چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
اقتصاد مقاومتی

حوزه/ پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران در مقاله‌ای که در نخستین همایش ملی جستارهای پژوهشی با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب، به چاپ رسیده است، موضوع «تأثیر آموزه‌های قرآن بر اقتصاد مقاومتی با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب» را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بر اساس مقاله ارائه شده خانم فاطمه صغری برقرار، پژوهشگر حوزه‌های علمیه خواهران و طلبه سطح ۴ مدرسه علمیه عالی و مرکز تخصصی الزهرا(س) گرگان که در نخستین همایش ملی جستارهای پژوهشی با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب، منتشر شده و در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و سیویلیکا نیز نمایه شده است، موضوع «تأثیر آموزه‌های قرآن بر اقتصاد مقاومتی با تأکید بر بیانیه گام دوم انقلاب» مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است.

وی در چکیده این مقاله آورده است:

مسئله اقتصاد به عنوان یکی از مهم ترین مسائل زندگی بشری مطرح است؛ لذا اسلام نیز به عنوان آخرین و کامل‌ترین کتاب الهی نگرش خاصی به آن دارد.

اصطلاح «اقتصاد مقاومتی» اولین بار از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ به ادبیات اقتصادی کشور وارد و در سال ۱۳۹۸ در بیانیه گام دوم انقلاب بر آن تأکید شد. این تدبیر هوشمندانه، کاهش وابستگی اقتصادی و رونق تولید داخلی را مهیا می سازد و مانع از تسلط دشمنان بر کشور می‌گردد.

در مقاله حاضر تلاش شده متناسب با نیاز روز و در جهت نیل به اقتصاد مقاومتی و بالتبع استقلال اقتصادی، با روش توصیفی ـ تحلیلی، به معرفی الگویی کامل برای اقتصاد مقاومتی در قرآن کریم پرداخته شود و تأثیر آن بر بیانیه گام دوم انقلاب بررسی شود.

در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در قرآن کریم دو دسته توصیه فردی واجتماعی وجود دارد. بر هر مسلمان در عرصه فردی، توانمندسازی نیروی کار و تقویت رقابت‌پذیری، اصلاح فرهنگ مصرف و صبر بر مشکلات اقتصادی سفارش شده و در عرصه اجتماعی، توصیه بکارگیری مدیران شایسته، امر به معروف و نهی از منکر، توجه به نخبگان و.... وارد شده است. تأثیر این آموزه های قرآنی بر بیانیه گام دوم انقلاب کاملاً مشهود می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha