دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: در مسئله حفظ محیط زیست، روحانیون می‌توانند همراه اداره کل محیط زیست باشند و از آنجایی که در هر روستا یک روحانی وجود دارد، می‌توانند به میان مردم بروند و مردم را با خود همراه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در دیدار با مدیرکل محیط زیست استان قزوین، اظهار کرد: ما اگر بخواهیم محیط زیست خود را اصلاح کنیم و وظیفه محیط زیستی خود را انجام دهیم، ابتدا لازم است که در محیط شخصی خود محیط زیستی باشیم که در غیر اینصورت، عالم را نمی‌فهمیم و بدون فهم محیط زیست نمی‌توان حکمت‌های الهی و قرآن را نیز فهمید.

وی با اشاره به آیه ۵ سوره مبارکه حج، افزود: به طور مثال در دامنه کوه‌ها در فصل پاییز مراقب هستیم که از سفتی زمین پای ما نلغزد ، اما زمانی که زمستان می‌شود و نزولات آسمانی بر زمین می‌بارد، زمین به جنب و جوش در می‌آید، متورم می‌شود و از هر گیاه در آن زوج می‌روید.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به اینکه اگر کسی در منزل نمی‌داند با خانواده‌اش چگونه رفتار کند، آیا می‌تواند ادعا داشته باشد که می‌تواند با طبیعت درست رفتار کند؟، گفت: طبیعتاً این امر امکان‌پذیر نیست، به بیان دیگر باید این روح در همه‌جا دیده شود تا بتواند اثرگذار باشد، چرا که محیط زیست قطعه‌ای از پازل و نقشه جامع زندگی است و اگر یک جای آن لنگ بزند، همه جای آن می‌لنگد و به صورت زنجیروار همه جای آن به هم می‌ریزد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین با گلایه از اینکه متأسفانه بسیاری فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و بسیاری خرابی‌ها در محیط زیست به بار آمده، یادآور شد: اینکه بخواهیم آب‌های زیرزمینی را به میزان صد سال پیش بازگردانیم امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه خداوند رحم کند.

وی با تاکید بر اینکه هیچگاه بنای خداوند بر تخریب محیط زیست نبوده، بلکه طمع و زیاده‌خواهی ما انسان‌ها موجب این تخریب‌ها می‌شود، گفت: رشوه‌هایی که برخی افراد دادند تا کار خود را پیش ببرند، قدرت‌طلبی‌هایی که در برخی از موارد شاهد آن بودیم و متأسفانه امروز تبدیل به بلا شده است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به اینکه هر مصیبتی که بر سر ما می‌آید از زیاده‌خواهی و عدم رعایت عدالت‌هایی است که صورت نگرفته است، یادآور شد: نگاه سالم و متعهدانه‌ای که مجموعه محیط زیست به منابع طبیعی و محیط زیست دارد، در بسیاری جاها نمونه شده و اگر گوشه‌ای از یک استان دیگر یک فرد محیط زیستی کار زیبایی را انجام دهد و از جان حیوانی حراست کند و یا برای درمان حیوانی به زحمت بیفتد، این در دهکده جهانی بازخورد پیدا می‌کند و خدا کاری می‌کند که این‌ها به چشم دیگران بیاید، به گونه‌ای که با این کارها محیط زیست در سراسر کشور آبرو پیدا خواهد کرد.

وی تأکید کرد: هویت محیط زیستی را کسانی با فداکاری بزرگ می‌کنند و حتی شهدایی نیز در این زمینه داریم اما عده‌ای متاسفانه این هویت را ضایع می‌کنند و با خیانت خود محیط زیست را تخریب می‌کنند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین با تاکید بر لزوم استفاده از نیروی عظیم مردمی، خاطرنشان کرد: قطعا اگر بخواهید نیروهای خود را زیاد کنید، ممکن است محدودیت‌هایی داشته باشید، اما می‌توانید کاری کنید که همه اقشار جامعه با شما همکاری کنند و پای کار حمایت و حراست از محیط زیست بیایند.

وی تأکید کرد: اگر بتوانید از روحیه مردمی استفاده کنید، این بسیار حائز اهمیت است، البته پیش از آن باید مردم را با این موارد آشنا کنید.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در این مسئله روحانیون می‌توانند همراه شما باشند و از آنجایی که در هر روستا یک روحانی وجود دارد، می‌توانند به میان مردم بروند و مردم را با خود همراه کنند.

مهران شنتیائی مدیرکل محیط زیست استان قزوین نیز در ابتدای این دیدار گزارشی از فعالیت‌های انجام شده ارائه کرد.

روحانیّت آماده همکاری برای ترویج فرهنگ حفظ محیط زیست در جامعه است

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha