شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
انحلال کنست اسرائیل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

مقتدی صدر به شایعات ضد ایران پایان داد

مقتدی صدر با صدور بیانیه‌ای درباره استعفای اعضای جریان سیاسی خود از پارلمان عراق، شایعه‌ها مبنی بر دخالت ایران در این مسئه را تکذیب کرد. در بیانیه «قتدی صدر» آمده است «ایران این بار به هیچ کدام از احزاب شیعی فشار نیاورد و شایعات مبنی بر اینکه علت خروج از صحنه سیاسی تهدیدهای ایران بوده است، کذب محض است و حقیقت ندارد.» صدر با وجود رد محکم دخالت ایران در امور عراق اعلام کرد چیزی که برخی ممکن است آن را بازوهای ایران بخوانند، درحال فشار سیاسی علیه قوه قضائیه و در تلاش برای اعمال فشار بر دیگر جناح های سیاسی است. اما برخی دیگر از احزاب از افزایش فشارهای غیرقانونی خشونت، صدور تصمیمات قضایی، شایعات نادرست و غیره هراس دارند. او در ادامه به جلسه فردای پارلمان اشاره کرد و گفت: «همچنین فشارهایی بر جناح‌های سیاسی غیرشیعی و نمایندگان مستقل قبل از جلسه فردای مجلس وجود دارد. بنابراین، من از احزاب می‌خواهم که برای اصلاح و نجات کشور موضعی شجاعانه داشته باشند و با فشارهای فرقه‌ای همراه نشوند، زیرا مانند حبابی است که به سرعت می‌ترکد.» این بیانیه در حالی صادر می شود که«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق روز یکشنبه به طور رسمی حکم دیوانی کناره گیری نمایندگان جریان صدر از پارلمان این کشور را امضا کرد. جریان صدر عراق در انتخابات اخیر، موفق شد با کسب ۷۳ کرسی از اصل ۳۲۹ کرسی پارلمانی در صدر قرار گیرد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم با ۳۷ کرسی و ائتلاف دولة القانون با ۳۳ کرسی، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کنست منحل شد

پارلمان رژیم صهیونیستی در اولین گام برای برگزاری انتخابات زودهنگام با ۱۱۰ رای منحل شد. الجزیره در خبری فوری گزارش داد که پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) در اولین گام برای برگزاری انتخابات زودهنگام، به انحلال خود رای داد. این اقدام با ۱۱۰ رای مثبت تصویب شد. این انتخابات زودهنگام، پنجمین انتخاباتی است که در کمتر از ۴ سال در رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود.در صورت انحلال پارلمان، یائیر لاپید، وزیر امور خارجه این رژیم، جانشین نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواهد شد. نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم اشغالگر دوشنبه شب بمب سنگینی را با اعلام قصدش برای دعوت به انحلال کنست و رفتن به سمت برگزاری انتخابات، پرتاب کرد. رادیو «اسرائیل» گزارش داد نفتالی بنت علت تصمیمش را برای فلج بودن کابینه به علت نداشتن اکثریت پارلمانی و ناتوانی ائتلاف از تصویب قوانین و در صدر آن قانون «کرانه باختری» توجیه کرد. این در حالی است که بنت اعلام کرد قصد دارد صندلی نخست وزیری را به نفع معاونش یعنی یائیر لاپید وزیر خارجه تا زمان برگزاری انتخابات خالی کند. این تصمیم موجب شد ائتلاف متشکل از هشت حزب ناهمگون که فقط یک سال دوام آورد، از بین برود. در همین راستا انحلال کنست به برگزاری انتخابات زودهنگام منجر خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نقشه «بن سلمان» برای ساکن کردن صهیونیست ها در مکه و مدینه فاش شد

منابع منتقد سعودی از برنامه ریزی برای واگذاری املاک در دو شهر مقدس مکه و مدینه به صهیونیست‌ها با دستور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان خبر دادند. وب سایت «سعودی لیکس» با اشاره به این موضوع ادامه داد: بن سلمان با اجازه دادن به صهیونیست‌ها برای مالکیت اموال در مکه و مدینه و افزایش نفوذ آشکار خود در عربستان، درهای عادی سازی را کاملاً باز کرده است. این منابع بیان کردند که خطرناک‌ترین نقش آفرینی‌های بن سلمان در استقبال از روابط با صهیونیست‌ها و اعطای امتیازات زیاد به آنها از جمله اجازه دادن به «خاخام بزرگ صهیونیست» برای سفر به عربستان و سرمایه گذاری تجار صهیونیست در این کشور و توافق تنگه تیران و اجازه دادن به هواپیماهای اشغالگر برای هتک حریم هوایی عربستان تبلور یافته است. این منابع خاطرنشان کردند که ماشین رسانه‌ای وفادار به قدرت در عربستان سعودی در آوریل گذشته شروع به صحبت در مورد پیش نویس تصمیم جدید برای مالکیت املاک در این کشور کرد و این پیشنهاد شامل اصلاحیه‌هایی است که به غیرسعودی‌ها اجازه می‌دهد تا در محدوده شهرهای مکه و مدینه، در یک سابقه بسیار خطرناک، املاک و مستغلات داشته باشند. حال آنکه قبل از این پیشنهاد، سیستم موجود که در آوریل ۲۰۰۰ تصویب شد، تصریح می‌کرد که غیر سعودی‌ها به هیچ وجه به غیر از ارث نمی‌توانند املاکی که در محدوده شهرهای مکه و مدینه داشته باشند. وی خاطرنشان کرد: سناریوی پیش بینی شده، تکرار آن چیزی است که در فلسطین اشغالی رخ داد، یعنی خریداری املاک از صاحبان آن توسط مزدوران رژیم اشغالگر و سپس واگذاری آن به مقامات این رژیم. تصمیم بن سلمان همچنین به شرکت‌ها و شخصیت‌های صهیونیست اجازه می‌دهد تا با گذرنامه‌های آمریکایی یا اروپایی خود در مکه و مدینه املاک و مستغلات خریداری کنند. این وب سایت اشاره کرد که توجیه و بهانه مقامات سعودی برای اتخاذ این تصمیم اقتصادی بودن، تقویت توسعه، افزایش درصد سهم بخش املاک و مستغلات در تولید ناخالص داخلی، کاهش نقل و انتقالات خارجی، دستیابی به تعادل بین عرضه و تقاضا برای املاک و مستغلات، به حرکت درآوردن گردشگری و افزایش نرخ اشتغال برای کارگران املاک و مستغلات است. با این حال، به گفته این سایت، این دلایل قانع کننده نیستند، به ویژه اینکه صاحب پیشنهاد مالکیت غیر سعودی بر املاک و مستغلات در سرزمین‌های مقدس مکه و مدینه، بن سلمان است که خود او این اصلاح خطرناک را پیشنهاد کرده است که اجازه مالکیت اشخاص حقیقی و حقوقی غیر سعودی مقیم و غیر مقیم را صادر می‌کند. گفتنی است که اخیراً تلاش‌های آمریکا برای علنی کردن روند عادی سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی شدت گرفته است و مقام‌های تل آویو نیز این مسئله را تأیید کرده اند.

منبع: مهر

تورم بایدن را دست به دامان کنگره کرد

درپی افزایش چشمگیر قیمت سوخت، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از درخواست خود از کنگره برای تعلیق مالیات بر سوخت خودروها خبر داد. بر اساس این گزارش، بایدن گفت که از کنگره خواسته است مالیات فدرال بر بنزین خودروها را به مدت سه ماه تعلیق نماید. بایدن افزود: من به ایالت‌ها پیشنهاد می‌دهم که مالیات محلی بر سوخت را به منظور کاهش قیمت‌ها به حالت تعلیق درآورندرئیس جمهور آمریکا همچنین از جایگاه‌های سوخت خواست قیمت‌ها را کاهش دهند چرا که مردم آمریکا به این اقدام نیاز دارند. بایدن در عین حال از تصمیم اخیر اوپک پلاس برای افزایش عرضه جهانی نفت استقبال کرد و گفت: وقتی قیمت‌های نفت کاهش پیدا می‌کند قیمت سوخت در جایگاه‌ها نیز باید پایین بیاید. رئیس جمهور آمریکا همچنین مدعی شد که این جنگ اوکراین است که موجب افزایش ۲ دلاری قیمت بنزین در ایالات متحده شده است. این در حالی است که اکثر آمریکایی‌ها رئیس جمهور کشورشان را مسئول افزایش تورم می‌دانند. نتایج نظرسنجی تازه راسموسن ریپورتز حاکی از آن است که ۵۲ درصد از شهروندان آمریکا شخص بایدن را مسئول تورم در این کشور می‌دانند. این در حالیست که ۲۹ درصد دیگر معتقدند که شرکت‌هایی که از بحران تحریم‌ها ذینفع هستند، مقصر افزایش قیمت نفت و به تبع تورم در آمریکا هستند. همچنین تنها ۱۱ درصد از آمریکایی‌ها با رئیس جمهور کشورشان درباره اینکه پوتین عامل افزایش قیمت‌ها در آمریکاست، هم عقیده هستند.

منبع: مهر

ایلام آماده باش دریافت کرد

حسن بهرام‌نیا شامگاه چهارشنبه در نشست ویژه ستاد اربعین در پایانه مرزی ضمن اعلام آماده باش به تمامی دستگاه‌های اجرایی و اعضای ستاد اربعین استان در راستای برگزاری یک اربعین باشکوه و به یادماندنی گفت: اربعین آبروی نظام و آبروی همه ما است و برای پاسداشت آن باید با تمام وجود آماده خدمت شد. وی در ادامه بر ساماندهی مسائل و مشکلات، تهیه و تأمین وسایل و امکانات از جمله سرمایشی و آب سردکن مورد نیاز زوار، ایجاد سایبان و … تاکید کرد و گفت: نظم و انضباط در امر خدمتگزاری به زوار اربعین حائز اهمیت است و در این راستا نیازمند یک فرماندهی واحد هستیم. استاندار ایلام، در ادامه خواستار ساماندهی ویژه زوار و مسافرین، خدمات عمومی و حمل و نقل اربعین شد و گفت: در این راستا خدمات رسانی مطلوب به زوار، ساماندهی وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس، ون و سواری) به نحوی که حقوق مسافرین و رانندگان به بهترین نحو و منصفانه تأمین شود، هماهنگی و هم‌آوایی مدیران در خدمت رسانی و … از ملزومات این ساماندهی است که بایست به موقع اجرایی شود.

منبع: مهر

مجهزترین و کامل‌ترین کارگاه گوهرتراشی افتتاح شد

همزمان با اولین روز از هفته قوه قضائیه و در راستای تحقق تکالیف و سیاست‌های مرتبط با ساماندهی امور زندانیان و کاهش جمعیت کیفری استان، رئیس کل دادگستری استان با همراهی دادستان مرکز استان و بیش از ۳۰ نفر از قضات از زندان مرکزی اردبیل بازدید کردند. حجت الاسلام حسین کثیرلو، رئیس کل دادگستری استان در حاشیه این بازدید و در مراسم افتتاح مجهزترین و کامل‌ترین کارگاه گوهرتراشی استان در زندان مرکزی اردبیل، اظهار کرد: در اولین روز از ایام هفته قوه قضائیه بازید جامع و سه ساعته از زندان مرکزی اردبیل به عمل آمد که مطابق برنامه ریزی انجام شده از تمامی بندها و بند نسوان بازدید انجام گرفت. وی در مورد افتتاح کارگاه گوهرتراشی نیز افزود: تجهیز کارگاه تراش سنگ‌های قیمتی و زینتی با سرمایه گذاری خیرین استان و شهرستان نمین و همچنین اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان در محوطه زندان مرکزی اردبیل و با استانداردهای به روز کارگاهی، راه اندازی شده است. رئیس کل دادگستری استان تصریح کرد: سنگ‌های اولیه این کارگاه از داخل استان تهیه می‌شود که با کمک خیرین و ارگان‌های ذیربط زمینه صادرات محصول نهایی این کارگاه نیز میسّر شده است و مددجویان کارآموز با سپری کردن دوره‌های آموزش علاوه بر اشتغال در داخل زندان و کسب روزی حلال برای خانواده خود، پس از اتمام دوره‌های آموزشی، گواهینامه بین المللی دریافت کرده و می‌توانند بعد از آزادی از زندان به درآمدی مکفی برای گذران زنگی خود دست یابند. حجت الاسلام کثیرلو در پایان ضمن تقدیر از بانیان این کار خیر افزود: فرهنگسازی سوق وقف‌های خیرین بزرگوار استان به سمت نیازهای تولید و اشتغال استان، بالاخص در مورد اقشار آسیب دیده یکی از بهترین راه کارها جهت ایجاد اشتغال پایدار و به تبع آن کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی است.

منبع: مهر

کاخ سفید برای عادی سازی روابط اسرائیل و ریاض دست به کار شد

پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع مطلع از تلاش کاخ سفید برای تهیه «نقشه راه عادی سازی روابط» بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی خبر داد. بر اساس این گزارش، آکسیوس افزود که کاخ سفید در تلاش است تا پیش از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه خاورمیانه طی ماه آینده میلادی، نقشه راهی را برای عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان تهیه کند. آکسیوس به نقل از منابع مذکور افزود که کاخ سفید با برگزاری نشستی با کارشناسان پیرامون سفر جو بایدن به منطقه، ایده «نقشه راه عادی سازی روابط» را مطرح کرده اما به جزئیات این امر اشاره ای نشده است. طبق اعلام آکسیوس، کاخ سفید در این نشست گفته که هیچ توافقی قبل از سفر بایدن انجام نخواهد شد اما مشغول کار روی آن هستند و قرار است بایدن در سفر خود به منطقه آن را با مقامات سعودی و اسرائیلی مورد بحث قرار دهد. در همین راستا، یک منبع دیگر گفت که کاخ سفید معتقد است هرگونه نقشه راه برای عادی سازی روابط زمانبر خواهد بود و یک روند طولانی مدت در پیش است. آکسیوس همچنین به نقل از یک مقام برجسته اسرائیل اعلام کرد که انتظار نمی رود در جریان سفر بایدن گشایش زیادی پیرامون عادی سازی روابط با عربستان سعودی حاصل شود. این مقام در عین حال از قریب الوقوع بودن توافق برای اجازه به شرکت های هواپیمایی اسرائیل جهت بکارگیری حریم هوایی عربستان برای پروازها به مقصد هند و چین خبر داد.

منبع: مهر

تلفات زلزله افغانستان به ۴۰۰۰ کشته و زخمی نزدیک شد

سخنگوی طالبان از افزایش تلفات زلزله در افغانستان خبر داد. بر اساس این گزارش، سخنگوی طالبان گفت که شمار تلفات زلزله چهارشنبه در افغانستان به ۱۵۰۰ کشته و بیش از ۲ هزار زخمی افزایش یافت. وی همچنین افزود که دسترسی به مناطق زلزله زده بسیار دشوار است و به ابزارآلات ویژه نیاز دارد. سخنگوی طالبان در عین حال گفت که تمام کمک هایی که از سوی کشورها اعلام شده تنها وعده بوده و تا کنون اجرایی نشده است. لازم به ذکر است که بامداد امروز چهارشنبه زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ درجه در مقیاس ریشتر، بخش‌هایی از جنوب شرقی افغانستان را لرزاند. گفته می‌شود که این زلزله تنها در ولایت پکتیکا و خوست با توجه به شدت آن تلفات بالایی داشته است. «ملا هبت الله» رهبر طالبان در پی این زلزله، در پیامی از جامعه جهانی و سازمان‌های بشردوستانه خواست که به مردم این کشور کمک کنند. در همین رابطه، بلال کریمی سخنگوی طالبان در بیانیه ای در توئیتر اعلام کرد: از جامعه جهانی، مؤسسات خیریه و سازمان‌های بشردوستانه می‌خواهیم که در ارتباط با این فاجعه به مردم افغانستان کمک کنند و تمام تلاش خود را برای کمک به داغ دیدگان به کار گیرند. منابع خبری افغان اعلام کرده بودند که مقامات طالبان صبح روز چهارشنبه درباره زلزله در ولایت های مختلف این کشور یک نشست فوق العاده تشکیل دادند. این جلسه به ریاست ملا حسن آخوند نخست وزیر طالبان برگزار گردید. در همین رابطه خبرگزاری طلوع افغانستان اعلام کرد که ذبیح الله مجاهد سخنگوی دولت موقت طالبان گفته است که این نشست با هدف کمک‌رسانی به آسیب دیدگان زمین‌لرزه در برخی از ولایت‌های کشور برگزار شده است. همزمان بلال کریمی دیگر سخنگوی طالبان در گفتگو با ان بی سی نیوز اعلام کرد که صدها تن از مردم افغانستان در زلزله اخیر مجروح شده اند.

منبع: مهر

سهم سیگار در نارسایی قلبی دو برابر شد

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که سیگار می‌کشیدند دو برابر افرادی که هرگز سیگار نمی‌کشیدند دچار نارسایی قلبی شدند. محققان سوابق حاصل از مطالعه طولانی مدت حدود ۹۵۰۰ نفر را تجزیه و تحلیل کردند. این مطالعه نشان داد شرکت‌کنندگانی که سیگار را ترک کرده‌اند، تا دهه‌ها پس از ترک سیگار، با افزایش خطر ابتلاء به هر یک از انواع نارسایی قلبی روبرو هستند. «کونیهیرو ماتسوشیتا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده بلومبرگ، می‌گوید: «امیدواریم نتایج ما سیگاری‌های فعلی را تشویق کند که زودتر سیگار را ترک کنند، زیرا مضرات سیگار می‌تواند تا سه دهه ادامه داشته باشد.» نارسایی قلبی وضعیتی پیشرونده است که در آن قلب توانایی پمپاژ خون کافی برای رفع نیازهای بدن را از دست می‌دهد. بر اساس جدیدترین داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، این بیماری یکی از شایع‌ترین علل ناتوانی و مرگ در کشورهای توسعه یافته است. علاوه بر سیگار، عوامل خطر نارسایی قلبی شامل چاقی، فشار خون بالا، دیابت، بیماری عروق کرونر و سن بالا است. دو نوع نارسایی قلبی وجود دارد: کسر جهشی کاهش یافته و کسر جهشی حفظ شده. در نارسایی قلبی با کاهش کسر جهشی، بطن چپ به عنوان پمپ اصلی قلب، هنگام پمپاژ خون به بیرون به اندازه کافی منقبض نمی‌شود. نارسایی قلبی با کاهش کسر جهشی بیشتر با بیماری عروق کرونر مرتبط است. درمان شامل چندین دارو است که پیش آگهی را بهبود می بخشد. در نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده، بطن چپ پس از انقباض به اندازه کافی شل نمی‌شود. درمان نارسایی قلبی با کسر جهشی حفظ شده بسیار محدود است و پیشگیری از آن بسیار مهم است. در عین حال، عوامل خطر آن کمتر مشخص است. برخی از مطالعات قبلی استعمال دخانیات را با خطر بالاتر کسر جهشی حفظ شده مرتبط می‌دانند.

منبع: مهر

رقابت برای کسب صندلی دکترای پزشکی آغاز شد

اولین روز رقابت برای کسب صندلی‌های آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی(PH.D) و دکتری تخصصی پژوهشی یا فناوری محور رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی از صبح امروز پنج شنبه دوم تیر آغاز شد. مهلت دریافت کارت ورود به جلسه آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی(PH.D) و دکتری تخصصی پژوهشی یا فناوری محور رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی روز گذشته پایان یافت و اولین روز رقابت داوطلبان این آزمون از صبح امروز پنج شنبه دوم تیر ماه سال جاری در ۳۳ حوزه امتحانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی آغاز شد. تعداد ۱۴ هزار داوطلب در کنکور دکتری تخصصی پزشکی سال ۱۴۰۱ ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۹ هزار داوطلب زن و ۵ هزار داوطلب مرد هستند. بر این اساس آزمون کتبی پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی(PH.D ) و دکتری تخصصی پژوهشی یا فناوری محور رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی تا فردا سوم تیر و در سه نوبت صبح و عصر پنجشنبه دوم تیرماه و صبح جمعه سوم تیر ماه برگزار می‌شود. ساعت شروع آزمون نوبت صبح ۹ (شروع فرایند آزمون ۸ صبح) و ساعت شروع آزمون نوبت عصر ۱۵ (شروع فرایند آزمون ۱۴عصر) خواهد بود. ورود داوطلبان به جلسه آزمون بدون کارت ورود به جلسه و کارت شناسایی معتبر ممنوع اعلام شده است. آزمون فوق برای تمامی رشته‌ها به صورت کاغذی (دفترچه سؤالات و پاسخنامه کاغذی) برگزار می شود. همچنین امکان شرکت پذیرفته‌شدگان یا انصرافی‌های آزمون دکتری تخصصی و دکتری پژوهشی رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی سال ۱۴۰۰، در آزمون سال ۱۴۰۱ فراهم شده است. ظرفیت اولیه رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی دکتری تخصصی و پژوهشی (Ph.D) سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۵۳۶ نفر تعیین شده است. بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، شرط داشتن نمره زبان به عنوان پیش نیاز برای شرکت در آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی حذف شده و درس زبان انگلیسی عمومی با ۳۰ سوال (شامل ۱۰ سوال درک مطلب، ۱۰ سوال لغت و ۱۰ سوال گرامر) با ضریب ۳ برای همه رشته‌ها به عنوان یکی از دروس امتحانی به آزمون اضافه شده است. درصورتی که داوطلب، دانشجوی نیم سال آخر بوده و به هر دلیلی تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ فارغ‌التحصیل نشود، پس از اعلام نتایج، قبولی وی "کان لم یکن" خواهد شد. داوطلبان برای شرکت در آزمون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی و دکتری تخصصی پژوهشی صرفاً مجاز به انتخاب یکی از دوره‌های دکتری تخصصی یا پژوهشی هستند. افرادی که تاریخ اعزام به خدمت آنان قبل از اعلام قبولی دانشگاه است، لازم است در تاریخ مقرر (مندرج در برگ اعزام) به خدمت اعزام شوند. بدیهی است در صورت قبولی در دانشگاه و دارا بودن سایر شرایط و ضوابط، چنانچه داوطلبان طبق مقررات نظام وظیفه ترخیص شوند، می‌توانند ادامه تحصیل دهند. در غیر این صورت غایب محسوب شده و مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود. مشمولان عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها که در راستای "قانون نحوه تأمین هیأت علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها"در حال انجام خدمت هستند، پس ازقبولی در دانشگاه و پس از احراز شرایط، جهت ادامه تحصیل برابر فرآیند تعیین شده از خدمت ترخیص خواهند شد. مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نیستند و در صورت شرکت در آزمون و قبولی در دانشگاه، مجوز تحصیلی برای آنان صادر نشده و دانشگاه‌ها مجاز به ثبت نام از آنان نیستند.

منبع: ایسنا

حاشیه‌ها گوگل ایرانی‌ها را تصاحب کردند

«سریال یاغی»، «توهین عنکبوت مقدس»، «سعید پورصمیمی» و... که در روزهای اخیر از حاشیه‌های فضای فرهنگی و هنری ایران بودند، حالا در کنار حوادثی چون متروپل آبادان، در فهرست بیشترین جست‌وجوهای گوگل ایرانیان در خردادماه سال جاری قرار گرفته‌اند.درحالی که هنوز هم سهم استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان (ضریب نفوذ پهن‌باند همراه: ۸۷.۰۴) در مقایسه با تهران (ضریب نفوذ پهن‌باند همراه: ۱۳۰.۷۵) و البرز (ضریب نفوذ پهن‌باند همراه: ۱۳۹.۵۶) در زمینه ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند قابل مقایسه نیست، بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد، این حواشی هستند که غالب استفاده کاربران ایرانی از اینترنت را به دست گرفته‌اند. داده‌های گوگل‌ترند (یکی از سرویس‌های رایگان شرکت گوگل که میزان جست‌وجوی موضوعات مختلف را به تفکیک کشور و حتی شهر استخراج می‌کند) نشان می‌دهد که «متروپل آبادان»، «سریال یاغی»، «روز دختر»، «ولادت امام رضا(ع)»، «جومونگ»، «الهام چرخنده»، «توهین عنکبوت مقدس»، «یارانه خرداد»، «آبله میمون»، «سعید پورصمیمی»، «امتحانات خرداد» و «قرعه‌کشی خودرو»، بیشترین واژه‌های جست‌وجوشده در گوگل توسط ایرانی‌ها در خردادماه ۱۴۰۱ بوده است. از این رو، در این گزارش به بررسی جزئیات برخی از این جست‌وجوها که جزء موضوعات حاشیه‌ساز حوزه هنر و فرهنگ نیز بوده‌اند، می‌پردازیم. مجموعه‌ای که گفته می‌شود شخصیت اول داستان آن، نوعی ادای دین به شخصیت رمان «داستان جاوید» اسماعیل فصیح است، این روزها علاوه‌ بر این‌که اظهارنظرهای گوناگونی را در بر داشته، به یکی از ترندهای شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده. «یاغی» به کارگردانی محمد کارت در سال ۱۴۰۰ تولید شده و این روزها از شبکۀ نمایش خانگی در حال پخش است. این در حالی است که داده‌های گوگل‌ترند حاکی از آن است که محبوبیت کلیدواژه «سریال یاغی» در میان جست‌وجوهای ایرانی‌ها در گوگل در فاصله ماه مه تا ژوئن به بیشترین میزان خود در ۹۰ روز اخیر رسیده است. با توجه به این‌که گوگل‌ترند عدد ۱۰۰ را به‌عنوان بالاترین امتیاز محبوبیت برای یک عبارت جست‌وجوشده در نظر می‌گیرد، جست‌وجوی «سریال یاغی» یک‌بار در روز ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) به ۱۰۰ و یک‌بار نیز در ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) به حوالی این میزان رسیده است. بررسی‌ها این میزان از محبوبیت را البته بیشتر معنادار می‌کند؛ براین اساس، روز ۲۶ خرداد، زمان انتشار قسمت پنجم این سریال و روز ۱۹ خرداد نیز زمان انتشار قسمت چهارم این سریال بوده است. در عین حال، همین بررسی‌ها می‌گوید که مخاطبان این سریال از قسمت چهارم به بعد توجه بیشتری به آن داشته‌اند که این نیز خود ناشی از تاثیرات ترند شدن ویدیوهایی از این مجموعه در شبکه‌های اجتماعی، پس از انتشار قسمت‌های آغازین است که به‌گفته برخی مخاطبان، توجه آن‌ها را به تماشای آن‌ و انتظار برای قسمت پنجم جلب کرده است. دیگر داده‌های گوگل‌ترند نیز آن‌چه را پیش‌تر نتیجه گرفته شد، تایید می‌کند؛ عبارات «ویدئو»، «سریال یاغی ویدئو»، «سریال یاغی قسمت چهارم» و «قسمت پنجم سریال یاغی»، جزء مرتبط‌ترین درخواست‌ها نسبت به جست‌وجوی این مجموعه هستند. در روزهای اخیر حضور یک فیلم در جشنواره کن نیز آغازگر حاشیه‌های دیگری در حوزه هنر و فرهنگ بود. فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی پس از رونمایی در جشنواره کن، بازتاب‌های مختلفی را به همراه داشت. داستان این فیلم برگرفته از ماجرای سعید حنایی و قتل‌های زنجیره‌ای او در چند دهه قبل در مشهد است که پیش‌تر سوژه فیلم ابراهیم ایرج‌زاد نیز در فیلمی با نام «عنکبوت» شده بود. پس از این، درحالی که حق پخش این فیلم به کمپانی امریکایی «UTOPIA» (یوتوپیا) رسید، سازمان سینمایی، وزارت ارشاد و برخی دیگر از نهادها و چهره‌های سیاسی و فرهنگی نیز نسبت به این فیلم واکنش‌هایی نشان دادند و بعضا آن را محکوم کردند. اما داده‌های گوگل‌ترند نشان می‌دهند که جست‌وجوی «توهین عنکبوت مقدس» در روز ۳۰ مه (۹ خرداد) به بیشترین میزان خود رسید؛ روزی که مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی تاکید کرد که سازندۀ فیلم «عنبکوت مقدس» بدون هرگونه مجوز و هماهنگی با مسئولین سینمایی کشور اقدام به تهیه و تولید فیلم خود در خارج از کشور و با سرمایه خارجی کرده است.«عنکبوت مقدس توهین به ...»، «توهین به ...» و «توهین فیلم عنکبوت مقدس ...»، از جمله جست‌وجوهای مرتبط به عبارت یادشده بوده‌اند.جشنواره کن امسال، البته موجب ترند شدن نام چهره‌های دیگری هم شد؛ «سعید پورصمیمی»، دیگر عبارت محبوب جست‌وجوشده در خرداد گذشته است. نام این بازیگر در روز ۲۸ مه (۷ خرداد) بیشترین جست‌وجو در مدت اخیر را داشته است؛ درست وقتی که پس از حضور او در جشنواره فیلم کن امسال مطالبی از جانب کتایون ریاحی، دیگر بازیگر سینما، منتشر شد.دیگر داده‌های این ابزار گوگل هم سندی دیگر بر این مدعاست؛ عبارات «کتایون ریاحی»، «کتایون ریاحی سعید پورصمیمی»، «عکس سعید پورصمیمی»، «سعید پورصمیمی و کتایون ریاحی» و «پورصمیمی و کتایون ریاحی»، بیشترین جست‌وجوهای مرتبط به نام این بازیگر بوده‌اند. افزون‌بر عباراتی که درمورد علت جست‌وجوی آن‌ها گفته شد، «جومونگ» و «الهام چرخنده» نیز از دیگر جست‌وجوهای محبوب بوده‌اند که داده‌های گوگل‌ترند درباره این دو نشان می‌دهد که ویدیوی منتشرشده از الهام چرخنده، بازیگر، در حال خواندن سرود «سلام فرمانده» و نیز پخش و بارگزاری سریال «جومونگ» توسط شبکه تماشا عوامل ترند شدن این عبارات در موتور جست‌وجوی گوگل بوده‌اند.

منبع: ایسنا

امارات بر حمایت از سومالی تاکید کرد

حاکم امارات بر حمایت مداوم ابوظبی از سومالی در راستای تحقق رشد، ثبات و شکوفایی و ساخت آینده‌ای بهتر برای مردمان این کشور تاکید کرد.محمد بن زاید آل نهیان، حاکم امارات در دیدار با حسن شیخ محمود، رئیس جمهور سومالی به وی تصدی پست ریاست جمهوری این کشور را تبریک گفت و آرزوی موفقیت در رهبری کشورش و تحقق خواسته‌های مردم آن برای برقراری ثبات و پیشرفت و صلح را کرد. رئیس جمهور سومالی نیز از مواضع تاریخی امارات و حمایت مداوم آن از کشورش قدردانی کرد. دو طرف مناسبات برادرانه میان دو کشور و فرصت‌های تقویت همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف به ویژه تلاش‌های توسعه و صلح در سومالی را مورد بررسی قرار دادند. محمد بن زاید آل نهیان بر پایبندی امارات به حمایت از مردم سومالی جهت تحکیم ساخت کشور و حرکت به سمت آینده‌ای آکنده از صلح و ثبات تاکید کرد.

منبع: ایسنا

اعزام رویینگ سواران به قهرمانی جهان مشروط شد

سرمربی تیم ملی قایقرانی رویینگ اعلام کرد، پاروزنانی به مسابقات قهرمانی جهان اعزام می شوند که امکان رسیدن به فینال B را داشته باشند. افشین فرزام درباره شرایط اعزام پاروزنان به مسابقات قهرمانی جهان بیان کرد: باید تست گیری هایی را پشت سر بگذاریم تا بتوانیم با تیم کیفی عازم مسابقات شویم. با توجه به اینکه قصد داریم در فینال های برتر قهرمانی جهان قراربگیریم، پیش بینی می کنیم تعداد نفراتی که به آن حد کیفیت برسند، کم باشند. البته هر تعدادی به آن رکوردهای مد نظر برسند، می توانند اعزام شوند. او افزود: ما صعود به فینال B قهرمانی جهان را با فدراسیون توافق کرده ایم. البته شرایط مسابقه با تمرین فرق دارد اما ما تلاش می کنیم تست گیری ها را به گونه ای انجام دهیم که ورزشکاران قابلیت رسیدن به فینال B را داشته باشند. فرزام در پاسخ به این پرسش که رویینگ ایران در چه ماده هایی امکان گرفتن نتیجه بهتر در قهرمانی جهان را دارد؟ گفت: برای قهرمانی جهان در یک نفره و دونفره سبک و سنگین وزن شانس بیشتری داریم. البته روی قایق های چهار نفره هم کار می کنیم چون در آذر قهرمانی آسیا تایلند را داریم. او در مورد علت اینکه رویینگ ایران حضور کم رنگی در کاپ های جهانی دارد، گفت: قطعا مجموعه ما علاقه مند است در مسابقات بیشتری شرکت کند اما با توجه به مشکلات ارزی و بودجه‌ای دامن گیر ورزش ایران شده است و محدودیت هایی که در سطح کلان ورزش وجود دارد، شرایط به این شکل پیش می رود که در مسابقاتی شرکت کنیم که اهمیت بیشتری دارند و می توانیم نتایج قابل قبولی بگیریم. سرمربی رویینگ افزود: تیم های رقیب ما مانند هند، چین، ازبکستان و ژاپن در دو کاپ جهانی که برگزار شده، شرکت کرده اند و در سومین کاپ جهانی و قهرمانی جهان هم حضور خواهند داشت. مسابقاتی که شرکت می کنند، بالاتر از سطح آسیا است و اعتماد به نفس و تجربه رقیبان ما مسابقه به مسابقه بیشتر می شود. این مسئله، نتیجه گرفتن در آسیا را هم دشوار می کند چون رقبای آسیایی ما با برنامه ریزی و تدارکات بهتری نسبت به ما دارند پیش می روند. او در مورد شرایط نازنین ملایی و مهسا جاور که با او تمرین می کنند، تصریح کرد: نازنین ملایی در تست گیری هایی که در اردوی آخر داشتیم، شرایط قابل قبولی داشت. جاور نیز اردو به اردو به شرایط آرمانی خود نزدیک تر می شود و هر دو را برای بازی های آسیایی و مسابقات کسب سهمیه المپیک آماده می کنیم. فرزام در مورد اینکه موفق شده جایگزینی برای بهمن نصیری پیدا کند؟ تصریح کرد: روی یکی، دو نفر از ورزشکاران کار می کنیم و سعی داریم رکوردهایشان را بهبود ببخشیم اما این کار زمان بر خواهد بود. با توجه به سال هایی که بهمین نصیری کار کرده بود، یک مقدارزمان می برد تا آنها هم به جایگاه بهمن نصیری برسند. امیرحسین محمد پور و حمید رضوانی دارند تلاش می کنند و با انگیزه هستند اما بحث کم تجربگی هم مطرح است. رضوانی تاکنون اعزام بین المللی نداشته است و همین مسئله می تواند، اولین مسابقه اش را تحت تاثیر قراردهد.

منبع: ایسنا

هر گونه حضور نظامی بیگانه در دریای خزر ممنوع شد

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: باید نسبت به تلاش‌هایی که برای گسترش نفوذ ناتو در مناطقی مثل غرب آسیا، قفقاز و آسیای مرکزی صورت می‌گیرد، فعال بود. رئیس جمهور شامگاه چهارشنبه در دیدار «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، دیدارها و گفتگوهای مستمر روسا و مقامات ایران و روسیه را نشانه اراده جدی دو کشور برای شکل دادن به دوران جدیدی از همکاری‌های راهبردی سودمند برای دو ملت از جمله در حوزه اقتصادی دانست. حجت‌الاسلام رئیسی پس از گزارش وزیر امور خارجه روسیه درباره آخرین وضعیت روند رو به گسترش همکاری‌های اقتصادی کشورش با جمهوری اسلامی ایران گفت: تقویت همکاری‌ها و هماهنگی‌ها، راهکار موثری برای مقابله با تحریم و یکجانبه‌گرایی اقتصادی آمریکا علیه کشورهای مستقل است. رئیس جمهور همچنین پس از گزارش مبسوط وزیرخارجه روسیه از آخرین وضعیت میدانی در اوکراین، با تأکید بر اهمیت پایان یافتن هر چه سریع‌تر این جنگ و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به یافتن راه‌حل دیپلماتیک در این رابطه، افزود: تردیدی نیست که تحریکات آمریکا و ناتو عامل شکل‌گیری این درگیری‌ها بوده است و لذا باید نسبت به تلاش‌هایی که برای گسترش نفوذ ناتو در هر یک از مناطق جهان از جمله در غرب آسیا، قفقاز و آسیای مرکزی صورت می‌گیرد، فعال بود. رئیس جمهور همچنین با تأکید بر اهمیت همکاری کشورهای همسایه در حوزه دریای خزر، بر ممنوعیت هر گونه حضور نظامی بیگانه در این منطقه و به ویژه وضعیت استثنایی سواحل جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد. آقای «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نیز در این دیدار توضیحات مشروحی درباره ابعاد همکاری‌های تهران و مسکو ازجمله در حوزه اقتصادی، ارائه و بر آمادگی و علاقمندی کشورش برای ارتقاء سطح همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران به سطح راهبردی تأکید کرد. وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اهمیت عضویت ایران در سازمان همکاری‌های اقتصادی شانگهای، بر حمایت کشورش از گسترش نقش‌آفرینی ایران در سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تصریح کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ایران برای بازگشت به عصر ترانزیت خیز برداشت

با اتصال خطوط ریلی کشورهای همسایه به ایران منافع دو طرف به یکدیگر گره خورده تا جایگاه ایران برای قدرت‌های جهانی بیش از پیش مهم شود. سه روز پیش بود که صفحه مجازی سفارت ایران در چین اعلام کرد که نخستین قطار باری بین‌المللی به نام Trans-Caspian«عبور از دریای خزر» روز دوشنبه از یین چوان در منطقه خودمختار هوی نینگشیا واقع در شمال غرب چین به سمت شمال ایران حرکت کرده است. این قطار باری در طول مسیر خود از نینگشیا حرکت کرده و با عبور از گذرگاه هورگوس در منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ، قزاقستان و دریای خزر قرار است حدود ۱۶ روز دیگر به بندر انزلی ایران برسد. قطار Trans-Caspian دارای ۵۱ کانتینر استاندارد با وزن محموله حدود ۱۴۰۰ تن و ارزش باری بیش از ۳ میلیون و ۶۰ هزار دلار است. مسیر جدید ریلی قطار عبور از دریای خزر، زمان لازم برای انتقال کالا را ۲۰ روز کاهش می‌دهدبنا به گفته سفارت کشورمان در پکن این قطار با کاهش زمان و هزینه ارسال کالا، کانال لجستیک بین‌المللی جدیدی را در اتصال چین به غرب آسیا ایجاد می‌کند و در توسعه تبادلات تجاری ایران و چین اهمیت بسزایی دارد. چراکه مسیری که طی می‌کند در مقایسه با مسیر سابق میان یین چوان و ایران، زمان لازم برای انتقال کالا را ۲۰ روز کاهش می‌دهد و در هر کانتینر نیز ۸۹۷ دلار یا ۶ هزار یوان چین صرفه جویی می‌کند. پایگاه "ای سی ان اس چین" اعلام کرده راه اندازی قطار باربری بین المللی عبور از دریای خزر از نینگشیا به ایران، یک کانال حمل‌ و نقل بین‌المللی ریلی و دریایی کم‌هزینه بین‌المللی برای نینگ‌شیا و استان‌های اطراف آن به ایران و خاورمیانه ایجاد کرده که به خروج محصولات داخلی نینگ‌شیا کمک می‌کند و می‌تواند به ارتقای صادرات و واردات محصولات منجر شود.! مسیرسرخ رنگ، کریدور شمال جنوب است که از سنت پترزبورگ روسیه شروع و با عبور از ایران به بمبئی هند می‌رسداز سویی دیگر در همین حین با عبور آزمایشی دو محموله کانتینر ۴۰ فوتی از کریدورِ شمال‌-جنوب‌ توسط شرکت کشتیرانی ایران نخستین محموله ترانزیت چندوجهی از مبدأ روسیه به مقصد هند از طریق ایران ارسال و کریدور شمال-جنوب بعد سال‌ها مذاکره و رایزنی فعال شد. این محموله شامل ۲ کانتینر ۴۰ فوتی محموله «لمینیت چوب» و تناژ ۴۱ تن، به‌صورت آزمایشی از مبدأ «سن‌پترزبورگ» واقع در روسیه به راه افتاده و پس از انتقال به بندر آستاراخان از طریق دریای خزر وارد ایران می‌شود. این محموله چند تنی قرار است از بندر عباس و خلیج فارس طی مسیر کرده و به سواحل غربی هند برسد. هدف کریدور شمال جنوب کوتاه کردن انتقال کالا از مناطق جنوب و جنوب شرقی آسیا به روسیه و شمال اروپا استتلاش برای فعال شدن این کریدور به سال‌های ۱۹۹۰ بازمی‌گردد که ۱۰ سال بعد نیز در سال ۲۰۰۰ بحث مجددی برای عبور بار از این مسیر با صدور بارنامه سراسری انجام شد و آخرین بار در شهریور ۱۳۹۷ وزرای حمل‌ونقل سه کشور ایران، هند و روسیه در سن پترزبورگ توافقاتی داشتند، اما به دلیل کمبود زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و بندری و عدم هماهنگی بین دستگاه‌های مربوطه اجرایی شدن این کریدور تا امروز انجام نشده بود. این کریدور با پذیرش ۱۱ عضو جدید از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، اوکراین، بلاروس، عمان، سوریه و بلغارستان در داخل ایران به سه شاخه شرقی، مرکزی و غربی تقسیم بندی می شود که محور اصلی تعریف شده، شاخه غربی است و هدف آن کوتاه کردن انتقال کالا از مناطق جنوب و جنوب شرقی آسیا به روسیه و شمال اروپا است. در صورت راه‌اندازی کامل این کریدور بر اساس آخرین آمار بیان شده در سایت تریدمپ، هر تن ترانزیت بار از این مسیر حدود ۷۵ دلار درآمد مستقیم برای ایران همراه خواهد داشت. همچنین در صورت اتصال خط ریلی قزوین آستارا و تکمیل کریدور شمال جنوب، ظرفیت کسب درآمد تقریبا ۵.۷ میلیارد دلاری در سال برای ایران بوجود خواهد آمد. با عبور اولین قطار قزاقستان-ترکمنستان به سمت اروپا از خاک ایران، کشورمان به سمت احیای سابقه تاریخی خود به عنوان مرکز ترانزیت منطقه حرکت می‌کندمسیر ریلی سومی که همزمان با دو مسیر دیگر شروع به کار کرد، مسیر قزاقستان به ایران بود که دستور آغاز به کار آن در سفر قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان به ایران صادر شد. این قطار با ۲۴ دستگاه واگن که ۴۸ کانتینر را حمل می‌کنند، از قزاقستان به تهران رسیده بود و پس از مراسمی که با حضور روسای جمهور ایران و قزاقستان برگزار شد، حرکت خود را در بخش ایرانی کریدور شرق به غرب به سوی ترکیه آغاز کرد. گفتنی است سال گذشته در مجموع حدود ۲ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت شد که همین رقم، رکورد ۱۰۰ ساله ترانزیت در راه‌آهن کشورمان را جابجا کرد. رکوردی که در سایه تمرکز دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم بر همکاری با همسایگان خود زده شد تا با ایجاد و برقراری عبور و مرورهای ریلی که سال‌ها مغفول مانده و منتظر اقدام عملی از سوی دولت های سابق ایران و همسایگان بود، منافع کشورهای همسایه را به ایران گره زده، ارتباطات خارجی ایران را تقویت کرده و ایران را به نقطه‌ای تبدیل کند که امنیت آن برای قدرت‌های اقتصادی مهم باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آمریکا به روسیه هشدار داد

آمریکا اعلام کرد که از تحریم‌های ضد روسی اتحادیه اروپا قدردانی می‌کند و ارتش این کشور متعهد به دفاع از لیتوانی است. ایالات متحده پس از اینکه این کشور عبور برخی از کالاهای روسی را از خاک خود به منطقه کالینینگراد روسیه ممنوع کرد، می‌گوید که از تحریم‌های ضد روسی اعمال شده توسط کشورهای اتحادیه اروپا قدردانی می‌کند و ارتش این کشور متعهد به دفاع از لیتوانی است. به گزارش آرتی، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: «ما در کنار متحدان خود در ناتو هستیم و در کنار لیتوانی هستیم.» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: «به طور خاص، تعهد ما به ماده ۵ ناتو مبنی بر این فرض که حمله به یک نفر به منزله حمله به همه است، حمله به لیتوانی حمله‌ای به تمام اعضای ناتو خواهد بود و این تعهد از طرف ایالات متحده است. این در حالی است که«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز گذشته اعلام کرد که مسکو برای واکنش به ممنوعیت وضع شده به دست لیتوانی برای ترانزیت کالا به منطقه کالینینگراد روسیه به اقدام دیپلماتیک بسنده نخواهد کرد. زاخارووا اعلام کرد که ترانزیت کالا به منطقه کالینینگراد در دریای بالتیک ممنوع شده است و واکنش روسیه به این اقدام صرفاً دیپلماتیک نیست، بلکه ماهیت عملی خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

فهرست بدهکاران بانکی بروز شد

بانک مرکزی آمار تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط، پرداختی از سوی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را منتشر کرد. طبق بند «د» تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، انتشار اطلاعات و جزئیات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان و همچنین تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط، پرداختی از سوی هر یک از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی در تارنمای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، پس از تعیین مصادیق آن در شورای پول و اعتبار در پایان هر فصل الزامی است.بر اساس مصوبه جلسه مورخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ شورای پول و اعتبار، مجموع خالص تسهیلات و تعهدات مربوط به هر ذینفع واحد یا اشخاص مرتبط که میزان آن حداقل معادل ۱۰۰ میلیارد تومان است، به عنوان مصادیق مشمول تبصره (۱۶) قانون بودجه امسال محسوب می‌شود. بانک مرکزی در اطلاعیه امروز خود اعلام کرده، آمار تسهیلات و تعهدات کلان و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط، پرداختی از سوی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی بروز شده و اطلاعات مربوط به تسهیلات و تعهدات کلان پرداختی از سوی بانک‌های ملی ایران، خاورمیانه، صنعت و معدن و سرمایه و تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط شبکه بانکی براساس «مصوبه شورای پول و اعتبار» در حال بررسی است و در آینده منتشر خواهد شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

«عصای موسی» صهیونیست‌ها را تهدید کرد

گروه هکری عصای موسی با انتشار شماره تلفن‌های سه مقام نظامی صهیونیست، هشدار داد که از این به بعد باید بهای هر خون ریخته شده را پرداخت کنند. گروه هکری عصای موسی با انتشار ویدئویی در وبگاه خود از هک کردن تلفن سه مقام صهیونیستی خبر داد و شماره موبایل سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی، فرمانده سابق جبهه شمالی در اراضی اشغالی و رئیس سابق یگان «MIA» موساد را در این ویدئو منتشر کرد. گروه هکری عصای موسی در ادامه ویدئوی خود مسئولیت حمله هکری به شبکه برق رژیم صهیونیستی، سرنگون کردن بالون جاسوسی صهیونیست ها، هک سیستم آژیرهای خطر و حمله سایبری به پالایشگاه حیفا را به عهده گرفت. این گروه در پایان هشدار داد: «ما هشدار داده بودیم که این تازه شروع راه است و شما به زودی در تاریکی فروخواهید رفت. شما این ماجراجویی را شروع کردید، اما ما به آن پایان خواهیم داد. آسیب‌های جبران ناپذیری در زمینه سایبری و زیرساخت‌هادر انتظار شماست. از این به بعد باید بهای هر خون ریخته شده را پرداخت کنید. منتظر حملات ترکیبی عظیم باشی. هدف ما روشن، مشخص و دقیق است.» هکرهای «عصای موسی» صهیونیست‌ها را تهدید کردند+ فیلمگروه هکری عصای موسی با انتشار شماره تلفن‌های سه مقام نظامی صهیونیست، هشدار داد که از این به بعد باید بهای هر خون ریخته شده را پرداخت کنند. گروه هکری عصای موسی با انتشار ویدئویی در وبگاه خود از هک کردن تلفن سه مقام صهیونیستی خبر داد و شماره موبایل سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی، فرمانده سابق جبهه شمالی در اراضی اشغالی و رئیس سابق یگان «MIA» موساد را در این ویدئو منتشر کرد. گروه هکری عصای موسی در ادامه ویدئوی خود مسئولیت حمله هکری به شبکه برق رژیم صهیونیستی، سرنگون کردن بالون جاسوسی صهیونیست ها، هک سیستم آژیرهای خطر و حمله سایبری به پالایشگاه حیفا را به عهده گرفت. این گروه در پایان هشدار داد: «ما هشدار داده بودیم که این تازه شروع راه است و شما به زودی در تاریکی فروخواهید رفت. شما این ماجراجویی را شروع کردید، اما ما به آن پایان خواهیم داد. آسیب‌های جبران ناپذیری در زمینه سایبری و زیرساخت‌هادر انتظار شماست. از این به بعد باید بهای هر خون ریخته شده را پرداخت کنید. منتظر حملات ترکیبی عظیم باشی. هدف ما روشن، مشخص و دقیق است.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

روسیه دومین جریمه را برای گوگل اماده کرد

روسیه اعلام کرده علت این جریمه حذف نکردن محتوای ممنوعه از جمله اطلاعات گمراه کننده در یوتیوب در مورد جنگ اوکراین است. گوگل در آستانه دریافت دومین جریمه از روسیه طی یک ماه اخیربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ گوگل ممکن است با جریمه ۵ تا ۱۰ درصدی از گردش مالی خود در روسیه مواجه شود. این دومین جریمه براساس درصدی از گردش مالی است که گوگل با آن رو به رو می شود. ماه قبل نیز، مأموران قضایی روسیه بیش از ۷.۷ میلیارد روبل (۱۴۳ میلیون دلار) از درآمد گوگل را ضبط کردند. گوگل که شعبه روسی آن هفته گذشته ورشکستگی خود را اعلام کرد، هنوز هیچ نظری در این باره نداده است.

منبع: شبکه خبر

حزب الله به رژیم صهیونیستی هشدار داد

رسانه‌های لبنانی اعلام کردند، «عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت عمومی لبنان پیام هشداری را از طرف حزب‌الله به «آموس هوکشتاین» میانجیگر آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزها میان لبنان و رژیم صهیونیستی منتقل کرده است.حزب‌الله لبنان در این پیام هشدار داده است اگر کشتی اسرائیلی وارد شده به آب‌های مورد مناقشه میان لبنان و رژیم صهیونیستی اقدام به استخراج گاز از این منطقه کند، حزب الله مستقیم کشتی را هدف قرار خواهد داد. بنابر اعلام رسانه‌های لبنانی، سطح آماده‌باش نیروهای رژیم صهیونیستی در پی دریافت این پیام افزایش یافته و هوکشتاین پیام حزب‌الله را به آن‌ها منتقل کرده است. اخیرا یک کشتی استخراج گاز وابسته به رژیم صهیونیستی وارد منطقه دریایی مورد مناقشه میان این رژیم و لبنان در میدان گازی "کاریش" شد. این اقدام اعتراض شدید مقامات لبنان را به همراه داشت. رژیم صهیونیستی مدعی است میدان کاریش در داخل منطقه اقتصادی این رژیم است درحالی که لبنان معتقد است این میدان در آب‌های مورد مناقشه واقع است و نباید قبل از پایان مذاکرات غیرمستقیم دو طرف برای ترسیم مرزهای دریایی استخراج گاز از آن آغاز شود.

منبع: شبکه خبر

حالت فوق العاده در اکوادور تمدید شد

مقامات اکوادور از تمدید حالت فوق العاده در پی ناپدید شدن ۱۸ نیروی پلیس بر اثر حمله بومیان در شهر پویو این کشور خبر دادند.مقامات اکوادور اعلام کردند حالت فوق العاده در پی ناپدید شدن ۱۸ نیروی پلیس بر اثر حمله بومیان در شهر پویو همچنان پا برجاست. در طی ۱۰ روز تظاهرات بومیان که به درگیری‌های خشونت آمیز نیز کشیده شده است دو تن کشته شده اند. اکوادور در ۶ استان از ۲۴ استان این کشور حالت فوق العاده اعلام کرده است. بر اساس تازه‌ترین گزارش ها، حدود ۹۰ شهروند و یکصد تن از نیروهای امنیتی در این درگیری‌ها زخمی شده اند که وضع جسمانی ۶ تن از نیروهای پلیس وخیم است. همچنین سه تن از نیروهای پلیس نیز به دست معترضان افتاده اند. بومیان معترض بر شهر پویو که دولت تلاش می‌کرد بر آن مسلط شود کنترل پیدا کرده اند. این درگیری‌ها در اعتراض به افزایش قیمت‌های سوخت و سیاست‌های اقتصادی گیرمو لاسو، رئیس جمهور اکوادور آغاز شد.

منبع: شبکه خبر

دولت بلغارستان سقوط کرد

دولت بلغارستان پس از تنها شش ماه بر سرکار بودن از سوی پارلمان کنار گذاشته شد. رای عدم اعتماد در پارلمان به دلیل مناقشه عمدتاً بر سر امور مالی دولت و روابط با مقدونیه شمالی همسایه شکل گرفت. به این ترتیب دولت سوسیال لیبرال بلغارستان با رای عدم اعتماد پارلمان سرنگون شد. در این رای گیری اکثریت محدود ۱۲۳ نماینده پارلمان رای اعتماد خود به کریل پتکوف، نخست وزیر بلغارستان را پس گرفتند. حداقل ۱۲۱ رای برای موفقیت رای عدم اعتماد لازم بود. ۱۱۶ نماینده هم در این رای گیری از پتکوف حمایت کردند. این درخواست، توسط بزرگترین فراکسیون مخالف، GERB، به رهبری بویکو بوریسو، نخست وزیر محافظه کار سابق این کشور ارائه شد. وی دولت پتکوف را به شکست در زمینه های مالی عمومی و سیاست های اقتصادی متهم می کند. دولت پتکوف که طرفدار غرب محسوب می شود تنها شش ماه پیش تشکیل شد. نخست وزیر با وعده مبارزه با فساد کار خود را در این کشور آغاز کرد. ائتلاف دولتی او در اوایل ژوئن زمانی که حزب پوپولیست ITN به دلیل مناقشات بر سر مسائل بودجه و روابط با همسایه مقدونیه شمالی به شراکت پایان داد در هم شکست. از آن زمان، پتکوف اکثریت خود را در پارلمان از دست داد. این رای عدم اعتماد اولین رأی موفق در تاریخ این کشور است. رومن رادف، رئیس جمهور بلغارستان اکنون می تواند به احزاب دیگر تا ۳ بار دستور دهد تا دولت تشکیل دهند. اگر این امر ناموفق باشد، انتخابات جدیدی برگزار می شود. در این صورت این چهارمین انتخابات در بلغارستان از سال گذشته خواهد بود.

منبع: تسنیم

«دانا گاز» مورد حمله راکتی قرار گرفت

رسانه‌های عراقی گزارش دادند که شرکت اماراتی «دانا گاز» در استان سلیمانه واقع در شمال این کشور هدف قرار گرفته است. این میدان گازی در استان کرکوک قرار دارد و تحت نظر شرکت «دانة گاز» امارات است. شرکت گازی «دانة» بزرگ‌ترین شرکت گازی امارات است که دفتر آن در شارجه قرار دارد و تمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، از سهامداران این شرکت به شمار می‌روند.

منبع: تسنیم

پروازهای دمشق از سرگرفته شد

وزارت حمل و نقل سوریه چهارشنبه اعلام کرد که پروازهای فرودگاه بین المللی دمشق از فردا پنجشنبه از سرگرفته می‌شود. اداره فرودگاه دمشق نیز امروز چهارشنبه اعلام کردکه همه شرکت‌ها و ناوگان‌های هوایی می‌توانند پروازهای خود به این فرودگاه و بالعکس را از این تاریخ برنامه‌ریزی کنند. بر اساس این اعلام، فرودگاه دمشق بعد از پایان تعمیرات لازم در باندهای فرودگاه، با تمام توان خود خدمات‌دهی به مسافران و شرکت‌های هواپیمایی را از فردا پنجشنبه شروع خواهد کرد. بامداد جمعه (۲۰ خرداد) رژیم صهیونیستی در ادامه تجاوزات و حملات خود به سوریه، دو باند شمالی و جنوبی فرودگاه بین‌المللی دمشق را هدف قرار داد و همین مسئله باعث شد که این فرودگاه از خدمات‌دهی خارج شود و پروازها تا این لحظه متوقف شده‌ است. وزارت حمل‌ونقل سوریه بعد از این حمله گفت که همه تلاش‌هایش را به‌کار گرفته است که این فرودگاه را در سریع‌ترین زمان ممکن تعمیر و راه‌اندازی کند. دولت سوریه طی این مدت، از فرودگاه حلب، لاذقیه و قامشلی برای انجام پروازهای دمشق استفاده کرد.

منبع: تسنیم

پاپ خواستار کمک به افغانستان شد

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان چهارشنبه شب گفت: در چند ساعت گذشته زمین لرزه ای در افغانستان قربانیان و خسارات زیادی برجای گذاشت. همدردی خود را با مصدومان و زلزله زدگان اعلام می کنم و به ویژه برای کسانی که جان خود را از دست دادند و خانواده هایشان دعا می کنم. وی در ادامه افزود: امیدوارم با کمک همگان بتوانیم از رنج مردم عزیز افغانستان بکاهیم. زمین لرزه ای به بزرگی ۶ ریشتر بامداد (چهارشنبه) حوالی شهر «خوست» در جنوب شرق افغانستان را لرزاند. براساس اعلام مقام‌های رسمی افغانستان، این زمین لرزه منجر به جان باختن ۹۲۰ نفر و نیز مجروح شدن ۶۲۰ نفر شده است. سفارت ایران در توئیتی ضمن ابراز همدردی با ملت شریف افغانستان ، اعلام کرد که اقدامات کمکی لازم از جمله اعزام دو هواپیمای حامل کمکهای اولیه به عمل آمده است .

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha