چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
ماهور

حوزه/ در سال‌های اخیر به بهانه حمایت از حقوق حیوانات و با تاکید بر حمایت از حقوق سگ‌ها در جامعه شاهد صحنه‌های دلخراشی از حملات سگان اعم از ولگرد و یا سگان دارای صاحب به شهروندان و بویژه کودکان هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از البرز، روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت منطقه بعثت کرج حادثه ای رخ می دهد. خانم رویا صلاحی مادر ماهور کوچولوی سه ساله نقل می‌کند که وقتی با دخترش از خانه پسر عموی خود بیرون می آید، ناگهان سگ ولگرد بزرگی ماهور را از دست می گیرد و به زمین می کشد. سپس یک گله ۷-۸ تایی سگ از راه می رسند و به جان این کودک می افتند. کسی جرات نمی کند کودک را از دست سگ‌ها نجات دهد. در همین حین راننده پژویی از راه رسیده و با قفل فرمان، این کودک بی دفاع را از مرگ حتمی نجات می‌دهد.

آسیب‌های اجتماعی ناشی از پدیده سگ گردانی

سگ پروری و سگ گرایی، پدیده‌ای است که حدود یک دهه در ایران رواج یافته است. این پدیده با تبلیغات گسترده شبکه‌های ماهواره‌ای (در صدر آن شبکه من و تو) رونق گرفته، تعدادی از هنرپیشه‌هایی که دانشی در خصوص مسائل محیط زیست و بهداشت ندارند به آن دامن زده، عده‌ای هم آن را نماد مبارزه مدنی می‌دانند و از همه مهمتر، دلالان غذای سگ و گربه و پسماندهای قصابی‌ها و کسانی که حمایت از سگ و گربه را با جمع آوری پول‌های هنگفت از داخل و خارج وسیله کاسبی خود کرده‌اند، ماجرا را پیچیده کرده است. از عمده دلایل افزایش نگهداری حیوانات خانگی و ترویج و گسترش آن، وجود پانسیون‌های فروش و نگهداری سگ است که قیمت‌های عجیبی را برای این نوع حیوانات تعیین می کنند که گردش مالی بسیار زیادی هم ایجاد می‌شود.

شغل« سگ گردانی» ، نیز شغلی است که در سایه تب داغ حیوان دوستی و همزیستی با حیوانات شکل گرفته و هر روز رنگ و لعاب بیشتری به خود می گیرد. آگهی این شغل نه در روزنامه همشهری یافت می شود و نه به صورت رسمی اطلاع رسانی می شود، بلکه به صورت کاغذ های پرینت شده به در و دیوار در محله های شمال شهر تهران دیده می شود و راه دوم یافتن این شغل آشنایی با دوستان و آشنایانی است که حیوان خانگی دارند. این کسب و کار جدید در مناطق شمال پایتخت رواج یافته است. شغلی که در آمد روزانه حاصل آن بیش از سایر مشاغل تعریف نشده اجتماعی است.یعنی چیزی حدود ۱۰۰ هزار تومان برای هر ساعت گشت وگذار با حیوانات در فضاهای سبز و عمومی شمال ‏شهر باید هزینه شود.

کودکان،قربانیان کوچک ترویج سگ گردانی و سگ پروری در جامعه

پرداختن به ابعاد اجتماعی و امنیتی و قانونی این اقدام ناهنجار و مبارزه با این فرهنگ غلط ، از بروز بسیاری از خطرات و مشکلات آتی در اماکن عمومی بویژه بوستان ها و پارک ها در سطح شهر جلوگیری می‌کند. اخبار متعددی در سال های اخیر از حملات سگ‌های کوچک و زینتی و یا سگ های بزرگ و ولگرد به کودکان و حتی برخی از سالمندان گزارش شده که این امر موجب شده مردم از دستگاه های امنیتی و انتظامی و ارگان‌های مربوطه خواهان رسیدگی به این معضل اجتماعی شوند.

از جمله حوادث دلخراش روزهای اخیر، حادثه حمله تعدادی سگ به یک کودک بود. روز پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت منطقه بعثت کرج حادثه ای رخ می دهد . خانم رویا صلاحی مادر ماهور کوچولوی سه ساله نقل می‌کند که وقتی با دخترش از خانه پسر عموی خود بیرون می آید، ناگهان سگ ولگرد بزرگی ماهور را از دست می گیرد و به زمین می کشد. سپس یک گله ۷-۸ تایی سگ از راه می رسند و به جان این کودک می افتند. کسی جرات نمی کند کودک را از دست سگ‌ها نجات دهد. در همین حین راننده پژویی از راه رسیده و با قفل فرمان، این کودک بی دفاع را از مرگ حتمی نجات می‌دهد.

سگ گردانی در جامعه؛ به نام حمایت از حقوق حیوانات به قیمت جان شهروندان

متاسفانه امروزه برخی سلبریتی‌ها در فضای مجازی به دنبال تبلیغ سگ گردانی و نگهداری از سگ در منزل به جای فرزند و یا ازدواج و تشکیل خانواده هستند و این فرهنگ را به جامعه نیز به نوعی منتقل کردند، از این رو مردم باید در این زمینه مطالبه داشته باشند تا از لحاظ قانونی با این ناهنجاری مقابله کنند.

سگ گردانی در جامعه؛ به نام حمایت از حقوق حیوانات به قیمت جان شهروندان

گروهی از افراد به بهانه حمایت از حقوق حیوانات حقوق شهروندان را زیر پا می‌گذارند و اگر یک سگ در تصادفی کشته شود سر و صدا به پا می‌کنند، اما در قبال کودکی مظلوم و خردسال که ممکن بود جان خودش را در این حادثه از دست دهد بی تفاوت هستند.

انجمن حامیان سگ ها و دشمنان کودکان

علیرضا صفرخانلو، سرپرست شهرداری مشکین‌دشت نیز در خصوص حادثه حمله سگ های ولگرد به کودک سه ساله اظهار کرد: شهرک بعثت در اراضی کشاورزی واقع شده و محل تردد سگ‌های ولگرد است. به دنبال این حادثه بلافاصله شرکت پیمانکاری برای جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب منطقه مشکین‌دشت اقدام کرده و این سگ‌ها پس از جمع‌آوری به حلقه دره کرج منتقل می‌شوند.

وی افزود: علی‌رغم پیشگیری‌هایی که شهرداری نسبت به جمع‌آوری اقدام می‌کند، انجمن حامیان سگ‌ها در این منطقه روزانه به این حیوانات غذا می‌دهد که این موضوع با تبعاتی همراه شده است و غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب یکی از دلایل اصلی افزایش مدیریت نشده جمعیت آن‌هاست، چراکه باعث تأمین منابع غذایی و در نتیجه افزایش زاد و ولد آنها می‌شود.

سرپرست شهرداری مشکین‌دشت گفت: تنها خواهشی که از مردم دارم این است که با قضیه غذارسانی به سگ‌ها احساسی برخورد نکنند و به آنها غذا ندهند و در صورت مشاهده سگ‌ها در شهر، بدون آزار به آنان، موارد را به مراجع ذیربط اطلاع دهند.

کودکانی که قربانی ترویج سگ پروری شدند

دی ماه سال گذشته نیز پسربچه ۴.۵ ساله به نام یاسین از اهالی منطقه امیرآباد در بیرجند به دلیل گازگرفتگی سگ ولگرد فوت می کند. شاید ماهور از یاسین خوش شانس تر بود که توانست زندگی را باز یابد. ولی او تا آخر عمر این صحنه وحشتناک را با خود به همراه خواهد داشت. هر روز صدها کودک همچون ماهور مورد حمله سگ‌های ولگرد قرار می‌گیرند. شاید همه آنها دریده نشوند، ولی طپش شدید قلب‌های کوچکشان بعد از پاس کردن سگ‌ها و دنبال کردن شان تا سال‌های بزرگسالی هم با آنها خواهد بود. «زینب» نیز دختربچه لواسانی بود. که در اثر وحشت از یک سگ در پیاده رو نزدیک به خانه‌شان دچار یک حمله عصبی شده و در نهایت این شوک زمینه ی بروز بیماری «خودایمنی» می‌شود و روزهای تلخی را برای زینب و خانواده‌ش به وجود می‌آورد.

سگ گردانی در جامعه؛ به نام حمایت از حقوق حیوانات به قیمت جان شهروندان

سگ گردان‌ها به راحتی قانون را نقض می‌کنند

از سوی دیگر قانون شکنی سگ گردان‌ها و بی توجهی به حقوق عامه و شهروندی مشکلات دیگری را برای شهروندان رقم زده است. ورود سگ‌ها به فضای سبز پارک‌ها و یا گذاشتن آن‌ها روی نیمکت‌های پارک، سگ گردانی در آپارتمان‌ها و ایجاد ترس و حشت بین اهالی ساختمان و بردن سگ‌ها در مناطق عمومی و وسایل نقلیه از جمله موارد نقض قانونی این افراد است. با وجود اینکه ورود حیوانات خانگی در پارک‌ها ممنوع است، چالش ورود سگ‌ها در بسیاری از پارکها وجود دارد و هنوز هم مشکل به قوت خود باقی است.

ضرورت برخورد قانونی با پدیده شوم سگ گردانی

در همین راستا لازم است نهادهای مرتبط به طور قانونی با این پدیده شوم در سطح جامعه مبارزه کنند. اواسط سال گذشته با اعلام وصول طرح «طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک در صحن مجلس به نظر رسید، مطالبه مردم برای ایجاد محدودیت در خصوص نگهداری از حیوانات خانگی در مسیر تبدیل شدن به قانونی لازم الاجرا است.

این طرح که در قالب «الحاق موادی به قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم تعزیرات) » تدوین شده است با وضع مجازات‌های قابل توجهی قصد دارد، پدیده نگهداری از حیوانات خانگی را به عنوان موضوعی ضداجتماعی تبدیل به ناهنجاری رسمی کند تا نهادهای انتظامی و قضایی بتوانند با استناد به آن با پدیده نگهداری از حیوانات خانگی مقابله کنند.

عزم ملی و قانونی برای مبارزه با فرهنگ وارداتی غربی سگ پروری در جامعه

برخی معتقدند که به سرانجام نرسیدن تلاش‌های قبلی مجلس برای قانون‌گذاری در این حوزه، به علت فشار مافیای دامپزشکی کشور و صاحبان گردش مالی گسترده این حوزه بوده است و از سوی دیگر رسانه های غربی و صاحبان منافع در داخل کشور به بهانه حمایت از حقوق حیوانات و سست کردن بنای خانواده به دنبال ترویج سگ پروری در جامعه اسلامی ما هستند که این امر مهم نیازمند پیگیری رسانه ها و مردم برای احقاق حقوق شهروندی خود در کشور است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمد IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    2 0
    با این رشد جمعیتی که سگ‌ها دارند باید کم‌کم خوراک و زندیگمون رو بدیدم سگها بخورن! ایا رو صادر کنید چین و تمام! واقعا هیج حیوان مفیدتری نمیشه در شهرها پرورش داد؟
  • عبدالله IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    2 0
    هر چه زودتر باید کاری کرد والا معلوم نبوده چه چیزی پیش رو مردم وجود داره
  • مرتضی IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    1 1
    من خودم ساکن اون شهرکم ..چطور این اتفاق افتاده ما بیخبریم
  • یحیی US ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
    0 1
    با سلام. انتصاب جهت دار سگ ولگرد به سگ های تربیت شده که اتفاقا عمدتا ریز جثه بوده و اخلاق آنها در دفاع صدا دادن است و نه گاز گرفتن، هدف پشت پرده این متن حاوی بی احتیاطی و شایعات غیر مستند را نمایان می کند. در حالی که در قرآن کریم به سگ بعنوان مناسب و قابل تعامل یاد شده، شما و دستگاه های خبرسازی برای تحریک اذهان عمومی نه تنها اقدام بلکه با انتصاب گفته ای از هزاران سال پیش که منوط به شرایط بهداشتی ناکافی آن دوره بوده، عملا به آیات و موجودات مخلوق خداوند توهین می کنید. این رویه را جدی گرفته و رفتار شما از نظر ایجاد صدمه روانی برای جامعه برای پنهان کاری درباره فساد مد نظر و برخورد قانونی است.
    • محمدعلی IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      0 0
      برادر بزرگوار حاضری فقط چنددقیقه در کنار چند سگِ هارِ وحشی در خیابان قدم بزنی؟ بحث پیچیده‌ای نیست... در قرآن هم خداوند فرموده: «و لا تلقوا بأیدیکم إلی التهلکة» ... اون آیات دربارۀ کلب معلَّم هم تفسیرش رو بخونید و معناش رو لطفا... سگ در اسلام یک حیوان نجس است ...