یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
عمومی

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی گفت: یکی از شبهاتی که امروزه علیه نهضت عاشورا و قیام سیدالشهداء وارد می‌کنند، شخصی بودن جنگ بین دو نفر است، اگر جریان نهضت سید الشهداء یک ماجرای شخصی بود، دیگر باب عبرت و الگو گیری معنا نداشت و نمی‌توان از این قیام برای ادوار تاریخی درس گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد عمومی شامگاه شنبه مصادف با اول محرم‌الحرام در مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) مسجد الامام و هیئت نینوا در جمع عزاداران حسینی، اظهار کرد: به جریان نهضت عاشورا و قیام حسینی می‌توان از دو منظر نگریست، نخست اینکه این جریان شخصی بوده باشد.

وی بابیان اینکه یکی از شبهاتی که امروزه علیه نهضت عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع) وارد می‌کنند، شخصی بودن جنگ بین دو نفر است، گفت: اگر جریان نهضت عاشورا و سید الشهداء یک ماجرای شخصی بود، دیگر عبرت و الگو گیری معنا پیدا نمی کرد و نمی‌توان از این قیام برای ادوار تاریخی درس گرفت.

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی در پاسخ به این شبهه خاطرنشان کرد: وقتی معاویه (لَعْنَةُ اللّهِ علیه ) از دنیا رفت، والی مدینه به دستور حاکم وقت، جلسه‌ای برای گرفتن بیعت حتی به‌اجبار از امام حسین(ع) برپا کرد، در تاریخ آمده است که یزیدیان زمانه تصمیم داشتند در صورت بیعت نکردن امام حسین(ع) در این جلسه، آن حضرت را به شهادت برسانند.

وی ادامه داد: اما اباعبدالله الحسین(ع) در این جلسه فرمودند، «هیچ‌گاه چون منی با کسی چون یزید بیعت نخواهد کرد» این بهترین پاسخ به شبهه وارد شده بالا است، چراکه اگر جنگ بین امام حسین(ع) و یزید شخصی بود، سیدالهشداء(ع) هیچ‌گاه از این الفاظ کلی استفاده نمی‌کردند و می‌فرمودند من با یزید بیعت نمی‌کنم ، پس‌از این فرمایش امام چنین برداشت می‌شود که این نهضت حسینی، شخصی نیست و دارای عبرت‌هایی برای کل تاریخ است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عمومی افزود: اگر ادعا کردیم نهضت عاشورا یک جریان فکری است، لذا باید عبرت‌ها و درس‌های آن را مطرح کرده و از آن‌ها بیاموزیم.

وی ابراز کرد: یکی از زوایایی که در نهضت عاشورا می‌توان به آن نگریست، سنت‌های الهی است که در جامعه آن زمان رخداد، همچنین در جریان نهضت امام حسین(ع) مصداق برخی از آیات قرآن کریم به‌ وضوح تبلور یافته است.

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی عنوان کرد: سنت آزمون‌ها و امتحان‌های الهی از سنت‌های متقن خداوند در زندگی بشریت است که در سراسر نهضت امام حسین(ع) به‌وفور دیده می‌شود، در قیام عاشورا، شخص امام حسین(ع) سخت‌ترین آزمون الهی داد که شامل منقطع شدن از همه وابستگی‌ها و تعلقات خود بود.

وی ابراز کرد: البته محدوده آزمون الهی در کربلا و نهضت حسینی به سیدالشهدا(ع) منحصر نبود و همه یاران و حتی دشمنان اهل‌بیت را شامل می‌شد تا حجت خدا برای همگان تمام شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عمومی خاطرنشان کرد: آیه ۱۵۵سوره بقره «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ» نیز بر این امر تأکید می‌کند که از همه بشریت امتحان الهی گرفته می‌شود تا اهل استقامت و صبر مشخص شودریال لذا در این عرصه به چیزی جز خداوند نمی‌توان تکیه کرد.

وی توضیح داد: در آیات ۲و ۳ سوره عنکبوت «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ» «وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیَعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ » خداوند می‌فرماید، از همه بشریت آزمون گرفته می‌شود و فلسفه آزمون‌های الهی این است که صف اهل صداقت از صف کسانی که فقط شعار دادند، تمیز داده شود.

مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی در پایان به آیه ۲۱۴ سوره بقره «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا یَأْتِکُمْ» اشاره کرد و گفت:خداوند در این آیه به سنت آزمون الهی اشاره می کند و تصریح دارد کسی بدون آزمون وارد بهشت نخواهد شد و خداوند با آزمون الهی صف کسانی که اهل تلاش هستند را با صف کسانی که اهل تلاش نیستند، مشخص می‌کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha