پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
خالد قدومی

حوزه/ دکتر «خالد قدومی» نماینده جنبش حماس در تهران گفت: اهداف انقلاب اسلامی در حوزه بیدارسازی و آگاه سازی مردم و پیشرفت فناوری و موازنه سیاسی و تأثیر آن بر منطقه نیازمند دقت و توجه به جزئیات است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، طرح ویژگیهای بارز امام خمینی (ره) و بازخوانی راه و روش ایشان به عنوان جهاد تبیین از اهمیت بسزایی برخوردار است. یکی از مصادیق جهاد تبیین که مقام معظم رهبری فرمان آن را صادر کردند، «تبیین شخصیت امام» است؛ اگر واقعیت امام به درستی تبیین نشود، این شخصیت بزرگ دچار تحریف خواهد شد و راه و روش این شخصیت بزرگوار از سوی جریان‌های داخل و خارج به گونه‌ای دیگر بیان می‌شود.

در همین راستا با دکتر «خالد قدومی» نماینده جنبش حماس فلسطین در تهران به گفت و گو پرداختیم. ترجمه گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: چگونه امام خمینی مردم را به مقابله با هژمونی غرب و شرق و پایان دادن به وابستگی جهان موسوم به جهان سوم به استکبار دعوت کردند؟

مواضع امام خمینی پیش از پیروزی انقلاب بر دو بعد سیاست خارجی و سیاست داخلی متمرکز بود؛ در حوزه سیاست داخلی علیه فساد و ظلم شاه و روابط وی با رژیم صهیونیستی و آمریکا سخن می گفتند اما در حوزه سیاست خارجی بر بی اعتمادی به شرق و غرب و اولویت داشتن استقلال مسلمانان و محوریت مبارزه با رژیم صهیونیستی تاکید داشتند. این موضوع هویت مستقل و عدم وابستگی جهان موسوم به جهان سوم را مدنظر ایشان قرار داد.

حوزه: چرا امام خمینی تأکید کردند که «قدس» در مسائل اسلامی و عربی باید قطب نما قرار گیرد؟

ایشان در رابطه با قدس دو مسأله را مدنظر داشتند؛ نخست شناساندن هویت انقلاب به مردم از طریق اولویت قرار دادن مسأله قدس و فلسطین بود. مسأله دوم نیز دعوت امت اسلامی به آرمانی مشترک و وحدت ساز برای شیعیان و اهل سنت یعنی آرمان فلسطین بود.

حوزه: مواضع و رویکرد رهبری آیت الله خامنه ای و امام خمینی را چگونه مقایسه می کنید؟

امام خمینی کشور اسلامی یا حکومت اسلامی را مطرح کردند و جمهوری اسلامی را ایجاد نمودند و امام خامنه ای این تفکر را توسعه و گسترش دادند و آن را از طریق قوانین و امور دیگر به نقش آفرینی مردم در پیشبرد امور و نظارت بر مسئولان تبدیل کرد. هر دوی این بزرگواران از فرزندان نبی مکرم هستند. در مرحله تاسیس، امام خمینی امکان تکمیل فرآیند در حوزه اقتصادی و سیاسی را نداشتند اما امام خامنه ای از طریق تمرکز بر دولت ها و موسسات این روند را تکمیل کردند.

حوزه: آیا انقلابی که امام خمینی شروع کرد، توانست به اهداف و شعارهای خود برسد؟

انقلاب اسلامی ایران با دیگر انقلاب ها متفاوت بود؛ اهداف انقلاب اسلامی در حوزه بیدارسازی و آگاه سازی مردم و پیشرفت فناوری و موازنه سیاسی و تاثیر آن بر منطقه نیازمند دقت و توجه به جزئیات است. امروز به شبکه ارتباطات در حوزه های مختلف نیازمندیم تا با دشمن صهیونیستی مقابله کنیم و عزت خود را حفظ کنیم. مسیر طولانی است و باید تا پیروزی صبر کرد. باید وحدت را در دستور کار قرار داد و با فرقه گرایی مقابله کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha