شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر / گردهمایی مجامع دفتر نماینده ولی فقیه در استان همدان

حوزه / استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در عرصه فقهی و حکومت فقهی مطالب قوی وجود دارد، اما لازمه آن، این است که از این معادن دانشی، گنجینه‌ها را استخراج کنیم.

گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه پیش از ظهر امروز در گردهمایی مجامع دفتر نماینده ولی فقیه در استان همدان، با تاکید بر اینکه جامعه امروز نیازمند ارتباط گیری با نهج البلاغه است، اظهار داشت: دانشمندان مسیحی و یا ادیان دیگر، این کتاب ارزشمند را بارها مورد مطالعه قرار داده‌اند، اما متاسفانه این آمار در کشور ما بسیار پایین است و کمتر نسبت به مطالعه نهج البلاغه توجه شده است.

وی با بیان اینکه طلاب به صورت ویژه به مطالعه نهج البلاغه بپردازند، گفت: همه شعارهای انقلاب در این کتاب به زیبایی تبیین شده و هر انسانی که حتی اگر دین هم نداشته باشد با مطالعه آن، متوجه این اهداف می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انقلاب دارای دستاوردهای مهمی بوده است، گفت: استکبار ستیزی، ایجاد ثبات و امنیت، حفظ تمامیت ارضی، پیشرفت‌های علمی، فراهم شدن زیر ساخت‌های علمی و رشد معنویت در جامعه تنها گوشه‌ای از موفقیت‌ها و دستاوردهای چهل سال اول انقلاب است.

وی افزود: هیچ گاه قبل از انقلاب چنین جمعیت‌های میلیونی را در شب‌های قدر و عرفه مشاهده نمی‌کردیم و تنها در مساجد چند پیرمرد حضور داشتند، در حالی که امروز و به برکت انقلاب، جوانان با تیپ‌های مختلف به راز و نیاز با پروردگار مشغول هستند و انسان با دیدن آن لذت می‌برد.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با تاکید بر اینکه هرگاه در کارها مدیریت جهادی داشتیم، به موفقیت دست پیدا کرده‌ایم، گفت: به طور مثال تا زمانی که در جهاد سازندگی مدیریت جهادی حاکم بود، شاهد رشد کشاورزی بودیم، اما زمانی که تبدیل به وزارت شد و کار اداری پیش رفت، افت کشاورزی را در پی داشت.

هر جا مدیریت جهادی بوده در کارها موفق بوده‌ایم

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی با مدیریت جهادی، مقاومت بین‌المللی را در منطقه ایجاد کرد، یادآور شد: گاهی از موارد فرماندهانی در عرض و یا بالاتر از سردار سلیمانی بودند، اما در ادامه زیر مجموعه ایشان شدند، چرا که مدیریت جهادی شهید سلیمانی را پذیرفتند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شهید سلیمانی اهل تسامح نبود، گفت: حاج قاسم در اوج اقتدار، با اطرافیان خود با محبت برخورد می‌کرد و اگر در جایی به دلیل مسائل کاری به کسی تشری می‌زد، چند روز بعد از او دلجویی می‌کرد.

وی وجود این رابطه عاطفی فوق العاده را به دلیل انس شهید سلیمانی با قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه دانست و مطرح کرد: شهید سلیمانی شب و روز در محضر اهل بیت(ع) بود و چه روزی بهتر از آنکه انسان با حضور در محضر اهل بیت(ع) معرفت کسب کند.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با بیان اینکه صهیونیسم به خوبی اهمیت مدیریت جهادی و نقش آن را متوجه شده است، خاطر نشان کرد: شهید فخری‌زاده و شهید چمران دارای روحیه عرفانی و جهادی بودند که همین روحیه باعث موفقیت‌های این بزرگان شده بود.

وی تصریح کرد: بعید می‌دانم کسی که نگاه توحیدی و مدیریت جهادی نداشته باشد، بتواند این چنین به جایگاه بالایی دست پیدا کند و در عالم به جز خدا هیچ چیز را نبیند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند در گام دوم انقلاب باید جوان انقلابی تربیت کنیم، گفت: امروز در میدان نبرد با دشمنان هستیم، البته نه جنگ سخت بلکه جنگ نرمی به نام جنگ شناختی.

وی با تاکید بر اینکه دشمن در جنگ شناختی به دنبال آن است که دانش ما را عوض کند و روایت‌ها را تغییر دهد، یادآور شد: فلسفه، رمان، انیمیشن و سریال از موضوعاتی است که امروز دشمن به وسیله آن وارد جنگ شناختی شده است.

سریال‌های داخلی به دنبال القا این حس می‌باشند که ایرانی‌ها بی‌نظم، ناکارآمد و دروغ‌گو هستند

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: به طور مثال اردوغان به دنبال تحقق تئوری احیای دولت عثمانی است و لذا برای رسیدن به این هدف از صنعت سینما و ساخت سریال استفاده می‌کند، اما در مقابل اگر سریال‌های داخلی را مشاهده کنیم همه آنها یک پیام دارند، القای این موضوع که ایرانی‌ها بی‌نظم، ناکارآمد و دروغ‌گو هستند.

وی با اشاره به سریال عروسکی مختص کودکان که به تازگی از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود، گفت: دیالوگ‌های مبتذلی در این سریال وجود دارد که مناسب سن کودکان نیست، اما متاسفانه مسئولان فرهنگی نظارت چندانی در این حوزه ندارند و حتی از محتویات آن هم بی‌خبر هستند.

استاد حوزه علمیه قم با گلایه از اینکه تا به حال انیمیشنی با موضوع معاد ساخته نشده است، مطرح کرد: در جنگ شناختی، باید با استفاده از ابزارهای موجود به انتقال مفاهیم بپردازیم.

وی مهم‌ترین اقدام در شرایط فعلی را فعالیت در سه حوزه، جهاد تبیین، جهاد دفاع و جهاد نظریه دانست و عنوان کرد: جهاد تبیین یعنی آن که مقوله‌های اسلام و انقلاب را به درستی برای جوانان و اقشار مختلف جامعه بیان کنیم و به تبیین دستاوردها و پیشرفت‌ها بپردازیم.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، جهاد دفاع در حوزه پاسخ به شبهات را ضروری خواند و یادآور شد: بزرگانی همانند شهدای اول و ثانی را در راه جهاد دفاع آتش زدند و به شهادت رساندند و لذا امروز نیز ما باید دنباله رو این بزرگان باشیم.

وی به تشریح جهاد نظریه پرداخت و گفت: همیشه شبهه نیست که جواب دهیم، بلکه مسائلی وجود دارد که هنوز حل نشده و ضروری است به حل آنها بپردازیم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در بعد حکمرانی ضعف داریم، یادآور شد: اینکه در عرصه تولید خودرو، اقتصاد، آموزش عالی و یا حتی مسکن با مشکل روبرو هستیم، به این دلیل است که در حوزه حکمرانی ضعف داریم.

وی با تاکید بر اینکه حوزه باید در عرصه حکمرانی اقتصادی و سلامت و دانش، ورود جدی داشته باشد، مطرح کرد: در عرصه فقهی و حکومت فقهی مطالب قوی وجود دارد اما لازمه آن، این است که از این معادن دانشی، گنجینه‌ها را استخراج کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با تاکید بر اینکه حکمرانی، یعنی سیاست‌گری، تنظیم‌گری و خدمات را در عرصه مختلف به درستی اجرا نکرده‌ایم، گفت: وظیفه امروز جامعه این است که در برابر جنگ شناختی خود را مجهز کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha