جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حوزه امیرالمومنین رشت

حوزه/ کارشناس منابع با تاکید بر اینکه استفاده صحیح از این منابع، امنیت غذایی کشور را تضمین می‌کند، گفت: در متون فقهی اسلام آمده که نباید در استفاده کردن از چیزی اسراف کرد و لذا دانستن علم آبخیزداری به جامعه کمک می‌کند که از این منابع به درستی استفاده شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گیلان، دکتر محمدرضا رحمانی‌راد کارشناس منابع طبیعی، روز گذشته در جمع طلاب مدرسه علمیه امیرالمومنین علی(ع) رشت با توجه به طرح توانمندسازی و ظرفیت‌سازی با محوریت فقه و محیط زیست، اظهار داشت: اقداماتی که در حوزه آبخیزداری انجام می‌گیرد، در اصل ارائه خدمات جهت استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی و عدم آسیب‌رسانی به این منابع در کشور است.

وی افزود: مقام معظم رهبری در دیدار مسئولان و فعالان حفظ منابع طبیعی در سال ۱۳۹۳ در همین رابطه فرمودند: "سه عنصر اساسی در محیط زیست هست که اینها را بایستی مورد توجّه قرار داد: هوا، آب، خاک. فرسایش خاک چیزی نیست که بعد بشود به‌آسانی جبرانش کرد. قضیّه‌ خاک از قضیّه‌ آب مهم‌تر است؛ ما مشکل آب هم داریم، مشکل بزرگی هم هست، لکن برای تهیه‌ آب راه‌های فراوانی وجود دارد؛ برای تهیه‌ خاک حاصلخیز این راه‌ها دیگر وجود ندارد. یعنی بی‌توجهی به مبانی حفظ محیط زیست، گاهی اوقات یک چنین مشکلاتی را به‌وجود می‌آورد؛ آسیبی که وارد می‌شود، آسیبی نیست که بشود جبران کرد، خب، می‌شود پیشگیری کرد، می‌شود علاج کرد، هم پیشگیری می‌شود کرد بسیاری از این چیزها را که عمدتاً هم پیشگیری است هم بعضی‌ها قابل علاج است و بایستی اینها را علاج کرد".

این کارشناس منابع با تاکید بر اینکه استفاده صحیح از این منابع، امنیت غذایی کشور را تضمین می‌کند، گفت: در متون فقهی اسلام آمده که نباید در استفاده کردن از چیزی اسراف کرد و لذا دانستن علم آبخیزداری به جامعه کمک می‌کند که از این منابع به درستی استفاده شود.

حجت الاسلام صادق شعبانی مدیر مدرسه علمیه امیرالمومنین(ع) نیز در این نشست اظهار داشت: طبیعت تجلی ذات اقدس الهی و آب عامل حیاط همه جانوران است، بنابراین تکلیف دینی هر انسانی است که از این منابع به طور صحیح و دور از هرگونه افراط و اسرافی استفاده کند و لازمه صحیح استفاده کردن از منابع طبیعی این است که روش استفاده درست از آن را بدانیم.

لازم به ذکر است که برای شرکت کنندگان در این طرح کارت همیاری با محیط زیست اعطاء شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha