یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سومین نشست مدیران مدارس علمیه خواهران استان یزد در سال جاری

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در سومین نشست مدیران مدارس علمیه خواهران استان یزد گفت: مدیر و استاد متواضع پیش طلاب خریدار خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگر شورکی در جمع مدیران مدارس علمیه خواهران استان یزد، به نقش اخلاص و ایمان در عمل اشاره و بیان کرد: هر شخصی، با ایمان به کار و عملی که دارد می تواند کار خود را به بهترین نحو انجام دهد و این فرد از هیچ کس غیر از خدا هراس نداشته و در انجام دادن آن کار حاضر است جان و مال خود را نیز فدا کند همان طور که در روز مباهله پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله) با ایمانی که به راه و مسیر و رسالت خود داشتند حاضر شدند خود و دخترشان حضرت زهرا(سلام الله علیها) و امیر مومنان علی (علیه السلام) و دو فرزند حضرت زهرا(سلام الله علیها)؛ حسنین(علیهما السلام) را به کارزار مباهله وارد کنند و برای حقانیت خود و مشخص شدن تکذیب کنندگان از مسیحیان نجران، تمام جان خود را وارد این کارزار کردند .

وی با اشاره به اینکه انسان با ایمان راسخ به اعتقادات خود و ایمان به هدفی که دارد، حاضر است از همه زندگی و جان خود بگذرد تا به آن هدف الهی برسد، افزود: از گذشته تاکنون مشکلات و خطراتی سر راه حوزه های علمیه بوده، اما با عنایت خاص خداوند و ایمان و اخلاص علما و مسئولان حوزه توانسته ایم از این مسیر پر پیچ وخم به خوبی عبور کنیم، بنابراین ما هم در این رسالتی که بر دوشمان نهاده شده به عنوان مدیران مدارس علمیه خواهران، باید با ایمان کامل به خدا و اعتقاد به مسیری که در آن قرار داریم به مانندگذشتگان برتمامی مشکلات، فائق آمده و ادامه مسیر را با اعتقاد و ایمان راسخ و اخلاص، ادامه داده و به تکلیف خود عمل کنیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد با اشاره به الگو پذیری طلاب از مدیران و اساتید حوزه ،به روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) از کتاب میزان الحکمه اشاره و بیان کرد: پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) فرمودند: «لَا تَجْلِسُوا إِلَّا عِنْدَ کُلِّ عَالِمٍ یَدْعُوکُمْ مِنْ خَمْسٍ إِلَی خَمْسٍ- مِنَ الشَّکِّ إِلَی الْیَقِینِ وَ مِنَ الرِّیَاءِ إِلَی الْإِخْلَاصِ- وَ مِنَ الرَّغْبَةِ إِلَی الرَّهْبَةِ وَ مِنَ الْکِبْرِ إِلَی التَّوَاضُعِ وَ مِنَ الْغِشِّ إِلَی النَّصِیحَةِ.»

وی در تبیین این روایت اظهار کرد: پناهگاه طلاب، مدیران مدارس هستند و آنها قطعاً از مدیران الگو برداری می کنند، بنابراین کار مدیریت یک مدرسه سخت است، چرا که مدیر علاوه بر اینکه باید در برابر سختی های مدیریتی صبور باشد باید در گفتار و کردار و تهذیب و .. نیز سرآمد باشد، چون نگاه طلاب در این موارد به آنان معطوف است و قطعا حشر و نشر طلاب با مدیران و اساتید بیشتر است بنابراین باید طبق روایت پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) به گونه ای عمل شود که طلاب از همنشینی با ما بهره ببرند.

وی ادامه داد: پیغمبر(ص) فرمودند: همنشین انسان باید به گونه ای باشد که انسان را از پنج مرحله به پنج مرحله دیگر ببرد، بنابراین انسان با همنشینی با عالم اول باید شک و شبهه هایی که دارد را به یقین تبدیل کند و قطعا در طلاب شبهه هایی در مسائل سیاسی، فرهنگی و.. وجود دارد که مدیران باید به این شبهات و مسائل پاسخ در خور بدهند؛ دوم اینکه انسان را از ریا به سوی اخلاص ببرد، یعنی به گونه ای باید رفتار کرد که طلاب اخلاص در عمل را از همنشینی با ما بیاموزند. سومین مورد اینکه از دنیا خواهی به سوی دنیاگریزی سوق دهد یعنی باید رفتار و کردار ما به گونه ای باشد که دنیا و متعلقات آن ارزشی نداشته باشد و قطعا مدیری که دنیاخواه باشد نخواهد توانست طلاب خود را به دنیا گریزی سوق دهد.

حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی در ادامه روایت به مرحله چهارم مِنَ الْکِبْرِ إِلَی التَّوَاضُعِ اشاره کرد و افزود: مدیر و استاد متواضع پیش طلاب خریدار خواهد داشت. آخرین مرحله نیز مِنَ الْغِشِّ إِلَی النَّصِیحَةِ است یعنی باید به گونه ای عمل کنیم که اگر ذره‌ای ناخالصی در درون طلاب وجود دارد با همنشینی با ما این ناخالصی نیز به خلوص تبدیل شود.

در پایان این نشست، مدیران مدارس به نکاتی در خصوص مسائل جاری بحث و تبادل نظر کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha