شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
زارع

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زارع‌بی‌عیب، مدیرکل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: بر اساس تفاهم نامه منعقد شده بین این سازمان و حوزه علمیه، از مبلغان زبان دان و آشنا با منطقه محل اعزام بهره خواهیم برد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، موضوع اعزام مبلغ بین الملل در شرایط کنونی که جهان اسلام و بویژه فرهنگ تشیع مورد حمله و اتهامات بی اساس دشمنان اسلام قرار گرفته موضوع با اهمیتی است که بیش از هر زمانی باید توسط متولیان این حوزه بر اساس نیاز سنجی های از پیش تعیین شده مورد توجه قرار گیرد. در همین راستا اخیرا تفاهم نامه ای بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه های علمیه صورت گرفته تا مبلغان ضمن داشتن تسلط بر زبان بر شرایط منطقه اعزامی خود احاطه کافی را داشته باشند.

در همین زمینه سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با حجت‌الاسلام والمسلمین «مهدی زارع‌بی‌عیب»، مدیرکل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به گفت و گو پرداخته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زارع‌بی‌عیب، مدیرکل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفت و گو با خبرنگار بین الملل حوزه گفت: در موضوع اعزام، مبلغان سازمان به دو گروه مبلغین بومی و مستقر در خارج از کشور تقسیم می شوند.

وی ادامه داد: مبلغین بومی که در جامعة المصطفی درس خواندند، طی یک برنامه مدون پس از ثبت نام و گذراندن آزمون های مختلف بنا بر ضرورت در مناسبت های مختلف محرم، صفر و ماه مبارک رمضان به کشورهای مختلف اعزام می شوند.

وی با معرفی برخی از شرایط و ضوابط اعزام مبلغان به خارج از کشور گفت: گذراندن سطح سه و چهار، آشنایی با زبان، شناخت منطقه محل ماموریت و قبولی در مصاحبه از جمله ضوابط اعزام مبلغ به مناطق مختلف جهان است.

حجت الاسلام زارع بی عیب با بیان اینکه ما بر اساس در خواست و نیاز نمایندگی های سازمان، مبلغ اعزام می کنیم، افزود: این اعزام ها در شورای اعزام بررسی و درباره آن تصمیم گیری می شود. معمولا این اعزام ها مناسبتی بوده و بر اساس درخواست و نیاز نمایندگی های ایرانی در مناسبت هایی چون ارتحال امام(ره)، هفته وحدت، دهه فجر و به اقتضای افرادی که از توانمندی ها و تخصص های مختلف بهره مند هستند، صورت می گیرد.

وی در خصوص اعزام بانوان به مناطق مختلف گفت: شرایط اعزام مبلغان خانم نیز همچون مبلغان مرد است، اما در این زمینه نکته ای وجود دارد و آن بحث درخواست نمایندگی ها است که برای بانوان محدود است، مگر در شرایط و مناسبت های خاص چون هفته زن، مبلّغ خانم اعزام می شود.

اعزام مبلّغ بین‌الملل بر اساس دو شاخص تسط بر زبان و شناخت نیازها

حجت الاسلام زارع بی عیب تصریح کرد: بیشتر مبلغان اعزامی زوج های مبلغ و مبلغه هستند که هر کدام کار تبلیغ در محل اعزام خود انجام می دهند. مورد اعزام به نام آقا ثبت شده، اما در عمل بانوان مبلغه نیز در مناطق مختلف فعالیت تبلیغی انجام می دهند.

آمادگی سازمان فرهنگ و ارتبطات اسلامی برای اعزام مبلغ بر اساس اعلام نیاز

وی با اشاره به اعزام به مناطقی از جهان که نیازمند مبلغ هستند، گفت: ما در جریان نیاز بسیاری از مناطق جهان برای حضور مبلغان شیعه هستیم، اما تا زمانی که درخواست وجود نداشته باشد، نمی توانیم به آن مراکز مبلغ اعزام کنیم. در واقع ما بر اساس درخواست مناطق مختلف اعزام انجام می دهیم و بایستی یک موسسه، نمایندگی، مسجد یا مرکزی در خواست اعزام مبلغ کند تا بر اساس نیازهای آنها مبلغ و یا مبلغه اعزام کنیم.

مدیرکل بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خاطر نشان کرد: گاهی اوقات از مراکزی در ایران درخواست مبلغ می شود که آنها قادر به این کار نیستند، از این رو سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در کشور مرکز اصلی برای اعزام مبلغ به خارج از کشور است.

تفاهم نامه همکاری با امور بین الملل حوزه علمیه برای اعزام مبلغ

وی با اشاره به همکاری بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و بخش بین الملل حوزه علمیه گفت: خوشبختانه اخیرا تفاهم نامه همکاری بین دو نهاد به امضا رسیده تا از این به بعد در موارد متعددی با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

وی ادامه داد: در همین راستا از مبلغان زبان دان خارجی از جامعة المصطفی و از مبلغان ایرانی حوزه علمیه برای اعزام ها بهره خواهیم برد.

حجت الاسلام زارع بی عیب با بیان اینکه برای اعزام مبلغ به خارج از کشور درک نیازهای محل ماموریت بسیار با اهمیت است، گفت: داشتن تسلط بر زبان تنها ملاک ما برای اعزام نیست، بلکه آشنایی مبلغ با نیازهای محل اعزام و بهره مندی وی از تخصص و دانش او مطابق با این نیازها برای ما در درجه اهمیت قرار دارد.

وی گفت: در حال حاضر شرایط خاصی بر مناطق مختلف جهان از قفقاز گرفته تا جنوب شرق آسیا و شبه قاره حاکم است، از این رو در این تفاهم‌نامه، خواهان تربیت مبلغینی از حوزه علمیه که زبان دان و آشنا به شرایط مناطق اعزامی باشند هستیم.

وی با تاکید بر این مطلب که اولویت ما برای اعزام به خارج از کشور مبلغ روحانی است، ادامه داد: برای اعزام دانشگاهیان در موارد خاص و مناسبتی اقدام می کنیم، اما اولویت اصلی ما برای اعزام به خارج از کشور مبلغ روحانی است.

حجت الاسلام زارع بی عیب در پایان با اشاره به کاهش اعزام مبلغین در زمان کرونا گفت : حدود هزار مبلغ ایرانی پرونده تبلیغی دارند، اما بر اساس نیاز، موارد درخواست و مناسبت های پیش رو حدود سی یا چهل درصد مبلغان روحانی برای ترویج فرهنگ اسلام و تشیع به مناطق مختلف جهان اعزام می شوند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • لیلا خوش IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
    1 0
    سلام تسلط بالا و فن بیان قوی در زمینه ی زبان انگلیسی هستم اهل مطالعه و خواستار اعظام به خارج از کشور در زمینه ی مظلومیت تشیع می‌باشم پدر و مادرم اهل کربلا هستند و از محبین اهل بیت سلام الله علیه
  • محمد اوجاقی IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    1 0
    سلام.طلبه سطح سه هستم.مسلط به زبان انگلیسی در حد نیتیو و زبان مادری هستم و علاقمند به تبلیغ در خارج از کشور.لطفا راهنمایی بفرمایید.