جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه همدان

حوزه / امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه مشکل زمین در همدان نداریم، گفت: دولت می‌تواند با در اختیار قرار دادن زمین به مردم، اقدام مثبتی را در حل مشکل مستاجرها بردارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته همدان، با دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا، با گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی، اظهار داشت: افرادی که با شهید بهشتی در ارتباط بودند، به این اصل اذعان دارند که فکر، اراده، مدیریت قوی، شناخت درست مسائل، التزام به اخلاق در حیات سیاسی از ویژگی های خاص ایشان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه شهید بهشتی چه در دوران قبل و چه بعد از انقلاب هیچ گاه از مسائل اخلاقی در حوزه سیاست ورزی جدا نشد، گفت: اگر عرصه سیاست ورزی از اخلاق جدا شود، حاکمیت دینی شکل نخواهد گرفت، چرا که رعایت اخلاق از لوازم جدا نشدنی حاکمیت دینی است.

امام جمعه همدان افزود: اگر مسئولی در نظام اسلامی به ارزش‌های اخلاقی ملتزم نباشد، امکان ندارد بتواند بگوید من مسئول نظام اسلامی هستم و لذا این جایگاه او در حالت غصب می‌باشد.

وی قدرت طلبی، بی بندوباری سیاسی، قانون گریزی، منفعت طلبی و ریا را از نتایج جدا شدن اخلاق از عرصه سیاسی دانست و مطرح کرد: مسئولی که این اصل را رعایت نکند، مبتلا به رفتار طاغوتی و سیاه نمایی خواهد شد و لذا فعالیتش در راستای قدرت طلبی می‌باشد.

اگر عرصه سیاست ورزی از اخلاق جدا شود، حاکمیت دینی شکل نخواهد گرفت

نماینده ولی فقیه در همدان با بیان اینکه قدرت طلبی مسئول، نشان دهنده تهی بودن اخلاق است، گفت: امروز هم جامعه، هم مردم و هم مسئولان نیازمند این هستند که به زیست اخلاقی توجه داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه فضای مسئولیت، یک فضای لغزنده است، یادآور شد: کسی که در نظام اسلامی مسئولیت دارد، باید بداند اگر در این زمینه لغزنده توجه نداشته باشد، هم خودش زمین می‌خورد و هم دیگران را به زمین می‌زند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان تخلق به اخلاق الهی را از مهمترین ویژگی‌های شخصیتی شهید بهشتی عنوان کرد، اظهار داشت: در اسلام توجه به مباحث اخلاقی بسیار تاکید شده است و لازم است که مسئولان نسبت به آن بسیار حساس باشند.

وی با تشکر از عملکرد قوه قضائیه در برخورد با مفاسد، یادآور شد: این عملکرد نسبتا قابل قبول است و لذا قوه قضائیه باید بداند که هر چه با قاطعیت بیشتری با مفسدین برخورد کند، مورد حمایت مردم خواهد بود، خصوصا زمانی که با قاطعیت و بدون تبعیض حدود الهی را اجرا کند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی به توصیه‌های حضرت امیر(ع) به مالک اشاره کرد و گفت: اولین توصیه‌ای که امام علی(ع) به مالک دارند این است که قضات در برخورد با مردم با اخلاق درست رفتار کنند و از مراجعات زیاد خسته و یا عصبانی نشوند.

رعایت اصول اخلاقی نه یک سفارش که واجب است

وی با تاکید بر اینکه رعایت این اصول نه یک سفارش اخلاقی، که واجب است انجام شود، گفت: توصیه بعدی حضرت بر این اساس است که اگر در پرونده‌ای دچار اشتباه شدید، به اشتباه خود اعتراف کنید.

امام جمعه همدان با بیان اینکه دقت در شناخت و تشخیص حق ضروری است و نباید به اطلاعات کم اکتفا کرد، یادآور شد: از سنت‌های خوبی که در گذشته بسیار مورد توجه بود، حل مشکلات توسط علما و بزرگان بود که لازم است امروز این سنت احیا شود.

وی اجرای طرح مصلحین در مساجد را مبتنی بر سنت اسلامی دانست و اظهار داشت: با جدی گرفتن مصلحین در مساجد، می‌توان مراجعات به دادگاه‌ها را کاهش داد، البته گاهی از موارد نیز با نصیحت مشکلات برطرف نمی‌شود و نیازمند مراجعه به مراجع قضایی هستیم.

وزارت خانه هر چه سریعتر وضعیت مدیر کل مسکن استان را تعیین تکلیف کند

امام جمعه همدان در بخش دیگری از خطبه‌های این هفته همدان، با اشاره به مشکلات مسکن در استان همدان، خواستار سرعت بخشیدن در تعیین تکلیف مدیر کل مسکن استان شد و گفت: هر تصمیمی که توسط وزارتخانه گرفته شود، محترم است و دخالتی در این حوزه نداریم اما لازم است که هر چه سریعتر وضعیت استان همدان تعیین تکلیف شود.

وی با بیان اینکه برای موفقیت طرح مسکن ملی، دولت از تجربیات موفق دوره‌های گذشته درس بگیرد، مطرح کرد: یکی از راه‌ها برای رفع مشکلات حوزه مسکن، مردمی شدن این صنعت و واگذاری آن به خود مردم است.

رئیس شورای حوزه استان با اعلام این موضوع که در حدود ۸۵ هزار هکتار زمین در شهرستان همدان وجود دارد، ابراز کرد: این زمین‌ها جزء انفال و اموال عمومی هستند که می‌شود برای حل مشکل مردم در عرصه مسکن مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه مشکل زمین در همدان نداریم، یادآور شد: دولت می‌تواند با در اختیار قرار دادن زمین به مردم، اقدام مثبتی را در حل مشکل مستاجرها بردارد.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه لازم است تا زیر ساخت‌ها نیز برای ساخت مسکن فراهم شود، گفت: در همین شهر همدان، زمین‌های فراوانی این قابلیت را دارند که تبدیل به زمین مسکونی شوند.

وی با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلامی(ص) که فرمودند "این زمین‌ها برای مسلمانان است " اظهار داشت: تصرف در اموال عمومی باید با اذن حاکم اسلامی باشد، بنابراین دولت می‌تواند این زمین‌ها را در اختیار جامعه اسلامی قرار دهد.

در ساخت مسکن به معماری ایرانی اسلامی توجه شود

نماینده ولی فقیه در همدان در ادامه خواستار توجه به معماری ایرانی اسلامی در ساخت مسکن شد و گفت: انبوه سازی‌هایی که شاهد آن هستیم با مشکلات و آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و ترافیکی برای جامعه به همراه بوده که لازم است نسبت به حل آن توجه شود.

وی با تاکید بر اینکه زندگی در منازل ۸۰ متری برای مردم سخت است، یادآور شد: امروز که دولت اعلام کرده تا قصد ساخت منزل را دارد، خوب است به جای توجه به معماری غربی، به سمت الگو ایرانی اسلامی که با فرهنگ جامعه متناسب است حرکت کنیم.

امام جمعه همدان با اشاره به دیدار اخیر رئیس جمهور با کشورهای همسایه، مطرح کرد: دولت در این سیستم جدید که به دنبال توسعه اقتصادی با کشورهای منطقه است، امیدواریم اتفاقات خوبی رقم بخورد و شاهد رونق اقتصادی باشیم.

وی در پایان به زلزله در افعانستان اشاره کرد و گفت: به مردم افغانستان نیز باید تسلیت بگوییم و با آنها ابراز همدردی می‌کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha