جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
امام جمعه بندرانزلی

حوزه/ امام جمعه بندرانزلی با تاکید بر لزوم استفاده از فرصت اقتصاد دانش بنیان، گفت: منطقه آزاد انزلی می‌طلبد اتاق فکر اقتصادی فعال تشکیل و تصمیم گیری‌هایی که قرار است انجام شود از لحاظ دانش بنیان بودن و کم هزینه و پر فایده بودن بررسی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گیلان، حجت الاسلام سید عبدالجواد شمس الدین امام جمعه بندرانزلی روز گذشته در دیدار با عیسی فرهادی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد انزلی با تأکید بر اینکه مسائل زیادی در رابطه با منطقه آزاد انزلی وجود دارد، اظهار داشت: این مسائل در چند حوزه خلاصه می‌شود، نکته اول مباحث فرهنگی است که هم از لحاظ قانون و هم از لحاظ رویه‌های جاری مسئولیت فرهنگی مثل شورای فرهنگ عمومی، ستاد امر به معروف و امور مساجد با ائمه جمعه است و باید در چارچوب قوانین کشوری اداره شود.

وی افزود: یکسری مسائل اجتماعی و اخلاقی در مجموعه منطقه و محدوده آن وجود دارد که موجب نگرانی است و گزارشات خوبی دریافت نمی‌شود و با وجود تذکرات، اما شاهد نتایج ملموسی نیستیم.

امام جمعه بندرانزلی تاکید کرد: در طول این سال‌ها فعالیت‌های منطقه آزاد انزلی روی چارچوب و ضوابطی که مناطق آزاد برای آن تشکیل شد حرکت نکرد و این آسیب خیلی بزرگی است.

حجت الاسلام شمس الدین تصریح کرد: در واگذاری اراضی و امکانات عموماً صرفه و صلاح نظام، کشور و آینده نگری نسبت به رشد و استمرار عواید اقتصادی لحاظ نگردید و لذا برای نظام و دولت هیچ آورده‌ای در طول این سال‌ها نداشته است، ضمن اینکه هرچه زمین فروختند و امتیازاتی که به دست آوردند همه را سنگ کردند و در دریا ریختند و اسکله درست کردند.

وی با گلایه از برخی بی‌عدالتی‌ها در رابطه با منطقه آزاد انزلی، خاطر نشان کرد: اگر بنا باشد در دولت سیزدهم تحولی در بخش‌های مختلف کشور ایجاد شود، یکی از این بخش‌ها مناطق آزاد و خصوصاً منطقه انزلی است، چرا که اینجا آنچه تاکنون وجود داشته، جز ضرر و بدهکاری چیز دیگری نبوده است.

حجت الاسلام شمس الدین با تاکید بر لزوم استفاده از فرصت اقتصاد دانش بنیان، یادآور شد: اینجا می‌طلبد اتاق فکر اقتصادی فعال و به روزی داشته باشد و تصمیم گیری‌هایی که قرار است انجام شود و امتیازاتی که قرار است داده بشود، از لحاظ دانش بنیان بودن و کم هزینه و پر فایده بودن بررسی شود.

وی ادامه داد: مثلا چند هکتار زمین به کسی می‌دهید که روغن از خارج بیاورد، تصفیه کند و در قوطی بریزد و در ایران بفروشد، اما یک شرکت دانش بنیان امکان دارد یک صدم این فضا را بگیرد اما منفعت و رشد و اثرگذاری بیشتری در اقتصاد و ایجاد اشتغال و پیشرفت علم داشته باشد.

منطقه آزاد باید حتما سودش اول در جیب مردم انزلی برود

دکتر عیسی فرهادی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی نیز در این دیدار اظهار داشت: منطقه آزاد انزلی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد، اما متاسفانه اشتباهات فراوانی، آگاهانه و نا آگاهانه اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه هیچ منطقه آزادی ظرفیت منطقه آزاد انزلی را ندارد، گفت: ارتباط با ۱۷ کشور آسیای میانه از جمله روسیه، نزدیکی به پایتخت و استان‌های مهم کشور، فرودگاه و راه آهن را که به زودی با عزم جدی تکمیل خواهد شد، تنها گوشه‌ای از ظرفیت‌های مهم این منطقه است.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با تشریح برنامه‌های آتی خود خاطر نشان کرد: منطقه آزاد باید حتما سودش اول در جیب مردم انزلی برود و بعدا اگر توانست کاری بکند، استان گیلان و بعد هم اگر توانست کشور، این جز اعتقادات ماست و در حد حرف نخواهد ماند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha