پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست بهسازی حرم مطهر

حوزه/ شیوه حمایت صندوق سرمایه گذاری طرح های اطراف حرم های مطهر از نوسازی بافت فرسوده در نشست بررسی طرح های بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر بانوی کرامت تشریح شد و شهردار قم از آغاز عملیات عمرانی پارکینگ شرقی حرم مطهر بانوی کرامت تا دو ماه آینده خبرداد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست طرح بهسازی اطراف حرم مطهر بانوی کرامت با حضور آیت الله سعیدی تولیت آستان مقدس قم، محمدتقی شاهچراغی استاندار، سقائیان نژاد شهردار و جمعی از مدیران استانی روز گذشته در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

آیت الله سعیدی در این نشست با بیان اینکه حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها مرکز شهر مقدس قم است ودر اجرای طرح های عمرانی اولویت باید با حرم مطهر باشد، گفت: در طرح های توسعه ای اگر مسجدی سر راه است تا جایی که امکان دارد باید سعی شود که مسجد خراب نشود ولی اگر وجود مسجد مزاحم مصالح مردم باشد فقها اجازه تخریب مسجد را داده اند.

وی گفت: وقتی مسجدی که مال خدا است و وقف است و اهمیت دارد را به خاطر رفاه مردم و حفظ جان مردم اجازه تخریب می دهند طبیعتا چیزهای دیگر اهمیتشان از مسجد بالاتر نیست و روشن است که چطور باید رفتار کرد.

عملیات عمرانی پارکینگ شرقی حرم تا دو ماه آینده آغاز می شود

در ادامه محمدتقی شاهچراغی استاندار قم با بیان اینکه نوسازی بافت های پیرامون حرم های مطهر در چهار شهر مشهد، قم، شیراز و ری مورد توجه این دولت است، گفت: صندوقی در وزارت راه و شهرسازی با عنوان صندوق سرمایه گذاری طرح های پیرامون حرم های مطهر راه اندازی شد تا به بهسازی و به روز رسانی وضعیت بافت پیرامون حرم ها بینجامد.

وی با اشاره به بافت فرسوده و تاریخی پیرامون حرم گفت: بخشی از تأمین نیاز مسکن قم باید در بافت های فرسوده اتفاق بیفتد زیرا ما در بخش مسکن شرایط خوبی نداریم و تلاش می کنیم که هم وضعیت اطراف حرم مطلوب شود و هم وضعیت مسکن سامان پیدا کند.

وی با بیان اینکه بسیاری از اقشار تحت حمایت نهادهای حمایتی از تسهیلاتی که می توانند استفاده کنند با خبر نیستند، گفت: باید اطلاع رسانی لازم در این زمینه صورت بگیرد تا اقشار محروم از تسهیلاتی که برایشان در زمینه ساخت مسکن در بافت فرسوده قرار داده می شود با خبر باشند و مردم دسترسی راحت به تسهیلات بانکی داشته باشند.

عملیات عمرانی پارکینگ شرقی حرم تا دو ماه آینده آغاز می شود

در ادامه امینی مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری طرح حرم های مطهر با بیان اینکه این صندوق بر اساس قانون مجلس هفتم شورای اسلامی ایجاد شده است گفت: قانون حمایت از بهسازی و نوسازی اطراف حرم های مطهر شامل سه بند است که شامل سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای اراضی اطراف حرم، تهیه و تصویب طرح‌های ویژه در محدوده حرم‌های مطهر و اقدام به تأسیس صندوق سرمایه گذاری طرح حرم‌های مطهر می‌شود.

وی گفت: یکی از منابع این صندوق ۱۰ درصد از درآمد حاصل از واگذاری اراضی در استان های زیارتی است که در اختیار این صندوق قرار می گیرد و مجموعه خدماتی در حوزه زیارت، مجاوران حرم مطهر و زائران بارگاه ملکوتی ارائه می دهد.

مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری طرح حرم های مطهر با بیان اینکه در شهر قم محدوده ۴۷۰ هکتاری به عنوان محدوده بلافصل حرم شناسایی شده و مبنای عملیات ما در این محدوده است، گفت: این صندوق تنها نهاد مالی است که رویکردش توسعه ای و حمایتی است و نگاه انتفاعی ندارد و بالاترین تسهیلات مسکن را به میزان ۶۰۰ میلیون تومان برای هر واحد مسکونی ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه در محدوده ۴۷۰ هکتاری اطراف حرم مطهر بانوی کرامت ۲ هزار و ۲۰۰ خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، گفت: از این تعداد هزار خانوار مالک هستند و هزار و ۲۰۰ خانوار هم مستأجر هستند بنابراین تصویب شده است که برای خانوارهای دهک های ۱ تا ۳ نرخ بهره را از ۱۲ درصد به ۴ درصد کاهش دهیم.

