پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ایمانی

حوزه/ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به تشریح برنامه‌ها و دستاوردهای آن پرداخت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در نشست خبری اختتامیه دهمین دوره اجلاس رایزنان فرهنگی ایران در خارج از کشور، با اشاره به اینکه برگزاری این اجلاس پس از ۱۰ سال، حاکی از بازگشت دوبارۀ میدان گرفتن دیپلماسی فرهنگی در کشور است، گفت: هدف اصلی ما این بود که از مدیریت سازمانی به مدیریت قرارگاهی بازگردیم.

وی اظهار داشت: اساساً این سازمان شکل گرفت تا قرارگاه مشترک فرهنگی جمهوری اسلامی در خارج از کشور باشد. این مطالبۀ مقام معظم رهبری از سازمان است. ایشان کراراً فرمودند این سازمان باید نقش قرارگاهی و نقش راهبری خود را ایفا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور تأکید کرد: امروز گفتمان انقلاب و الگوی انقلاب اسلامی خواهان و طرفداران زیادی در کشورهای اسلامی دارد، اما منسجم نیستند. ما اینها را باید منسجم کنیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر استفادۀ حداکثری از کنشگران فعال فرهنگی در داخل و خارج از کشور گفت: نکته دیگر در نقش قرارگاهی این است که سعی می‌کنیم از تمام کنشگران استفاده کنیم. وقتی قرار شد راهبری کنیم باید به دنبال ظرفیت باشیم تا آنها را فعال کنیم.

وی ادامه داد: باید توانمندسازی کنشگران فعال فرهنگی و علمی در داخل و خارج و اتصال اینها به یکدیگر صورت گیرد. این مسئله جریان خوبی شکل می‌دهد. واقعیتش این است که نفس کلام امامین انقلاب به قدری پررنگ است که مرزها را پیموده و خواهان پیده کرده است و ما باید مروج این گفتمان باشیم.

* لزوم شناسایی کانون‌های اندیشه‌ورزی در حوزۀ بین‌الملل

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور با تأکید بر اینکه در اجلاس دهم شعار سه‌گانه و سه وجهی را پیش گرفتیم، تصریح کرد: وجه اول، وجه دانش‌بنیانی بود. دیپلماسی فرهنگی باید دانش‌بنیان شود یعنی اولاً یک رصد هوشمندانه در کار باشد، سپس برنامه‌ریزی اصولی شکل بگیرد. برای اینکه به دانش و تجربه خودمان بسنده نکنیم، باید کانون‌های اندیشه‌ورزی در حوزۀ بین‌الملل را شناسایی کنیم. تشکیل مجمع اندیشه‌ورزان در حوزه بین‌الملل از رویکردهای اصلی است که باید نسبت به آن اهتمام ورزیم تا دیدمان از حوزه بین‌الملل دقیق‌تر شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: گزارۀ دوم و شعار دوم اجلاس، همگرایی بود. بنا داریم دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای غیر غیر حاکمیتی را به هم پیوند دهیم تا بتوانیم هم‌افزا و رو به جلو حرکت کنیم. در این نشست سه تفاهمنامه فرهنگی به امضا رساندیم. ایجاد تفاهم با ادارۀ امور استخدامی سبب تقویت ساختار و ساماندهی نیروی انسانی و نیز با میراث فرهنگی سبب تقویت اقتصاد فرهنگ و صادرات محصولات فرهنگی می‌شود. اگر این مهم عمیلیاتی شود، رایزنان ما نقش نمایندگی سازمان میراث را در سایر کشورها ایفا می‌کنند.

* اجرای رویداد «از ایران» با شرکت بیش از ۵۰۰ مؤسسات دانش‌بنیان در حوزه بین‌الملل

وی در توضیح وجه سوم اجلاس رایزنان فرهنگی ایران، بیان کرد: وجه سوم، تقویت صادرات فرهنگی بود. این کار را قبل از اجلاس شروع کردیم. در این راستا رویداد «از ایران» را شکل دادیم و مؤسسات دانش‌بنیان و جوانانی را که در حوزه بین‌الملل استعداد دارند، شناسایی کردیم. بیش از ۵۰۰ مجموعه انتخاب شدند و هشتاد تای آنها را برای برپایی نمایشگاه گزینش کردیم. این نمایشگاه مجالی بود تا رایزنان ما با ظرفیت‌های فرهنگی آشنا شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور در عین حال، اذعان کرد: تقویت حوزه محصولات و صادرات فرهنگی از رویکردهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است. ما نگاه فرهنگی به این مسئله داریم. هر چیزی که جنبه‌های اقتصادی پیدا کرد، مسیر توزیعش باز می‌شود. اگر کالای فرهنگی، صنایع ایرانی، بازی‌های ایرانی بازار پیدا کنند، توسعه می‌یابند.

* خدمت‌رسانی به ایرانیان خارج از کشور از اولویت‌های ماست

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: حوزه همسایگی برای ما اولویت‌دار و پر چالش است. تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا با دانش کامل سوء تفاهمات را به حداقل برسانیم. اخیراً یکی از سیاست‌هایی که وزیر فرهنگ داشته، دعوت از وزرای فرهنگ کشورها بود که تاکنون تعدادی از کشورها را به ایران دعوت کردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور یادآور شد: یکی دیگر از مأموریت‌های سازمان، ظرفیت‌شناسی دستگاه‌هاست؛ ظرفیت‌هایی در حوزه و دانشگاه وجود دارد که سراغ‌شان نرفتیم. بر اساس گفت‌وگویی که با این دستگاه‌ها داشتیم، بنا شد استفادۀ حداکثری از این ظرفیت‌ها در داخل و خارج صورت گیرد.

وی در پایان سخنانش، خدمت‌رسانی به ایرانیان خارج از کشور را از اولویت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی دانست و گفت: موج جدید ایرانیان به خارج از کشور کسانی هستند که علاقه‌مند به ایران و انقلاب هستند. اینها سفیران نظام هستند که مدتی به خارج کشور می‌روند تا به تقویت بنیۀ علمی‌شان بپردازند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha