دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خروج قطار مشهد یزد از ریل

ساعت ۵:۳۰ صبح امروز چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ قطار مسافربری مشهد - یزد در محدوده ایستگاه عباس آباد ۸۵ کیلومتری طبس از ریل خارج شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، ساعت ۵:۳۰ صبح امروز چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ قطار مسافربری مشهد - یزد در محدوده ایستگاه عباس آباد ۸۵ کیلومتری طبس از ریل خارج شد و متاسفانه در این حادثه چند نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و تعدادی هم مجروح شدند.

برای مشاهده اسامی ۸۶ مصدوم حادثه اینجا را کلیک کنید

اطلاعیه شرکت راه آهن:

روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد: ۵ واگن از قطار مسافری مشهد- یزد در بلاک عباس آباد- ریزو در محدوده اداره کل راه آهن شرق به دلیل برخورد با یک دستگاه بیل مکانیکی از خط خارج شد.

 اعضای کمیسیون عالی سوانح راه آهن با حضور در محل سانحه خروج قطار مسافری، در حال بررسی علت دقیق سانحه هستند.

ببینید:

تصاویری از حادثه  قطار مشهد-یزد وامدادرسانی به مصدومان

تصاویر ویدئویی از واژگونی قطار مشهد-یزد

خبرهایی درباره تعداد مصدومین یا فوتی منتشر شده است که روابط عمومی راه آهن، پس از بررسی های لازم و دریافت اطلاعات دقیق، آمار صحیح را در خبرهای بعدی اعلام خواهد کرد.

توضیحات اولیه فرماندار طبس:

علی اکبر رحیمی، فرماندار طبس درباره جزئیات حادثه خروج قطار مسافربری مشهد - یزد از ریل، اعلام کرد: در این حادثه متاسفانه ۱۰ نفر جان خود را از دست داده اند و ۱۲ نفر هم مجروح شدند.

به گفته فرماندار طبس نیروهای امدادی اورژانس و هلال احمر و کارشناسان راه آهن در محل حادثه حضور دارند و احتمال افزایش فوتی های این حادثه وجود دارد.

فیلم توضیحات اولیه فرماندار طبس درباره حادثه خروج قطار از ریل

وی درباره علت اولیه حادثه، با بیان اینکه دلیل قطعی حادثه مشخص نیست، گفت: در حال حاضر علت حادثه برخورد قطار با یک دستگاه زیرکوب اعلام شده است. البته مشخص شدن علت قطعی حادثه نیازمند بررسی بیشتر است.

اعزام تیم های اورژانس و هلال احمر

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور هم درباره این حادثه گفت: ساعت ۵ و ۳۰دقیقه صبح امروز قطار مسافربری مشهد به یزد در محور طبس از خط خارج شد.

وی افزود: در حال حاضر تیم‌هایی از اورژانس کشور و همچنین هلال احمر به منطقه اعزام شده اند و همچنین سه بالگرد اورژانس به همراه ۱۰ آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است.

خالدی خاطرنشان کرد: تاکنون این حادثه ۱۰ فوتی به داشته و ۲۴ مصدوم نیز به بیمارستان مصطفی خمینی(ره) طبس منتقل شدند و تمامی بیمارستان های منطقه درحال آماده باش کامل قرار دارند.

توضیحات معاون مسافری راه آهن

میرحسن موسوی، معاون مسافری شرکت راه آهن هم درباره حادثه می گوید: اطلاعات اولیه از برخورد بیل مکانیکی به قطار یزد _ مشهد حاکی از آن است که که این بیل مکانیکی روی خط نبوده بلکه کنار خط بوده و قطار با آن برخورد کرده است البته برای کسب اطلاعات دقیق‌تر کمیسیون عالی سوانح به منطقه حادثه اعزام شده است.

معاون مسافری شرکت راه آهن با بیان اینکه ۳۴۸ مسافر دراین قطار حضور داشتند، خاطر نشان کرد: قطاری از طبس به محل حادثه اعزام کردیم تا مسافران را به طبس برگرداند و از آنجا به بعد اتوبوس برای ادامه مسیر مسافران تهیه شده است.

امدادرسانی ۲۲ تیم هلال احمر به مصدومان حادثه

مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم دقالیقی قبل گفت: ساعت ۵:۳۰ صبح امروز قطار مسافربری مشهد-یزد ۴۳۰ سرنشین (مسافر و خدمه) داشته است که از مجموع ۱۱ واگن ۶ واگن دچار آسیب شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر افزود: با هماهنگی های انجام شده، ۱۰ تیم عملیاتی هلال احمر با ۱۰ آمبولانس و ۳ خودروی نجات مشغول امدادرسانی هستند. ۳ بالگرد نیز به محل حادثه اعزام می‌شوند تا مصدومان احتمالی را به مراکز درمانی انتقال دهند.

به گفته ولی پور، با توجه به شدت حادثه، ۲۲ تیم (۵۲ امدادگر و نجاتگر) از استان های خراسان جنوبی، رضوی، یزد و اصفهان به همراه ۱۰ خودروی عملیاتی به محل حادثه اعزام شده‌اند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: نیروهای عملیاتی در تلاش برای بازگرداندن واگن‌های واژگون شده به حالت عادی هستند.

ساعت ۱۰:۴۵ / افزایش تعداد جانباختگان

بنابر اعلام اورژانس، تا این ساعت تعداد جانباختگان حادثه به ۱۷ تن افزایش یافته است.

ساعت ۱۱:۱۵ / اعلام آخرین آمار فوتی ها و مصدومان

معاون ویژه استاندار و فرماندار شهرستان طبس اعلام کرد: طی حادثه خروج قطار در مسیر طبس تاکنون۱۷ نفر فوتی، ۳۵ نفر زخمی که ۵ نفر مصدوم بدحال و یک نفر مفقود بر جای مانده است.

ساعت ۱۲:۳۵ دستور رئیس جمهور برای رسیدگی به علل حادثه

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، در جلسه امروز هیئت دولت با اظهار تأسف و تسلیت حادثه خروج قطار از ریل در مسیر مشهد به یزد، برای سرعت بخشیدن به بررسی علل این حادثه و رسیدگی به مجروحان و بازماندگان درگذشتگان، دستورهایی صادر کرد.

فیلم تسلیت رئیس جمهور و دستور رسیدگی به علل حادثه

ساعت ۱۲:۵۵ عذرخواهی وزیر راه و شهرسازی

ساعت ۱۳:۰۵ / عزیمت وزیر کشور به محل حادثه

احمد  وحیدی، وزیر کشور برای تسریع در روند رسیدگی به حادثه قطار مشهد - یزد عازم منطقه حادثه شد.

وزیر کشور صبح امروز هم در تماس تلفنی با جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی با اطلاع از آخرین گزارش‌های حادثه واژگونی قطار مسافری در طبس، از استاندار خواست ضمن ارسال سریع امکانات لازم برای رسیدگی به حادثه دیدگان، به سرعت خود را به محل حادثه برساند.

وی همچنین از زمان وقوع این حادثه در تماس با رئیس جمعیت هلال احمر، رئیس اورژانس، مدیرعامل راه آهن و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، آخرین وضعیت این حادثه را جویا شد.

بر اساس دستور وزیر کشور، یک بالگرد امدادی هم به محل حادثه اعزام شده است تا مصدومان هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی منتقل شوند.

هم اکنون علاوه بر استاندار خراسان جنوبی، معاون سیاسی- امنیتی استاندار یزد هم در محل حادثه حضور دارد و آقای وحیدی نیز برای تسریع در روند رسیدگی به این حادثه، عازم منطقه شده است.

ساعت ۱۳:۵۰ / آمار فوتی ها به ۲۱ نفر رسید

دکتر احمد دهقان، نماینده رئیس اورژانس کشور و رئیس اورژانس استان یزد که در دقایق اولیه حادثه با بالگرد به محل حادثه قطار مشهد- یزد اعزام شده بود، آمار فوتی های این حادثه را ۲۱ نفر اعلام کرد.

او همچنین به عیادت مصدومان حادثه رفت و در جریان روند درمانی آنان قرار گرفت.

ساعت ۱۵:۴۵/ اعلام اسامی مصدومان

روابط عمومی اورژانس یزد دقایقی پیش لیست نهایی مصدومان حادثه خروج قطار مشهد- یزد از ریل را ۸۶ نفر اعلام کرد.

 تاکنون ۲۱ نفر در این حادثه جان خود را از دست داده اند و عملیات شناسایی هویت آنان در حال انجام است.

برای مشاهده اسامی ۸۶ مصدوم حادثه اینجا را کلیک کنید

ساعت ۱۶:۱۰ / توضیحات وزیر راه و شهرسازی درباره حادثه

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از محل وقوع حادثه قطار مشهد - یزد،  در جمع خبرنگاران، ضمن تسلیت این حادثه دلخراش، درباره علت حادثه، گفت: تیم سوانح وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن در محل حادثه مستقر هستند تا بررسی‌های دقیق انجام شود و سپس گزارش کامل علت حادثه را به عرض مردم ایران خواهیم رساند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آنچه معلوم است در این منطقه به دلیل وضعیت آب و هوایی شب‌ها کار می‌کنند تا مسیر را ترمیم یا بازسازی کنند که طبق روال گذشته شرکت‌های پیمانکاری که با راه‌آهن قرارداد دارند این اقدام را انجام می‌دهند.

قاسمی اضافه کرد: گویا عملیات اجرایی مسیر ساعت ۴ و ۳۰ دقیقه صبح به پایان می‌رسد و کارگاه تعطیل می‌شود و بعد از آن دو قطار باری در مسیر حرکت می‌کنند و مسیر را طی کرده‌اند و قطار سومی باید مسیر را می‌رفته است.

وی با اشاره به اینکه بیل میکانیکی علت اصلی حادثه بوده است، توضیح داد: در وهله نخست به لوکوموتیو و سپس به واگن‌های بعدی برخورد می‌کند. بر اساس گزارش‌های اولیه در این سانحه شیشه‌های جلو لوکوموتیو طی برخورد با بیل شکسته می‌شود که لوکومتیوران اقدام به کشیدن ترمز می‌نماید که باعث وقوع این حادثه شده است.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: علت اصلی حادثه در دست بررسی است اما آنچه که به طور کلی موجب این حادثه شده، خطای انسانی است که بیشتر از ناحیه راننده بوده است و اینکه چرا و چگونه و به چه علت باید بررسی دقیقی صورت بگیرد.

ساعت ۱۸:۰۵ / عیادت وزرای کشور و راه و شهرسازی از مصدومان حادثه

احمد وحیدی، وزیر کشور و رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، عصر چهارشنبه با حضور در بیمارستان طبس از مصدومان حادثه قطار مشهد - یزد عیادت کردند و در جریان روند درمانی آنان قرار گرفتند.

وزیر کشور در گفتگو با خبرنگاران، گفت: بار دیگر حادثه تلخ قطار مسافربری مشهد به یزد را به مردم عزیز ایران تسلیت عرض می‌کنم و برای همه مصدومان آرزوی شفای عاجل دارم.

وی ادامه داد: روند رسیدگی به مصدومان ادامه دارد و خوشبختانه تعداد زیادی از مصدومان درمان و مرخص شده اند.

به گفته وحیدی، بررسی دقیق حادثه در دستور کار است و کمیسیون سوانح مسئول رسیدگی نهایی است که با بررسی همه ابعاد آن، اطلاع رسانی می‌شود.

وزیر کشور در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه ممکن است سرعت قطار باعث وقوع این حادثه تلخ شده باشد، هم گفت: در خصوص سرعت قطار باید بررسی شود و نیازمند رسیدگی‌های فنی است. این مسأله در حیطه وظایف راه آهن و وزارت راه و شهرسازی است، اما گمان نمی‌کنم بررسی آن زمان زیادی بخواهد.

ساعت ۱۹ / اعلام یک روز عزای عمومی در یزد

نماینده ولی فقیه در استان و استاندار یزد در پیام مشترکی با اعلام عزای عمومی پنج شنبه ۱۹ خرداد در یزد، از مردم برای شرکت در مراسم تشییع و ترحیم درگذشتگان حادثه قطار مشهد - یزد دعوت کردند.

انتهای پیام ۳۱۳/۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha