شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه و جبهه مردمی با دستیار رئیس جمهور

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین احمد علی یوسفی گفت: در مردمی سازی اقتصاد، نقش و جایگاه دولت هدایت گری، حمایتگری و تسهیل گری است؛ اکنون تلقی مردمی این است که در بن بست ها بار را بر دوش مردم بگذاریم و مبنایی در این میان وجود ندارد؛ خروجی مردمی سازی و دولت مردمی باید این باشد که مردم احساس کنند در حوزه اقتصادی متولی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین احمد علی یوسفی، رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه امروز در نشست جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی با سید احمد عبودتیان، دستیار رئیس جمهور در امر مردمی سازی دولت و هیئت همراه، ضمن تبریک انتصاب دستیار رئیس جمهور به بیان گزارشی از مرکز راهبری و جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی و ظرفیت ها، طرح ها و ایده ها پرداخت و اظهار داشت: پس از ابلاغ الگوی اقتصاد مقاومتی و بر اساس کارهای کارشناسی صورت گرفته، تنها الگوی عملیاتی بر اساس موازین اسلامی، فقهی و اخلاقی، الگوی اقتصاد مقاومتی است و تلاش ما در تبیین، تفسیر صحیح و صیانت از این الگو، اولویت اول بود؛ به همین جهت مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی به دستور آیت الله حسینی بوشهری تأسیس شد.

* مردم بنیانی اقتصاد مقاومتی، مقدمه کارآمدی اصول اقتصاد مقاومتی

وی مطابق با بررسی ها، یکی از مهمترین اصول اقتصاد مقاومتی را مردم بنیانی اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: اگر مردم بنیانی به نحو درست و بر اساس تفسیر رهبری تبیین و پیگیری و الگو سازی نشود، سایر مولفه ها و اصول اقتصاد مقاومتی مثل عدالت محوری، دانش بنیانی، مولد، پیشرو و... امکان تحقق ندارند.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه وظایف و ماموریت های مرکز راهبری را در سه حوزه علمی و تولید محتوا، گفتمان سازی و راهبری عملیاتی برشمرد و افزود: تحقق این سه ماموریت در دو محور مخاطبی بدنه اصلی مردم، گروه های جهادی و تشکل های مردمی و محور نهادها و تشکل های حاکمیتی و تشکل های واسط ترسیم شد.

* مجلس شورای اسلامی بازوی توانمند مردمی سازی جریان اقتصادی کشور

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی با اشاره به شیوه مردمی شدن نهادهای حاکمیتی در حوزه اقتصاد خاطرنشان کرد: جایی که می تواند جریان اقتصادی کشور را به سمت جریان مردمی اصلاح کند، مجلس قانون گذاری است؛ برای مثال ۴ بار لایحه تعاون از ناحیه دولت گذشته به مجلس ارجاع داده شد و در هر بار به حلقه های ما واصل شد و پس از تحلیل و بررسی، مجلس نسبت به کناره گذاری این طرح قانع شد.

وی ادامه داد: در مرتبه پنجم بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی با رفتاری ایجابی به نقد قانون بانک مرکزی در شورای حوزوی بانک پرداختیم؛ پس از آن نامه ای به سران کشور ارسال شد که قانون بر اساس اصول متخذ از الگوی اقتصاد مقاومتی است و باید به عنوان لایحه در مسیر تصویب قرار گیرد.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه گفت:خلق پول توسط بانک های خصوصی، بنگاه داری بانک های خصوصی، رباخواری و سوری سازی، عدالت محوری و توزیع عادلانه ثروت و اموری از این قبیل خط قرمز های ما در عرصه اقتصاد مقاومتی هستند.

* «نقشه راه تشکل های مردم بنیان» را به منظور تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی طراحی کردیم

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی با اشاره فعالیت های مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی در محور مردمی تصریح کرد: با توجه به اتفاقات سال ۹۶ و ۹۷ ضمن دیدار با آیت الله اعرافی بیان کردیم که ما می توانیم در جنگ اقتصادی با اقتضائات اقتصادی تبدیل به یک جبهه دفاعی اقتصادی شویم و نقشه راه تشکل های مردم بنیان را به منظور تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی در دفاع از مرزهای اقتصادی را طراحی کردیم.

وی بیان کرد: در ابتدا ۱۲۰ تشکل فعال مردم بنیان در قلمرو ملی، اعم از علمی، گفتمانی و عملیاتی را کشف کردیم و پس از اجتماع، تاکنون ۵ مجمع عمومی داشتیم؛ همچنین پس از تنظیم قسم نامه در مجمع اول، در مجمع دوم نقشه راه را به تصویب رساندیم و در مجمع سوم مدل عملیاتی را بر اساس الگوی اقتصاد مقاومتی در چارچوب نقشه راه مذکور استخراج کردیم و در مجمع چهارم، کلیات برنامه عملیاتی طراحی و تصویب شد و در مجمع پنجم چگونگی درکنار هم قرار گیری تشکل ها برای تشکیل جبهه ملی و فراملی مورد بحث قرار گرفت.

* «عاملیت»، «مدیریت» و «مالکیت» سه عامل مردمی ساز اقتصاد

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه در تبیین مردمی سازی دولت بیان کرد: مردمی سازی زمانی اتفاق می افتد که مردم «عاملیت»، «مدیریت» و «مالکیت» داشته باشند و اگر این سه عنصر برای مردم اتفاق افتد، مردمی سازی اکمل در حوزه اقتصاد اتفاق افتاده است.

* یکی از خروجی های مردمی سازی دولت این است که مردم احساس کنند در حوزه اقتصادی متولی هستند

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی ادامه داد: در مردمی سازی اقتصاد، نقش و جایگاه دولت هدایت گری، حمایتگری و تسهیلگری است؛ اکنون تلقی مردمی این است که در بن بست ها بار را بر دوش مردم بگذاریم و مبنایی در این میان وجود ندارد؛ خروجی مردمی سازی و دولت مردمی باید این باشد که مردم احساس کنند در حوزه اقتصادی متولی هستند و ضرر و منفعت تابع «عاملیت»، «مدیریت» و «مالکیت» خودشان است، در این موضع گله ای نخواهند کرد.

رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه رویکرد های اقتصادی را سه دسته دولت سالاری اقتصادی، سرمایه سالاری اقتصادی و مردمی سالاری اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: اسلام بر هر دو نحله دولت و سرمایه سالاری اقتصادی مخالف است و بیانات رهبری و مراجع حاکی از این مطلب است.

وی بیان کرد: مدلی را طراحی کرده ایم که سه ویژگی «عاملیت»، «مدیریت» و «مالکیت» می تواند در سطح ملی و فرا ملی در قالب تعاونی های فراگیر عملیاتی شود؛ اما می توان بگونه ای عمل کرد که اگر یکی از این سه ویژگی نباشد، موارد دیگرش باشد، تعاونی های فراگیر ملی مثالی برای این مورد است.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی را دارای طرح ها و ایده های مشخص برای اقتصاد مقاومتی خواند و بیان کرد: در مدل عملیاتی مردم سالاری اقتصادی دینی، تعاونی های فراگیر ملی و در بخش مسکن از شیوه های نوین مشارکت مردمی طرح داریم؛ در جریان حذف یارانه های نان، واگذاری بنگاه ها، مبارزه با مفاسد اقتصادی، احیای سهام عدالت، تاسیس صندوق انفال مردمی و توزیع مالکیت طرح هایی را داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha