پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سیدحسین مومنی

حوزه/ سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله علیها بابیان این‌که تمام عزت دست خداوند متعال است، گفت: انسان مؤمن باید با تقواپیشگی، کارها را در مدار بندگی به‌پیش برد و تمام امورات را به خداوند متعال واگذار کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س)، گفت: شب و روز دحوالارض از لیالی و ایام مهمی است که ذات اقدس اله قدرت خود را به عباد متذکر می‌شود و آن گسترده شدن کره زمین ‌بر روی آب به قدرت الهی به مشیت و از زیر خانه کعبه است.

وی با تأکید بر این‌که عمده افعال ناپسندی که از انسان سر می‌زند به جهت عدم توجه قلب انسان به قدرت ذات اقدس اله است، خاطرنشان کرد: هر قدرتی در مقابل قدرت خدا هیچ است؛ ما بندگان خدا با توجه به قادر بودن ذات اقدس اله، می‌توانیم با انجام فرایض و ترک محرمات نیروی بسیار مهم تقوا را در قلبمان تقویت نموده، در امور و شداید از این قدرت الهی مدد بگیریم.

این استاد حوزه در ادامه به فرازهایی از آیات سوره مبارک طلاق اشاره کرد و ابراز داشت: در انتهای آیه 2 و آیه 3 سوره طلاق، خداوند متعال می‌فرمایند؛ «... وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَیَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَمَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا »؛ بدون انجام فرایض و ترک محرمات فرد نمی‌تواند منصف به وصف تقوا شود.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله علیها ایمان را باور درونی و قلبی و رسیدن به مقام توحید دانست و یادآور شد: کسی می‌تواند به خداوند متعال و خاتم‌الانبیا ایمان داشته باشد که امر و نهی ایشان را در زندگی کاملاً جاری سازد، در این صورت این فرد متصف به وصف تقوا خواهد بود.

وی بابیان این‌که خداوند متعال متعهد شده که برای انسان‌های باتقوا، از جایی که گمان نبرند روزی عطا می‌کند، اظهار داشت: رزق گاهی وقت‌ها رزق مادی و در برخی از مواقع رزق معنوی همچون؛ باز شدن درب‌ها، رفع شداید و برطرف شدن گرفتاری‌هاست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی با تأکید بر این‌که رازق انسان ذات اقدس اله است، خاطرنشان کرد: « فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ» (آیه 129 سوره توبه) ؛ اگر آن‌ها از حق روی بگردانند، بگو: خداوند مرا کفایت می‌کند؛ هیچ معبودی جز او نیست؛ بر او توکّل کردم؛ و او صاحب عرش بزرگ است. همه ممکنات و هرچه که در این زمین و زمان هست طفیل وجود ذات اقدس الهی است.

وی در ادامه ضمن ارائه تاریخچه‌ای از هجرت وجود مقدس علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام از مدینه به سمت طوس، بر تأثیر این حرکت بزرگ بر شکل‌گیری جوامع شیعی در ایران اشاره کرد و یادآور شد: این‌که می‌بینیم در هیچ جای عالم مثل ایران بیرق اهل‌بیت علیهم‌السلام بلند نیست، در سایه‌سار هجرت بزرگ امام رضا علیه‌السلام در شکل‌گیری فرهنگ اهل‌بیتی در ایران است.

سخنران این مراسم به روایت «عَظُمَ الْخَالِقُ فِی أَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ مَا دُونَهُ فِی أَعْیُنِهِمْ» از امام علی علیه‌السلام اشاره کرد و اظهار داشت: تمام عزت دست خداوند متعال است؛ کسی که به عظمت الهی پی برد، خداوند در باطنش بزرگ و مخلوق در نظرش کوچک می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی در پایان سخنان خود بر گستره تأثیر ذکر «وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» در برطرف سازی ترس و بیم‌های روزگار اشاره کرد و یادآور شد: خداوند متعال می‌فرمایند؛ «وَأُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ» (آیه 44 سوره غافر)؛ انسان مؤمن باید با تقواپیشگی، کارها را در مدار بندگی به‌پیش برد و تمام امورات را به خداوند متعال واگذار کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha