سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت الله محسن فقیهی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یکی از مهمترین وظایف علما مخصوصاً مراجع معظم تقلید مبارزه با انحرافات است؛ این حرکت توسط مرحوم آیت الله العظمی سید سعید حکیم انجام می شد و بحمدالله در کارشان موفق و مورد احترام بودند.

آیت الله محسن فقیهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در حاشیه برگزاری کنگره بزرگداشت یاد مرحوم آیت الله العظمی سید محمد سعید حکیم در نجف و در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه گفت: این شخصیت بزرگوار مورد قبول جامعه شیعی و اهل تسنن هستند؛ بحمدالله محبوبیت و مقبولیت ایشان به نحوی است که بیوت مراجع عظام تقلید، حوزه علمیه مشهد و بلاد دیگری که حوزه های علمیه معتبری دارند در این کنگره با کمال امتنان شرکت کرده اند.

وی افزود: این خیلی مهم است که یک مرجع تقلید این مقدار مورد توجه تمام حوزه های علمیه باشد.

آیت الله فقیهی خاطرنشان کرد: بحمدالله این کنگره از جناح خاصی نیست؛ تمام شخصیت ها بدون توجه به جریانات سیاسی در این کنگره شرکت کرده اند. این موضوع را باید به فال نیک بگیریم که ان شاء الله اتحادی برای حوزه های علمیه برقرار شود.

وی ارتباط علمی علما را یک هدیه الهی و کاری مهم دانست و گفت: یکی از آرزوهای ما این بود که ارتباط نزدیکی با حوزه علمیه نجف داشته باشیم؛ خواسته ما ارتباط علمی بین حوزه های علمیه قم و نجف است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: تعامل علمی علمای دینی باعث می شود در کل مباحث با هم هماهنگ باشند.

وی با اشاره به اقبال اهل سنت نسبت به آیت الله العظمی حکیم افزود: تشییع جنازه ایشان و تعظیم شعائر شیعی از سوی اهل سنت بیانگر این اقبال بوده است.

آیت الله فقیهی بیان داشت: خدمت گذاری به خلق یکی از اصلی ترین ویژگی های مرحوم آیت الله سید سعید حکیم بود.

وی گفت: من خودم خدمت مرحوم آیت الله العظمی سید محسن حکیم رسیده بودم؛ ایشان شخصیت مورد احترام علمای مذاهب مختلف، بزرگوار و با معنویتی بودند که با طلاب کاملاً متواضعانه برخورد می کردند.

عضو جامعه مدرسین اظهار کرد: خاندان حکیم خدمات بسیاری برای جامعه اسلامی داشته اند؛ آنان از مبرزترین خاندان هایی بوده اند که در راستای زنده ماندن اسلام فعالیت های زیادی اعم از تلاش های علمی و حتی جانفشانی ها داشته اند.

وی با تأکید بر مبارزه با انحرافات به عنوان یکی از اصلی ترین وظایف مؤمنین و علما اظهار داشت: در روایات زیادی وارد شده است که "علی العالم ان یظهر علمه" موردش کجاست؟ آنجا که بدعت ها و انحرافات به وجود بیایند؛ زیرا تمام سردمداران ظلم که با ائمه علیهم السلام مبارزه می کردند همه مدعی اسلام بودند، منتهی اسلام انحرافی و اسلامی که مسیر خود را منحرف نموده است.

آیت الله فقیهی گفت: یکی از مهمترین وظایف علما مخصوصاً مراجع معظم تقلید مبارزه با انحرافات است؛ این حرکت توسط مرحوم آیت الله العظمی سعید حکیم انجام می شد و بحمدالله در کارشان موفق و مورد احترام بودند.

وی ادامه داد: در دوره های اخیر انحرافات خیلی زیاد شده است و منافقین و کسانی که اعتقادی به اسلام ندارند خودشان را وابسته به آن نشان می دهند تا وارد شده و به این دین کامل ضربه بزنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه شناخت صحیح و انجام به موقع وظیفه را از خصوصیات مهم مرحوم آیت الله العظمی سید سعید حکیم برشمرد و خاطرنشان کرد: در زمانی که داعش به بغداد حمله کرده و به سمت تصرف آن شهر حرکت کرد و همه هم می ترسیدند که این شهر سقوط کند، حضرت آیت الله العظمی سیستانی دستور دادند و فرمودند جوانان عزیز به داد اسلام برسند و کمک کنند؛ در همان موقع آیت الله العظمی سید سعید حکیم به کربلا مشرف شدند تا به همه بگویند مملکت امن بوده و مردم باید مقاوم باشند؛ ایشان در همان موقع حمایت جدی را از دستور آیت الله العظمی سیستانی داشتند.

وی گفت: آیت الله العظمی حکیم در مقابله با ظلم و ستم در سوریه و محاصره مردم این کشور نیز با رساندن مواد غذایی به آنان تلاش مجدانه ای برای نجات جان ملت سوریه داشتند؛ البته ایشان این گونه حرکات را در مواقع و شرایط مختلف دیگری نیز انجام داده اند.

آیت الله فقیهی در پایان با اشاره به آثار و برکات برگزاری این کنگره بیان داشت: یکی از این آثار ایجاد ارتباط قوی تر بین حوزه های علمیه قم و نجف است که آرزوی ما می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha