جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/مصاحبه وبازدید -حجت الاسلام والمسلمین وحید پور مدیر موسسه احکام

حوزه/ هر شخصی که با احکام نماز آشنا باشد و در حد کمی رساله دیده باشد، از ۱۴۰۰ سال پیش تا به امروز همه فقها و کسانی که کارشناس هستند و مجتهد هستند و از آیات و روایات احکام را استنباط کردند، همه گفته اند که آب باید برای وضو و غسل به اعضا برسد و مانعی نباید وجود داشته باشد و اگر مانع بود، باید برطرف کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور، از کارشناسان احکام شرعی به سخنی درباره عدم مانع بودن لاک ناخن برای گرفتن وضو و انجام غسل واکنش نشان داد و اینگونه به این مسئله پاسخ داده است:

متأسفانه امروزه در فضای افسارگسیخته مجازی، این مسائل زیاد مطرح می شود و ما باید توجه داشته باشیم همانطوری که در رشته های مختلف، اظهار نظر را به دست کارشناسان آن رشته می سپرند، در مسائل شرعی نیز باید کارشناس خبره اظهار نظر کند؛ مثلا در علم پزشکی، پزشک باید نظر بدهد و بنده طلبه حق اظهار نظر پزشکی ندارم؛ پزشک هم کسی است که مورد تأیید سازمان نظام پزشکی باشد و اجازه اظهار نظر داشته باشد.

متأسفانه اظهار نظرهای دینی هیچ معیار و حساب و کتابی ندارد و هر شخصی به خود اجازه می دهد که اظهار نظر کند.

درباره این سوال که خیلی خنده دار است و به جوک شبیه تر است که لاک مانع وضو و غسل به قول این آقا نیست، پاسخ آن خیلی روشن است.

بنده فکر می کنم هر شخصی که با احکام نماز آشنا باشد و در حد کمی رساله دیده باشد، از ۱۴۰۰ سال پیش تا به امروز همه فقها و کسانی که کارشناس هستند و مجتهد هستند و از آیات و روایات احکام را استنباط کردند، همه گفته اند که آب باید برای وضو و غسل به اعضا برسد و مانعی نباید وجود داشته باشد و اگر مانع بود، باید برطرف کرد.

واضع است که لاک ناخن، جِرم دارد و مانع است و قطعا باید لاک و امثال آن در هنگام گرفتن وضو یا انجام غسل، برطرف شود تا غسل و وضو صحیح باشد و البته اگر این آقا درباره لاک این حرف را می زند، باید در موارد مشابه هم این سخن را بگوید که اگر چسب بود، چه می شود؟ اگر رنگ، قیر و امثال آن بود، چه می شود؟ آیا باید گفت اشکال ندارد؟ نخیر؛ باید مانع را برطرف کند تا آب به اعضای وضو و غسل برسد؛ بنابراین هیچ تردیدی وجود ندارد و هیچ فقیهی فتوا نداده است که لاک و امثال آن برای وضو و غسل بلامانع است و چنین حرفی را هیچ مرجع تقلیدی بیان نکرده است و این آقایی که این سخنان را زده است، طبیعتا از روی بی سوادی و بی اطلاعی است و اینکه کسی عمامه ای بر سر کند، کارشناس نیست و باید توجه داشته باشیم که احکام شرعی را مستند دریافت نموده و حتما به کارشناس شناخته شده مطمئن مراجعه نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    3 0
    با سلام از خبرگزاری حوزه به خاطر پیگیری های این چنینی تشکر می کنم. با تشکر