امینی با بیان اینکه امکان ساخت ۲۰ هزار واحد مسکونی در محدوده ۴۷۰ هکتاری اطراف حرم مطهر بانوی کرامت وجود دارد، گفت: در زمینه تهیه مصالح ساختمانی به قیمت مناسب هم برای هر پروژه تا مبلغ ۸۰۰ میلیارد ریال امکان بازکردن ال سی وجود دارد و با مجموعه هایی که تولید کننده مصالح ساختمانی هستند هماهنگی صورت گرفته که به پروژه هایی که ما معرفی می کنیم مصالح ساختمانی تا ۲۰ درصد زیر قیمت بازار و به صورت مدت دار ارائه کنند.

مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری طرح حرم های مطهر ادامه داد: برای پروژه های عمرانی غیرانتفاعی مانند زائرسرا و مجموعه های فرهنگی مانند حسینیه و هیأت هم ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه با تقبل یارانه سود پرداخت می کنیم.

وی با بیان اینکه ما با بانک رسالت هم توافق کردیم که تا سقف ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت به خیرانی که قصد کمک به ساخت زائرسرا در اطراف حرم دارند ارائه کنند، گفت: برای حفظ هویت تاریخی و معنوی در توسعه بافت اطراف حرم توافق نامه ای را صندوق احیای میراث فرهنگی امضا کردیم تا مجوز اعطای کاربری و حمایت های صندوق احیای میراث فرهنگی را هم در این محدوده داشته باشیم.

امینی با بیان اینکه به زودی صندوق سرمایه گذاری طرح بهسازی اطراف حرم های مطهر برای هر کدام از چهار شهر زیارتی مجزا خواهد شد، گفت: با این کار صندوق و منابع آن دراختیار خود همان شهر قرار می گیرد و زائران و خیرانی که کمک می کنند می دانند که کمکشان در همان شهر هزینه می شود.

وی ادامه داد: با تفاهم با سازمان امور مالیاتی کمک خیران و بنگاه های اقتصادی به ساخت پروژه های غیر انتفاعی در محدوده اطراف حرم ها نیز به عنوان مالیات آنها محاسبه خواهد شد.

مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری طرح حرم های مطهر با اشاره به تشکیل بنیاد زائر حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: این بنیاد برای تأسیس اقامتگاه های ارزان قیمت برای اقشار محروم و کم درآمد تشکیل می شود و پروژه های ساخته شد در انتها وقف محرومان خواهد شد.

عملیات عمرانی پارکینگ شرقی حرم تا دو ماه آینده آغاز می شود

سپس محمد رسول خاکساری، مدیرشعب بانک مسکن استان قم اظهار کرد: در پرداخت تسهیلات در محدوده اطراف حرم حضرت معصومه سلام الله علیه هیچ مشکلی وجود ندارد و در عرض یک هفته پس از درخواست، این تسهیلات اعطا می شود.

عملیات عمرانی پارکینگ شرقی حرم تا دو ماه آینده آغاز می شود

در ادامه مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم با بیان اینکه ما در شهرداری تمام فعالیت ها را با محوریت حرم و مرکز شهر دنبال می کنیم، گفت: پروژه پارکینگ شرقی نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد برآورد شده است که ما تا دو ماه آینده این پروژه را شروع خواهیم کرد.

وی افزود: در طرح ۴۸ هکتاری هم کارهای خوبی را در ستاد باز آفرینی انجام می دهیم و زمین ها آماده می شود و ۸ پروژه اطراف حرم هم در حال پیشرفت است و ما به صورت هفتگی جلسه داریم و امیدواریم در دو ماه آینده کارمان را در اطراف حرم شروع کنیم.

عملیات عمرانی پارکینگ شرقی حرم تا دو ماه آینده آغاز می شود

همچنین هادی محمودنژاد معاون اجرایی حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه باید در اولویت دهی پروژه های اطراف حرم، محوریت با حرم حضرت معصومه سلام الله علیها باشد، گفت: ساماندهی مغازه های داخل و اطراف حرم مطهر، تعیین تکلیف خیابان ارم که از داخل حرم مطهر عبور می کند و ساماندهی وضعیت میدان آستانه مباحث امنیتی و بصری و خدمت رسانی به زائر را دارد که هر سه پروژه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید در اولویت قرار بگیرد.

وی با اشاره به پارکینگ شرقی حرم مطهر بانوی کرامت گفت: پارکینگ شرقی شرایطی دارد که هم برای زائران و هم برای مجاوران مشکلاتی ایجاد کرده و رسیدگی هر چه سریع تر به این موضوع می تواند در رضایتمندی مردم تأثیرگذار باشد.

عملیات عمرانی پارکینگ شرقی حرم تا دو ماه آینده آغاز می شود

عملیات عمرانی پارکینگ شرقی حرم تا دو ماه آینده آغاز می شود

عملیات عمرانی پارکینگ شرقی حرم تا دو ماه آینده آغاز می شود

عملیات عمرانی پارکینگ شرقی حرم تا دو ماه آینده آغاز می شود

عملیات عمرانی پارکینگ شرقی حرم تا دو ماه آینده آغاز می شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha