شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین برنجکار

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین برنجکار گفت: پاسخ های مرحوم آیت الله حکیم به سؤالات اعتقادی عمیق، ریشه دار و برگرفته از قرآن و حدیث بوده و هرگز از روی ذوق شخصی نبود .

حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار استاد حوزه علمیه قم در حاشیه برگزاری کنگره گرامیداشت مرحوم آیت الله محمدسعید حکیم در نجف اشرف، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، به بیان ضرورت و اهمیت برگزاری این کنگره پرداخت و گفت: این همایش ها که برای بزرگداشت علما برگزار می گردند دارای ابعاد مختلفی هستند؛ یک بعد این همایش این است که از یک شخصیتی که مرجع دینی بوده و با تولید آثار علمی در حوزه های علوم اسلامی همچون فقه، اصول، کلام و حدیث، عمری را به خدمت به اسلام و مسلمین پرداخته اند باید تجلیل شود.

وی افزود: این افراد از نظر پشتکار، تلاش، غیرت دینی، حل مسائل علمی، اجتماعی و سیاسی مردم، باید به نسل جوان معرفی شوند.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار خاطرنشان کرد: این همایش ها می توانند بین حوزه ها و علمای دینی ایجاد ارتباط نمایند؛ ما متأسفانه در این زمینه خیلی قوی نیستیم؛ این در حالی است که می بینیم در برخی کشورها هزینه های زیادی شده و مراکزی ویژه ایجاد ارتباط بین دانشمندان علوم مختلف تأسیس گشته است.

وی ارتباط بین علما را منشأ اتفاقات خوبی دانست و گفت: علاوه بر این، حوزه های علمیه نجف و قم، دو مرکز علمی مهم هستند که نیاز است ارتباطات بین آن ها تقویت گردد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: آیت الله حکیم دارای نقش آفرینی های مختلفی در عراق و جهان تشیع بوده اند که در این گونه همایش ها باید به آن ها پرداخته شود.

وی با اشاره به خدمات علمی آیت الله حکیم در زمینه اعتقادات و کلام افزود: ایشان به خاندان بزرگ و تأثیرگذار حکیم متعلق بودند و ارتباطات مردمی اجتماعی، فرهنگی و سیاسی خوبی با مردم عراق بویژه اهل تسنن داشتند؛ ایشان علاوه بر پرداختن به علم فقه، در پاسخ به شبهات و سؤالات اعتقادی نیز به شدت تلاش کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار بیان داشت: همواره سیره علمای سلف شیعیان همچون شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی و علامه حلی بر پرداختن به مباحث کلامی در کنار فقه بوده است؛ آیت الله حکیم نیز این رویه را در سیره خود داشتند.

وی گفت: گرایش آیت الله حکیم در مباحث کلامی همان گرایش فقه بود؛ باید دانست در علم کلام گرایش های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها گرایش فقهی است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: اعمال و اخلاق مبتنی بر اعتقادات هستند. منابع اصلی اعتقادات نیز قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام می باشند؛ لذا ما باید به قرآن و اهل بیت علیهم السلام که مفسران قرآن می باشند رجوع کنیم؛ رویکرد مرحوم آیت الله حکیم در کلام، رویکرد اهل‌بیتی و قرآنی و حدیثی بود.

وی با اشاره به مراجعه گسترده آیت الله حکیم به قرآن و روایات عنوان داشت: ایشان هم از جنبه فهم معارف و هم از جهت دفاع از معارف قرآن و سنت، رجوع بسیار زیادی به این منابع دین داشته اند.

حجت الاسلام والمسلمین برنجکار گفت: پاسخ های مرحوم آیت الله حکیم به سؤالات اعتقادی عمیق، ریشه دار، درست و برگرفته از قرآن و حدیث بوده و هرگز از روی ذوق شخصی نیستند.

وی ادامه داد: مباحثات علمی جدی آیت الله حکیم در عین ارتباط و دوستی با اهل سنت برای ما الگو بوده و آموزنده است.

استاد حوزه علمیه قم بحث علمی مستمر را از کارهای ضروری بین ادیانی برشمرد و خاطرنشان کرد: باید حرف مذاهب مختلف اسلامی را بشنویم و در عین ارتباط و دوستی بر اساس استدلال، آن نگاهی را که با عقل و فطرت انسانی سازگارتر است بپذیریم.

وی در پایان گفت: امیدوارم که این سنت حسنه ادامه پیدا کرده و به صورت هدفمند و منظم ادامه یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha