پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
شبکه نمایش خانگی

حوزه/ دو تن از کارشناسان فرهنگی و رسانه ای بر این نکته مهم تأکید کردند که ایجاد جاذبه های فرمی و محتوایی در محصولات شبکه نمایش خانگی به خصوص سریال ها نباید به قیمت بی توجهی و کم توجهی به شاخصه های فرهنگ ایرانی – اسلامی باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در سال های اخیر با تنوع و تکثر محصولات و سریال های شبکه نمایش خانگی، تا حدود بسیاری، توجهات عمومی نیز به این حوزه افزایش پیدا کرده به طوری که هر از گاهی، یک سریال یا برنامه تولید شده در این بخش که به تعبیر درست تر باید آن را شبکه نمایش اینترنتی نامید، به اصطلاح برجسته و به طور خاص دیده و پسندیده می شود.

اهمیت و تأثیرگذاری این مسأله ما را بر آن داشت که در خصوص وضعیت شبکه نمایش خانگی و به ویژه دامنه ی تأثیرگذاری محتوایی این قبیل آثار با دو تن از کارشناسان و اساتید حوزه فرهنگ و رسانه به گفت و گو بپردازیم که ماحصل این تلاش رسانه ای را در ادامه ملاحظه می کنید.

محتوایی که چندان قرابتی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارد

نرجس شکرزاده، کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی با بیان این که بیش از دو دهه از آغاز پخش محصولات شبکه نمایش خانگی در کشورمان می گذرد، ابراز داشت: با وجود تلاش های قابل توجه در زمینه تولید این قبیل آثار اما واقعیت تأسف باری که وجود دارد این است که محتوای برخی محصولات شبکه نمایش خانگی در تضاد با اهداف فرهنگی کشور ماست.

وی افزود: هرچند تولید محصولات متنوع و جذاب در بستر شبکه نمایش خانگی زمینه ساز ایجاد فضای رقابت در این خصوص شده، اما نباید از حیث محتوایی از اهمیت و تأثیرگذاری محصولات نمایش خانگی غفلت کرد، چه آن که به هر حال این قبیل آثار گرچه به اندازه تلویزیون مخاطب ندارند اما طیف وسیعی از مردم به ویژه نسل جوان مخاطب پر و پاقرص آن ها به شمار می روند.

از محتوا و میزان تأثیرگذاری غافل نشویم!

این فعال رسانه ای همچنین ادامه داد: متأسفانه برخی از محصولات نمایش خانگی از جمله سریال ها در تعارض و تضاد با اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی قرار دارند و این مسأله ای نیست که بتوان به راحتی آن را کتمان کرد و نادیده گرفت که به عنوان مثال می توان به نگاه منفی به قضیه ازدواج و افزایش جمعیت در برخی از این آثار اشاره کرد و حال آن که کشورمان در شرایط حساسی قرار دارد که ترغیب نسل جدید به ازدواج و فرزندآوری باید در اولویت برنامه های فرهنگی و رسانه ای قرار گیرد.

وی بیان داشت: واقعیت آن است که در شرایط فعلی، نگاه و رویکرد تجاری در تولید و پخش محصولات شبکه نمایش خانگی بیشتر مطرح است و حال آن که یک اثر هنری و رسانه ای، حاوی پیام و محتوایی است که خواه ناخواه بر روی مخاطب مؤثر می باشد، خصوصاً آن دسته از سریال هایی که به نحوی با حوزه سبک زندگی مرتبط است و در همین سال ها چه در خود شبکه نمایش خانگی و چه بخش هایی از آن در شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام با استقبال مخاطب مواجه شده است.

جذابیت های فرمی و محتوایی خوب است به شرط آنکه...

دکتر مهدی اسلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) نیز با اشاره به این که فیلم و سریال، تأثیر قابل توجهی در فرهنگ سازی یک جامعه دارد، گفت: استفاده منطقی و معقول از جذابیت های فرمی و خلاقیت در تولید و عرضه محصولات شبکه نمایش خانگی یا اینترنتی البته فی نفسه مذموم نیست اما به شرط آن که محتوای ارایه شده در آن ها با اهداف فرهنگی کشور و نظام ما در تعارض نباشد، به خصوص در عرصه هایی که مرتبط با حوزه سبک زندگی و مباحث خانوادگی و تربیتی است.

وی هچنین اضافه کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این که به هر حال یکی از ویژگی ها و شاخصه های آثار و محصولات هنری و فرهنگی، ذائقه سازی در بین مخاطبان عام است و فیلم های سینمایی و سریال های شبکه نمایش خانگی و نیز محصولات تلویزیونی از این قاعده مستثنی نمی باشند.

ضعف مشهود در بسیاری از محصولات شبکه نمایش خانگی

این کارشناس و مدرس عرصه رسانه یادآور شد: به عقیده بنده و تا آن جا که آثار را دیده ام، به جز معدودی، سریال‌ها و فیلم‌های این شبکه آن چنان که باید و شاید از ساختار و قوام فنی و محتوایی لازم برخوردار نیست، کما اینکه بسیاری از این آثار با وجود هزینه‌های نسبتاً بالایی که درباره آنها صورت می‌گیرد به ویژه از حیث پرداخت دستمزد هنرپیشه‌ها و ستاره‌ها، عملاً در گیشه مورد نظر با شکست مالی مواجه شده اند.

وی بیان داشت: از یاد نبریم که در شرایط فعلی و در بستر پلتفرم‌های داخلی، بخش خصوصی با ایده‌ها و سوژه‌های خاص به دنبال تولید محتوایی است که از حیث ممیزی، محتوایی متفاوت با رسانه ملی دارد، ضمن آنکه به عنوان مثال طرح مباحثی چون عشق‌های مثلثی و مربعی و … دارای جذابیت‌های غریزی خاصی است، ضمن آنکه به لحاظ نوع پوشش و آرایش و… این آثار با تولیدات تلویزیون متفاوت است.

وی گفت: خلاصه عرض بنده آن است که گرچه مخاطب دنیای امروز نیاز به محتوای رسانه‌ای و در عین حال جذاب دارد و در این مسئله شک و تردیدی روا نیست اما مهم آن است که در جامعه اسلامی، تنها به بُعد سرگرمی مخاطب توجه نشده و محتوای پیام رسانه‌ای نیز مورد عنایت باشد و لذا پیام فیلم ها و سریال ها چه در بخش تلویزیون و چه در بخش خارج از تلویزیون، می بایست مروج پیام های اصیل فرهنگ ایرانی و اسلامی کشور ما باشد، نه این که برعکس در تضاد با این اهداف قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha