پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
لوستر حرم

حوزه/ حرم مطهر بانوی کرامت به عنوانی محلی که سالانه میزبان بیش از ۲۰ میلیون زائر و دوست‌دار اهل بیت عصمت و طهارت است مصارف زیادی برای رفع نیازهای اولیه زائران دارد که با مدیریت، بهره‌وری و بهینه‌سازی این مصارف توانسته است تا حدود زیادی از هدر رفت آن جلوگیری و در کنار آن رضایت زائران را نیز فراهم کند.

خبرگزاری حوزه | مصرف گرایی و مصرف زدگی از جمله مقوله هایی است که با روی کار آمدن اندیشه سرمایه داری و تولید انبوه کالاهای مصرفی در میان جوامع بشری رایج شد و به تدریج به تمام عرصه های زندگی گسترش پیدا کرد.

از این رو به دنبال مصرف بی رویه منابع و انرژی ها و عواقب خطرناک سیر صعودی مصرف گرایی، حکومت ها و نهادهای حقوق بشری که دغدغه آینده بشر و زندگی نسل های آینده بر روی کره خاکی را داشتند به این نتیجه رسیدند که باید به دنبال بهره وری بیشتر و بهینه سازی مصرف بروند تا منابع کمتری برای زندگی بیشتر و بهتر استفاده شود.

صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع از مقوله هایی است که از ۱۴۰۰ سال پیش مورد توجه آموزه های دینی اسلام نیز بوده است و از نظر دینی مورد نکوهش قرار گرفته است و مصرف بهینه را به معنی مصرف هر چیز در جای خود و به اندازه رفع نیاز دانسته است.

از این رو به مناسبت اول خردادماه روز بهینه سازی مصرف نگاهی می اندازیم به نحوه مصرف مواد مصرفی در حرم مطهر بانوی کرامت و اقداماتی که برای بهره وری بیشتر و بهینه سازی مصرف انرژی و منابع طبیعی در حرم مطهر بانوی کرامت انجام شده است.

یکی از راه های استفاده بهینه از منابع طبیعی و انرژی مصرفی در آستان مقدس بانوی کرامت هوشمندسازی سیستم های مصرفی در حرم مطهر است.

هادی محمودنژاد در گفت‌وگویی به هوشمندسازی ابنیه حرم مطهر بانوی کرامت اشاره و اظهار کرد: هوشمندسازی ابنیه حرم مطهر باهدف استفاده بهینه و صرفه جویی در مصارف انرژی در این آستان مقدس در دستور کار قرار گرفته و بسیاری از اماکن حرم مطهر از این ویژگی برخوردار شده اند.

وی ابراز کرد: در این راستا مانیتورینگ و قطع و وصل کلیدهای اصلی زیرزمین موزه فاطمی، مانیتورینگ و کنترل روشنایی و چراغانی صحن های حرم مطهر، چراغانی گلدسته های ایوان آینه و ایوان طلا، روشنایی مسجد بالاسر، روشنایی رواق مطهری و روشنایی شبستان حضرت زهرا سلام الله علیها به صورت هوشمند صورت می گیرد.

معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به هوشمندسازی تابلو برق هوارسان‎‌های بافت قدیم حرم مطهر گفت: مانیتورینگ و کنترل روشن و خاموش تمامی هوارسان‌ها، مانیتورینگ دمای اطراف ضریح مطهر، رواق بالاسر، رواق طباطبایی و رواق مطهری نیز هوشمندسازی شده است.

وی ادامه داد: مانیتورینگ و کنترل چیلر ساختمان کریمه و چیلر صحن جوادالائمه علیه السلام، مانیتورینگ و کنترل پمپ‌ها و کنترل هوشمند سرعت پمپ‌های پمپخانه ضلع جنوبی حرم مطهر بر اساس مصرف آب، مانیتورینگ و کنترل پمپ‌ها و کنترل هوشمند سرعت پمپ‌های چیلر بام حرم مطهر و مانیتورینگ و کنترل سردخانه مهمانسرا از جمله مواردی است که هوشمند شده است.

محمودنژاد افزود: سیستم‌های فلاشینگ سرویس‌های مردانه و زنانه صحن صاحب الزمان (عج)، سرویس‌های شبستان نجمه خاتون(س)، سرویس‌های مردانه و زنانه درب ۱۹، سرویس‌های مردانه و زنانه درب ۲۴ و سرویس‌های درب ۶ به صورت هوشمند و بر اساس زمان تعریف شده مانیتورینگ و کنترل می شود.

وی گفت: همچنین سیستم عطر افشان‌های حرم مطهر بانوی کرامت در تمامی ابنیه مسقف هوشمندسازی شده و بر اساس زمان تعریف شده مانیتورینگ و کنترل می شود.

همچنین مجید امیری رئیس اداره تأسیسات برقی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها نیز در گفت و گویی از هوشمندسازی تأسیسات برقی حرم با هدف بهینه سازی مصرف انرژی و بالا بردن سطح ایمنی سیستم برق خبر داد و گفت: بهینه سازی مصرف انرژی در حرم مطهر، ایمنی بالای تابلو برق به جهت استفاده از قطعات استاندارد و سیستم های حفاظتی اعم از کنترلی و اعلام حریق و سنسور اعلام حضور اشخاص متفرقه و قابلیت ذخیره سازی و مشاهده کلیه پارامترهای برق ازجمله توان مصرفی، جریان مصرفی، ولتاژ خط ، فرکانس و….. به صورت آنلاین از مهمترین مزایای این طرح است.

از دیگر مصارف حرم مطهر بانوی کرامت با توجه به حضور گستره زائران و مجاوران در این آستان مقدس مصرف آب سرویس های بهداشتی حرم مطهر است که به شیوه مطلوبی صرفه‌جویی می‌کند و یکی از سیاست های همیشگی در آستان مقدس به ویژه در مدیریت فنی مهندسی کاهش و بهینه سازی مصرف آب است.

یکی از پرمصرف‌‎ترین سیستم ها، سیستم فلاشینگ سرویس های بهداشتی است چراکه برخی از این سیستم ها بر اساس میزان مصرف از سرویس بهداشتی طراحی شده است و با توجه به جمعیت انبوهی که روزانه از سرویس های بهداشتی حرم مطهر استفاده می کنند بسیار پرمصرف خواهد بود که برای صرفه جویی حداکثری در این سیستم، مدیریت فنی مهندسی اقداماتی را انجام داده است به این صورت که برای تأمین آب سیستم فلاشینگ از آب تخلیه شده از حوض، پسماند دستگاه آب‌شیرین‌کن، آب تخلیه شده در برج‌های خنک کن و دستگاه‌های موتورخانه استفاده می‌شود.

همچنین در شرایط خاص امروز که نیاز به کاهش مصرف برق بیشتر از هر زمان دیگری وجود دارد، آستان مقدس بانوی کرامت استفاده از دیزل ژنراتورهای حرم مطهر را در پیک بار در دستور کار قرار داده است و مواقعی که شبکه انتقال و توزیع برق توان پاسخگویی به نیازهای استان را ندارد از این دیزل‌ها استفاده می‌شود و علاوه بر آن برای صرفه جویی بیشتر در مصرف برق اقداماتی در زمینه استفاده از لامپ های کم مصرف و ال ای دی نیز انجام شده است.

هادی محمود نژاد معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت در رابطه با استفاده از لامپ های کم مصرف در حرم مطهر با بیان اینکه تمامی چراغ‌های پارکی صحن جوادالائمه علیه السلام به صورت دائم از مدار خارج شده است، افزود: برج‌های نوری صحن جوادالائمه علیه السلام با مجموع مصرف ۸۰ کیلو وات فقط در شب‌های قدر به صورت کامل روشن می‌شود و در بقیه ایام سال با ظرفیت حدود ۲۰ کیلووات مورد بهره برداری قرار می گیرد.

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها افزود: در صحن صاحب الزمان(عج) نیز با حذف برج‌های نوری مصرف برق ۲۰ کیلو واتی این صحن به ۱۲ کیلو وات کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: لوستر بزرگ شبستان امام خمینی(ره) به تنهایی دارای مصرف ۸ کیلووات بود که در خرداد سال گذشته با جایگزینی تعدادی چراغ ال ای دی مصرف این لوستر به حدود ۴ کیلووات کاهش پیدا کرده است.

محمودنژاد خاطرنشان کرد: ۱۰۵ عدد لوستر ۶۰۰ وات در شبستان های امام خمینی(ره ) و حضرت نجمه خاتون(س) به لوسترهای ۱۲۰ وات تبدیل شده و مصرف ۶۳ کیلو واتی این لوسترها به حدود ۱۳ کیلووات کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: همچنین روشنایی ۲۶ کیلوواتی گنبد مطهر نیز با کاهش ۵۰ درصدی مصرف به حدود ۱۳ کیلووات تقلیل پیدا کرده است.

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها افزود: در صحن های امام رضا و امام هادی علیهم السلام طی سال گذشته با حذف ۹۰ عدد لامپ گازی ۱۶۰ وات و ۵۰۰ وات جلوی مقابر و تبدیل آنها به لامپ‌های ۲۰ وات و ۷۰ وات ال ای دی و استفاده از تعدادی پروژکتور ال ای دی ۱۵۰ و ۲۰۰ وات و همچنین کاهش ۱۰ کیلوواتی روشنایی در ایام پیک در مجموع از ۳۵ کیلو وات به حدود ۸ کیلو وات کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه روشنایی رواق‌های حرم مطهر نیز با جایگزینی لامپ‌های ال ای دی حدود ۵۰ درصد کاهش مصرف داشته است، افزود: در پارکینگ حرم مطهر نیز با کاهش ۸۰ درصدی روشنایی، مصرف ۲۵ کیلوواتی به حدود ۵ کیلووات تقلیل یافته است.

محمودنژاد با اشاره به صرفه‌جویی بیش از ۷۵ درصدی مصرف برق حرم مطهر بانوی کرامت در بخش‌های یادشده ادامه داد: طی سال گذشته مصرف برق حرم مطهر در بخش‌های یادشده از مجموع ۲۵۷ کیلو وات به ۶۱ کیلو وات رسیده و با جایگزینی لامپ‌های پرمصرف به ال ای دی و کاهش روشنایی‌ها، ۱۹۶ کیلو وات در مصرف برق صرفه جویی شده است.

در همین راستا نصیرزاده مسئول واحد روشنایی حرم بانوی کرامت با بیان اینکه تمامی لامپ های استفاده شده در حرم مطهر کم مصرف و بیش از ۹۵ درصد لامپ ها ال ای دی ۷ تا ۹ وات است، افزود: در سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۰۰ دستگاه لوستر پرمصرف که پروژکتورهای ۶۰۰ واتی داشتند از رده خارج و لوسترهایی با مصرف ۱۲۰ وات جایگزین آن شده است که در همین یک مورد نزدیک به ۵۰ هزار وات در مصرف برق حرم صرفه جویی می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha