سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
مفتی مصر

حوزه/ شوقی علام مفتی مصر، گفت: فقه اسلامی در طی قرن های گذشته توانسته به نیاز های امت پاسخ بدهد و ثابت کند که می تواند با تغییرات محیط خود تعامل کند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، شوقی علام مفتی مصر طی سخنانی در دوره آموزشی علمای هند، گفت: فقه اسلامی در طی قرن های گذشته توانسته به نیاز های امت پاسخ بدهد و ثابت کند که می تواند با تغییرات محیط خود تعامل کند.

وی افزود: فقه اسلامی نشانگر یک سیستم معرفتی بی نظیر است که دارای رویکرد آشکار بوده و جامعه اسلامی از طریق آن نظام قانونی و حقوقی خود را ایجاد کرده است.

شوقی علام اشاره کرد: فقه، فلسفه اسلام را در تثبیت اصل تکثر و اختلاف بازتاب می دهد. تنوع فقهی فقها در استنباط احکام بر اساس متغیرات، دلیل مستقیم قدرت فقه اسلامی در رفع نیاز معرفتی و شرعی امت بوده است.

مفتی مصر در بخش دیگر سخنان خود بیان داشت: فقیه باید نسبت به شرایط جهان پیرامون خود آگاهی داشته باشد و تغییرات را با دقت و به صورت عمیق، درک کند و عُرف را به عنوان عنصری مؤثر در احکام شرعی قلمداد کند.

وی آداب و رسوم و عرف ها را پنجره فقه اسلامی برای تعامل با جهان و ضامن انعطاف فقهی دانست که به فقه کمک می کند مطابق با سیاق اجتماعی، تاریخی و شرایط موجود، تعامل کند و پاسخگو باشد.

شوقی علام درک واقعیت و فهم تحولات و تغییرات اوضاع را رکن اساسی نوآوری و اجتهاد برشمرد و افزود: تنها با بررسی واقعیت، تعمق در علوم، فهم جزئیات آن و رعایت عرف ها و فرهنگ های مردم، تحول و نوآوری به نتیجه می رسد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha