پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شهید حجتی

حوزه/ شهید حجت الاسلام احمد حجتی از روحانیون همدانی بود که خرداد ۹۲ زمانی که به عنوان روحانی کاروان زیارتی عازم کربلا شد در جاده دیالمه عراق بر اثر حمله تروریستی تکفیریون به اتوبوس حامل وی، به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، در مبارزه با رژیم طاغوت و پس از آن، در سال‌های دفاع مقدس، شهدا با ایثار و بذل جان، به وظیفه خود عمل و این نظام و انقلاب را حفظ کردند و لذا امنیت امروز ایران اسلامی در کنار ناامنی منطقه خاورمیانه را باید از برکات خون و ایثار این شهیدان دانست.

در میان اقشار مختلف جامعه، روحانیت به عنوان سربازان امام زمان(عج)، بیشترین آمار شهدا را دارا هستند؛ به نحوی که طبق اعلام بنیاد شهید، روحانیت ۱۲ برابر میانگین آحاد جامعه شهید داده است، به کلام دیگر به صورت میانگین در جامعه از هر هزار نفر، ۴ نفر شهید شدند، در حالی که در قشر روحانیت از هر هزار نفر ۴۸ نفر شهید شده‌اند.

در این بین استان همدان نیز با تقدیم ۱۰۴ شهید روحانی نقش به سزایی را در این مسیر برعهده داشته است که باید به شهدایی همچون، شهید آیت الله مدنی، آیت الله مفتح، آیت الله قدوسی و آیت الله حیدری که جزو شهدای شاخص هستند اشاره کرد و از این رو رهبر معظم انقلاب در مورد این شهدا در پیامی که به اجلاسیه کنگره بزرگداشت سرداران، امیران، فرماندهان و ۸ هزار شهید استان همدان در تاریخ ۱۵ آبان سال ۸۹ صادر کردند، این طور فرمودند که:

«شهدای گرانقدر همدان جزء برجسته ترین‌ها هستند، از شهدای روحانی معروف مثل شهید مدنی - ایشان در واقع به یک معنا همدانی هستند - تا شهید مفتح، شهید قدوسی، که حقا و انصافا راهنما و پیشوا بودند و بعد خیل عظیم شهدا و سرداران برجسته مثل شهید محمود شهبازی، و بقیه شهدای عزیزی را که باید جزء این مجموعه به حساب آورد، از مردم همدان هم باید حتما سپاسگزاری کنیم. مردم بسیار خونگرم، خوب و نسبت به جهاد و شهادت جدی»

یکی از این شهدای گرانقدر، شهید احمد حجتی است که در ۱۳۵۸/۳/۱ در روستای جامیشلو از توابع شهرستان رزن به دنیا آمد و سرانجام در چهاردهم خرداد ماه ۱۳۹۲ در جاده دیالمه عراق بر اثر حمله تروریستی تکفیریون به شهادت رسید.

شهید روحانی، حجت الاسلام احمد حجتی سال ۱۳۵۸ در روستای جامیشلو از توابع شهرستان رزن پا به عرصه وجود گذاشت، تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را با جدیتی فراوان سپری نمود و در دوران جوانی با مسائل دینی آشنا شد.

سپس وارد حوزه علمیه شد و مقاطعی را در حوزه علمیه زنگنه همدان و حوزه علمیه قم اشتغال به تحصیل داشت تا اینکه سطح ۳ را به پایان رساند.

در نهایت شهید حجتی در خرداد ۹۲ زمانی که به عنوان روحانی کاروان زیارتی عازم کربلا شد در جاده دیالمه عراق بر اثر حمله تروریستی تکفیریون به اتوبوس حامل وی، به آرزوی دیرینه‌اش نائل آمد.

گفتنی است همسر شهید نیز از حافظان قرآن و فعال فرهنگی شهر همدان و به عنوان معاون پرورشی در یکی از دبیرستان‌های دخترانه مشغول فعالیت است.

در این رابطه با حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، نماینده ولی فقیه در همدان و از دوستان و همراهان شهید همکلام شده‌ایم تا با ابعاد بیشتری از زندگی این مبلغ شهید آشنا شویم.

حوزه- ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، لطفا در خصوص نحوه آشنایی و ارتباط با شهید توضیحاتی را بفرمایید:

آشنایی بنده با شهید حجتی به دوران اوایل طلبگی و در مدرسه زنگنه همدان برمی‌گردد که با ایشان هم دوره و هم بحث بودیم و پس از آن نیز زمانی که به شهر قم سفر کردیم در آن جا نیز این ارتباط استمرار داشت.

روحانی شهیدی که در جاده دیالمه عراق آسمانی شد | امام جمعه همدان از رفیق شهیدش می گوید

حوزه- از ویژگی های شهید بگویید؟

شهید حجتی ویژگی‌های مخصوص به خودش را داشت، به نوعی که وجودش شفاف و به دنبال پیچیدگی‌های دنیا و برخی مسائل امروزی نبود و یا به تعبیر بهتر، سادگی بسیار زیبایی را انسان در وجود ایشان می‌توانست مشاهده کند.

در تمام طول دوران طلبگی یکی از کارهای اساسی که نسبت به آن بسیار حساس بود، امر تبلیغ بود که در ایام و مناسبت‌های گوناگون در شهرهای مختلف به وظیفه تبلیغی خود می‌پرداخت و هیچگاه آن را فراموش نمی‌کرد.

شهید به معنای واقعی کلمه خود را سرباز امام زمان(عج) می‌دانست و با وجود آنکه ممکن است هر خانواده‌ای با مشکلات اقتصادی روبرو باشد، اما این مسائل هیچگاه مانع از انجام فعالیت‌های تبلیغی نشد و حتی آخرین سفر شهید حجتی به عتبات نیز جنبه تبلیغی داشت و ایشان به عنوان روحانی کاروان و مبلغ عازم این سفر شد.

حوزه - ارتباط شهید حجتی با خانواده و فرزندانش به چه نحو بود؟

نکته قابل توجه در زندگی شهید حجتی و بسیاری از بزرگان این است که تداخلی بین وظایف کاری و امور تبلیغی و رسیدگی به خانواده ایجاد نمی‌شود و هیچگاه خانواده را فدای کار نمی‌کنند و این همان سیره و سفارش اهل بیت(ع) است که زمانی را به خانواده اختصاص دهیم و به یاد داشته باشیم که داشتن مسئولیت نباید منجر به غفلت از خانواده شود تا جایی که بارها داستان‌ها و روایاتی از بازی اهل بیت(ع) با کودکان نقل شده، بنابراین شهید حجتی که تربیت شده در همین مکتب است برای خانواده خود به صورت خاص وقت می‌گذاشت.

حتی در هیئت شب‌های جمعه‌ای که طلاب در قم داشتیم، همیشه شهید حجتی به همراه خانواده خود شرکت می‌کرد و بدون همسر و فرزندان خود هیچگاه در این مراسمات حاضر نمی‌شد.

حوزه- شما با خانواده شهید رفت‌وآمد خانوادگی نیز داشتید، از نقش همسر شهید در شکل گیری این موفقیت‌ها بگویید؟

قطعا از نقش خانواده و به خصوص همسران شهدا نباید غافل شد، چرا که پس از شهادت سرپرست خانواده همه مسائل و مسئولیت‌ها به دوش همسر شهدا می‌افتد.

از طرفی طلاب به لحاظ فعالیت‌های تبلیغی گاها ماه‌ها از خانواده خود دور هستند و لذا همراهی خانواده نقش بسیار موثری در موفقیت طلاب دارد و این همراهی در خانواده شهدا و طلاب قابل تقدیر است، بنابراین در رابطه با شهید حجتی نیز لازم به یادآوری است که اگر همگامی همسر شهید نبود، شاید نمی‌توانست به این موفقیت‌ها دست پیدا کند و ایشان نیز همانند بسیاری از همسران شهدا، در کنار فعالیت‌های اجتماعی خود، به خوبی از یادگاری‌های شهید در این سال‌ها امانت داری کرده‌اند و می‌توان گفت در این مسیر موفق بوده‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha