جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
11

حوزه/ ضیایی در دیدار رئیس دانشگاه دولتی ایروان و هیأت همراه، گفت‌وگوی ادیان را زمینه‌ساز صلح و همزیستی در جهان دانست و راهکاری مؤثر برای برون‌رفت از افراط گرایی خواند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، هوهانس هوهانسیان، رئیس دانشگاه دولتی ایروان در رأس هیأتی متشکل از معاونان و رؤسای دانشکده‌ها و کرسی ایرانشناسی این دانشگاه در جریان سفر به کشورمان، ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با علی اکبر ضیایی، رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها، دیدار و گفت‌وگو کردند.

ضیایی در این دیدار، گفت‌وگوی ادیان را زمینه‌ساز صلح و همزیستی در جهان دانست و راهکاری مؤثر برای برون‌رفت از افراط گرایی خواند. وی ادامه داد: ما اعتقاد راسخ داریم گفت‌وگوهای دینی می‌تواند زمینه همفکری و همزیستی میان پیروان ادیان و مردم مؤمن ایجاد کند و هر چقدر که در این زمینه فعالیت داشته باشیم، خدمت بزرگی به مردم جهان کرده ایم.

ضیایی اظهار داشت: براساس تعالیم دینی، همزیستی با ادیان الهی و آیین‌های شرقی تنها از طریق گفت‌وگو و هم‌اندیشی قابل انجام است.

وی افزود: مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها تاکنون نشست‌های بسیاری میان دانشمندان مسلمان با اندیشمندان سایر ادیان برگزار کرده که در این راستا موضوعاتی نظیر التیام بخشی در دوران پسا کرونا، نظام خانواده، جوانان، دین و سیاست، محیط زیست و نقش آن، الهیات و ... را مورد بررسی قرار داده است.

ضیایی به چاپ و ترجمه صدها جلد کتاب در زمینه معرفی ادیان الهی در ایران اشاره کرد که فهرست آن به زودی منتشر می‌شود.

رئیس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها با اشاره به ریشه‌های عمیق فرهنگی ایران و ارمنستان گفت: ما به دنبال شناخت ادیان از یکدیگر، گفت‌وگوهای دو طرفه و همکاری و تعامل هستیم که امیدواریم بتوانیم قدم‌های جدی و مهمی در این زمینه برداریم.

وی، خواستار توسعه گفت‌وگو بین نخبگان دانشگاهی دو کشور شد و گفت: ما در زمینه‌های مختلف ایجاد کرسی اسلام شناسی در ارمنستان، تبادل استاد و دانشجو، اعطای فرصت‌های مطالعاتی و بورسیه تحصیلی و گفت‌وگوهای دینی آماده همکاری هستیم.

ایرانیان و ارمنی‌ها اشتراکات فرهنگی بسیاری دارند

هوهانس هوهانسیان، رئیس دانشگاه دولتی ایروان در سخنانی، با ابراز خرسندی از سفر به ایران و تشکر از مقامات فرهنگی کشورمان به خاطر مهمان‌نوازی‌شان، بر اهمیت اراده این دانشگاه جهت گسترش روابط با ایران تأکید کرد.

وی بیان کرد: در دنیای پرتلاطم امروز، برای هدایت بشر نیازمند گفت‌وگوهای دینی و استقرار صلح و ثبات در جهان هستیم.

هوهانسیان با تأکید بر تقویت گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت افزود: این گفت‌وگوها میان پیروان ادیان می‌تواند ضمن ترسیم جایگاه معنویت، به بررسی و جمع بندی خوبی از آراء و نظرات اندیشمندان برسد.

گفت‌وگوی ادیان راهکاری مؤثر برای برون‌رفت از افراط گرایی است

رئیس دانشگاه دولتی ایروان اظهار داشت: ما معتقدیم برگزاری گفت‌وگوهای دینی موجب بیداری نسل جدید می‌شود تا نسبت به یکدیگر شناخت کافی پیدا کنند و با یک زبان مشترک سخن بگویند.

وی با اشاره به تعاملات تاریخی و فرهنگی ایران و ارمنستان گفت: ایرانیان و ارمنی‌ها علاوه بر خویشاوندی نژادی به دلیل همسایگی، اشتراکات فرهنگی بسیاری دارند.

هوهانسیان بر ضرورت ارتقای گفتمان‌های فرهنگی دو جانبه تأکید کرد و افزود: دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی ایروان دارای کرسی ایرانشناسی است که نشانگر قدمت روابط فرهنگی بین دو کشور است.

وی در همین حال، به تأسیس بخش اسلام شناسی در دانشگاه دولتی ایروان اشاره و تصریح کرد: این اقدام آغازگر همکاری‌های ایران و ارمنستان در زمینه تحقیقات اسلامی بود که در تقویت و تحکیم دوستی و روابط فی مابین نقش بسزایی خواهد داشت.

لزوم تعمیق صلح و دوستی

در ادامه، حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری، معاون ارتباطات و امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب در سخنانی، با تشریح فعالیت‌های این دانشگاه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به توسعه فرهنگ گفت‌وگوی متقابل برای رسیدن به مشترکات ادیان تأکید دارد.

گفت‌وگوی ادیان راهکاری مؤثر برای برون‌رفت از افراط گرایی است

وی افزود: امیدواریم یکی از زمینه‌های همکاری با دانشگاه دولتی ایروان، برگزاری گفت‌وگوهای دینی برای تعمیق صلح و دوستی در جهان عاری از خشونت باشد.

اعلام آمادگی برای بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تأسیس کرسی ایرانشناسی در دانشگاه ایروان

ابوالحسن خلج‌منفرد، مدیرکل همکاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این دیدار، با اشاره به فرارسیدن پنجاهمین سالگرد تأسیس کرسی ایرانشناسی در دانشگاه دولتی ایروان گفت: زمینه‌های خوبی برای همکاری علمی فرهنگی بین دو کشور وجود دارد و تلاش می‌کنیم این سطح از همکاری‌ها را توسعه ببخشیم.

وی افزود: در این راستا آمادگی داریم با برگزاری یک همایش فاخر ایرانشناسی در دانشگاه ایروان، پنجاهمین سالگرد تأسیس کرسی ایرانشناسی را ارج نهیم.

گفت‌وگوی ادیان راهکاری مؤثر برای برون‌رفت از افراط گرایی است

خلج‌منفرد همچنین، بر لزوم توسعه کرسی ایرانشناسی, اسلام شناسی و شیعه شناسی در ارمنستان، تبادل استاد و دانشجو و اعطای فرصت‌های مطالعاتی تأکید کرد و گفت: تابستان امسال، یک دوره ایرانشناسی ویژه ایرانشناسان خارجی در دانشگاه قزوین برگزار می‌شود و مایلیم از ایرانشناسان و اساتید ایرانشناسی ارمنستان برای شرکت در این دوره، دعوت به عمل آوریم.

عزم مرکز گفت‌وگوی ادیان و کلیسای اچمیادزین برای گفت‌وگوهای دینی

سید حسین طباطبایی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان بر لزوم شناخت دو ملت از فرهنگ و هنر یکدیگر تأکید کرد و افزود: ایران ارتباطات گسترده‌ای با کشور دوست و همسایه ارمنستان دارد که لازم است این روابط در زمینه‌های مختلف فرهنگی گسترش یابد.

گفت‌وگوی ادیان راهکاری مؤثر برای برون‌رفت از افراط گرایی است

وی با اشاره به تحولات اخیر منطقه‌ای و جهانی، ضرورت تعامل و گفت‌وگوی بیشتر پیروان ادیان الهی را مورد تأکید قرار داد و از عزم مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و کلیسای اچمیادزین برای انجام گفت‌وگوهای دینی خبر داد.

پس از آن، وارطان وسکانیان، رئیس کرسی ایرانشناسی دانشگاه دولتی ایروان در سخنانی، ارتباط بیشتر حوزه‌های مختلف ایرانشناسی این دانشگاه با مراکز مطالعاتی ایران را ضروری دانست و خواستار تأسیس مرکز ارمنی شناسی در ایران شد.

گفت‌وگوی ادیان راهکاری مؤثر برای برون‌رفت از افراط گرایی است

زهرا رشیدبیگی، رئیس گروه مسیحیت ارتدوکس و پروتستان مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها نیز در ادامه این دیدار، ضمن اشاره به روابط بسیار صمیمانه این مرکز با هموطنان ارمنی و رهبران و نهادهای دینی ایشان، به بیان راهکارهای توسعه ارتباطات و تعاملات بین الادیانی دو کشور از رهگذر گفت‌وگوهای دینی پرداخت.

حجت‌الاسلام حامد شاه رفعتی، مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن تبیین اهداف و دستاوردهای این دانشگاه، گفت: علاقه‌مندیم با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در زمینه گفت‌وگوهای دینی تعامل و همکاری گسترده تری داشته باشیم.

گفت‌وگوی ادیان راهکاری مؤثر برای برون‌رفت از افراط گرایی است

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha