سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
کد خبر: 1030539
۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۷
احمد مهدوی دامغانی

حوزه/ دکتر احمد مهدوی دامغانی از اساتید برجسته ادبیات درگذشت.

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، دکتر احمد مهدوی دامغانی از دانش‌آموختگان حوزه و دانشگاه دار فانی را وداع گفت.

وی در سال ۱۳۰۵ در شهر مشهد متولد شد. علوم متداول قدیم و جدید را دراین شهر فراگرفت و سپس به تهران رفت. او در سال ۱۳۲۷ در دانشکدهٔ معقول و منقول (الهیات) دانشگاه تهران و در سال ۱۳۳۳ در رشتهٔ ادبیات فارسی دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران پذیرفته شد. دامغانی در سال ۱۳۴۲ دکتری زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه تهران گرفت. او سپس به عنوان استاد دانشگاه تهران به تدریس در دانشکده‌های ادبیات و الهیات دانشگاه تهران پرداخت.

از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۴ در دانشگاه مادرید ادبیات عرب و فارسی و فقه اسلامی را تدریس کرد.

احمد مهدوی دامغانی از سال ۱۳۶۶ مقیم آمریکا و در دانشگاه هاروارد و دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به تدریس در مقطع دکترا و پسا دکترا بوده‌است.

رشته‌های تدریس او در آمریکا شامل معارف اسلامی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی و برخی علوم اسلامی بوده‌است. وی فرزند آیت الله شیخ محمدکاظم مهدوی دامغانی ست. از هم دوره‌های استاد در حوزه علمیّه مشهد، می‌توان به آقایان و آیات شیخ کاظم مدیرشانه چی، شیخ محمّد واعظزاده، عبدالجواد فَلاطوری، سید جعفر سیّدان، سیّد علی حسینی سیستانی، اشاره کرد.

در پی درگذشت همسر دکتر مهدوی دامغانی در سال ۱۳۹۹، حضرت آیت الله سیستانی در پیام تسلیتی او را دانشمند فرزانه خطاب کردند.

این استاد فرزانه چندی قبل در گفتگوی درباره روشنفکری گفته بود: من ابدا و اصلا اعتقادی به نواندیشی دینی ندارم و هرگونه نواندیشی را با اصول و فروع دین و مذهب اسلام و تشیع مغایر و معارض می‌دانم، زیرا آنچه نواندیشان به خیال خودشان از اسلام و تشیع تصور می‌کنند و ارائه می‌دهند، شیر بی‌یال و دم و خالی از دیانت و مذهب و تشیع است.
آن کسانی که با حرف‌های خود انکار وحی محمدی‌ می‌کنند و به آن توهین‌ می‌کنند و توجیه می‌کنند و وحی را در حد خواب دیدن تنزل می‌دهند و در عین حال مثنوی مولوی را با قرآن مقایسه می‌کنند، همان مثنوی را نیز به درستی نخوانده‌اند، چه برسد به قرآن مجید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سینا IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    3 23
    جالب ان است که ایشان بعد از انقلاب در دادگاهی به ریاست ایت الله محمدی گیلانی محاکمه شد و از مدعیان ایشان ایت الله منتظری بود بخاطر مطالبی که ایشان راجع به قضیه فدک در کلاس گفته بود بهر حال اکنون هر دو در جوار قرب الهی ارمیده اند و در انتظار رحمت و لطف الهی....هان ای دل عبرت بین ایوان مدائن را ....
    • تاریخ را تحریف نکنیم IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      43 1
      مرحوم دکتر مهدوی دامغانی پیش‌از انقلاب رییس کانون سردفتران اسناد رسمی بود و بعداز انقلاب هم که محاکمه و البته تبرئه شد، مدعی ایشان نه مرحوم آیةالله منتظری بلکه مرحوم سیداسدالله لاجوردی دادستان انقلاب تهران بود که او را به اتهام "‌تبلیغ اسلام آریامهری در دانشگاه مادرید در طول سال‌های 1352 تا 1355" و "‌دعوت نکردن سردفتران به اعتصاب در جریان انقلاب طی سال‌های 1356 و 57" بازداشت نمود و به محکمه کشاند. جلسه محاکمۀ مرحوم دکتر مهدوی دامغانی از همه حیث با دیگران متفاوت بود، چون با ادبیات فقهی آشنا و به مراتب فضیلت و چیرگی در ادبیات شهرت داشت. از این‌رو هرچه سیداسدالله لاجوردی علیه او اتهامات شِداد و غلاظ نوشته و می‌خواست بر او سخت بگیرد، مرحوم آیةالله محمدی گیلانی رییس دادگاه اما با او هم‌آوا نمی‌شد و در نهایت تحت تأثیر دفاعیات استاد قرار گرفت و رأی بر برائتش داد. دکتر مهدوی دامغانی در بخشی از گزارش مبسوط و خواندنی جلسۀ دادگاه خود آورده است: «برای این‌که در خدمت دولت نباشم و امر مرحوم والدم را اطاعت کنم، حرفۀ سردفتری را انتخاب کردم که شغلی آزاد است و سوابق تدریسی بنده هم در دانشگاه‌ها براساس پرونده‌ای که این ادّعانامه بر مبنای آن صادر شده است، معلوم است. خودم، خودم را می‌شناسم و خدا می‌داند در انجام وظایف شغلی و اداری همواره پای‌بند اصول شرعی و اخلاقی و قانونی بوده‌ام و بحمدالله هیچ‌گاه مال کسی را نخورده‌ام و عِرض کسی را نبرده‌ام و در همۀ این موارد و دعاوی که در ادّعانامه مذکور است، ذکری از این‌که این بنده خدای ناکرده خیانتی و ستمی و ابطال حقّی کرده باشم، نیست و حدّاکثر جرم ادعایی علیه من‌بنده این است که به علت قصور در پیوستن به صفوف انقلاب، خود را از آن افتخار محروم کرده‌ام. خدا می‌داند جناب آقای محمدی‌گیلانی اشک‌هایش ریزان شده بود و چندبار به من احسنت، احسنت فرمود و یاد خیری هم از مرحوم والدم کرد.» دکتر مهدوی چندی پس‌از آن اجازۀ خروج از ایران را هم گرفت و به آمریکا رفت و در معتبرترین دانشگاه‌ها –هاروارد و پنسیلوانیا- در مقطع دکتری و پسا‌دکتری به تدریس پرداخت و تألیفات ارزشمندی نیز از خود به یادگار گذاشت. او در آن‌جا هم، زیستی مذهبی داشت. چندان‌که روز خود را با سلام به سمت بارگاه امام رضا علیه‌السلام آغاز می‌کرد و همواره آرزو داشت به ایران بازگردد و در مشهد دفن شود.
    • ع.ع IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      2 1
      البته استاد دامغانی از حق حضرت صدیقه طاهره (س) در مقابل نظریه آیت الله منتظری دفاع کرده بودند . ایشان می نویسند : وقتي كه براي صدور نامه‌ ممنوعيت از خروج از ايران به آقاي سيدعلي‌اصغر ناظم‌زاده مراجعه كردم كه متصدي آن اقدام بودند (به شرحي كه در مقاله‌ مربوط به مرحوم آيت‌الله مهدوي‌كني رحمه‌الله عليه نوشته‌ام)، آقاي ناظم‌زاده باز مسأله حرفهاي مرا در كلاس درس راجع به فدك و اينكه به مرحوم آقاي منتظري «اهانت» كرده‌ام(!!)، به رخ من‌بنده كشيد و فرمايشاتي كه مجبور شدم به ايشان بگويم: «اي سيّد محترم ذريّه زهراي اطهر، از اينكه من ‌بنده از حق مسلّم جدّه‌ بزرگوارت دفاع كرده‌ام، مرا سرزنش مي‌كني؟!» و آقاي ناظم‌زاده سكوت كرد.
  • سلام فرمانده IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    1 0
    انا لله و انا الیه راجعون
  • حسین IR ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    5 0
    چه خوب است تولیت استانقدس رضوی مساعدت لازم جهت دفن پیکراستاد در جوار بارگاه شاه خراسان بعمل اورند و با شناختی که حضرت حجت الاسلام مروی میرود این امر در کوتاه ترین زمان جامه عمل خواهد پوشید
    • آری IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      1 0
      پیشنهاد خوبی است