جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حمله سایبری به اسرائیل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

حزب الله به حالت آماده باش کامل درآمد

سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان که در جمع کثیری از حاضران در این مراسم سخنرانی می‌کرد تاکید کرد، حضور گسترده مردم پاسخی به تمام کسانی است که بر روی چرخش اتمسفر مقاومت شرط بندی کرده اند. سید حسن نصر الله در ادامه تاکید کرد: بعد از سخنرانی روز قدس از طریق کانال‌های دیپلماتیک پیامی به دستم رسید که حکایت از آن داشت، اسرائیلی‌ها تاکید می‌کنند تمایلی به انجام هیچ نوع اقدامی علیه لبنان نیستند. وی در عین حال خبر داد: آماده باش ما تا زمان پایان مانور اسرائیل ادامه پیدا خواهد کرد و این مسئله در رابطه با مقاومت فلسطین هم صدق می‌کند. دبیر کل حزب الله لبنان با اشاره به سخنرانی نبیه بری رئیس مجلس لبنان که دقایقی قبل ایراد شده بود تاکید کرد: آنچه که رئیس مجلس گفت بیانگر اندیشه و مضمون‌های ائتلاف دو جانبه ملی است. وی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: ما هیچ اعتمادی به دشمن و به پیام‌های این رژیم و سخنان نخست وزیرش نداریم، از اینرو تصمیم به آماده باش تا پایان مانور اسرائیل گرفتیم.با این حال این پیام علنی یا ضمنی (ارسال شده) نتیجه قدرت و حضور مقاومت است، دشمن خوب می‌داند سخنی که در روز قدس گفته می‌شود مردانی پشت آن قرار دارند و اتمسفری حامی آن بوده و مقاومت واقعی و قدرتمند هم مجری آن است. به گفته دبیر کل حزب الله لبنان: اجازه هیچ تعدی یا تجاوزی را به لبنان به دلیل نخواهیم داد. ما در برابر کشوری با شرایط حساس قرار داریم، جنگ خانگی خط قرمز ماست و لبنانی‌ها باید به این موضوع به دید خیانت بنگرند. به گفته دبیر کل حزب الله لبنان: هیچ گروه سیاسی نمی‌تواند خود را جایگزین دولت چه در بعد امنیتی و چه در بخش‌های اقتصادی، معیشتی و بهداشتی بداند. سید حسن نصر الله افزود: ما در سال ۲۰۰۵ با هدف حمایت از مقاومت وارد کابینه شدیم، ما از دولت نمی‌خواهیم که از مقاومت حمایت کند بلکه تنها خواسته ما آن است که اعضای آن از پشت به ما خنجر نزنند. امروز هم ما مصمم به حضور با جدیدت و مسئولیت پذیری در دولت هستیم. دبیر کل حزب الله لبنان در بخش دیگری از سخنرانی خود تاکید کرد: عدم همکاری با شرق برای مراعات آمریکا منجر به تحقق هیچ پیشرفتی برای ما نخواهد شد. ما گنجی در داخل دریا داریم در حالی که ملت ما از بیکاری و گرانی و گرسنگی رنج می‌برد، چرا ما گنج خود را از داخل دریا خارج نکنیم، آیا این کار را به خاطر ترس از آمریکا این کار را انجام نمی‌دهیم؟مگر آمریکا چه چیزی بیشتر از آنچه که تاکنون از محاصره، گرسنگی دادن و واداشتن اسرائیل به تهاجم علیه ما انجام داده می‌تواند بکند؟او تاکید کرد: اگر دشمن (صهیونیست) مانع از حفاری ما شود ما هم قادر هستیم مانع از فعالیت او شویم، لبنان کشوری ثروتمند و قدرتمند است چرا ما می‌خواهیم به گدایانی تبدیل شده که پشت درهای صندوق بین المللی پول نشسته تا شرایطش را به ما تحمیل کند؟دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه این سخنرانی تاکید کرد: جنبش امل سپر ما و ما هم سپر آنها هستیم. او تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران دخالتی در لبنان و سیاست داخلی آن ندارد، ما شریک ایران در مسایل منطقه‌ای هستیم و این کشور به ما احترام می‌گذارد. اما گروهی پول از خارج می‌آورند تا فقط موجودی حساب‌های بانکی خود را بیشتر کنند و هیچ کمکی به مردم صورت نمی‌پذیرد وگرنه آن ۲۰ میلیارد دلار سعودی و آن ۱۰ میلیارد آمریکا کجا رفتند؟پس شما مخیرید که بین گروهی که هم و غمش لبنان است و بین گروهی که لبنان را برای راضی کردن آمریکا و غرب و برخی دیگر از کشورهای جهان فعالیت می‌کند، یکی را برگزینید.

منبع: تسنیم

مرلین مونرو رکورد هنر قرن بیستم را شکست

پرتره «مریلین مونرو» اثر «اندی وارهول» به قیمت ۱۹۵ میلیون دلار فروخته شد تا رکورد جدیدی برای هنر قرن بیستم و آثار هنرمندان آمریکایی رقم بخورد. این اثر هنری که به سال ۱۹۶۴ تعلق دارد، چهره «مریلین مونرو» را در یک پس‌زمینه آبی به تصویر می‌کشد و یکی از مجموعه پرتره‌هایی است که وارهول از این بازیگر پس از مرگش در سال ۱۹۶۲ خلق کرد و از آن زمان به یکی از شناخته‌شده‌ترین آثار پاپ آرت تبدیل شده است. این اثر هنری در حراجی کریستیز در حالی به قیمت ۱۹۵ میلیون دلار فروخته شد که پیش از این قیمت ۲۰۰ میلیون دلار برای آن برآورد شده بود. فروش این اثر هنری رکورد قبلی یک اثر هنری ایجاد شده در قرن بیستم را شکست که پیش از این در اختیار «پابلو پیکاسو» و یک اثر تقاشی از مجموعه «زنان الجزایر» اثر سال ۱۹۹۵ بود که در سال ۲۰۱۵ به قیمت ۱۷۹.۴ میلیون دلار با احتساب هزینه‌های اضافی فروخته شد. نقاشی پرتره «اندری وارهول» از «مریلین مونرو» همچنین رکورد گران‌ترین اثر آمریکایی فروخته شده در یک حراجی را نیز به نام خود ثبت کرد؛ رکوردی که قبلاً متعلق به نقاشی «ژان میشل باسکیا» در سال ۱۹۸۲ بود که در سال ۲۰۱۷ به قیمت ۱۱۰.۵ میلیون دلار فروخته شد. «الکس روتر»، رئیس بخش هنر قرن بیستم و بیست و یکم کریستیز، در بیانیه‌ای در این حراجی اعلام کرد: «نقاشی وارهول از مریلین مونرو اوج مطلق پاپ آرت آمریکایی است. این نقاشی فراتر از ژانر پرتره است و هنر و فرهنگ قرن بیستم را جایگزین می‌کند». این نقاشی بر اساس عکس تبلیغاتی مونرو در فیلم «نیاگارا» در سال ۱۹۵۳ کشیده شده است که با رنگ های روشن روی چشم ها، موها و لب های او نمایش داده شده است.«مریلین مونرو» یکی از سرشناس‌ترین و پرحاشیه‌ترین بازیگران تاریخ سینماست که در جریان پروژه ساخت فیلم «Something`s Got to Give» به کارگردانی «جورج کوکر» در سال ۱۹۶۲ و در سن ۳۶ سالگی درگذشت و این فیلم را برای همیشه ناتمام گذاشت اما بخش‌هایی از این فیلم در مستند «مرلین: واپسین روزها» در سال ۲۰۰۱ گنجانده شد. دلیل رسمی مرگ وی خودکشی بر اثر مصرف بیش از حد داروهای خواب‌آور و آرام‌بخش اعلام شد، اما ادعاهای مبنی بر وجود یک توطئه و مجموعه حوادث اسرارآمیزی که منجر به مرگ وی شد، همواره بحث‌برانگیز بوده‌ است.

منبع: ایسنا

حمله سایبری ایگد را از کار انداخت

پایگاه اینترنتی صابرین خبر داد: رسانه‌های رسمی رژیم صهیونیستی به توقف فعالیت شرکت ترابری ایگد بر اثر حمله سایبری اذعان کردند. حمله سایبری به رژیم صهیونیستی؛ توقف فعالیت سامانه راه آهن و خدمات درگاه پرداخت اینترنتی و دستگاه کارت خوان در سرزمین‌های اشغالی متوقف شد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی به توقف فعالیت شرکت ترابری ایگد بر اثر حمله سایبری اذعان کردند. پایگاه اینترنتی صابرین همچنین از حمله سایبری به پایگاه گذرنامه‌ها در سرزمین‌های اشغالی خبر داد. پایگاه اینترنتی مرکز اطلاع رسانی فلسطین نیز نوشت: رسانه‌های عبری زبان از حمله سایبری گسترده به برخی مراکز و نهادهای اسرائیلی خبر دادند. این رسانه‌ها منشأ این حمله را عراق اعلام کردند. براساس گزارش این رسانه‌ها، پایگاه‌های اینترنتی اسرائیلی زیادی مورد حمله سایبری قرار گرفتند. رسانه‌های عبری زبان همچنین از حمله سایبری به برخی شرکت‌های حمل و نقل عمومی رژیم صهیونیستی از جمله شرکت ایگد، بزرگترین شرکت حمل و نقل در فلسطین اشغالی خبر دادند. این رسانه‌ها تاکید کردند که به سبب این حمله سایبری، شرکت ایگد امکان ثبت نام برای محموله‌های جدید را به حال تعلیق درآورده است.

منبع: شبکه خبر

بنزین رکورد جدیدی در امریکا ثبت کرد

همزمان با وعده جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در خصوص مبارزه با تورم در این کشور، قیمت بنزین به بالاترین میزان رسید. ثبت رکورد جدید قیمت بنزین در آمریکا به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از اینکه جو بایدن اعلام کرد مبارزه با تورم نخستین اولویت داخلی کشور است قیمت گاز در آمریکا به رکورد جدیدی دست یافت. قیمت هر گالن بنزین با ثبت رکورد تازه به ۴.۳۷ دلار رسید که رکورد قبلی ۴.۳۳ دلاری در ماه مارس را نیز پشت سر گذاشت. این در حالی است میانگین قیمت هر گالن در سال گذشته ۲.۹۷ دلار بود. اندی لیپو، تحلیلگر حوزه نفت نیز اعلام کرد بنزین و گازوئیل امروز به رکورد بالایی رسید. به گفته لیپو، هزینه بنزین به پیروی از افزایش جهانی قیمت‌های نفت خام و در بحبوحه تلاش کشورها برای جایگزینی نفت روسیه با افزایش همراه شده است. قیمت نفت خام همچنان تحت تاثیر ضربات تورمی همه گیری کووید ۱۹ بر احیای اقتصاد آمریکا افزایش می‌یابد. با این حال قیمت نفت در پی حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه نیز که بسیاری از کشورها را به اعمال تحریم علیه این کشور سوق داد با افزایش چشمگیر مواجه شده است.

منبع: شبکه خبر

خوزستان هشدار سطح نارنجی صادر کرد

اداره کل مدیریت بحران خوزستان درباره وقوع پدیده گرد و خاک در استان، هشدار سطح نارنجی را صادر کرد.طبق این هشدار تأثیر توده گرد و خاک عراقی ابتدا بر مناطق نیمه غربی، مرکزی و سپس سایر مناطق استان از اواخر وقت سه شنبه ۲۰ اردیبهشت تا بعد از ظهر چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه جاری مورد انتظار است. کاهش دید افقی و کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌های گرد و خاک و احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گرد و خاک از جمله مخاطرات این پدیده عنوان شده است؛ همچنین خودداری از تردد غیر ضروری بیماران تنفسی‌، افراد سالخورده، کودکان، احتیاط در تردد بین شهری و اتخاذ تمهیدات لازم توسط مسئولان مربوطه توصیه شده است. دستور به ابلاغ هشدار مذکور به اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران و سایر دستگاه‌های مرتبط برای اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم، تداوم آماده‌باش و انجام اقدامات موردنیاز برای پیشگیری، آمادگی و مقابله با حوادث احتمالی از دیگر موارد این هشدار است. طبق این اخطاریه اقدامات لازم در قالب ۲۲ بند از سوی مدیریت بحران به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شده است.

منبع: مهر

مورا راهی تهران شد

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور رایزنی با مقامات جمهوری اسلامی در رفع مشکلات باقیمانده در مذاکرات برچیدن تحریم ها در وین، راهی تهران شد.«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد در سفر به تهران برای رفع مشکلات باقیمانده در مذاکرات برچیدن تحریم ها در وین تلاش می کند. مذاکره کننده ارشد اروپا در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر، ضمن اعلام سفر خود به تهران، نوشت که در سفر دوباره به ایران با علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران و دیگر مقامات جمهوری اسلامی در خصوص مذاکرات وین رایزنی خواهد کرد. مورا در پیام خود نوشت: کار برای رفع شکاف های باقیمانده در مذاکره ادامه دارد. مذاکرات وین از سال گذشته با هدف برچیدن تحریم‌ها ضد ایران در قالب ۱+۴ در جریان بود، اما همچنان زیاده خواهی‌های آمریکا مانع از حصول توافق نهایی در این زمینه شده در همین راستا، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیشتر با اشاره به سفر امروز سه شنبه معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران برای گفتگو با مقامات ایرانی، ادعا کرده بود که واشنگتن امیدوار است این مذاکرات به نتیجه برسد!

منبع: مهر

هواشناسی برای پایتخت هشدار زرد صار کرد

مدیر کل هواشناسی استان تهران از صدور هشدار زرد هواشناسی در پایتخت خبر داد. مجتبی جلالی از صدور هشدار زرد هواشناسی در پایتخت خبر داد و اظهار داشت: آسمان استان از ظهر چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه تا جمعه ۲۳ اردیبهشت ماه وزش باد شدید گاهی خیلی شدید با گرد و خاک همراه خواهد بود. وی از وزش باد شدید و گاهی وزش باد خیلی شدید به ویژه در نیمه جنوبی و غرب استان تهران برای روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت خبر داد و گفت: در این روز گرد و خاک، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، شکستن درختان فرسوده و سقوط اجسام پیش بینی می‌شود. مدیر کل هواشناسی استان تهران نسبت به شکستن درختان فرسوده، آسیب به سازه‌های سست و خطر سقوط اجسام نیز برای روز جمعه ۲۳ اردیبهشت خبر داد و گفت: خیزش گرد و خاک، رگبار براکنده باران و گاهی رعد و برق با احتمال تگرگ به ویژه در نواحی شمالی استان و ارتفاعات پیش بینی می‌شود. وی خواستار اجتناب کودکان، سالمندان و افراد دارای بیماری تنفسی در فضای باز و پرهیز از سفرهای غیر ضروری شد.

منبع: مهر

پادگان نظامیان ترکیه هدف حمله موشکی قرار گرفت

یک منبع امنیتی عراقی عصر اعلام کرد: پادگان «سیری» متعلق به نظامیان ترکیه در شمال دهوک هدف حمله موشکی پ. ک. ک قرار گرفت. بنابر این گزارش، این حمله موشکی با استفاده از یک فروند موشک هدایت‌ شونده انجام شد و در پی آن نظامیان ترک به سوی اطراف روستای صارکی تیراندازی کرده و حملات توپخانه‌ای علیه آن انجام دادند. بر اساس گزارش مذکور، این سومین حمله علیه پایگاه نظامیان ترکیه در شمال عراق طی یک ماه اخیر محسوب می‌شود. گفتنی است که عملیات نظامی ارتش ترکیه از ۲ هفته پیش در مناطق زاب، افاشین و متین در خاک عراق آغاز شده و هنوز مقامات بغداد و اربیل واکنشی به این تحرکات نشان نداده‌اند.

منبع: مهر

اولین رئیس‌جمهور اوکراین درگذشت

خبرگزاری دولتی اوکراین از مرگ لئونید کراوچوک اولین رئیس‌جمهور این کشور خبر داد.لئونید کراوچوک اولین رئیس‌جمهور اوکراین امروز سه‌شنبه در سن ۸۸ سالگی فوت کرد. یکی از اعضای خانواده کراوچوک گفت که وی پس از مدت‌ها درگیری با یک نوع بیماری فوت کرد. وی اولین رئیس‌جمهور اوکراین پس از استقلال این کشور در بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ بود.

منبع: ایسنا

وخامت اوضاع امنیتی اسرائیل را به حالت آماده باش کامل در اورد

وب‌سایت اسرائیلی "واللا" اعلام کرد که ارتش این رژیم از تا اواسط ماه آینده به دلیل فرارسیدن مناسبت‌های حساس"، در حالت آماده‌باش کامل قرار می‌گیرد.مقصود از "مناسبت های حساس " بر اساس طبقه بندی صهیونیست‌ها، اولین سالگرد درگیری‌های موسوم به "هبه الکرامه" در داخل سرزمین‌های فلسطین و خاطره نبرد "شمشیر قدس" است که رژیم صهیونیستی نامی موسوم بر عملیات "حافظ دیوارها" بر آن نام نهاده است. همچنین طبق این گزارش ارتش اسرائیل از ترس وخامت اوضاع امنیتی، وضعیت آماده‌باش را در مناطق خاص افزایش داده و حالتی دفاعی به خود گرفته است. این گزارش حاکی از آن است که ارتش رژیم صهیونیستی فعالیت‌های خود را بر نوار غزه، خط مرزی اسرائیل با کرانه باختری معروف به خط سبز و در مرزهای شمالی با لبنان و سوریه متمرکز کرده است. طبق اعلام منابع خبری وضعیت آماده باش ارتش رژیم صهیونیستی تا ماه آینده ادامه خواهد داشت.

منبع: ایسنا

کالاهای هدف اصلاح یارانه ها مشخص شدند

احمد وحیدی گفت: مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و روغن اقلامی است که قیمت آن با هدفمند شدن و اصلاح یارانه‌ها تغییر پیدا خواهد کرد. وزیر کشور در ارتباط مستقیم تلویزیونی گفت: مجوز افزایش قیمت با هدفمند شدن و اصلاح یارانه‌ها فقط برای مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن صادر شده و به غیر از این کالاها، هیچ کالای دیگری حق افزایش قیمت ندارد. به گفته احمد وحیدی به مصرف‌کنندگان این چهار قلم کالا یارانه به خاطر گران شدن آن‌ها پرداخت خواهد شد و حمل‌ونقل و رانندگان هم حق گران کردن کرایه را ندارند و آنها نمی‌توانند به بهانه گران شدن این چهار قلم کالا قیمت های خود را بالا ببرند. ماجرا از سال ۹۷ و در زمان دولت دوازدهم شروع شد که این دولت پرداخت یارانه به کالاهای اساسی را آغاز کرد. در این روش یارانه به وارد کننده داده می‌شد، سالانه ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه با هدف ارزان رسیدن کالا به دست مردم به وارد کننده اختصاص داده می‌شد تا کالا وارد کند. دولت سیزدهم اما معتقد است این روش پرداخت یارانه درست نبود و به سر سفره مردم نیامده است. بنا به گفته معاون اول رئیس جمهور اگر کار با این روال ادامه پیدا می کرد، یارانه موجود حداکثر تا مرداد و شهریور امسال دوام می آورد. حال دولت سیزدهم می‌خواهد این یارانه را به خود مردم بدهد و مردم خودشان مدیریت کنند. دولت در زمینه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها با اجرای طرحی اقدام به هوشمندسازی یارانه های پنهانی مثل ارز ترجیحی تخصیص داده شده به کالاهای اساسی کرده است. در این راستا و برای جبران افزایش قیمت ها برای سه دهک اول، ۴۰۰ هزار تومان و برای دهک‌های بعدی ۳۰۰ هزار تومان کمک معیشتی نقدی در نظر گرفته است. این اقدام دولت در راستای مصوبه مجلس است که دولت را طبق قانون بودجه امسال مکلف کرده تا اصلاح ارز ترجیحی کالاهای اساسی را به اجرا برساند و برای کم کردن اثرات آن نیز راهکارهایی مثل کارت اعتباری، یارانه نقدی یا کالابرگ الکترونیکی پیش روی دولت گذاشته است. به گفته حجت‌الاسلام رئیسی رئیس جمهور در مدت دو تا سه ماه تا آماده شدن کالابرگ الکترونیکی به همه مردم کمک حمایتی معیشتی پرداخت می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ماموریت مریخ متوقف شد

پس از قطع ارتباط ناسا با هلیکوپتر خود، این سازمان تمام ماموریت مریخ را متوقف کرد. دستاورد پرواز در دنیایی دیگر یکی از شاهکارهای بزرگ پروازهای فضایی دهه گذشته به شمار می‌رود. بنا به گزارش ars Technica، هلی کوپتر نبوغ ناسا از زمان اولین پرش کوتاه خود در ۱۹ آوریل ۲۰۲۱، متعاقباً ۲۷ پرواز دیگر انجام داده است و نزدیک به ۷ کیلومتر از سطح سیاره سرخ را طی کرده و حتی بیشتر از مریخ نورد پرسویرنس ناسا، مریخ را جستجو کرده است. این چیزی فراتر از انتظارات دانشمندان و مهندسان ناسا بوده است. اما بنا به اعلام ناسا اخیراً این هلیکوپتر کوچک و خودکار مشکلاتی با تجمع گرد و غبار روی صفحات خورشیدی خود داشته است. این گرد و غبار توانایی این وسیله برای شارژ مجدد شش باتری لیتیوم یونی اش را کاهش می‌دهد. در حالی که این هلیکوپتر به تمام انرژی خورشیدی دریافتی خود نیاز دارد، نیمکره شمالی مریخ به زمستان نزدیک می‌شود که کمی بیشتر از دو ماه دیگر فرا می‌رسد.به دلیل مشکلات باتری هلی کوپتر، تیم کنترل پرواز در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا تماس خود را با هلیکوپتر در ۳ می‌قطع کرد. آن‌ها از نزدیک سلامت فضاپیمای کوچک خود، به ویژه وضعیت شارژ باتری‌های آن را رصد می‌کردند. پس از قطع ارتباط، مهندسان متوجه شدند که آرایه گیت قابل برنامه ریزی میدانی نبوغ - اساساً کامپیوتر پرواز آن - به دلیل کمبود نیرو وارد حالت خاموش شده است. در چنین شرایطی، تقریباً تمام وسایل الکترونیکی داخل هلیکوپتر خاموش می‌شوند تا آن را از دمای سرد شبانه، بیش از ۱۰۰ درجه فارنهایت زیر صفر محافظت کنند. این شامل ساعت داخلی آن نیز می‌شود. متأسفانه، این ممکن است آغاز پایانی برای هلیکوپتری باشد که بسیار فراتر از همه انتظارات بوده است. مهندسان ناسا مجبور شده‌اند برای حفظ شارژ باتری نبوغ اقدامات بیشتری را انجام دهند. به عنوان مثال، آن‌ها اکنون به بخاری هلیکوپتر فرمان داده اند که تنها زمانی که دمای باتری به -۴۰ درجه کاهش یابد روشن شود که بسیار سردتر از نقطه قبلی ۵ درجه فارنهایت. مشخص نیست که چه تعداد از اجزای خارج از قفسه هلی کوپتر بدون این گرمایش اضافی در شب‌های سرد مریخی کار می‌کنند. این در حالی است که مریخ تنها تا ۱۰ هفته آینده سردتر و تاریک‌تر خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تهدید امنیتی فرودگاه صهیونیستی بن گوریون را بست

منابع صهیونیستی از تعلیق پرواز هواپیمایی خبر دادند که قرار بود از فرودگاه بن گوریون به مقصد ترکیه بلند شود. پرواز هواپیمایی که قرار بود از فرودگاه بن گوریون در سرزمین‌های اشغالی به مقصد ترکیه بلند شود، پس از دریافت عکس‌های تهدیدآمیز در تلفن همراه مسافران تعلیق شد. به گزارش جروزالم پست، مسافران هواپیما از دریافت عکس‌هایی در گوشی‌هایشان خبر دادند که هواپیمایی را نشان می‌دهد که سقوط کرده است. پس از این اتفاق، هواپیما به ترمینال بازگشت و ماجرا به اداره امنیت فرودگاه گزارش داده شد. مسافران و چمدان‌هایشان در حال بررسی مجدد هستند و گفته شده پس از تایید اداره امنیت، هواپیما مجاز به بلند شدن خواهد بود. هنوز جرئیاتی در مورد نحوه دریافت تصاویر منتشر نشده است. در بیانیه منتشر شده از سوی فرودگاه نیز مشخص نشده است که چه تعداد از مردم این تصاویر را دریافت کرده اند یا اینکه آیا همگی از یک برند تلفن همراه یا اپراتور استفاده می‌کرده اند یا خیر. به گزارش سایت خبری وای‌نت، هواپیمای مذکور یک بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی «آنادولوجت» ترکیه با ۱۶۰ مسافر و خدمه بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ناشنوایان ایران به نیمه نهایی نرسیدند

دیدار تیم های فوتبال ایران و فرانسه از مرحله یک چهارم نهایی بازیهای المپیک ناشنوایان در برزیل با نتیجه ۲ بر یک به سود تیم فرانسه پایان یافت‌. این مسابقه در ورزشگاه «فلورس داکونها» برگزار شد و تیم فوتبال ایران با ترکیب مصطفی مرادی، شاهین برزگر فرد، میلاد محمدی، عبدالمهدی هاموری، علیرضا بسیح (کاپیتان)، محسن فرضی، علی اکبر احمدوند، شاهین فصیحی، علی سلیمی، رضا جدیری و سینا عیسی پره به میدان رفت. تک گل ایران را علیرضا بسیح در دقیقه ۲۰ و گل‌های فرانسه دقیقه ۱۳ و ۱۰۵ به ثمر رسید. قادر تیموری به عنوان سرمربی، قادر دهقان، محمدرضا خدری و پژمان بیک زاده به عنوان مربیان هدایت تیم فوتبال ناشنوایان ایران را برعهده دارند. ملی پوشان فوتبال ایران با برتری در چهار بازی مرحله گروهی مقابل ایتالیا، هلند، برزیل و کامرون به عنوان تیم نخست راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند. بیست و چهارمین دوره رقابت های المپیک تابستانی ۲۰۲۱ ناشنوایان با شرکت بیش از چهار هزار ورزشکار از ۸۰ کشور دنیا، از ۱۱ اردیبهشت ماه به میزبانی کاشیاس دو سول برزیل آغاز و تا ۲۵ اردیبهشت ادامه خواهد داشت. کاروان اعزامی ناشنوایان کشورمان در هشت رشته ورزشی فوتبال ، جودو، کاراته ، تیراندازی، والیبال ساحلی ، دوومیدانی، تکواندو، کشتی آزاد و فرنگی در این رقابت‌ها شرکت کرده است.

منبع: ایرنا

لغو یک روزه مالیات بنزین در آمریکا قوت گرفت

مشاور اقتصادی جو بایدن قیمت بالای بنزین در آمریکا را به گردن ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه انداخت و از احتمال لغو یک روزه مالیات بر بنزین برای کاهش قیمت ها بعنوان یکی از گزینه ها سخن گفت. سیسیلا روز مشاور اقتصادی بایدن روز سه شنبه به وقت محلی افزود: دلیل قیمت بالای بنزین در آمریکا به حمله روسیه به اوکراین مربوط است و کاهش این قیمت ها به پوتین بستگی دارد. مشاور اقتصادی کاخ سفید گفت: ما امیدواریم این قیمت ها به زودی کاهش یابند. این امر کمی به پوتین بستگی دارد اما رئیس جمهوری آمریکا متمرکز بر رسیدگی به این مسایل است. وی همچنین اعلام کرد که احتمال لغو یک روزه مالیات بر بنزین به صورت ملی یکی از گزینه ها برای کاهش قیمت ها است. وی تاکید کرد رئیس جمهوری آمریکا با همه این مسایل آشنا است و می خواهد تمام تمهیدات را به کار گیرد اما به حمایت نمایندگان کنگره نیاز دارد. وی افزود: او نمی تواند همه کارها را یکجانبه انجام دهد بنابراین باید با همکاران خود در کنگره همکاری کند تا بتواند یک تغییر معنا دار ایجاد کند. در یک سال گذشته هزینه نیازهای ضروری در آمریکا بر مصرف کنندگان آمریکایی فشار آورده و حتی افزایش درآمدها را خنثی کرده است و این امر در پی وقوع جنگ اوکراین، شدت یافته است. وزارت کار ایالات متحده آمریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که نرخ تورم در این کشور در یک سال گذشته ۸.۵ درصد افزایش یافت که این بالاترین افزایش تورم در امریکا در ۴۰ سال گذشته است. گزارش دولت آمریکا همچنین نشان می دهد که تورم در ماه های فوریه تا مارس ۱.۲ درصد افزایش یافته است در حالی که این تورم در ماه های ژانویه تا فوریه ۰.۸ درصد افزایش داشته است. برای نخستین بار نرخ تورم در آمریکا شامل افزایش قیمت بنزین در این کشور می‌شود که پس از وقوع جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه روند افزایشی را از خود نشان داده است. بر اساس گزارش انجمن خودرو آمریکا، میانگین قیمت هر گالن(حدود ۳.۸ لیتر) بنزین در آمریکا ۴.۱۰ دلار است که نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد افزایش یافته است. اگرچه قیمت سوخت در آمریکا در چند هفته گذشته کاهش یافته است. افزایش قیمت انرژی منجر به افزایش هزینه های حمل و نقل کالاها و قطعات در سراسر آمریکا شده است که به نوبه خود به رشد قیمت ها برای مصرف کنندگان کمک کرده است. بر اساس گزارش سازمان ملل، قیمت‌ها بر اثر جنگ اوکراین بالا رفته است. در این میان قیمت نفت با افزایش بیش از ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته و قیمت گاز طبیعی با افزایش ۵۰ درصدی در مقایسه با چندین ماه گذشته رو به رو شده است. قیمت کودهای کشاورزی نیز ۲ برابر قبل شده است. تورم در حال افزایش بوده و خریداری انرژی، روندی فرسایشی پیدا کرده و پیشرفت و توسعه متوقف شده است. داده‌های گردآوری‌شده توسط موسسه بین‌المللی تحقیقات سیاستگذاری غذا (IFPRI) نشان می دهد که قیمت‌های کودهای NPK (شامل سه عنصر نیتروژن، فسفر، پتاسیم) در ماه ژانویه (دی- بهمن ۱۴۰۰) ۱۲۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته و از ابتدای سال جاری میلادی تا ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰- فروردین ۱۴۰۱) ۱۷ درصد دیگر بالا رفته است. به نوشته تارنمای آمریکایی- اسرائیلی آکسیوس، اعمال ممنوعیت احتمالی از سوی اروپایی ها برای واردات گاز روسیه که مولفه حیاتی در تولید برخی کودها است، می تواند وضعیت را بدتر کند. «سواین توره هولستر» مدیرعامل نروژی شرکت سازنده کودهای شیمیایی "یارا اینترنشنال" در سمیناری که هفته گذشته توسط IFPRI برگزار شد، گفت: "ما در حال حاضر در وضعیت وخیمی قرار داریم. "شبکه خبری بلومبرگ نیز در گزارشی نوشت: اگر کشاورزان کود کمتری مصرف کنند، نمی‌توانند به همان اندازه محصول تولید نمایند و این باعث ایجاد نگرانی نسبت به "سوء تغذیه، ناآرامی سیاسی و در نهایت تلفات جانی انسان‌ها" می‌شود. قیمت‌های این مواد خام در سال ۲۰۲۱ بر اثر عواملی چون طوفان آیدا در ایالات متحده، افزایش تقاضا پس از همه‌گیری کرونا، مشکلات زنجیره تامین و افزایش قیمت گاز طبیعی در حال افزایش بود. روسیه و بلاروس سهم بسزایی را در تولید کود در جهان دارند. در سال ۲۰۲۰، روسیه ۱۴ درصد اوره (یک نوع کود نیتروژن) و بلاروس ۴۱ درصد پتاس (یک نوع کود پتاسیم) جهان را تامین کردند.

منبع: ایرنا

یوسفی طلای وزنه برداری را درو کرد

علیرضا یوسفی با مهار وزنه ۲۳۹ کیلوگرمی در حرکت دو ضرب، علاوه بر کسب مدال طلای این حرکت و مدال طلای مجموع، رکورد تازه‌ای را نیز در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان به نام خود ثبت کرد. مسابقات وزنه‌برداری جوانان جهان در یونان در حال برگزاری است.

منبع: تسنیم

شبکه ۶ خانه تکانی کرد

با حکم محسن برمهانی معاون سیما مدیران شش شبکه تلویزیون منصوب شدند. محسن برمهانی معاون سیما، در احکامی جداگانه، «میثم مرادی بینا باج» به سمت مدیر شبکه یک، «حامد بامروت نژاد» به سمت مدیر شبکه دو، «حسین شاه مرادی» به سمت مدیر شبکه چهار، «علی عبدالعالی» به سمت مدیر شبکه آموزش، «محمد حسین کشکولی» به سمت مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و «محمد صادق باطنی» را به سمت مدیر شبکه امید، منصوب کرد. «میثم مرادی بینا باج» متولد ۱۳۶۱ دانشجوی دکترای فرهنگ و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز است. وی پیش از این معاون راهبردی استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی، رییس حوزه هنری خراسان رضوی و شمالی، قائم مقام معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد، موسس دبیرخانه هنر حماسی و عضو شورای سیاستگذاری دبیرخانه، تهیه‌کننده مجله تصویری «ایوان هنر» در سیمای خراسان شمالی به مدت تقریبی ۱۲۰۰ دقیقه، طراح و مدیر برگزاری شش دوره جشنواره سراسری کاریکاتور و... بوده است. «حامد بامروت نژاد، متولد سال ۱۳۶۵ و تحصیلکرده در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه شهید باهنر کرمان و کارشناسی ارشد در رشته فلسفه غرب از دانشگاه علامه طباطبایی است. کارشناس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیری جشنواره مردمی فیلم عمار، مدیریت مدرسه سینمایی ماه، تهیه کنندگی سینمای مستند و داستانی، تهیه و تولید مجموعه تلویزیونی، تهیه کنندگی فیلم‌های سینمایی و عضویت در هیات انتخاب بخش مستند چهاردهمین جشنواره فیلم مقاومت و عضویت در هیات داوری جشنواره فیلمنامه صاحب قلم مرکز سیمافیلم، بخشی از کارنامه بامروت‌نژاد است. «حسین شاه مرادی» متولد ۱۳۶۷ و دارای مدرک کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه علامه طباطبایی است. مدیریت انتشارات امیرکبیر، مدیریت مرکز رسانه‌ای شیرازه (مرکز تخصصی تبلیغ و ترویج کتاب)، تهیه‌کنندگی برنامۀ «شب روایت» از شبکۀ چهار سیما (سه فصل)، تهیه‌کنندگی برنامۀ تخصصی فلسطین (به‌نام «جان جهان» از شبکۀ چهار سیما)، تهیه‌کنندگی برنامه‌های «یک کتاب»، «مثبت صفر»، «کتاب‌نوش»، «مجلۀ تصویری شیرازه»، سردبیری ماهنامۀ «شیرازه‌کتاب»، مدیریت دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، دبیر پویش ملی کتاب‌خوانی کتاب و زندگی و... در کارنامه حرفه‌ای شاه مرادی ثبت شده است. «علی عبدالعالی» متولد ۱۳۵۳ نیز دارای دکترای مهندسی برق - مخابرات از دانشگاه علم و صنعت ایران است. او پیش از این، معاون ترویج علم و فناوری بنیاد علم ایران بود. کتاب هوشمند علوم پایه‌های اول تا نهم (۹ جلد)، کتاب هوشمند ریاضی پایه‌های اول تا نهم (۹ جلد)، کتاب هوشمند فیزیک، شیمی و زیست شناسی پایه‌های دهم و یازدهم (۶ جلد)، کتاب مدارهای الکتریکی، کتاب الکترومغناطیس مهندسی (دو جلد)، پراکندگی امواج بیوالکترومغناطیس، محیط‌های پیچیده و... در ردیف تالیفات عبدالعالی است. کارشناس مجری برنامه تلویزیونی چیستا _ شبکه ۲، کارشناس مجری برنامه تلویزیونی یادگیری با طعم لذت _ شبکه ۲، کارشناس مجری برنامه تلویزیونی دانشنما _ شبکه ۲ و شبکه نسیم، کارشناس مجری برنامه اینترنتی برپا _ پخش شده از پلت فرم آپارات، تهیه کننده و کارشناس مجری برنامه اینترنتی رئالیتی شو علمی‌شو _ پخش شده از پلت فرم فیلیمو، تهیه کننده برنامه تلویزیونی رئالیتی شو مگه میشه ۱ و ۲ – شبکه امید و شبکه مستند، حضور در برنامه‌های پرمخاطب صداوسیما همچون خندوانه، خط قرمز، تب تاب، عصر، جهان آرا، چاپ اول، ثریا، رخ به رخ، هاشور، غیرمحرمانه، ۳۶۰ درجه و ... به عنوان صاحبنظر و تئوریسین آموزشی و... از جمله فعالیت‌های عبدالعالی در حوزه برنامه سازی و کار رسانه‌ای وی محسوب می‌شود. «محمد حسین کشکولی» متولد ۱۳۶۴ هم اینک در مرحله ارائه رساله در مقطع دکترا و در رشته فرهنگ و ارتباطات است. او که دستی در نویسندگی دارد تاکنون، کتاب‌های «دین، کرونا، رسانه»، «روایت چهل سالگی»، «روایت گمنامان» (به همراه جمعی از نویسندگان) و... را نگاشته است. کشکولی همچنین در دانشگاه ادیان و مذاهب، دروس مدیریت استراتژیک رسانه، مدیریت تبلیغات و مدیریت خبر و... را در مقطع کارشناسی ارشد، تدریس می‌کند. او پیشتر، مدیر دفتر پژوهش‌های کاربردی اداره کل پژوهش‌های اسلامی صدا وسیما، مدیر خانه دین و رسانه اداره کل پژوهش‌های اسلامی صدا وسیما و... بوده است. نویسندگی و کارگردانی مستند «تنفیذ» ویژه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶، مستند «حاشیه هیات»، مستند «دوباره زندگی» ویژه خدمت رسانی در زلزله کرمانشاه و... بوده که جملگی این آثار از شبکه‌های مختلف سیما پخش شده است. «محمد صادق باطنی» متولد ۱۳۶۷ نیز معلم، مدرس دانشگاه، مستندساز، برنامه ساز و شاعراست. وی دکترای ارتباطات و تحصیل کرده دانشگاه‌های شریف و صداوسیماست. مدیر مجتمع آموزشی پژوهشی شهید آوینی صداوسیما، مدیر آموزش بسیج صداوسیما، موسس و مدیر باشگاه هنر و رسانه نوجوان صداوسیما، دبیر و هم‌موسس المپیاد سواد رسانه‌ای، عضو هیات مدیره خبرگزاری مهر، عضو هیات مدیره روزنامه تهران تایمز، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره مدرسه، موسس و مدیر اسبق مدرسه هنر و رسانه آینه، معاون اسبق آموزش و پژوهش مرکز سفیرفیلم، مدیر روابط عمومی‌پنجمین جشنواره فیلم عمار، طراحی، اجرا و تهیه کنندگی برنامه‌های تلویزیونی کهکشان، هشتادیا، رسانش، زاکربرگر، یه حبه نقد، سوژه و روایت عشق، تهیه کنندگی و کارگردانی مستندهای دوپینگی‌ها، جای خالی، دیوانگی و... بخشی از کارنامه باطنی به شمار می‌آید.

منبع: شبکه خبر

سطح آبی سدهای کشور از نیمه عبور کرد

مدیر کل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی از پرشدگی ۵۴ درصدی مخازن سدهای کشور خبر داد و اعلام کرد بارش‌های ۲ هفته گذشته موجب بهبود ذخیره آب سدها شده است. پرشدگی سده‌های کشور به ۵۴ درصد رسیدآقای فیروز قاسم زاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: از ابتدای سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ (مهر سال گذشته تاکنون) ۲۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب, " ورودی آب " به مخازن سدهای کشور داشته ایم که مقداری بیش از سال آبی کم بارش پارسال می‌باشد. مدیر کل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی افزود: در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ همچنین ۲۶ درصد کاهش خروجی آب از سدها داشته ایم که عدد قابل توجهی در ذخیره آب سدها می‌باشد. وی گفت: هم اکنون میزان کل " حجم آب" مخازن سدهای کشور حدود ۲۷ میلیارد متر مکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۸ درصد کمتر است. آقای قاسم زاده تصریح کرد: حدود ۷ درصد بارش‌های سال آبی امسال، معادل یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب (مجموع بارش‌ها و ورودی ثابت رودخانه ها) متعلق به ۲ هفته قبل می‌باشد که وارد مخازن سدهای کشور شده است. وی افزود: بیشترین بارش‌های ۵ اردیبهشت تاکنون، در حوزه آبریز کرخه بود که علاوه بر تامین مستقیم آب کشاورزی این منطقه، موجب ورود ۶۰ میلیون متر مکعب آب به پشت سد بزرگ کرخه و کاهش مقداری از تنش آبی موجود آن شد. آقای قاسم زاده درباره وضع ذخیره سدهای پنج گانه استان تهران نیز گفت: بارش‌های اردیبهشت، موجب ورود ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب به پشت سدهای استان شد که میزان پرشدگی آن را از ۲۶ درصد ۲ هفته پیش به ۳۰ درصد رساند، اما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کماکان ۲۹ درصد کمتر است. وی افزود: بر اساس پیش بینی ها، در ۲ هفته آینده نیز جبهه‌های بارشی فعالی خواهیم داشت، اما میزان بارش آن به اندازه ۲ هفته قبل نمی‌شود. مدیر کل دفتر اطلاعات و داده‌های آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین میزان پرشدگی سد زاینده رود در استان اصفهان را ۳۲ درصد اعلام کرد و گفت: میزان پرشدگی این سد هم اکنون ۳۹۳ میلیون متر مکعب است که ۳ درصد بیش از ۲ هفته گذشته,، اما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵ درصد کمتر است.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha