسل امیدوار است به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای تحریم مسکو، به دلیل تهاجم به اوکراین، صادرات انرژی روسیه را محدود کند. بروکسل از ۲۴ فوریه و آغاز درگیری نظامی روسیه و اوکراین، تلاش کرده اقدام مسکو را با وضع تحریم‌های پیاپی پاسخ دهد.

منبع:مهر

فوتی های کرونا تک رقمی شد

۱۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۵۲ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی و ۶۶ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۸۲۸ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۴۱ هزار و ۱۳۸ نفر رسید. در شبانه روز گذشته به غیر از کرمان با ۲ نفر فوتی و استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، البرز، همدان و گیلان با یک فوتی، در ۲۵ استان کشور هیچ موردی از مرگ و میر بیماران کووید ۱۹ ثبت نشده است. تا کنون ۶ میلیون و ۹۹۴ هزار و ۸۵۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده‌اند. یک هزار و ۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند. تا کنون ۵۱ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۹۵۰ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. در حال حاضر شهرستان در وضعیت قرمز نداریم، اما ۳۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۳۲۱ شهرستان در وضعیت زرد و ۹۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

منبع:مهر

ایران خواستار آزادی فوری «حمید نوری» شد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تماس تلفنی «آن لینده»، وزیر امور خارجه سوئد، در خصوص مسائل دوجانبه و بویژه کنسولی گفت‌وگو کرد و خواستار آزادی «حمید نوری» شد.حسین امیرعبداللهیان در بخشی از این گفت‌وگو که عصر چهارشنبه (۱۴ اردیبهشت) انجام شد، با اشاره به برگزاری دادگاه حمید نوری در سوئد، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بازداشت و فرآیند دادگاه تبعه ایرانی، آقای حمید نوری، را غیرقانونی می‌داند و خواستار آزادی فوری او است. وی افزود: باعث تأسف است که یک گروهک تروریستی که سوابق جنایت‌های آن بر مردم ایران و حتی عراق در دوره رژیم بعث صدام واضح است، فضاسازی تصنعی این فرآیند در سوئد را در دست گرفته است. وزیر امور خارجه همچنین در این گفت‌وگو ابراز امیدواری کرد با بذل اراده و تلاش‌های متقابل و مشترک، شاهد توسعه مناسبات دو کشور ایران و سوئد در زمینه‌های گوناگون باشیم. وزرای امور خارجه ایران و سوئد نسبت به تداوم رایزنی و تبادل نظر مستمر در خصوص مسائل در دستور کار روابط دو کشور توافق کردند.حمید نوری کارمند بازنشسته قوه قضائیه هنگام ورود به شهر استکهلم در فرودگاه توسط پلیس سوئد بازداشت شد. تاکنون ۹۲ جلسه دادگاه برای رسیدگی به پرونده حمید نوری برگزار شده و در نهایت هفته گذشته دادستان سوئد برای او درخواست مجازات حبس ابد کرد.

منبع:ایسنا

موتور موشک قدیمی روسیه در مدار زمین منفجر شد

یک موتور موشک قدیمی روسی در مدار زمین از هم پاشیده و ابر جدیدی از زباله‌های فضایی تولید کرده است و در حال حاضر ۱۶ قطعه زباله فضایی مرتبط با این رویداد در حال ردیابی هستند.ابر دیگری از زباله‌های فضایی متعلق به یک موشک قدیمی روسیه در مدار زمین ایجاد شده است. نیروی فضایی ایالات متحده روز گذشته اعلام کرد که یک شیء در مدار زمین با نام "۳۲۳۹۸#" در تاریخ ۱۵ آوریل از هم پاشیده است و ۱۶ قطعه زباله فضایی مرتبط با این رویداد در حال حاضر در حال ردیابی هستند. به گفته "آناتولی زاک"، روزنامه‌نگار و نویسنده مدیر سایت "RussianSpaceWeb.com"، شیء شماره "۳۲۳۹۸" یک "موتور اولاژ"(ullage motor) متعلق به یک موشک فضایی بود که به رساندن ۳ ماهواره روسی "گلوناس" به مدار زمین در سال ۲۰۰۷ کمک کرد. موتورهای اولاژ که به عنوان موشک‌های اولاژ نیز شناخته می‌شوند، موتورهای موشکی نسبتاً کوچکی هستند که سوخت مستقل دارند و ممکن است قبل از احتراق موتور اصلی، زمانی که موشک در وضعیت گرانش صفر قرار دارد، روشن شوند و شتاب حاصل از آنها باعث می‌شود سوخت مایع در مخازن اصلی موشک به سمت انتها ته‌نشین شود و جریانِ بدون وقفه به پمپ‌های سوخت و اکسید کننده را تضمین کند. "گلوناس"(GLONASS) نیز نسخه‌ی روسی سیستم ناوبری شبیه به GPS است. به گفته "جاناتان مک داول"، اخترفیزیک‌دان و ردیاب ماهواره که در مرکز اخترفیزیک "هاروارد-اسمیتسونیان" مستقر است، ماهواره‌های "گلوناس" با موشک "پروتون" روسیه به فضا رفتند و مرحله بالایی آن دارای دو موتور کوچک اولاژ بود. وی در یک رشته توییت توضیح داد که موتورهای اولاژ، موشک مادر خود را کمی شتاب می‌دهند تا اطمینان حاصل کنند که سوخت تقویت کننده‌ها به درستی در مخازن برای راه‌اندازی مجدد موتور در مدار قرار می‌گیرد، چرا که به هر حال نمی‌توان برای راندن پیشرانه به سمت موتور تنها به نیروی جاذبه تکیه کرد. "مک داول" می‌گوید در حال حاضر ۶۴ مورد از این موتورهای اولاژ که به عنوان "موتورهای SOZ" نیز شناخته می‌شوند، در مدار زمین وجود دارد و حداقل ۵۴ موتور SOZ تاکنون منفجر شده‌اند. وی افزود: موتورهای SOZ در هنگام شلیک از تمام پیشرانه خود استفاده نمی‌کنند و آنها تمایل تاسف باری دارند که سال‌ها یا دهه‌ها بعد منفجر شوند و دسته‌ای از زباله‌ها را در مداری بسیار بیضوی باقی بگذارند. وی در توییت دیگری گفت: این موتور SOZ که به تازگی منفجر شد، در یک مسیر بسیار بیضوی در اطراف زمین می‌چرخید و تا ۳۸۸ کیلومتر به زمین نزدیک و تا ۱۹ هزار و ۷۴ کیلومتر از آن دور می‌شد. بقایای آن نیز مدت زیادی طول می‌کشد تا وارد جو زمین شوند و بسوزند. وی در انتها نوشت: بنابراین این رویداد قابل پیش‌بینی بود و به خوبی شناخته شده است، اما هنوز بسیار تاسف‌بار است. زباله‌های فضایی یک مشکل رو به رشد برای اپراتورهای ماهواره و برنامه‌ریزان این ماموریت‌ها است. آژانس فضایی اروپا(ESA) تخمین می‌زند که در حال حاضر حدود ۳۶ هزار و ۵۰۰ قطعه زباله فضایی به عرض حداقل ۱۰ سانتیمتر در اطراف زمین می‌چرخد و مدار زمین احتمالاً حدود یک میلیون جرم با قطرهای بین ۱ تا ۱۰ سانتیمتر را در خود جای داده است. گفتنی است که روسیه با آزمایش گسترده ضد ماهواره(ASAT) در نوامبر ۲۰۲۱ به جمعیت زباله‌های فضایی اضافه کرد. این کشور یکی از ماهواره‌های از کار افتاده خود را با موشک منهدم کرد و یک میدان زباله جدید در نزدیکی مدار ایستگاه فضایی بین‌المللی ایجاد کرد، به طوری که اپراتورهای ایستگاه فضایی مجبور به فراری دادن آن از شر زباله‌های روسی شدند.

منبع:ایسنا

دانشمندان صدای سیاه‌چاله را ضبط کردند

مطالعه جدید دانشمندان مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT) می‌تواند روشن کند که سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم یا ابرسیاه‌چاله‌ها چگونه به شکل‌گیری کهکشان‌های میزبان خود کمک می‌کنند. برای سال‌های طولانی، سیاه‌چاله‌ها برای انسان نامرئی بودند و فقط نظریه‌سازی شده بودند، اما هرگز دیده نشده بودند. چندی پیش بود که اولین تصویر از یک سیاه‌چاله در جهان فاش شد و اکنون در موردی که شاید انتظارش را نداشتیم، می‌توانیم صدای یک سیاه‌چاله را بشنویم. گروهی از دانشمندان مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT) به دنبال صدای پژواک سیاه‌چاله‌ها هستند تا کمی بر مناطق فضازمان که تا حد زیادی برای ما به شکل یک راز باقی مانده‌اند، نور بیندازند. سیاه‌چاله‌ها تنها زمانی که از گاز و غبار یکی از ستارگان در حال چرخش خود تغذیه می‌کنند، فعالیتی از خود نشان می‌دهند. هنگامی که آنها این کار را انجام می‌دهند، انفجارهای پرتوی ایکس منتشر می‌کنند که گاز مصرف شده را بازتاب می‌دهد و محیط اطراف آنها را روشن می‌کند که پژواک سیاه‌چاله به همین معنی است. در حالی که این پژواک از نظر فنی یک پژواک پرتوی ایکس است، دانشمندان این مطالعه محققان بخش آموزش و موسیقی این مؤسسه را به همکاری طلبیدند تا این انتشار را به امواج صوتی قابل شنیدن تبدیل کنند که در انتهای خبر می‌توانید به صدای این سیاه‌چاله گوش دهید. اخترشناسان برای این مطالعه جدید، یک ابزار جستجوی خودکار به نام «ماشین طنین» را توسعه دادند تا داده‌های جمع‌آوری شده توسط "کاوشگر ترکیب داخلی ستاره نوترونی" ناسا را که نام تلسکوپ پرتوی ایکس تعبیه شده روی ایستگاه فضایی بین‌المللی است، بررسی کنند. الگوریتم آنها ۲۶ سامانه سیاه‌چاله دوتایی پرتوی ایکس را شناسایی کرد که سامانه‌هایی با یک ستاره‌ هستند که در مواقعی توسط سیاه‌چاله‌ها مصرف می‌شوند. ۱۰ مورد از آنها به اندازه کافی نزدیک هستند که پژواک آنها قابل شنیدن باشد و ۸ مورد نیز این گونه نیستند. بنابراین این تیم با تجزیه و تحلیل پژواک‌ها دریافت که سیاه‌چاله‌ها در ابتدا در هنگام تغذیه از یک حالت "سخت" عبور می‌کنند که در آن تاجی از فوتون‌های پرانرژی تشکیل می‌شود و فواره ذرات پرانرژی نزدیک به سرعت نور پرتاب می‌شود. این حالت چند هفته طول می‌کشد. پس از آخرین باری که تاج و فواره ذرات از بین می‌روند، سیاه‌چاله وارد حالت "نرم" و کم‌انرژی می‌شود. دانشمندان بر این باورند که این یافته‌ها می‌تواند به توضیح اینکه سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم چگونه در مرکز کهکشان‌ها می‌توانند به شکل‌گیری آنها یاری دهد، کمک کند. "ارین کارا" استادیار فیزیک MIT می‌گوید: نقش سیاه‌چاله‌ها در تکامل کهکشان‌ها یک سؤال برجسته در اخترفیزیک مدرن است. جالب اینجاست که به نظر می‌رسد این سیاه‌چاله‌های دوتایی سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم کوچک(mini) هستند و بنابراین با درک فوران‌ها در این منظومه‌های کوچک و نزدیک می‌توانیم بفهمیم که چگونه فوران‌های مشابه در سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم بر کهکشان‌هایی که در آن زندگی می‌کنند، تأثیر می‌گذارد.

منبع:ایسنا

تولید کیت غربالگری نوزادان به ایستگاه آخر رسید

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در نظر داریم مرکز تولید کیت غربالگری نوزادان که به تولید انبوه رسانده‌ایم را افتتاح کنیم آقای محمد اسلامی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سلامت گفت: از آقای عین اللهی، وزیر بهداشت هم برای این رونمایی و افتتاح دعوت کرده ایم تا با حضور ایشان این دستاورد مهم را افتتاح کنیم. تولید این کیت دارای فناوری سطح بالا (high-tech) گام بزرگی است و دغدغه بزرگ خانواده‌ها را در ارتباط با بیماری‌های آتی کودکان برطرف می‌کند. رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فشارهای مضاعف روی صنعت هسته‌ای کشور، اتهام حرکت به سمت فعالیت‌های غیر صلح آمیز و تصمیم قاطع غربی‌ها برای از بین بردن فناوری آب سنگین کشورمان گفت: عرصه آب سنگین عرصه آقایی و سروری است؛ که اکنون ایران در این حوزه با اقتدار فعالیت می‌کند. به گفته او، «دقیق ترین، ظریف‌ترین و کارآمدترین متریال در آب سنگین است که می‌توانیم برای سلامت جامعه استفاده کنیم. ارزش افزوده اقتصادی این حوزه، وابستگی کشور را در حوزه‌های پیشرفته قطع می‌کند. این یکی از گام‌های نخستین در این حوزه است و ان شاءالله کیت غربالگری در دسترس جامعه قرار می‌گیرد.» آقای اسلامی گفت: غربالگری‌های زودهنگام کمک می‌کند خانواده‌ها پیش از اینکه فرزندان دچار بیماری‌های متعدد شوند، از احتمال ابتلا به بیماری اطلاع داشته باشند و پیشگیری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نوزاد یوز ایرانی تلف شد

پزشک معتمد مرکز تکثیر یوزپلنگ آسیایی از تلف شدن یکی از سه توله یوزپلنگ ماده موسوم به «ایران» خبر داد. بهرنگ اکرامی گفت: این توله از زمان تولد ضعیف و در این چهار روز افزایش وزنی نداشت. بعد از کالبدشکافی علت تلف شدن ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه اعلام شد. او گفت: توله‌های دوم و سوم از زمان تولد افزایش وزن خوبی دارند و تیم اجرایی و علمی مرکز تکثیر یوز آسیایی شبانه روز تمام رفتارها و تغذیه توله یوزهای دوم و سوم و یوز ماده را بعد از جراحی رصد و پایش می‌کنند. در حال حاضر دو توله دیگر در مرکز تکثیر یوزپلنگ آسیایی نگهداری می‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

جدال ربات ها آغاز شد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات میزبان شانزدهمین مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران است.جدال نفس‌گیر ربات‌ها با حضور ۱۳۵ تیم دانش‌آموزی و دانشجویی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی از امروز ۱۴ اردیبهشت آغاز و تا دو روز دیگر ادامه دارد.

منبع: شبکه خبر

نقص فنی هواپیمای هما رفع شد

مدیرکل روابط عمومی هما از رفع نقص فنی هواپیمای این شرکت خبر داد و گفت: مسافران نجف - تهران بزودی عازم تهران می‌شوندحسین جهانی علت تاخیر پرواز نجف - تهران از ساعت ۲۱ شب گذشته تا غروب امروز جمعه (۱۴ اردیبهشت) را نقص فنی هواپیمای این شرکت در فرودگاه کرمان اعلام کرد و افزود: مسافران قرار بود در مسیر برگشت پرواز کرمان - نجف روز گذشته به تهران پرواز کنند، اما متاسفانه هواپیما در کرمان زمین گیر شد. وی با اعلام اینکه اکنون با تامین قطعه، مشکل فنی هواپیما رفع شده است، گفت: ساعاتی قبل یک فروند ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ ایران ایر از کرمان به نجف پرواز کرد و تا ساعاتی دیگر مسافران شب گذشته پرواز نجف- تهران عازم پایتخت می‌شوند. مدیرکل روابط عمومی هما همچنین افزود: تعدادی از مسافران هم درمسیر بازگشت پرواز امروز تهران - نجف با یک فروند ایرباس ۳۲۰ عازم تهران شدند. پرواز نجف تهران شب گذشته ایران ایر، با ۲۰ ساعت تاخیر هنوز پرواز نکرده است. شرکت هواپیمایی هما از ساعت ۲۱ شب گذشته تا لحظه تنظیم خبر اقدام به پذیرش مسافران پرواز شماره ۵۳۱۸ از مبدا نجف به مقصد تهران نکرده است.

منبع: شبکه خبر

قیمت مواد غذایی در آمریکا سر به فلک کشید

جنگ روسیه علیه اوکراین موجب افزایش قیمت مواد غذایی در آمریکا شده است.قیمت گندم از آغاز جنگ اوکراین تاکنون ۴۰ درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش سه ماهه در ۱۵ سال اخیر را موجب شده است. قیمت ذرت نیز در ماه گذشته بیش از ۱۵ درصد افزایش یافت.برخلاف کشورهای دیگری همچون چین که گندم و محصولات دیگر را ذخیره کرده اند، تولید گندم در آمریکا کاهش مستمر داشته است. به گفته کارشناسان، تداوم جنگ اوکراین و احتمال کاهش شدید عرضه گندم در جهان، مصرف کنندگان کم درآمد بیش از همه آسیب خواهند دید. آمریکایی‌ها همچنان شاهد افزایش قیمت‌ها در فروشگاه‌های مواد غذایی هستند. قیمت غلات صبحانه در مقایسه با سال گذشته ۱۵ درصد و قیمت نان ده درصد افزایش یافته است.

منبع: شبکه خبر

برنامه جهانی غذا زنگ هشدار غذایی را به صدا درآورد

پیامدهای جنگ در اوکراین، از مرزهای این کشور بسیار فراتر رفته است.روسیه و اوکراین حدود ۳۰ درصد صادرات گندم جهان را به خود اختصاص می‌دهند. قیمت گندم هفته گذشته به بالاترین میزان در ۱۴ سال اخیر رسید.تورم در قیمت مواد غذایی نیز در پی اختلال در زنجیره‌های عرضه منطقه‌ای رو به افزایش است. بنا بر اعلام صندوق بین المللی پول، تورم جهانی با افزایش هفت ممیز هشت دهم درصدی در ماه ژانویه به بالاترین میزان در هفت سال اخیر رسید. برنامه جهانی غذا نیز هشدار داد جنگ اوکراین زندگی میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار داده است. لبنان و یمن نیز احتمالاً تحت تاثیر این بحران قرار خواهند گرفت چرا که بخش زیادی از وارداتشان از روسیه و اوکراین است. مصر هم که بزرگترین واردکننده گندم در جهان است تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. احتمالا ترکیه نیز تحت تاثیر این بحران قرار می‌گیرد. اگر چه این کشور نیمی از گندم مصرفی خود را تولید می‌کند، ۸۵ درصد وارداتش از روسیه و اوکراین است. با توجه به قیمت فزاینده گندم، تقاضای جهانی برای دیگر غلات همچون جو و ذرت بیشتر شده؛ غلاتی که روسیه و اوکراین تولیدکنندگان اصلی آن‌ها نیز هستند. اوکراین حدود ۵۰ درصد ذرت جهان و بیش از ۶۰ درصد ذرت اروپا را تأمین می‌کند و افزایش تقاضا موجب افزایش بیش از ۲۰ درصدی قیمت آن شده است.

منبع: شبکه خبر

آمریکایی ها راهی رومانی شدند

«کلاوس یوهانیس» رئیس جمهور رومانی روز سه‌شنبه خطاب به نمایندگان پارلمان این کشور گفت: برای تضمین امنیت کشورش از نظامیان آمریکایی استفاده خواهد کرد. وی ادامه داد: قرار است به‌زودی یک گردان از نیروهای ویژه نظامی پنتاگون وارد این کشور شوند. رومانی به عنوان متحد اوکراین اعلام کرده است که استقرار نیروهای نظامی آمریکا در رومانی در واقع اعلام تعهد کشورش به سیاست‌های ناتو است. یوهانیس در نامه‌ای سرگشاده که در آن نمایندگان پارلمان این کشور را خطاب قرار داده است، اعلام کرد: تشدید تنش‌ها و حضور نظامی روسیه در منطقه موجب بی‌ثبات کردن منطقه دریای سیاه شده است و برای همین منظور از آمریکایی‌ها کمک خواهیم گرفت. وی ادامه داد: استقرار یک گردان ویژه از نظامیان آمریکا می‌تواند موجب تقویت ارتش این کشور شود. رئیس جمهور رومانی به این مسئله اشاره نکرد که اعزام نظامیان آمریکایی به این کشور در چه مرحله‌ای است. رومانی در سال 2004 به ناتو ملحق شد و در ماموریت‌های این سازمان به رهبری آمریکا در عراق،‌ افغانستان و منطقه بالکان حضور نظامی داشته است. از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، رومانی یکی از نخستین کشورهایی بود که حمایت نظامی خود را از اوکراین اعلام کرد.

منبع: تسنیم

محموله جدید کمک‌های بشردوستانه ایران به کابل رسید

در ادامه کمک‌های بشردوستانه ایران به نیازمندان در افغانستان، محموله جدید این کمک‌ها شامل دارو و موادغذایی ساعتی قبل به فرودگاه کابل رسید. جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته نیز براساس اعلام نیاز مقامات محلی در ولایت بلخ 11 تن دارو، مواد غذایی و پوشاک به مزارشریف انتقال داده بود. به گفته «سید حسن یحیوی» سرکنسول ایران در مزارشریف، این کمک‌ها در اختیار مقامات ولایت بلخ گذاشته شد تا بین خانواده شهدا و مجروحین رویداد تروریستی مزارشریف نیز توزیع شود. همچنین کمک‌هایی به بازماندگان حادثه «مسجد امام صاحب» قندوز نیز اختصاص یافته است.سرکنسولگری ایران در مزارشریف همچنین به خانواده شهدا و مجروحین حوادث تروریستی اخیر در افغانستان نیز مبالغی از کمک‌های نقدی اختصاص داد.

منبع: تسنیم

جنگ اقتصاد انگلیسی ها را بهم ریخت

نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که نیمی از مردم این کشور در واکنش به روند صعودی افزایش قیمت مواد غذایی، عادت خرید مایحتاج خود را تغییر داده‌اند. آمار منتشر شده توسط موسسه افکارسنجی «یوگاو» حاکی است که ۵۱ درصد انگلیسی‌ها عادت خرید خود را تغییر داده و ۲۹ درصد هم در فکر چنین کاری هستند. قیمت اجناس خوراکی در فروشگاه‌های انگلیس بر اثر شرایط جدید ناشی از جنگ در اوکراین بین ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. کنسرسیوم خرده فروشی انگلیس هشدار داده که قیمت مواد غذایی در این کشور به سرعت در حال افزایش است و مردم باید خود را برای بالارفتن بیشتر قیمت‌ها آماده کنند. بر اساس تحقیقات این نهاد انگلیسی، سرعت افزایش قیمت‌ها در ماه پیش (آوریل) بیش از یک دهه گذشته بوده است. رشد قیمت خرده‌فروشی در فروشگاه‌های انگلیس از ۲.۱ درصد در ماه مارس به ۲.۷ درصد در آوریل رسیده که این بالاترین نرخ تورم سالانه ای است که از سپتامبر ۲۰۱۱ تاکنون ثبت شده است. مدیر اجرایی کنسرسیوم خرده فروشی انگلیس می‌گوید: «تأثیر افزایش بهای انرژی و جنگ در اوکراین منجر به بالارفتن قیمت‌ خرده‌فروشی شده است.» طبق نظرسنجی موسسه یوگاو هم بخشی از مردم انگلیس معتقدند که جنگ در اوکراین منجر به افزایش هزینه‌های زندگی در این کشور شده است. بر اساس آمار منتشر شده ۱۷ درصد انگلیسی‌ها جنگ در اوکراین و به همین میزان برگزیت را مقصر این افزایش می‌دانند. حدود ۲۰ درصد هم همه‌گیری کرونا را عامل وضع کنونی می‌دانند. واقعیت هم این است که اقتصاد انگلیس از سال گذشته فشار قابل توجهی را بر اثر پیامدهای ناشی از خروج این کشور از اتحادیه اروپا و همه‌گیری متحمل شد و جنگ اوکراین طی دو ماه اخیر هم به تشدید آن دامن زده است. شاخص تورم از محدوده ۲ درصد در سال گذشته به ۷ درصد رسیده و کارشناسان هشدار داده‌اند که با ادامه جنگ اوکراین و افزایش قیمت کالاهای اساسی نرخ تورم افزایش بیشتری را تجربه کند. بر اساس مطالعات موسسه «یوگاو» ۳۵ درصد مردم انگلیس بر این باورند که تمامی عوامل فوق یعنی برگزیت، همه‌گیری کرونا و جنگ اوکراین، بر افزایش قیمت‌ مواد خوراکی در این کشور تاثیر گذاشته است. این درحالیست که بیشتر کارشناسان اقتصادی و روسای فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای در انگلیس معتقدند که قیمت‌ها در هفته‌ها و ماه‌های آینده افزایش خواهد یافت و کمبود برخی اقلام خوراکی اجتناب ناپذیر است. مدیر اجرایی کنسرسیوم خرده فروشی می‌گوید: قیمت‌های جهانی مواد غذایی به بالاترین حد خود رسیده و مشتریان باید خود را برای افزایش بیشتر قیمت‌ها و جاده‌ای پردست‌انداز در پیش رو آماده کنند. همچنین رئیس «ازدا» سومین فروشگاه بزرگ زنجیره‌ای انگلیس هشدار داده است که قیمت مواد غذایی "برای مدتی طولانی" بالا خواهد رفت. هرچند به گفته او خرده فروشان سعی خواهند کرد که هزینه‌ها را پایین نگه دارند اما بسیاری از خانواده‌هایی که با بحران تامین هزینه زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند، "زجر خواهند کشید".این روزها مردم بیشتر کشورهای اروپایی، تاثیر جنگ اوکراین را با افزایش قیمت‌ها و خالی‌ بودن قفسه برخی اقلام اساسی مانند گندم و روغن مشاهده می‌کنند. فروشگاه‌ها علاوه بر افزایش قیمت‌ها دست به اجرای سیاست‌های جیره بندی زده‌اند. با این وجود بسیاری از محصولات با کمبود عرضه مواجه بوده و کارشناسان نسبت به تشدید نا امنی غذایی هشدار می‌دهند.

منبع: ایرنا

وزیر خارجه آمریکا به کرونا مبتلا شد

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی اعلام کرد آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به کرونا مبتلا شده است. وی تصریح کرد: بلینکن با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در چند روز گذشته دیدار نداشته است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که بر اساس دستورالعمل های مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های آمریکا، جو بایدن در میان افرادی نیست که بلینکن از نزدیک با آنها ارتباط داشته است.پیش از این نیز کاخ سفید اعلام کرد کامالا هریس معاون رئیس جمهوری آمریکا به بیماری همه گیر کوید - ۱۹ مبتلا شده است. تاکنون بسیاری از مقامات آمریکا به رغم تزریق واکسن کووید -۱۹ در چندین نوبت، به این بیماری مبتلا شده اند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha