جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 1024696
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
بازار

حوزه/ امام جعفر صادق (علیه السلام) به یکی ازخدمت‌گزارانشان به نام «مصادف» هزار دینار دادند و به او فرمودند: آماده سفر تجاری به مصر شود، زیرا عائله من زیاد شده است و نیاز به درآمد بیشتر دارم. «مصادف» با پول امام کالایی را تهیه کرد...

به گزارش خبرگزاری حوزه، امام جعفر صادق (علیه السلام) به یکی ازخدمت‌گزارانشان به نام «مصادف» هزار دینار دادند و به او فرمودند: آماده سفر تجاری به مصر شود، زیرا عائله من زیاد شده است و نیاز به درآمد بیشتر دارم.

«مصادف» با پول امام کالایی را تهیه کرد و همراه گروهی از تجار رهسپار مصر شد. این گروه وقتی به نزدیکی مصر رسیدند، با کاروانی برخورد کردند که به تازگی از مصرخارج شده بودند، و معلوم شد کالای تجارتی ایشان از نیازهای عمومی مردم مصر بوده و در بازارهای آنجا نایاب است و مشتری فراوانی دارد.

مصادف و همراهانش، هم‌سوگند شدند که هیچ کسی کالایش را کمتر از دو برابر خرید نفروشد و آنان پس از فروش کالا به مدینه برگشتند.

مصادف خدمت امام (ع) رسید، در حالی که دو کیسه هرکدام حاوی هزار دینار بود، در دست داشت و آن را خدمت حضرت نهاد و عرض کرد: فدایت شوم! یکی اصل سرمایه و دیگری سود آن است.

حضرت فرمودند: این سود بسیار زیاد است، چگونه بدست آوردی؟ مصادف تمام ماجرا را برای امام(ع) تعریف کرد.

حضرت با ناراحتی فرمودند: سبحان الله! به زیان مردمی مسلمان باهم، هم قسم شده‌اید که متاع خویش را جز دو برابر قیمت خرید نفروشید؟

آن گاه یکی از دو کیسه را برداشت و فرمودند: این سرمایه من، و ما را به چنین سودی نیاز نیست. سپس فرمودند: برخورد شمشیرها در هنگام کارزار و جهاد راحت تر از به دست آوردن مال حلال است.

(یَامُصادَف مجاهده السُیُوفِ اَهونُ مِن طَلَبِ الحَلال)

منبع: بحارالانوار، ج ۴۷، ص ۵۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha