چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
دلار

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

قتل‌های مرموز، آخر هفته صهیونیست‌ها را سیاه کرد

روزنامه هیوم در گزارشی در این رابطه فاش کرد، با وقوع مرگ‌های مشکوک در رامات گان، عسقلان، کفر قره، شعار هاماکیم، نحف و کریات آتا، اسرائیل آخر هفته خونینی را پشت سر گذاشته است. براساس روایت این رسانه عبری زبان، دو نفر به یک فرد ۳۷ ساله که در خودروی خود در نزدیک خانه اش در کفرفاع حضور داشت، شلیک کرده و او را از پای در آوردند. یک اسرائیلی دیگر نیز در نحف در مقابل منزلش از پای در آمد، در کریات آتا هم دو فرد مظنون به قتل یک فرد با موتور از محل متواری شدند. از عسقلان هم خبر رسید، در روز روشن یک مرد ۲۴ ساله از پشت مورد ضربات چاقو قرار گرفت و با وجود انتقال به بیمارستان بر اثر شدت جراحات از پای در آمد. دو پسر عمو هم در فاصله یک روز از یک دیگر در الناصره کشته شدند در حالیکه یک مرد ۶۰ ساله نیز به ضرب گلوله در رامات گان جان خود را از دست داد. به گفته کارشناس حداقل توصیف برای این شرایط ناامنی گسترده است در حالی که برخی از رسانه‌ها از احتمال وجود اهدافی فرا جنائی در پس ترورهای به وقوع پیوسته در اسرائیل سخن به میان می‌آورند.

منبع: تسنیم

ترس از انتقام گانتز را به هذیان گویی انداخت

«بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز شنبه در سخنانی ادعا کرد که به هرگونه حمله احتمالی جمهوری اسلامی ایران به شهروندان صهیونیستی در ترکیه پاسخ «قاطع» خواهد داد. در همین ارتباط، دفتر وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز شنبه بیانیه‌ای منتشر کرد و با استناد به گانتز نوشت: «من از تمام اسرائیلی‌های مقیم ترکیه درخواست می‌کنم از دستورالعمل‌های نیروهای امنیتی پیروی کنند.» گانتز در ادامه این بیانیه می‌گوید: «اسرائیل می‌کوشد راه تلاش‌های ایران برای حمله را سد کند و آماده است تا به هرگونه حمله علیه شهروندان اسرائیل، در هرکجا انجام شود، پاسخ قاطع دهد.» پس از آن که برخی منابع از نقش رژیم صهیونیستی در برخی اقدامات تروریستی در ایران خبر دادند، مقامات رژیم صهیونیستی از ترس انتقام ایران، سطح هشدار برای سفر شهروندان شأن به ترکیه را به بالاترین حد ممکن رسانده و خواستار خروج همه دارندگان گذرنامه صهیونیستی از کشورهای همسایه ایران بویژه ترکیه شده اند. همچنین پس از اقدام تروریستی علیه شهید سردار «حسن صیادخدایی» در تهران، ترس و نگرانی از انتقام ایران سراسر مناطق اشغالی را فراگرفته است. این ترس و نگرانی به ویژه پس از آن بیشتر شد که «نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در جریان شرکت در مراسم موهوم «رقص پرچم» در بیت المقدس بدون نام بردن از کشور و یا شخص خاصی به صورت تلویحی به انجام اقدام تروریستی علیه شهید خدایی در تهران اعتراف کرد. حتی پیش از این نیز روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی مفصل اعلام کرده بود که ترور شهید خدایی در تهران از سوی نیروهای صهیونیستی و با هدف تحت الشعاع قرار دادن گفتگوهای هسته‌ای ایران با کشورهای غربی صورت گرفته است. این ترس و وحشت محافل داخلی رژیم صهیونیستی از انتقام ایران در حالی است که سردار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران روز ۹ خرداد در دیدار با خانواده شهید صیادخدایی بر انتقام خون او از دشمنان تأکید کرد.

منبع: مهر

تب دلار افت کرد

در بازار ارز دلار به نرخ ۲۹ هزار تومان رسید. کامران سلطانی زاده، رئیس کانون صرافان گفت: بر اساس معاملات صورت گرفته در بازار توافقی، هم اکنون هر دلار ۲۹ هزار تومان برای خرید صرافان و ۲۹۳۰۰ تومان برای فروش است. طی هفته گذشته، نرخ دلار در بازار غیر رسمی به ۳۳ هزار تومان نیز رسیده بود. در پی این اتفاق بانک مرکزی اقدامات کنترل کننده ای از جمله خرید ارز از صادرکنندگان به نرخ توافقی کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

داعش مسئولیت انفجار در عبادتگاه هندوها را بر عهده گرفت

گروه تروریستی داعش مسئولیت انفجار روز گذشته در مقابل عبادتگاه هندوها در کابل پایتخت افغانستان را به عهده گرفت. داعش در پیامی در کانال تلگرامی منسوب به این گروه تروریستی این مسئله را اعلام کرده است. گفته می شود که حدود ۳۰ نفر در این عبادتگاه حضور داشته اند. پیشتر «آریندام باگچی» سخنگوی وزارت خارجه هند با انتشار پیامی در توییتر در این رابطه اعلام کرد: ما شدیدا از گزارش های منتشر شده از کابل در مورد حمله به یک عبادتگاه مقدس هندوها در آن شهر نگران هستیم. وی در ادامه پیام خود افزود: ما از نزدیک وضعیت را زیر نظر داریم و منتظر جزئیات بیشتر در مورد تحولات مرتبط هستیم. روز گذشته منابع خبری افغان به نقل از شاهدان عینی از وقوع چندین انفجار و تیراندازی در مقابل عبادتگاه هندوها در منطقه کارته پروان شهر کابل پایتخت افغانستان خبر دادند. این انفجارها بامداد شنبه در ساحه پروان سه، از مربوطات حوزه چهارم امنیتی شهر کابل رخ داد. به گفته شاهدان پس از انفجار صدای تیراندازی نیز شنیده شد. شبکه خبری الجزیره اعلام کرد که به دنبال این انفجار ۳ نفر کشته و ۷ نفر دیگر زخمی شدند. گروه تروریستی داعش مسبب انفجارهای تروریستی متعدد در شهرها و ولایت های مختلف افغانستان که منجر به شهادت و زخمی شدن صدها نفر شده، بوده است.

منبع: مهر

واکسن جدید سرطان سد دفاعی تومورها را شکست

محققان واکسن جدیدی تولید کرده اند که در غلبه بر مکانیسم فرار ایمنی در تومورهای سرطانی موفقیت آمیز بوده است.آنها دریافتند که این واکسن از تومورهای سرطانی در مدل‌های سرطان موش و پستانداران محافظت می‌کند. آنها قصد دارند سال آینده این واکسن را وارد آزمایشات بالینی کنند. ساخت واکسن‌های سرطان بخش مهمی از تحقیقات سرطان در حدود سه دهه بوده است. بسیاری از انواع واکسن‌های سرطان تحت تحقیق هستند، از جمله مواردی که پروتئین‌های بیان شده در انواع مختلف سرطان را هدف قرار می‌دهند، و آنهایی که بر اساس جهش‌های تومور فردی شخصی‌سازی می‌شوند. در حالی که واکسن‌های موجود می‌توانند پاسخ ایمنی را در خون القا کنند، تومورها اغلب از طریق مکانیسم فرار ایمنی از این پاسخ طفره می‌روند. هدف قرار دادن این مکانیسم ممکن است به محققان در بهبود کارایی واکسن سرطان کمک کند. در مطالعه اخیر، محققان دانشگاه کالیفرنیا واکسن سرطان جدیدی ساخته اند که مکانیسم فرار ایمنی را هدف قرار می‌دهد و سطح آنتی بادی ایمنی را افزایش می‌دهد. به گفته محققان، رویکرد جدید واکسن، سلول سرطانی را از حذف پروتئین خاص سرطانی منع می‌کند و در نتیجه امکان حمله هماهنگ سیستم ایمنی به سرطان توسط سلول‌های T و سلول‌های کشنده طبیعی (NK) را فراهم می‌نماید. محققان واکسن جدید را برای هدف قرار دادن پروتئین‌های استرس MICA و MICB طراحی کردند که روی سطح سلول‌های سرطانی قرار دارند. در حالی که سلول‌های ایمنی بدن، که به عنوان سلول‌های T و سلول‌های NK شناخته می‌شوند، معمولاً در تلاش برای کشتن سلول‌های سرطانی به این پروتئین‌های استرس متصل می‌شوند، سلول‌های تومور می‌توانند با جداکردن MICA/B و دفع آنها از حمله آنها فرار کنند. واکسن جدید از این جداسازی جلوگیری می‌کند و در نتیجه بیان پروتئین استرس و فعال شدن یک حمله دوگانه از سلول‌های T و سلول‌های NK را افزایش می‌دهد.

منبع: مهر

نفت ونزوئلا راهی اروپا شد

محموله ۶۵۰ هزار بشکه‌ای نفت ونزوئلا که توسط شرکت انی ایتالیا اجاره شده، در شرف حرکت به سوی اروپاست و این اولین صادرات نفت خام از ونزوئلای تحت تحریم آمریکا به اروپا در دو سال گذشته است. وزارت امور خارجه آمریکا در ماه مه نامه‌هایی به دو شرکت نفتی انی ایتالیا و رپسول اسپانیا ارسال کرده و به آنها اجازه داده بود تا خرید نفت خام ونزوئلا را به عنوان راهی برای تسویه میلیاردها دلار بدهی پرداخت نشده این کشور عضو اوپک از سر بگیرند. علاوه بر این، نفتکش دوم اجاره شده توسط انی ایتالیا، حامل نفت خام بسیار بزرگی است که انتظار می‌رود ۲ میلیون بشکه نفت خام رقیق شده را بارگیری کرده و به اروپا ببرد. شرکت‌های اروپایی، آسیایی و آمریکایی از جمله انی، رسپول، شورون و… که در ونزوئلا سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه نفت و انرژی دارند، دارای میلیاردها دلار حساب تسویه نشده معلق با ونزوئلا هستند که از زمانی که دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، مبادلات نفتی را به حالت تعلیق درآورد، این صورتحساب‌ها نیز تعلیق شده است و اکنون دولت آمریکا به این شرکت‌های اروپایی چراغ سبز از سرگیری معاملات و مبادلات نفتی خود با ونزوئلا را صادر کرده است. به نظر می‌رسد که جنگ در اوکراین و افزایش قیمت جهانی بازار نفت باعث شده تا آمریکا در سیاست خود در برابر تحریم نفتی ونزوئلا تغییراتی ایجاد کند، هرچند گفته شده که مجوز صادرات نفت فعلاً در حدی است که دولت ونزوئلا بدهی خود به شرکت‌های خارجی را تسویه کند و پولی از بابت صادرات نفت دریافت نخواهد کرد.

منبع: مهر

احتمال توافق هسته ای جان گرفت

«بیل روسو»، معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور روابط عمومی و بین‌المللی روز شنبه ۲۸ خرداد در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» در لندن به موضوع هسته‌ای ایران اشاره کرد و در این ارتباط احتمال انعقاد توافق هسته‌ای با ایران در صورتی که ایران «آماده بازگشت به پایبندی کامل» باشد را مورد تاکید قرار داد. این مقام وزارت خارجه آمریکا در این گفتگو اظهار داشت: «ما معتقدیم که هنوز شرایط و احتمال برای توافقی وجود دارد که بازگشت به انطباق کامل و متقابل را فراهم کند و دستاوردهای واقعی را در زمینه عدم اشاعه به ارمغان آورد.» روسو در عین حال بدون اشاره به کارشکنی‌های واشنگتن در مسیر توافق هسته‌ای و خروج آمریکا از تعهدات ذیل توافق ۲۰۱۵ گفت: «تصمیم با ایران است که تصمیم می‌گیرد آیا می‌خواهد به توافق بازگردد یا از جامعه بین‌المللی به‌عنوان یک کل دور بماند.» روسو همچنین درباره مذاکرات برچیده شدن تحریم‌ها گفت: «ما معتقدیم توافقی در دست است که دستاوردهای واقعی عدم اشاعه را برای جامعه بین‌الملل فراهم می‌کند، به ثبات منطقه‌ای بیشتر کمک می‌کند و منافع امنیت ملی ما را تأمین می‌کند البته اگر ایران آماده بازگشت به اجرای آن باشد.» مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین با جانبداری از گزارش یکجانبه آژانس درباره ایران، مدعی شد: «ایالات متحده با ارزیابی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موافق است که اقدامات اخیر ایران در زمینه راستی‌آزمایی و نظارت، ما را به سمت این باور که ایران شفافیت کمتری در موضوع هسته‌ای دارد، سوق می‌دهد. در حالی که جامعه بین‌المللی با اجماع بر لزوم شفاف‌سازی ایران درباره برنامه هسته‌ای آن تاکید دارد.» معاون دستیار وزیرخارجه آمریکا همچنین در ادامه ادعاهای خود تلاش کرد تا از طریق مسائل هسته‌ای گریزی نیز به اختلافات منطقه‌ای تهران و واشنگتن بزند و بدون اشاره به رفتارهای بی ثبات کننده متحدان عربی آمریکا در منطقه، ادعا کرد: «برای ما، مذاکرات وین بر پرونده هسته‌ای متمرکز است بدیهی است که ما نگرانی‌های جدی در مورد رفتار ایران در منطقه، برنامه موشکی و بسیاری از سیاست‌های منطقه‌ای تهران داریم، اما صرف نظر از اینکه در وین چه اتفاقی می‌افتد، باید با این سیاست‌های بی‌ثبات کننده ایران مقابله کنیم و در این راستا به دنبال ادامه تعامل با شرکای خود در منطقه، اروپا و سراسر جهان خواهیم بود.» روسو همچنین درباره تحولات یمن بی توجه به نقض مکرر آتش بس از سوی ائتلاف متجاوز سعودی، گفت: «این آتش بس منافع ایالات متحده و امنیت منطقه‌ای را افزایش می‌دهد و به نتایج ملموسی در زمینه دسترسی بشردوستانه، جریان کالا و لذت مردم دست می‌یابد و من فکر می‌کنم این یک نمونه عالی از مشارکت آمریکا و عربستان در منطقه است.»

منبع: مهر

ناتو به فکر تولید تانک تمام رباتیک افتاد

دو شرکت تجاری با همکاری یکدیگر یک تانک رباتیک متوسط تولید کرده‌اند که با موفقیت برای اجرای آتش در میدان نبرد مورد استفاده قرار گرفته است.این تانک که با همکاری شرکت‌های میلرم رباتیکس استونی و کنگزبرگ نروژ تولید شده مبتنی بر وسایل نقلیه زرهی نوع ایکس شرکت میلرم بوده و دارای یک برجک محافظ به نام آر تی ۴۰ است که یک توپ ۳۰ میلیمتری بوش مستر بر روی آن نصب شده است. تمرین موفق شلیک مستقیم علیه خودروهای ساکن و خودروهای زرهی که در هفته دوم ماه ژوئن با استفاده از این تانک رباتیک انجام شد، بخشی از پروژه مشترک کشورهای اروپایی عضو ناتو است که با هدف تولید یک تانک رباتیک مناسب برای میدان جنگ، اجرا می‌شود. این تانک در نهایت قادر به انجام نبردهای زمینی و نیز پیشبرد وظایفی است که معمولاً بر عهده وسایل نقلیه جنگی پیاده نظام قرار می‌گیرد. قدرت آتش و قابلیت‌های تاکتیکی این وسیله قابل قبول اعلام شده است. تانک رباتیک مذکور می‌تواند توپ‌های ۳۰ تا ۵۰ میلی متری و همین طور موشک‌های ضد تانک و یک پهپاد را برای شناسایی حمل کند. ماژول کنترل میلرم هم با استفاده از قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی قادر به ناوبری و تشخیص موانع به صورت خودکار حتی در سرعت‌های بالا است.

منبع: مهر

بالون جاسوسی میلیاردی اسرائیل به دست مقاومت افتاد

منابع صهیونیستی گفته اند که بالون این رژیم که بدست نیروهای فلسطینی افتاده است، ۲ میلیون شکل ارزش مالی دارد.روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت در گزارشی اعلام کرد که سقوط بالون جاسوسی تل آویو در نوار غزه که اکنون در اختیار گروه‌های مقاومت فلسطینی قرار دارد، ۲ میلیون شِکل (واحد پول رژیم صهیونیستی و معادل ۵۷۸ هزار دلار) برای این رژیم هزینه در پی داشته است. گفته شده این بالن مجهز به دقیق‌ترین و پیشرفته‌ترین دوربین‌ها و امکانات جاسوسی روز بوده است. روز گذشته اعلام شد که یک فروند بالون جاسوسی رژیم صهیونیستی که که بر فراز شهرک بیت حانون در شمال نوار غزه در حال پرواز بود، سقوط کرد. بر اساس اعلام منابع محلی، نیروهای مقاومت فلسطین دستگاه‌های جاسوسی که این بالون با خود حمل می‌کرد را ضبط کردند و پس از آن نظامیان صهیونیست تلاش کردند سایر بالون‌های در حال پرواز در امتداد نوار غزه را به زمین هدایت کنند. نظامیان صهیونیست نیز به سقوط این بالون اذعان کردند و مدعی شدند که نگرانی از درز اطلاعات از بالون سقوط کرده در شمال نوار غزه ندارند. برخی منابع رسانه‌ای فلسطینی نیز از شلیک دو راکت توسط نظامیان اشغالگر به یک زمین کشاورزی در منطقه «الواد» در نزدیکی گذرگاه‌ رز در شمال نوار غزه خبر دادند. منابع محلی فلسطینی پیش از این از شنیده شدن صدای دو انفجار در مناطق شرقی بیت حانون واقع در شمال شرق غزه خبر داده بودند.

منبع: مهر

چین صادرات بنزین را نصف کرد

صادرات بنزین چین در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵.۵ درصد و صادرات دیزل ۹۲.۷ درصد کاهش یافت. آمار گمرک چین نشان داد این کشور ماه میلادی گذشته ۸۴۰ هزار تن بنزین صادر کرده است که کمتر از ۱.۵۵ میلیون تن در ماه مه سال ۲۰۲۱ و ۹۸۰ هزار تن در آوریل بوده است. صادرات دیزل چین در ماه مه به ۱۲۰ هزار تن رسید که سقوط چشمگیری در مقایسه با ۱.۶۸ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته و ۵۳۰ هزار تن در آوریل داشت. قرنطینه‌های گسترده که در مارس در شانگهای برای مهار موج بیماری کووید اعمال شد، به مصرف بنزین، دیزل و سوخت هواپیمایی ضربه زد. احیای ملایم تقاضا از اواخر ماه مه که محدودیتهای رفت و آمد در این قطب مالی تسهیل شد، تازه آغاز شد. مجموع صادرات سوختهای پالایش شده شامل نفت کوره دریایی، ۳.۲۷ میلیون تن بود که حدود ۴۰ درصد پایین‌تر از مدت مشابه سال گذشته بود و دومین نرخ ماهانه پایین از ژوییه سال ۲۰۲۰ به شمار می‌رود. صادرات در فاصله ژانویه تا مه که چین سهمیه صادرات را برای مقابله با ظرفیت تولید پالایشگاهی اضافی داخلی کاهش داد، ۳۹ درصد بر مبنای سالانه کاهش یافت. ذخایر فراوان که ناشی از ضعیف شدن مصرف بود، باعث شد دولت اوایل ژوئن مجوزهای جدید برای صادرات صادر کند. صادرات سوخت جت شامل سوخت گیری مجدد در فرودگاه‌های چین برای پروازهای بین المللی از ۵۷۰ هزار تن در ماه مه سال ۲۰۲۱ به ۸۱۰ هزار تن در ماه مه امسال رشد کرد اما در مقایسه با ۹۶۰ هزار تن در آوریل کاهش داشت. واردات گاز طبیعی مایع به چین ۲۸ درصد در ماه مه نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت وبه ۴.۹۳ میلیون تن رسید در حالی که میزان واردات از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون که گرانی معاملات نقدی مصرف کنندگان را از واردات با هزینه بالاتر بازداشت، ۱۹.۶ درصد کاهش داشت. بر اساس گزارش رویترز، واردات گاز از طریق خط لوله از ترکمنستان و روسیه در همین مدت ۲۶ درصد رشد کرد و به ۴.۱۵ میلیون تن رسید و برای دومین بار از دسامبر از مرز چهار میلیون تن عبور کرد. واردات در مدت پنج ماه نخست سال ۱۱.۳ درصد بر مبنای سال به سال رشد کرد و به ۱۸.۴۲ میلیون تن رسید.

منبع: ایسنا

پلیس برای شماره‌گذاری برقی ها شرط گذاشت

رییس مرکز شماره گذاری و تعویض پلاک پلیس راهنمایی و رانندگی توضیحاتی را درباره شماره‌گذاری خودروها و موتورسیکلت‌های برقی ارائه کرد. سرهنگ علی محمدی درباره وضعیت شماره‌گذاری خودروها از سوی پلیس گفت: شماره‌گذاری خودروها تابع قوانین و مقررات جاری کشور است و بر این اساس هر خودرویی که تائیدیه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت را دریافت کرده و مجوز شماره‌گذاری آن بر اساس ضوابط و چک لیست‌ها از سوی سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط زیست نیز صادر شده باشد، از سوی پلیس شماره‌گذاری خواهد شد. وی درباره اینکه آیا سواری سمند سورن پلاس از سوی پلیس شماره‌گذاری می‌شود یا خیر گفت: مجوزهای شماره‌گذاری برای این مدل از خودرو صادر شده و در حال حاضر شماره‌گذاری آن نیز انجام می‌شود. رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور درباره شماره‌گذاری خودروها و موتورسیکلت‌های برقی نیز اظهارکرد:‌در مورد شماره‌گذاری خودروها و موتورسیکلت‌های برقی نیز ضوابط و مقررات برابر دیگر وسایل نقلیه است و اگر چنانچه این خودروها مجوز و تائیدیه سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست را داشته باشد، پلیس نیز نسبت به شماره‌گذاری آن‌ها اقدام خواهد کرد. این دسته از وسایل نقلیه با توجه به برقی بودن و آلایندگی کم معمولا تائیدیه سازمان حفاظت محیط‌زیست را دریافت می‌کنند، اما ایمنی و مقاومت آن‌ها نیز مهم است که باید سازمان ملی استاندارد آن را بررسی و اعلام کند. محمدی درباره اینکه آیا تاکنون خودرو و موتورسیکلت برقی از سوی پلیس شماره‌گذاری شده یا خیر نیز گفت: سابقه درج پلاک و شماره‌گذاری این وسایل نقلیه وجود دارد و مواردی که تائیدیه‌های لازم محیط‌زیست و استاندارد را اخذ کرده بودند، شماره‌گذاری شدند. وی درباره این تائیدیه‌ها نیز تصریح کرد: هر مدل از خودرویی اعم از برقی، بنزینی، گازسوز و ... که بخواهد شماره‌گذاری شود، باید استانداردهای ۸۵ گانه را داشته باشد و سازمان استاندارد باید مستندات آن را برای پلیس ارسال کند. معاونت فنی و مهندسی پلیس راهور این موارد را بررسی کرده و در صورتی که تمام تائیدیه‌ها اخذ شده باشد ما نسبت به شماره‌گذاری اقدام می‌کنیم. رییس مرکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور درباره شماره‌گذاری وسایل نقلیه نیز اظهارکرد: در حال حاضر شماره‌گذاری وسایل نقلیه برابر ضوابط و استانداردهای موجود در حال انجام است و پلیس راهور در کم‌ترین زمان ممکن نسبت به ضرب پلاک و نصب آن روی خودروها اقدام خواهد کرد.

منبع: خبرنگاران جوان

«طبیب» متوقف شد

بی توجهی به استانداردهای تخصصی برنامه زنده «طبیب» باعث متوقف شدن این برنامه شد. معاونت سیما در پی ضعف مفرط برنامه طبیب شبکه سه در رعایت استانداردهای برنامه تخصصی زنده، به استحضار مردم شریف ایران می رساند. متاسفانه در برنامه امروز طبیب شبکه سه، از سوی مهمان ادعایی عجیب و غیر علمی مطرح شد که به درستی موجب تعجب و تذکر و اعتراض جمعی از استادان مومن و متعهد کشور به این ادعای غیر علمی و جریحه دار شدن احساسات پاک مخاطبان مومن و فهیم شد. متاسفانه مجری برنامه نیز علی رغم داشتن تجربه کافی، نتوانست به موقع در واکنش به این ادعای عجیب، از مهمان برنامه مستنداتی برای این اظهار نظر درخواست کند و اظهارات غیر مستند مهمان را تصحیح کند. معاونت سیما در پی این اتفاق غیر قابل توجیه در آنتن زنده، ضمن عذرخواهی از عموم مخاطبان، پخش برنامه طبیب را به دلیل ضعف و قصور دست اندرکاران برنامه تا اطلاع ثانوی با هدف اصلاح رویه های خلاف ضوابط متوقف می کند. این برنامه در آینده نزدیک و پس از اطمینان از رعایت استانداردهای ضروری برنامه‌های زنده و تخصصی، پخش خود را از سر خواهد گرفت.

منبع: خبرنگاران جوان

تورم انگلیسی ها را به خیابان ها کشاند

منابع خبری از حضور هزاران معترض در لندن برای اعتراض به گرانی‌های اخیر در انگلیس خبر دادند. هزاران نفر از شهروندان انگلیس در اعتراض به تورم در این کشور در لندن تجمع کردند. به گزارش آسوشیتدپرس، جمعیت عظیمی برای تظاهرات به پایتخت انگلیس رفتند تا از دولت این کشور بخواهند چاره‌ای برای صورت‌حساب‌ها و سایر هزینه‌هایی که سریع‌تر از دستمزدشان افزایش می‌یابد، پیدا کند. در حال حاضر، شهروندان انگلیس از «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، به دلیل کند واکنش دادن به بحران هزینه‌های زندگی ناراضی هستند. در حال حاضر به دلیل حمله روسیه به اوکراین، منابع انرژی و مواد غذایی اصلی مانند گندم کاهش پیدا کرده و در نتیجه آن تورم در انگلیس و در سراسر اروپا افزایش یافته است.ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی بیانگر آن است که معترضان در مقابل محل اقامت بوریس جانسون او را هو کردند. یکی از شهروندان مؤسسه خیریه مسکن در جنوب لندن هم درباره تظاهرات امروز گفت: «دولت انگلیس نمی‌داند وضعیت فقرا چگونه است.» انگلیس با نرخ تورم ۹ درصدی، سریع‌ترین سرعت رشد قیمت مصرف کننده را در چهار دهه اخیر تجربه می‌کند. رشد اقتصادی در ماه فوریه متوقف شد و سپس در ماه مارس اندکی کاهش یافت. بانک مرکزی انگلیس پیش‌بینی می‌کند وضعیت بدتر شود، یعنی تورم امسال به بالای ۱۰ درصد خواهد رسید و اقتصاد در سال آینده منقبض خواهد شد.

منبع: خبرنگاران جوان

اولین قطار کانتینری ریلی وارد ایران شد

یک رام قطار کانتینری بصورت ترانزیتی از ایران به مقصد ترکیه در چارچوب نشست روسای جمهور دو کشور ایران و قزاقستان وارد ایستگاه راه آهن تهران شد. اولین قطار کانتینری با محموله گوگرد بعد از طی مسیر قزاقستان- ترکمنستان- ایران، صبح امروز وارد راه‌آهن اینچه برون گلستان شد و ساعتی پیش به ایستگاه راه آهن تهران رسید. تعداد واگن این قطار ۲۴ عدد و تعداد کانتینر نیز ۴۸ کانتینر ۲۰ فوت است. برای اولین بار قطار ترانزیتی ریلی قزاقستان- ترکمنستان-ایران-ترکیه حامل محموله کانتینری گوگرد قزاقستان از مرز اینچه برون وارد کشور شده است. این اقدام با هدف فعال شدن کریدور ترانزیتی(Kati) قزاقستان- ترکمنستان- ایران و در ادامه حمل به مقصد ترکیه و اروپا، برنامه ریزی شده است. همچنین در راستای تفاهمات به عمل آمده، موافقتنامه همکاری بین دو راه آهن تنظیم و مقرر شد در حضور روسای جمهور دوکشور فردا( یکشنبه) به امضا برسد.

منبع: خبرنگاران جوان

آیت الله روضاتی ۱۳۰۰ نسخه خطی و سنگی را به آستان قدس اهدا کرد

رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: آیت الله احمد روضاتی یک مجموعه شامل ۸۸۹ نسخه خطی، ۴۰۵ نسخه چاپ سنگی، سربی و افست و ۳۶ برگ اسناد تاریخی اهدا کرد. اهدا حدود ۱۳۰۰ نسخه خطی و سنگی به کتابخانه آستان قدس رضویبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجت الاسلام سیدجلال حسینی اظهار کرد: آیت الله احمد روضاتی یک مجموعه شامل ۸۸۹ نسخه خطی، ۴۰۵ نسخه چاپ سنگی، سربی و افست با موضوعات علم حدیث، فقه، تفسیر، ادعیه، اصول و کلام و ۳۶ برگ اسناد تاریخی را به کتابخانه مرکزی این مجموعه اهدا کرد. رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: در این مجموعه آثار نفیسی از قرون ۱۰، ۱۱ و ۱۲ به چشم می‌خورد و مجموعه الوافیه استرآبادی، فروع کافی، شرح مختصر الاصول و رساله طب الرحمه از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین نسخه‌های خطی آن به شمار می‌رود که در قرن نهم هجری قمری کتابت شده است. وی ادامه داد: همچنین در این مجموعه، کتاب‌های چاپ سنگی و اسناد تاریخی از دوره قاجار موجود است که مباحثی پیرامون موضوعات فقهی را شامل می‌شود. حسینی گفت: تمام نسخ خطی اهدایی پیش از ورود به مخزن برای نگهداری دائمی و بهره‌مندی پژوهشگران و آیندگان اسکن، فهرست‌نویسی، آفت‌زدایی، مرمت و بازسازی شده و به نام اهداگران در فهرست و سامانه نسخ خطی فهرست نگار این سازمان به ثبت رسیده و قابل جست و جو است. رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: این خاندان به دلیل تألیف کتاب مشهور «روضات‌الجنات» اثر نفیس مرحوم آیت‌الله العظمی آقا سید محمد باقر چهار سوقی به «روضاتین» شهرت یافته‌اند.

منبع: شبکه خبر

ناوگان هوایی آمریکا زمین گیر شد

زمین گیر شدن ناوگان شرکت‌های هواپیمایی در آمریکا به خاطر کمبود کادر پروازی، افزایش بهای سوخت و برنامه ریزی نامناسب، سبب سرگردانی هزاران مسافر در فرودگاه‌های سراسر آمریکا شد. زمین گیر شدن ناوگان شرکت‌های هواپیمایی در آمریکا به خاطر کمبود کادر پروازی و خدمه و افزایش بهای سوخت و برنامه ریزی نامناسب، سبب سرگردانی هزاران مسافر در فرودگاه‌های سراسر آمریکا شده است. مجری شبکه سی جی ان گفت: در آستانه فصل تعطیلات در آمریکا بسیاری از مسافران در فرودگاه‌ها سرگردان شده اند. هزاران پرواز با تاخیر مواجه یا لغو شده است. بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی مجبور به زمین گیر کردن هواپیماهای خود شده اند. خبرنگار سی جی ان در گزارشی از واشنگتن گفت: ما شاهد این وضع در سراسر آمریکا هستیم. ما شاهد لغو یا تاخیر در پروازها هستیم. روزانه هزاران پرواز با تاخیر روبرو می‌شود. امروز دو هزار پرواز با تاخیر انجام و سیصد پرواز لغو شد. این وضع سبب سرگردانی هزاران مسافر شد. بسیاری از مسافران نگران هستند که آیا پرواز آن‌ها انجام می‌شود یا نه. برای حل این مشکل وزیر حمل و نقل آمریکا با روسای شرکت‌های هواپیمایی دیدار کرده است. مجری شبکه سی جی ان از خبرنگار این شبکه پرسید: آیا این وضعیت، مسافرت را در آمریکا دشوار کرده است؟خبرنگار در پاسخ گفت: قطعا همین طور است. عوامل مختلفی در این موضوع دخیل هستند. ما شاهد آن هستیم که افراد پس از دو سال همه گیری کرونا به دنبال مسافرت هستند. بسیاری از خانواده‌ها به دنبال مسافرت هستند. ما شاهد افزایش تقاضا هستیم. اما بسیاری از شرکت‌ها به خاطر همه گیری که وجود داشته است با کمبود خدمه روبرو هستند. به خاطر وضعیت بد اقتصادی بسیاری از شرکت‌ها شمار کارکنان خود را کاهش داده اند. خبرنگار سی جی ان سپس گفت: باید به این موضوع افزایش بهای سوخت را هم افزود. این موضوع سبب شده است که شرکت‌های هواپیمایی در آمریکا در چند سال اخیر سودآوری نداشته باشند. از طرف دیگر با نزدیک شدن فصل تابستان و فصل طوفان‌های حاره‌ای شرکت‌های هواپیمایی نتوانسته اند برنامه ریزی دقیقی داشته باشند. انتظار نمی‌رود که وضع موجود در هفته‌های آتی بهتر شود. تقاضا برای مسافرت رو به افزایش است و کارشناسان می‌گویند که تاخیر و لغو پروازها و سرگردانی مسافران، ادامه خواهد داشت. این وضع علاوه بر آمریکا در سراسر اروپا نیز وجود خواهد داشت و بدتر هم خواهد شد.

منبع: شبکه خبر

بزرگترین اردوگاه نظامی اروپای غربی دچار حریق شد

تمرین یگان توپخانه‌ای ارتش فرانسه در اردوگاه نظامی کانژوق؛ بزرگترین اردوگاه نظامی در غرب اروپا منجر به آتش سوزی گسترده شده است. تمرین یگان توپخانه‌ای ارتش فرانسه در اردوگاه نظامی کانژوق؛ بزرگترین اردوگاه نظامی در غرب اروپا منجر به آتش سوزی گسترده شده است سخنگوی نیروهای مسلح فرانسه اعلام کرد اردوگاه نظامی کانژوق ۳۵ هزار هکتار از جنگل‌های منطقه وار در جنوب فرانسه را در بر می‌گیرد و برای آماده سازی عملیات واکنش سریع و ضروری نیروهای ارتش فرانسه درنظر گرفته شده است. به گفته منابع نظامی؛ آتش در حال پیشروی به منطقه آلوده یعنی زاغه مهمات‌ها و محل نگهداری گلوله‌ها و مواد منفجره است و به دلایل امنیتی امکان حضور آتش نشانان در آنجا وجود ندارد صدها آتش نشان نظامی و غیرنظامی و همچنین ۴ بمب افکن آبی برای مهار آتش به کار گرفته شده اند. گرمای شدید و تاریخی این روزها در فرانسه که در برخی نقاط تا ۴۵ درجه نیز رسیده است بر نگرانی‌ها افزوده است.

منبع: شبکه خبر

اروپا به سهمیه‌بندی گاز نزدیکتر شد

اقدام روسیه در کاهش ۶۰ درصدی صادرات گاز به اروپا، این قاره را یک قدم دیگر به سهمیه‌بندی انرژی نزدیک می‌کند.روسیه در تمام جنگ سرد و دهه‌های پس‌از آن تأمین‌کننده ثابت گاز برای اروپا بوده‌است. اما این روند در این هفته تغییر کرد. روسیه عرضه گاز به اروپا را به تلافی حمایت این قاره از کیف کاهش داده است. به‌دنبال این اقدام روسیه برای استفاده از انرژی به‌عنوان یک سلاح، دورنمای سهمیه‌بندی گاز در اروپا چندان دور از ذهن نیست. کاهش عرضه گاز روسیه به اروپا قیمت گاز را بالاتر برده و فشار بر اقتصاد این بلوک را افزایش داده‌است که می‌تواند یکپارچگی اروپا را به خطر بیندازد. همه این‌ها به‌خاطر حمایت سران اروپا از اوکراین طی دیدار مقامات عالی‌رتبه آن به این کشور بوده‌است. اروپا مجبور شده برای تامین نیازهای خود از ذخایر گازی که برای فصل زمستان کنار گذاشته شده بود استفاده کند. بنابراین دولت‌های اروپایی باید توزیع گاز را طی ماه‌های آینده کنترل کنند. طبق گزارش مؤسسه مشاوره وود مکنزی، اگر روسیه جریان اصلی گاز به اروپا را متوقف کند، این قاره تا ماه ژانویه خالی از گاز خواهد شد.زنگ خطر زمانی برای اروپا به صدا درآمد که کرملین جریان گاز خط لوله نورد استریم را ۶۰ درصد کاهش داد. این خط لوله گاز را مستقیم به آلمان پمپ می‌کند و بر عرضه گاز به فرانسه، اتریش و جمهوری چک هم تاثیر می‌گذارد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دهه‌ها روابط قابل‌اطمینان در زمینه انرژی با اروپا را زیر پا گذاشته و از زمان آغاز جنگ اوکراین، به‌تدریج عرضه گاز به این قاره را محدود کرده و حالا این اقدام در این هفته شدت گرفته‌است. قیمت گاز در اروپا به‌دنبال این اقدام پوتین ۵۰ درصد افزایش یافت و بیشترین افزایش قیمت هفتگی را از آغاز جنگ اوکراین ثبت کرد. این منطقه جایگزین چندانی برای گاز روسیه مخصوصاً در ماه‌های سرد زمستان ندارد. ذخایر استراتژیک نروژ و هلند تقریباً خالی شده‌اند و به‌نظر می‌رسد محموله‌های گاز طبیعی کمتری در راه باشد. آلمان به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا برای تأمین بیش‌از یک‌سوم نیاز گازی خود به اروپا وابسته‌است. بنابراین اقدامات متعددی در پیش گرفته و از مردم خواسته متحد باشند و در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند. همه‌چیز بستگی به مکانیسم تقسیم گاز اتحادیه اروپا دارد که چگونه گاز موجود را بین کشورهای این بلوک سهمیه‌بندی کنند. درحالی‌که اروپا سعی در ممنوعیت واردات زغال‌سنگ و نفت از روسیه دارد، اما جایگزین کردن گاز روسیه برای آن بسیار سخت است.

منبع: تسنیم

داعش در نیجریه حمام خون به راه انداخت

ده نفر در شمال نیجریه توسط افراد مسلح وابسته به گروه تروریستی داعش کشته شدند.شبه نظامیان مظنون داعش در روز شنبه در آخرین دور خشونت‌ها در ایالت بورنو در شمال شرق نیجریه، ۱۰ نفر را کشتند. بنا به این گزارش، قربانیان شامل ۹ مرد و یک زن، در حال جمع آوری ضایعات از خودروهای سوخته در روستای گونی کورمی در نزدیکی شهر باما بودند که مورد حمله قرار گرفتند. باباکورا کولو، یکی از سرکردگان شبه نظامیان محلی گفت: «همه ده نفر به ضرب گلوله کشته شدند».اخیراً، شبه نظامیان غیرنظامیانی را که ضایعات جمع آوری می‌کنند، به جاسوسی برای ارتش متهم کرده و هدف قرار داده‌اند. به گفته منابع امنیتی در ۷ ژوئن، ۲۳ جمع کننده ضایعات توسط افراد مسلح که گمان می رود از داعش باشند در روستای ماگدالا در منطقه دیکوه کشته شدند و اواخر ماه گذشته هم ۳۰ نفر دیگر در روستای مودو در منطقه نامبرده کشته شدند.

منبع: تسنیم

مردم فرانسه برای تعیین سرنوشت کرسی‌های پارلمان پای صندوق های رای رفتند

مردم فرانسه امروز (یکشنبه) برای دومین بار در پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند تا سرنوشت مجلسی را مشخص کنند که قرار است نقشی مهم در دوره پنج‌ساله دوم ریاست جمهوری «امانوئل مکرون» ایفا کند.این چهارمین بار در ۱۰ هفته اخیر است که فرانسویان برای حضور در انتخابات به پای صندوق‌های رای فراخوانده می‌شوند؛ دو دور انتخابات ریاست جمهوری در روزهای ۱۰ و ۲۴ آوریل (۲۱ فروردین و ۴ اردیبشت) و دو دور انتخابات پارلمانی در روزهای ۱۲ و ۱۹ ژوئن (۲۲ و ۲۹ خرداد). انتخابات امروز از ساعت ۸ به وقت پاریس (۱۰ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) در سراسر فرانسه آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۹ (۲۱ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) در شهرهای کوچک و تا ساعت ۲۰ (۲۲ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران) در شهرهای بزرگی چون پاریس، ادامه خواهد داشت تا سرنوشت ۵۷۷ کرسی مجلس ملی مشخص شود. نتیجه انتخابات امشب اعلام خواهد شد. نتایج این انتخابات به دلیل هم‌زمانی با آغاز دوره دوم ریاست جمهوری مکرون مهم و کسب اکثریت قاطع برای احزاب طرفدار او تا حدی سرنوشت‌ساز ارزیابی می‌شود. این در حالی است که در دور نخست که هفته گذشته برگزار شد، احزاب موسوم به «مکرونی» با فاصله بسیار اندک از ائتلاف احزاب موسوم به «نوپس» در صدر قرار گرفت. «اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی» موسوم به «نوپس» متشکل از حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر»، «اروپ اکولوژی-سبزها» (EELV)، حزب کمونیست (PC) و حزب سوسیالیست (PS)توانسته ۲۵.۶ درصد آرا را به خود اختصاص دهد. رهبری و مسئولیت هم‌سو کردن این احزاب را «ژان لوک ملانشون» از رقبای اصلی مکرون در انتخابات ریاست جمهوری برعهده دارد. این درحالی است که ائتلاف «همه با هم» متشکل از حزب مکرون با عنوان «جمهوری به پیش»، «جنبش دمکراتیک» (Modem)، «افق‌ها» (Horizons نزدیک به ادوارد فیلیپ نخست وزیر اسبق) و «اقدام» از احزاب سیاسی راست میانه، موفق شد ۲۵.۷۵ درصد آرا را از آن خود کند. نتایج دور نخست انتخابات پارلمانی که با بی‌میلی فرانسویان به حضور در انتخابات رکوردی را در تاریخ جمهوری پنجم فرانسه به ثبت رساند، نشان داد که مکرون در بهترین حالت می‌تواند از اکثریت نسبی در این مجلس برخوردار شود. موفق نشدن مکرون در اجرای اصلاحات و نیز انفعال در صورت بروز بحران شبیه به آنچه که در زمان همه‌گیری کرونا رخ داد و نیازمند تصمیم‌گیری قوی دولت و شخص رئیس جمهوری بود، دو تهدید جدی برای دور دوم فعالیت مکرون در صورت ناکامی در کسب اکثریت در مجلس محسوب می‌شود. آخرین نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که ۷۰ درصد فرانسوی‌ها با کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان ملی این کشور توسط مکرون مخالف هستند. از آنجا که به طور معمول نرخ مشارکت در دومین دور هر انتخابات پایین‌تر از دور نخست است به نظر می‌رسد که میزان مشارکت فرانسویان در انتخابات امروز رکورد دیگری را نیز از بی میلی آنان به حضور در پای صندوق های رای به ثبت برساند.

منبع: ایرنا

آمریکا با واکسیناسیون زیر پنج سال موافقت کرد

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا(CDC) واکسیناسیون کرونا برای کودکان ۶ ماه تا زیر پنج سال را تایید و اعلام کرد که عرضه آن از هفته آینده در سراسر کشور آغاز می شود. این اقدام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها پس از آن صورت گرفت که هیاتی از مشاوران این موسسه اوایل روز شنبه به تزریق واکسن کووید-۱۹ برای کودکان رای مثبت دادند. روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، در بیانیه ای گفت: "ما می دانیم که میلیون ها تن از والدین و مربیان مشتاق هستند تا کودکان خردسال خود را واکسینه کنند و با تصمیم امروز، آنها قادر به این کار خواهند بود. "بث بل، یکی از پزشکان این هیئت مشاوره پس از رأی گیری گفت: «این بیماری عفونی می تواند کودکان را به کام مرگ بکشد و حال ما فرصتی برای جلوگیری از آن داریم. "میگل کاردونا، وزیر آموزش و پرورش در بیانیه ای گفت این اقدام یک "نقطه عطف تاریخی" است. سازمان غذا و داروی آمریکا روز جمعه واکسن مدرنا را برای کودکان شش ماهه تا پنج ساله و واکسن فایزر-بیونتک را برای کودکان شش ماهه تا چهار ساله مجاز کرده بود. واکسن فایزر در حال حاضر برای کودکان بالای پنج سال مجاز است. دولت آمریکا قصد دارد اوایل هفته آینده این واکسن‌ها را برای گروه‌های سنی زیر پنج سال عرضه کند. بایدن روز شنبه در بیانیه ای گفت: «از هفته آینده، والدین می توانند برای واکسن زدن خردسالان خود در مکان هایی مانند مطب پزشکان اطفال، بیمارستان های کودکان و داروخانه ها برنامه ریزی کنند.» گرچه طبق گزارش ها بسیاری از والدین در آمریکا مشتاق واکسینه کردن فرزندان خود هستند، مشخص نیست که تقاضا برای این واکسن ها چقدر زیاد خواهد بود. واکسن فایزر-بیونتک آبان ماه برای کودکان ۵ تا ۱۱ ساله مجاز شد، اما آمار ایالت های مختلف آمریکا نشان می دهد که تا کنون تنها حدود ۲۹ درصد از این گروه به طور کامل واکسینه شده اند. مقامات بهداشت عمومی آمریکا بر واکسیناسیون کودکان پیش از سال تحصیلی جدید اصرار دارند زیرا امیدوارند واکسن زدن گروه سنی به جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان و مرگ در صورت افزایش مجدد موارد کرونا کمک کند. بیماری کرونا عموماً در کودکان خفیف تر است. با این حال، از فروردین ۱۳۹۹، طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا، این ویروس پنجمین عامل مرگ و میر در کودکان یک تا چهار ساله و چهارمین علت اصلی مرگ در کودکان زیر یک سال بوده است.

منبع: ایرنا

سودان اخوانی ها را به مصر تحویل داد

اخوان المسلمین روز یکشنبه اعلام کرد که سودان ۲۱ تن از اعضای فراری و مقیم این گروه در کشورش را به مصر تحویل داده است. این افراد که شامل زن و فرزندان اعضای گروه اخوان المسلمین نیز می شود، به دستگاه امنیتی مصر تحویل داده شدند. هیثم ابوخلیل از اعضای ارشد و اطلاع رسانی اخوان المسلمین اعلام کرده است که سودان افرادی چون عصام عبدالمجید دیاب سید، أکرم عبدالبدیع أحمد محمود، ‌ومحمد إبراهیم، ومنی سعید جاد الله، ‌ویوسف محمد إبراهیم، ‌وإبراهیم محمد إبراهیم را به دستگاه امنیتی مصر تحویل داده است. در ماه مارس گذشته نیز ابوخلیل فاش کرد که وضاح هشام نورالدین عبدالله (۳۳ ساله) که ۲ سال در سودان اقامت داشته است، طی مراجعه به امور اتباع بیگانه در سودان ناپدید شده است. بر این اساس نورالدین عبدالله پس از دریافت ویزای ترکیه برای خود و فرزندانش، زمانی که به امور اتباع بیگانه سودان مراجعه می کند، دستگیر و ناپدید می شود. ابوخلیل اعلام کرده است که بیم آن دارد که حادثه ای که براس حسام سلام مؤسسه جنبشی به همین نام روی داده و مقامات مصری وی را در فرودگاه "الاقصر"(واقع در استان اسوان در شرق مصر) و پیش از عزیمت به ترکیه بازداشت کرده‌اند، برای نورالدین عبدالله نیز رخ داده باشد. حساب‌های کاربری متعلق به گروه اخوان المسلمین در توضیح دستگیری حسام اعلام کردند که مقامات مصری وی را درحالی که در هواپیمای سودان به سوی ترکیه در حرکت بوده است، در فرودگاه الاقصر مجبور به فرود اضطراری کرده و وی را دستگیر کردند. دولت مصر، اخوان المسلمین را یک «گروه تروریستی» می‌داند و فعالیت‌های آن را پس از کودتای نظامیان علیه دولت محمد مرسی غیر قانونی اعلام کرده است. در چند سال گذشته شمار زیادی از اعضای این حزب بازداشت و زندانی شده‌اند. شماری از رهبران آن در زندان و یا در جریان دادگاه فوت کرده اند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha