شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 1028497
۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵
یادداشت

حوزه/ هنگامی که رهبر معظم انقلاب در سخنان  خود در حرم بنیانگذار کبیر انقلاب از واژه ای بدیع و نوآورانه (نرم افزار انقلاب) استفاده کردند و مخاطب مورد توجه خود را جوانان و آینده سازان راه انقلاب قرار دادند، در ذهن نگارنده این سوال شکل گرفت که یک نرم افزار خوب و ایده آل چه ویژگی هایی دارد؟ تناسب این ویژگی ها با مکتب امام راحل در نگاه رهبری چیست؟ برای پاسخ به این سوال در جایگاه یک مهندس رایانه برای یک نرم افزار خوب، این ویژگی ها یافت شد.

خبرگزاری حوزه | نسل جوان و هوشمند ما که قرار است مسئولیت ملی و انقلابی گام دوم این انقلاب را بر عهده بگیرد و آینده این کشور را اداره بکند، احتیاج دارد به یک نرم افزار واقعی برای اینکه بتواند راه انقلاب را درست طی کند؛ یک نرم افزار مطمئن و جامع که بتواند به او کمک کند.

این نرم افزار که می تواند شتاب دهنده و کمک کننده باشد و حتی در مواقعی تحول آفرین باشد، عبارت است از درسهای امام. درسهایی که هم در گفتار امام و هم در رفتار امام، میتوان آنها را یافت. (حضرت آیت الله خامنه ای، ۱۴۰۱/۰۳/۱۴)

یکی از روش های رساندن پیام به مخاطب و تاثیر گذاری در آن، بروز بودن استفاده از واژه هاست. مخاطب زمانی که درک کند گوینده با زبان وی سخن می گوید، با دقت گوش کرده و کنجکاوی اولیه در او شکل می گیرد. هنگامی که رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در حرم بنیانگذار کبیر انقلاب از واژه ای بدیع و نوآورانه (نرم افزار انقلاب) استفاده کردند و مخاطب مورد توجه خود را جوانان و آینده سازان راه انقلاب قرار دادند، در ذهن نگارنده این سوال شکل گرفت که یک نرم افزار خوب و ایده آل چه ویژگی هایی دارد؟ تناسب این ویژگی ها با مکتب امام راحل در نگاه رهبری چیست؟ برای پاسخ به این سوال در جایگاه یک مهندس رایانه برای یک نرم افزار خوب، این ویژگی ها یافت شد.

ویژگی اول: به روز بودن

همان طور که یک نرم افزار باید به روز و پویا باشد، نرم افزار گام دوم انقلاب هم باید این گونه باشد. مکتب امام خمینی ، مکتبی تاریخ گذشته و مختص به نسل خاص نیست. رفتار و کلام امام درسی برای تمام نسل هاست. مقام معظم رهبری به این ویژگی این گونه اشاره می کنند: « امام در مکتب سیاسی خود زنده است، و تا این مکتب سیاسی زنده است، حضور و وجود امام در میان امت اسلامی، بلکه در میان بشریت، منشا آثار بزرگ و ماندگار است. ۱۳۸۳/۰۳/۱۴

ویژگی دوم: کاربردی و راهبری داشتن

نرم افزار خوب ، برنامه ای است که کاربردی باشد تا شخص با آرامش خاطر به هدف خود برسد. در انقلاب اسلامی، مکتب امام، کاربردی ترین و روشن ترین بستری است که رشد نسل جوان در پرتو آن صورت می گیرد. این نکته را رهبری این گونه می فرمایند:« ارادت مردم به امام بزرگوار، به معنی پذیرش مکتب امام به عنوان راه روشن و خط روشن حرکت عمومی و همگانی ملت ایران است؛ یک راهنمای نظری و عملی است که کشور و ملت را به عزت و پیشرفت و عدالت میرساند. در طول این سی و دو سال گذشته، عملاً هم همین بوده است»

ویژگی سوم: یکپارچگی و انسجام

نرم افزار ایده آل، آن است که منسجم و یکپارچه باشد تا بهترین کارکرد را ارائه دهد. مکتب امام خمینی به عنوان پایه حرکت مردم، از این یکپارچگی برخوردار است. در مکتب امام نظمی حاکم است که از ابتدا تا انتهای مسیر؛ نسلی تربیت می شود که پیش رو آرمان های انقلاب اسلامی باشد. رهبر معظم انقلاب می فرمایند:: « راز موفقیت امام در مکتبی است که عرضه کرد و توانست آن را به‌طور مجسم و به صورت یک نظام، در مقابل چشم مردم جهان قرار دهد. ۱۳۸۳/۰۳/۱۴»

ویژگی چهارم: عمومی و همگانی بودن

یک برنامه وقتی موفقیت آمیز است که همه اقشار با سلایق خود از آن بهره کافی را ببرند. مکتب امام به عنوان یک نگاه فکری برای تمام انسان ها و مسلمانان قابل بهره وری است، به طوری که در صدور انقلاب اسلامی به سراسر ملت های آزادی خواه در طی این سالها، این همگانی دیدگاه امام و روشنایی بخشی فطری به چشم می خورد. رهبر انقلاب می فرمایند: « مسلمانها در هر نقطه‌ی دنیا فتوحات فکری خود در میدانهای سیاسی را برخاسته و برآمده‌ی از مکتب فکری امام می‌دانند. ۱۳۸۳/۰۳/۱۴

ویژگی پنجم: چند بعدی بودن

برنامه خوب برنامه ای که جنبه های مختلف از نیاز شخص را برطرف کند و در اصطلاح چند بعدی ویا چند ظرفیتی باشد. مکتب امام راحل به عنوان یک برنامه هدف ، این ویژگی را داشته و می تواند در بعد عقلانیت و معنویت؛ حبل المتین جوانان باشد. مقام معظم رهبری می فرمایند : «مکتب امام یک بسته‌ی کامل، مجموعه و دارای ابعادی است؛ این ابعاد را باید با هم دید، با هم ملاحظه کرد. ۱۳۹۰/۰۳/۱۴

ویژگی ششم: تحول

مهم ترین ویژگی یک نرم افزار تحول گرایی آن است. برنامه ای موفق است که در مسیر بشریت تحول و نوآوری داشته باشد. این ویژگی مهم در شخصیت و منش معمار کبیر انقلاب وجود داشته است. امام خمینی از دوران جوانی و مسیر درسی حوزه تا انقلاب تحول گرا بودند. این ویژگی مهمی برای نسل جوان است تا با دیدگاهی نو وارد عرصه خدمت به انقلاب شوند. حضرت آیت الله خامنه ای با نگاه خاص این ویژگی مکتب امام را می فرمایند: « روحیه‌ی تحوّل‌خواهی و تحوّل‌انگیزی امام بزرگوار. امام، روحاً، هم یک انسان تحوّل‌خواه بود، هم تحوّل‌آفرین بود. در مورد ایجاد تحوّل، نقش او صرفاً نقش یک معلّم و استاد و مدرّس نبود؛ نقش یک فرمانده داخل در عملیّات و نقش یک رهبر به معنای واقعی بود. ایشان بزرگ‌ترین تحوّلات را در دوران خودشان، در زمان خودشان در حوزه‌های متعدّدی و در عرصه‌های متنوّع زیادی ایجاد کردند. ۱۳۹۹/۰۳/۱۴»

این چند ویژگی گوشه ای از مکتب نرم افزارگونه امام راحل است که نسل جوان باید برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی در گام دوم ، این مکتب را آموخته تا بتواند درست و با سرعت مناسب در مسیر انقلاب حرکت کند .

محمدرضا عباسی، طلبه حوزه علمیه قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha