سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
وام ازدواج

حوزه/ پژوهشگر حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: بی شک تسهیل در مقدمات امر مقدس ازدواج و حذف زوائد دست و پاگیر در این خصوص، عمل به آموزه های ناب دینی ماست.

نرجس شکرزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که یکی از وظایف مهم رسانه ملی در بُعد فرهنگی و اجتماعی، زمینه سازی برای ترغیب خانواده ها و جوانان به ازدواج آسان و به موقع است، اظهار داشت: برپایه آموزه های ناب دینی، هدف از ازدواج، زمینه سازی برای رسیدن به قله‌های رشد و کمال بشری است، ضمن آن که ازدواج و تکثیر نسل، پشتوانه تقویت بنیان های یک جامعه به شمار می رود.

وی با بیان این که از جمله برکات و دستاوردهای مهم ازدواج، تأمین امنیت روانی جامعه است، افزود: به همان نسبت، تأخیر در امر ازدواج و یا بی توجهی به این سنت حسنه باعث می شود که در ابعاد مختلف امنیت روانی جامعه خدشه دار شود و آسیب ها و آفت های بی شماری متوجه فرد و جامعه گردد.

وی با اشاره به لزوم شناسایی و احصاء موانع فراروی ازدواج و تشکیل خانواده گفت: متأسفانه در سال های اخیر تا حدودی سنت حسنه وساطت در امر ازدواج در جامعه ما کمرنگ شده است و حال آن که در گذشته این مهم بسیار مرسوم بود.

این فعال فرهنگی همچنین بیان داشت: مقام معظم رهبری تیرماه سال ۹۴ در همین خصوص در دیدار جمعی از دانشجویان کشور می فرمایند: "یکی از مسائل مهم این است که رسم خواستگاری رفتن و وساطت کردن برای ازدواج دخترها، متأسّفانه کمرنگ شده؛ این چیز لازمی است. افرادی هستند ــ سابق‌ها همیشه معمول بود، حالا هم با کثرت نسل جوان در جامعه‌ی ما، باید این رواج داشته باشد- پسرهایی را می‌شناسند، به خانواده‌ی دختر معرّفی می‌کنند؛ دخترهایی را می‌شناسند، به خانواده‌ی پسر معرّفی می‌کنند؛ تسهیل می‌کنند و آماده‌سازی می‌کنند ازدواج را؛ این کارها را بکنند. هرچه که ما بتوانیم در جامعه مسئله‌ی مشکل جنسی جوانها را حل کنیم، این به نفع دنیا و آخرت جامعه‌ی ما است؛ به نفع دنیا و آخرت کشور ما است. "

وی افزود: یکی دیگر از چالش ها که ریشه های فرهنگی و اجتماعی هم دارد این است که متأسفانه جریانی در کشور در همین سال ها کوشیده که به بهانه های مختلف، تقدس امر ازدواج را کمرنگ کرده و یا آن را نادیده بگیرد و این مساله را ما در بستر برخی رسانه ها و از جمله فضای مجازی شاهد هستیم که در جای خود باید ریشه یابی شود.

وی خاطرنشان کرد: در وضعیت فعلی شاهد شکل‌گیری جریاناتی در جامعه هستیم که می کوشند تا ازدواج را امری عادی جلوه دهند که ممکن است برای انسان تکلف ایجاد کند. این در حالی است که رواج چنین تفکری از یک سو زمینه ساز بی‌رغبتی جوانان به ازدواج و سقوط آنها در منجلاب گناهان و شهوات می‌شود و سوی دیگر، سبب غلبه ی نگاه مادی و مادی‌گرایی نسبت به این امر مقدس می گردد.

شکرزاده گفت: رهبر حکیم و فرزانه انقلاب در این زمینه در دی ماه سال ۹۰ در رهنمودهای مهمی بیان می دارند: "ازدواج یک جنبه‌ی قدسی دارد؛ این جنبه‌ی قدسی را نباید از آن گرفت. گرفتن جنبه‌ی قدسی به همین کارهای زشتی است که متأسفانه در جامعه‌ی ما رایج شده است. این مهریه‌های سنگین به خیال این که می‌تواند پشتوانه‌ی حفظ خانواده و حفظ زوجیت باشد، تعیین می‌شود. "

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن انتقاد از برخی خانواده ها به جهت سخت گیری در فراهم کردن مقدمات ازدواج فرزندان خود ابراز داشت: آموزه های دینی به ما می گوید حتی الامکان در این زمینه از سخت گیری بیجا پرهیز شود، البته شناخت دقیق طرفین و خانواده ها از یکدیگر منافاتی با این قضیه ندارد.

وی افزود: واقعیت آن است که از جمله آفت ها و آسیب‌های تحقق ازدواج، سخت‌گیری در شرایط و معیارهای خواستگار است که این چالش از همان غلبه ی نگاه مادی پدید می آید به این معنا و مفهوم که هر چه که قرآن و ائمه معصومین دعوت به معیارهای آسمانی و دینی کرده اند، ما عمدتاً برعکس آن عمل می‌کنیم. رهبر عزیزمان در همین باره خاطرنشان می کنند: "در مرحله انتخاب همسر، شرایط عجیبی را که هرگز دخالتی در کفو بودن و همتایی دختر و پسر برای آغاز زندگی ندارند، به جای دین و تقوا و اخلاق قرار داده‌ایم! مهریّه را ـــ که هدیه‌ای است به نشان مهر و راستی و در سنّت پیامبر صلی الله علیه وآله ارزش مالی آن اصلاً مورد توجه نبوده است، بلکه کم بودن آن نشان شگون و خوش‌قدمیِ عروس شمرده شده است – به قیمت گذاری برای دختر تبدیل کرده‌ایم"

وی همچنین گفت: به هر میزان که ما مقدمات و شرایط امر مقدس ازدواج را فراهم کنیم به همان نسبت به آموزه های ناب دینی خود عمل کرده ایم و به این وسیله جلوی بروز و ظهور و تشدید بسیاری از گناهان و ناهنجاری ها را در جامعه گرفته ایم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha