جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
بحران غذا در آمریکا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رشوه بزرگ خاندان بن لادن به ولیعهد انگلیس فاش شد

یک روزنامه انگلیسی از اقدام پرنس چارلز شاهزاده ولز و پادشاه آینده انگلیس در دریافت مبالغی از خانواده اسامه بن لادن سرکرده پیشین گروه تروریستی القاعده در سال ۲۰۱۳ پرده برداشت. روزنامه ساندی تایمز نوشت که پرنس چارلز این مبلغ را از بکر بن لادن و برادر او که هر دو برادران ناتنی اسامه بن لادن هستند دریافت کرده است. طبق اعلام این روزنامه انگلیسی، پرنس چارلز در تاریخ ۳۰ اکتبر ۲۰۱۳ و پس از گذشت دو سال از کشته شدن اسامه بن لادن توسط نیروهای آمریکایی در پاکستان، در کاخ کلارنس لندن با بکر بن لادن دیدار کرده است. ساندی تایمز مدعی شد که چارلز این مبلغ را علیرغم اعتراض مشاوران سلطنتی و بنیاد خیریه شاهزاده ولز دریافت کرده است. در جولای ۲۰۲۲، منبعی در کاخ سلطنتی بریتانیا گفت که کمک های نقدی به بنیاد خیریه ولیعهد دیگر پذیرفته نخواهد شد. این امر در پی گزارش ها و اخبار منتشر شده توسط رسانه های بریتانیایی مبنی بر اهدای بیش از ۳ میلیون دلار به صورت نقدی از سوی شیخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر سابق قطر به بنیاد شاهزاده چارلز طی سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در سه پرداخت که برخی در کیسه های خرید پلاستیکی بودند، صورت گرفت. این نخستین بار نیست که کمک های مالی به موسسات ولیعهد بریتانیا جنجال به پا می کند، پلیس متروپولیتن انگلیس در فوریه گذشته تحقیقاتی را در مورد کمک بنیاد خیریه شاهزاده چارلز به «محفوظ بن مرعی» تاجر سعودی برای دریافت مدال در انگلیس در ازای اهدای صدها هزار پوند به این بنیاد آغاز کرد.

منبع: مهر

زلنسکی دستور تخلیه اجباری داد

رئیس‌جمهور اوکراین دستور تخلیه اجباری دونتسک، در شرق اوکراین و منطقه دونباس را صادر کرد. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه گفت که کی‌یف تصمیم به تخلیه اجباری مردم در منطقه شرقی دونتسک، محل درگیری شدید با روسیه، گرفته است. به گزارش رویترز، زلنسکی در یک سخنرانی تلویزیونی آخر شب همچنین گفت که صدها هزار نفر که هنوز در مناطق جنگی در منطقه بزرگ دونباس هستند باید این مناطق را ترک کنند. رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد: «هر چه تعداد مردم اکنون منطقه دونتسک را ترک کنند، ارتش روسیه زمان بیشتری برای کشتن خواهد داشت.» وی افزود که به ساکنان غرامت پرداخت خواهد شد. این در حالی است که رسانه‌های داخلی اوکراین به نقل از «ایرینا ورشچوک» معاون نخست‌وزیر این کشور، گفتند که تخلیه باید قبل از شروع زمستان انجام شود، زیرا منابع گاز طبیعی منطقه نابود شده است. زلنسکی گفت که صدها هزار نفر هنوز در مناطقی از دونباس زندگی می‌کنند که درگیری‌ها شدید است. او گفت: «بسیاری از رفتن امتناع می‌کنند، اما هنوز باید انجام شود. اگر فرصت دارید، لطفاً با کسانی که هنوز در مناطق جنگی در دونباس هستند صحبت کنید. لطفاً آن‌ها را متقاعد کنید که باید آن جا را ترک کنند.»

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

تورم صف های غذایی آمریکایی ها را طولانی تر کرد

بانک‌های غذا در سرتاسر آمریکا تحت فشار افزایش تقاضا برای خدماتشان به آمریکایی‌های نیازمند در بحبوحه‌ تورم بالا قرار گرفته‌اند. کایل وید، رییس بانک غذایی آتلانتا گفت:«این یک طوفان کامل از تقاضای بالا، قیمت‌های بالا و حمایت کم دولت است. بانک‌های غذا تحت فشار زیادی قرار دارند».وی گفت تقاضا برای خدمات بانک غذا در سال گذشته و با برداشته شدن قرنطینه‌های کرونایی و بازگشت مردم بر سر کارهایشان کاهش‌یافته بود، اما طی چند ماه گذشته دوباره افزایش‌یافته است. «بسیاری از مردم برای اولین‌بار در زندگی خود به بانک‌های غذا روی آورده‌اند. تورم بالا فشار زیادی بر مردم وارد می‌کند. این‌ها افرادی هستند که قبلاً در سمت دیگر قرار داشتند و برای رساندن غذا به نیازمندان کمک می‌کردند، نه این‌که خودشان در صف غذا بایستند».گزارش‌های رسانه‌ای نشان می‌دهند آتلانتا تنها شهری نیست که با افزایش تقاضا برای غذای رایگان مواجه شده‌است. بانک غذای بویز، پرجمعیت‌ترین شهر ایالت آیداهو اعلام کرده ماهانه به ۴۲۰۰ نفر خدمت‌رسانی می‌کند، درحالی‌که این رقم در زمان مشابه در سال گذشته برابر با ۲۸۰۰ نفر بود. بانک غذای آلن‌تاون در ایالت پنسیلوانیا هم اعلام کرد تعداد کسانی که از ماه اکتبر به آنها خدمت‌رسانی می‌شود سه‌برابر شده‌ و از هر ۱۸۰۰ خانواده، ۳۰۰ خانواده اولین‌بار است که محتاج بانک‌های غذا شده‌اند. طبق گفته‌ وید، افزایش تقاضا برای خدمات بانک‌های غذا نتیجه مستقیم افزایش تورم است که به بالاترین رقم طی چهل‌ساله گذشته یعنی ۹.۱ درصد رسیده‌است. طبق گزارش وزارت کار آمریکا، قیمت مواد غذایی به‌تنهایی ۱۰.۴ درصد افزایش‌یافته که فشار مضاعفی بر بانک‌های غذا وارد می‌کند. قیمت همان مقدار غذایی که بانک‌های غذای آمریکا قبل‌از همه‌گیری کرونا توزیع می‌کردند حالا ۴۰ درصد بیشتر از دوساله گذشته‌است.

منبع: تسنیم

دولت عراق تعطیل شد

دولت عراق روز یکشنبه را تعطیل اعلام کرد. بر اساس این گزارش، دبیرخانه هیأت وزیران عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق روز یکشنبه را برای تمام نهادهای رسمی دولت به استثنای نهادهای امنیتی تعطیل اعلام کرد. در این بیانیه میزان فعالیت ادارات خدمات رسانی و بهداشتی نیز ۵۰ درصد اعلام شده و به علت تعطیلی اشاره‌ای نشده است. این در حالی است که محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق هم امروز شنبه اعلام کرد که جلسات پارلمان تا اطلاع ثانوی تعلیق شد. وی افزود: از همه رهبران و احزاب سیاسی خواستار برگزاری گفتگوی ملی هستیم که نتایج این گفتگو در راستای منافع کشور باشد. الحلبوسی ادامه داد: گفتگو تنها راه حل است و ما صادقانه از همه طرف‌های سیاسی می‌خواهیم که منافع کشور و شهروندان عراقی را در اولویت خود قرار دهند. رئیس مجلس عراق افزود: من از مصطفی الکاظمی نخست وزیر می‌خواهم که اقدامات لازم برای حفاظت از نهادهای دولتی و تظاهرکنندگان را اتخاذ کند. وی همچنین از تظاهرکنندگان خواست که آرامش خود را حفظ کنند و به اموال دولتی آسیب نزنند. لازم به ذکر است که طرفداران جریان صدر روز شنبه به منطقه سبز بغداد وارد شدند و این در حالی بود که طی ساعات گذشته موانع سیمانی در ورودی‌های منطقه سبز قرار داده شده بود، که طرفداران صدر موانع را کنار زده و با نیروهای امنیتی درگیر شدند که طی آن شماری زخمی شدند. طرفداران صدر وارد پارلمان شدند و اعلام کردند که دست به تحصن نامحدود در داخل آن می‌زنند.

منبع: مهر

انفجاری مهیب کابل را لرزاند

رسانه‌های افغانستان دقایقی پیش از وقوع انفجاری مهیب در پایتخت این کشور خبر دادند«عبدالنافع تکور»، سخنگوی وزارت داخلی افغانستان بدون ارائه جزئیات، وقوع یک انفجار در شهر کابل را تأیید می‌کند. برخی از اهالی شهر کابل نیز می‌گویند که صدای چندین انفجار را در بخش‌های مختلف شهر شنیده‌اند. «آریانیوز» نیز به نقل از برخی شهروندان اعلام کرد این انفجار ناشی از فرودآمدن یک راکت در منطقه «وزیر اکبرخان» کابل بوده است.

منبع: مهر

سیل رفسنجان را تعطیل کرد

سرپرست فرمانداری رفسنجان از تعطیلی ادارات این شهرستان به دلیل سیلاب خبرداد. حسین رضایی اظهار داشت: شهر رفسنجان از دیشب درگیر سیلاب است و امدادرسانی به مردم ادامه دارد. سرپرست فرمانداری رفسنجان گفت: ادارات کل این شهرستان و بخش‌های تابعه در روز یکشنبه نهم مرداد ماه به دلیل جاری شدن سیلاب در معابر و نبود امکان تردد در خیابان‌ها تعطیل است. وی از مردم خواست برای حفظ سلامت خود در معابر سیل زده رفت و آمد نکنند و راه را برای امدادگران باز بگذارند.

منبع: مهر

گانتز و بلینکن جلسه رایزنی تشکیل دادند

بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به صورت تلفنی با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا رایزنی کرد. بر اساس این گزارش، گانتز و بلینکن در این تماس تلفنی آثار مترتب بر سفر اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی را بررسی کردند. راهکارهای تعمیق همکاری‌های نظامی بین رژیم صهیونیستی و آمریکا از دیگر محورهای مورد بحث در گفتگوی تلفنی گانتز و بلینکن اعلام شده است. دو طرف همچنین درباره مذاکرات دستیابی به توافق هسته‌ای و فشارها بر ایران و نیز ضرورت دستیابی به توافق پیرامون مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی و نقش ایالات متحده در این زمینه به گفتگو پرداختند. گانتز همچنین بلینکن را در جریان سلسله اقدامات رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و نوار غزه قرار داد. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در عین حال گفت که تل آویو برای تکمیل تحقیقات درباره ترور شیرین ابوعاقله خبرنگار فلسطینی تلاش می‌کند و ایالات متحده را در جریان نتایج این تحقیقات قرار خواهد داد.

منبع: مهر

اندونزی دست به فیلترینگ زد

طبق گزارشی جدید اندونزی، موتور جستجوی یاهو، شرکت پرداخت آنلاین پی پال و چند وب سایت بازی رایانه ای را به دلیل پیروی نکردن از قوانین مربوط به دریافت مجوز مسدود کرده است.براساس قانونی که در نوامبر ۲۰۲۰ میلادی در این کشور اجرایی شد، به مقامات اختیارات وسیعی داده شده تا پلتفرم‌های دیجیتالی را وادار کنند داده‌های کاربران خاصی را افشا و محتوای غیرقانونی یا مخل نظم عمومی را در صورت اضطرار ظرف ۴ ساعت و در غیر اینصورت در ۲۴ ساعت حذف کنند. طی روزهای گذشته تعدادی از شرکت‌های فناوری از جمله گوگل، فیس بوک، اینستاگرام، واتس اپ و آمازون قبل از پایان یافتن مهلت تعیین شده، از قانون پیروی کردند. سموئل آبریجانی پاناگراپان یکی از مقامات ارشد وزارت ارتباطات اندونزی در یک پیام در وب سایت این وزارتخانه اعلام کرد یاهو، پی پال، استریم، دوتا ۲، کانتر استرایک و اپیک گیمز (وب سایت‌های بازی رایانه‌ای) از جمله پلتفرم‌هایی هستند که به دلیل پیروی نکردن از قوانین مسدود شده‌اند. پانگراپان اعلام کرد دولت راه حلی برای شهروندانی می‌یابد تا وجوهی که در پی پال ذخیره کرده‌اند را از این سرویس خارج کنند. ممکن است دولت برای مدتی کوتاه دسترسی به وب سایت‌های آن را برای مدتی کوتاه باز کند. مقامات در صورتی مسدودیت وب سایت‌ها را لغو می‌کنند که آنها از قوانین ثبت مجوز پیروی کنند. همچنین پانگراپان از این اقدام به عنوان روشی برای محافظت از کاربران اینترنت اندونزی دفاع کرد.

منبع: مهر

عملیات فلسطینیان نظامیان صهیونیست را هدف گرفت

خبرگزاری شهاب فلسطین بامداد یکشنبه از تیراندازی به سمت نظامیان صهیونیست در الخلیل خبر داد. بر اساس این گزارش، منابع صهیونیستی اعلام کردند که مبارزان فلسطینی از خودروی خود به سمت نظامیان صهیونیست در نزدیکی الخلیل تیراندازی کردند و متواری شدند. تا کنون پیرامون تلفات احتمالی این تیراندازی خبری منتشر نشده اما رژیم صهیونیستی معمولاً درباره تلفات نظامیان خود دست به سانسور می‌زند. از سوی دیگر، منابع فلسطینی از بازداشت دو جوان فلسطینی در قدس اشغالی از سوی نظامیان صهیونیست خبر دادند. منابع محلی در قدس اشغالی اعلام کردند که نظامیان صهیونیست دو جوان فلسطینی را از بخش قدیمی قدس اشغالی بازداشت کردند. لازم به ذکر است که نظامیان صهیونیست با هدف شکستن اراده فلسطینی‌ها و کوچاندن آنها از قدس اشغالی، طی برهه اخیر به روند بازداشت‌های خود علیه فلسطینی‌ها در قدس شدت بخشیده‌اند. روز گذشته هم نظامیان صهیونیست پنج فلسطینی را در شهرهای نابلس و الخلیل در کرانه باختری بازداشت کرده بودند. «امجد ابوعلیا» نوجوان ۱۶ ساله فلسطینی هم روز جمعه به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست در درگیری‌های روستای المغیر در شمال شرقی رام الله به شهادت رسید. منابع فلسطینی روز جمعه از یورش نظامیان صهیونیست به همراه برخی شهرک نشینان به روستای المغیر خبر داده بودند. سلسله اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان همچنان ادامه دارد و دهها نفر از شهرک نشینان صهیونیست بامداد جمعه در سایه حمایت نظامیان رژیم صهیونیستی به «مسجدالاقصی» یورش بردند. بر اساس این گزارش، شهرک نشینان صهیونیست پس از ورود به صحن‌های مسجدالاقصی اقدام به سر دادن شعارهای ضد اسلامی کردند. به دنبال این یورش وحشیانه، درگیری‌هایی نیز میان صهیونیست‌ها و فلسطینیان به وقوع پیوست.

منبع: مهر

جنگنده های اف-۳۵ در اسرائیل زمین گیر شدند

به دنبال نگرانی ایالات متحده آمریکا در مورد نقص فنی در سیستم پرتاب خلبان (ایجکت) جنگنده‌های اف -۳۵، رژیم صهیونیستی نیز روز شنبه از توقف استفاده از این جنگنده‌ها به صورت موقت خبر داد. نیروی هوایی رژیم صهیونیستی در توئیتر اعلام کرد که این هواپیماها تحت بازرسی و کنترل قرار خواهند گرفت که چند روز به طول خواهد انجامید و هرگونه عملیات انفرادی با مجوز ویژه فرمانده نیروی هوایی انجام خواهد شد. این اعلامیه رژیم صهیونیستی در پی اطلاعیه روز جمعه ایالات متحده آمریکا مبنی بر نقص احتمالی کارتریج‌های انفجاری در سیستم پرتاب خلبان در سیستم‌های ایجکت در سه مدل هواپیمای نظامی ایالات متحده از جمله جنگنده اف -۳۵ صورت گرفت که باعث توقف موقت برخی از عملیات‌های ایالات متحده شد. این در حالی است که پیش از این رسانه‌های رژیم صهیونیستی به ناتوانی جنگنده اف ۳۵ این رژیم در مقابله با پهپادهای حزب الله اذعان کرده بودند. بر اساس این گزارش، جنگنده‌های اف ۳۵، در رهگیری پهپادها در میدان کاریش ناکام مانده‌اند. کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که عملیات پهپادهای مقاومت در میدان کاریش، بحث و جدل زیادی در محافل داخلی رژیم صهیونیستی ایجاد کرده است. المیادین هم روز به نقل ار رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرد که جنگنده‌های پیشرفته اف ۳۵ نتوانسته‌اند پهپادهای حزب الله لبنان را سرنگون کنند و از این رو برای مقابله با آنها، جنگنده‌های اف ۱۶ فراخوانده شدند. پیشتر نیز رسانه‌های اسرائیلی نوشتند: نیروی هوایی رژیم صهیونیستی برای سرنگونی پهپادهای حزب الله برفراز سکوی میدان گازی «کاریش» با مشکل مواجه شد و یکی از موشک‌ها هدف خود را از دست داد.

منبع: مهر

کنیا به فیس بوک هشدار داد

ناظر انسجام قومی کنیا به فیس بوک ۷ روز مهلت داده تا محتوای نفرت پراکنی و فتنه انگیز مرتبط با انتخابات ریاست جمهور این کشور حذف کند.کنیا که بزرگترین اقتصاد شرق آفریقا به حساب می آید در گیر و دار برنامه های تبلیغاتی انتخابات ریاست‌جمهوری، قوه مقننه و مقامات محلی در ۹ آگوست قرار دارد. گروه «گلوبال ویتنس» روز پنجشنبه گزارشی منتشر کرد که نشان می داد فیس بوک قبول کرده در این زمینه همکاری کند و بیش از ۱۲ آگهی سیاسی مخالف قوانین کنیا را حذف کرده است. کمیسیون انسجام و یکپارچگی ملی کنیا (NCIC) نیز اعلام کرد این گزارش مربوط به یافته های داخلی این شرکت است. دانواس ماکوری یکی از کمیسیونرهای NCIC در این باره گفت: فیس بوک قانون کشور ما را نقض کرده است. این پلتفرم خود به حاملی برای نفرت پراکنی، فتنه انگیزی، اخبار جعلی و اخبار گمراه کننده تبدیل شده است. سخنگوی متا ادعا می کند این شرکت گام های متعددی برای از بین بردن محتوای نفرت پراکنی و مروج فتنه انگیزی برداشته و اکنون نیز پیش از برگزاری انتخابات تلاش های خود در این زمینه را بیشتر می کند. او در این باره گفت: ما تیمی از کارمندان با زبان سواحیلی و فناوری های ردیابی گسترده را برای حذف محتوای مخرب در مقیاس کلان و سریع به کار گرفته ایم.

منبع: مهر

صادرات دام زنده آزاد شد

به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب پنجم آبان ماه یک هزار و سیصد و نود و نه به شماره ۱۸۰.۶۷۸۲۶ مورخ ۱۳۹۹.۹.۱۲ مجلس شورای اسلامی، شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، در راستای اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها و حمایت از تولید کنندگان دام در مقابله با شرایط خشکسالی در سال ۱۴۰۱ در جلسه مورخ ۱۴۰۱.۳.۲۴ تصویب کرد. ۱) صارات دام زنده پرواری غیر مولد (قابل عرضه در بازار) بدون عوارض مترتب از سوی دولت، مجاز می‌باشد. تبصره (۱): سقف تعداد دام زنده پرواری برای صادرات و تعداد قابل عرضه در هر مرحله توسط معاونت امور تولیدات دامی و وزارت جهاد کشاورزی تعیین خواهد شد. تبصره (۲): صادرات گوشت قرمز در محدوده معادل وزنی تعداد دام زنده صادراتی مصوب بلامانع است. ۲) فرآیند اجرای صادرات به عهده معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود. تبصره: تشکل‌ها و اتحادیه‌ها در امر صادرات دام زنده پرواری و یا گوشت قرمز در اولویت خواهند بود. ۳) وزارت جهاد کشاورزی مکلف است در راستای کاهش حاشیه بازار، نسبت به پیگیری لازم جهت تحویل غرفه در میادین میوه و تره بازار تهران و سایر مراکز عرضه مستقیم در استان‌ها اقدام نماید. به نحوی که اتحادیه‌ها و تشکل‌ها امکان عرضه مستقیم گوشت قرمز را داشته باشند. تبصره (۱): شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور موظف است مراکز عرضه مستقیم گوشت قرمز خود را در چارچوب ضوابط جاری در اختیار اتحادیه‌ها قرار دهد. تبصره (۲): شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور موظف است در راستای حمایت از تولید، مراکز عرضه مستقیم گوشت قرمز متعلق به آن شرکت را به مدت دو ماه بدون دریافت اجاره بها، در اختیار اتحادیه‌ها قرار دهد. ۴) صادرکنندگان موظفند به منظور مدیریت بازار داخلی گوشت قرمز، در صورت درخواست شرکت پشتیبانی امور دام کشور به میزان (۵۰) درصد مقدار صادرات هر مرحله را بر اساس معادل قیمت صادراتی جهت تأمین ذخایر راهبردی و یا پشتیبان بازار، به شرکت یاد شده تحویل و به فروش رسانند. تبصره: صادرکنندگان موظفند پس از درخواست شرکت پشتیبانی امور دام کشور، بسته به درجه فوریت از ۳ تا ۷ روز نسبت به تحویل میزان دام مورد درخواست شرکت مذکور اقدام نمایند. ۵) تولیدکنندگان دام سبک و سنگین (اتحادیه‌ها و تشکل‌های مربوطه) مکلفند با محوریت معاونت امور تولیدات دامی هر سه ماه یک بار و یک ماه قبل از عرضه به بازار، میزان دام مازاد را مشخص و در طی زمان از طریق سامانه‌ای که بدین منظور طراحی می‌شود اعلام و نتایج این پایش را به دبیرخانه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی ارسال نمایند. ۶) منابع مالی مورد نیاز این مصوبه از محل منابع ذخایر راهبردی و تسهیلات بانکی در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام کشور تامین می‌گردد. ۷) سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است نسبت به ضمانت بازپرداخت اعتبارات مورد نیاز، تأمین ضرر و زیان احتمالی خرید و پرداخت هزینه‌های تبعی اجرای این مصوبه پس از انجام حسابرسی قانونی اقدام نماید.

منبع: مهر

اروپا برای جیره بندی گازی آماده شد

یک مقام اروپایی از احتمال جیره بندی شدن گاز در قاره سبز به دلیل تحریم بخش انرژی روسیه خبر داد. تحریم بخش انرژی روسیه به دلیل جنگ اوکراین اکنون اروپا را با چالش کمبود گاز مواجه کرده است. به نقل از یورونیوز، مایکل بلاس، عضو آلمانی مجلس اروپا و عضو کمیته انرژی گفت: به نظرم ما شاهد یک طوفان واقعی هستیم. ما شاهد افزایش بهای گاز خواهیم بود. این وضع را برای بسیاری از مردم دشوار می‌کند و آن‌ها نمی‌تواند بهای گاز مصرفی خود را پرداخت کنند. ما گاز کافی در اختیار نخواهیم داشت و باید آن را جیره بندی کنیم. فراتر از همه این مسائل، موضوع بحران آب و هوایی قرار دارد. ما شاهد آن هستیم که رودخانه‌های ما آب کافی ندارند و ما نمی‌توانیم از آن‌ها برای حمل و نقل استفاده کنیم. به نظرم این توافق برای پاسخگویی به تمامی بحران‌های موجود مناسب نیست. وی افزود: من امروز میزان سود آوری بزرگترین شرکت نفتی آلمان را مشاهده کردم. درآمد آن در سال گذشته به میزان هزار درصد افزایش یافته است. برخی از افراد از آن سود می‌برند و برخی از آن سود نمی‌برند. ما باید این سود را از شرکت‌های نفتی بگیریم و آن را در بین همه از جمله بخش فقیر جامعه خود بازتوزیع کنیم تا آن‌ها بتوانند هزینه انرژی خود را پرداخت کنند. بلاس مدعی شد پوتین در جنگ خود از گاز به عنوان سلاح استفاده می‌کند. او می‌داند که ما به این گاز وابسته هستیم. او هم اکنون میزان گاز ارسالی به آلمان را به میزان بیست درصد کاهش داده است. صد در صد مطمئنم که او این میزان را از این هم کمتر خواهد کرد. او تلاش خواهد کرد که آلمان را مرعوب کند. او تلاش خواهد کرد که آلمان را مرعوب کند که به اوکراین تسلیحات ندهد. به نظرم ما باید از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

فرانسه در رده سوم کشورهای کرونایی قرار گرفت

بنابر جدیدترین آمار رسمی همه‌گیری کرونا، مجموع مبتلایان به این بیماری در جهان تاکنون به ۵۸۱ میلیون و ۸۰۴ هزار و ۳۰۴ نفر رسیده و مرگ شش میلیون و ۴۱۹ هزار و ۹۷ بیمار کووید نیز تأیید شده است. براساس تازه‌ترین داده‌ها در جدول جهانی پاندمی کرونا، آمریکا با بیش از ۹۳ میلیون مبتلا و یک میلیون قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد و هند با آمار بیش از ۴۴ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی جای گرفته است. در اروپا نیز فرانسه با ثبت بیش از ۳۳.۸ میلیون مبتلا، تا این لحظه رکورددار ابتلا در بین کشورهای این منطقه و نیز سومین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است. آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۳۳.۸ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر چهارمین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است. برزیل در عین حال با بیش از ۶۷۸ هزار جانباخته پس از ایالات متحده، دومین کشور رکورددار تعداد قربانیان کووید ۱۹ در جهان محسوب می‌شود و پس از آن هند با بیش از ۵۲۶ هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است. روسیه همچنین با گذشتن از آمار ۳۸۲ هزار قربانی، هم اکنون بالاترین رقم مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای اروپایی دارد و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است. همچنین ایران با مجموع هفت میلیون و ۳۸۱ هزار و ۲۹۹ مورد ابتلا و ۱۴۱ هزار و ۹۳۷ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در حال حاضر در رتبه ۱۷ در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار دارد. روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۲۸ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

منبع: ایسنا

سازمان ملل تحریم تسلیحاتی آفریقای مرکزی را تمدید کرد

شورای امنیت تحریم تسلیحاتی اعمال شده علیه جمهوری آفریقای مرکزی را به مدت یکسال دیگر تمدید و نگرانی خود را از وضع موجود در این منطقه که صلح بین الملل و امنیت منطقه‎‌ای را تهدید می‌کند، ابراز کرد.شورای امنیت سازمان ملل با اکثریت آرا به تمدید تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری آفریقای مرکزی به مدت یکسال دیگر رای داد. چین، روسیه، گابن، غنا و کنیا از جمله کشورهایی بودند که رای ممتنع دادند. جنگ در آفریقای مرکزی، یکی از فقیرترین کشورهای جهان، ادامه دارد. ارتش این کشور اخیراً حمله شورشیان را در شرق این کشور دفع کرد، در همین راستا نیروهای سازمان ملل اعلام کردند که یک شهر را در شمال کشور از دست شورشیان بازپس گرفته‌اند. نیروهای دولتی، با حمایت سربازان رواندا و ده‌ها نیروی شبه نظامی روسیه، از اواخر دسامبر ۲۰۲۰ موفق شدند بخش بزرگی از دو سوم کشور را که سال‌ها در کنترل شورشیان بود، پس بگیرند. تحریم تسلیحاتی مذکور در سال ۲۰۱۳ و پس از آنکه ائتلافی از گروه‌های مسلح رژیم فرانسوا بوزیزه، رئیس جمهور سابق این کشور را سرنگون و کشور را وارد جنگ داخلی کرد، اعمال شد. تحت فشار مقامات جمهوری آفریقای مرکزی تحریم تسلیحاتی سازمان ملل از سال ۲۰۱۳ چندین بار کاهش یافته است.

منبع: ایسنا

تست کرونای بایدن مثبت شد

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دو روز پس از اعلام بهبودی خود، مجدداً به کرونا مبتلا شده و در قرنطینه است.پزشک کاخ سفید در این باره گفت: نتیجه تست کرونای بایدن مثبت بود و احتمال بازگشت فعالیت ویروس کرونا در بدن او وجود دارد. وی گفت، بایدن تا مدت مشخصی در قرنطینه خواهد بود. پزشک کاخ سفید افزود که بایدن شاهد عود علائم نبوده و حال عمومی وی خوب است و بنابراین درمان را از سر نخواهد گرفت. طبق اعلام پزشک کاخ سفید، تست‌های رئیس‌جمهور در عصر سه‌شنبه، صبح چهارشنبه، صبح پنج‌شنبه و صبح جمعه منفی بود، اما صبح شنبه مثبت شد و وی در قرنطینه قرار خواهد گرفت. کاخ سفید هم در بیانیه‌ای اعلام کرد بایدن هیچ علائمی ندارد اما برای سلامتی کسانی که اطراف او هستند، در قرنطینه خواهد بود. درحالی خبر ابتلای رئیس جمهور آمریکا به کرونا منتشر شده که تنها چند روز از اعلام بهبودی وی گذشته بود. هفته گذشته سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد تست کرونای جو بایدن ٧٩ ساله مثبت شده است.

منبع: ایسنا

رئیس جمهور گواتمالا از سوء قصد جان سالم به در برد

منابع خبری از حمله مسلحانه افراد ناشناس به خودروی حامل رئیس جمهور گواتمالا خبر دادند.در حمله مسلحانه به خودروی "الخاندرو جیاماتی"، رئیس جمهور گواتمالا در شمال غربی این کشور چند نفر زخمی شدند. منابع محلی گزارش دادند که جیاماتی آسیبی ندیده است اما گارد محافظ او یکی از مهاجمان را زخمی کردند. بر اساس اطلاعات اولیه، فرد زخمی شده دارای اصالت مکزیکی است. همچنین گزارش شده برخی از مهاجمان به قلمرو مکزیک گریختند. همزمان ارتش مکزیک اعلام کرده دستکم ۴ گواتمالایی را در این باره دستگیر کرده است.

منبع: ایسنا

هواشناسی هشدار سطح قرمز دو روزه صادر کرد

هواشناسی برای دو روز آینده، هشدار سطح قرمز وقوع سیلاب در جنوب و شرق کشور صادر کردبارندگی شدید و در پی آن جاری شدن سیل از هفته پایانی تیر در اکثر استان‌های کشور خسارات و تلفات زیادی در پی داشته است. هواشناسی برای دو روز آینده هشدار سطح قرمز وقوع سیلاب در جنوب و شرق کشور صادر کرد. دیشب و صبح امروز هم به علت وقوع سیلاب در مناطق مختلفی از کشورمان خساراتی وارد شد. از ابتدای مرداد تاکنون در حوادث سیلاب ۶۱ نفر فوت کرده و ۳۲ نفر ناپدید شده اند.

منبع: شبکه خبر

پرواز چارتری اربعین ممنوع شد

وزیر راه و شهرساری از ابلاغ دستورالعمل ممنوعیت فروش چارتری بلیت‌های اربعین خبر داد.آقای رستم قاسمی با اعلام این خبر گفت: فروش بلیت عتبات با نرخ مشخص و به صورت مستقیم انجام می‌شود. آقای قاسمی تاکید کرد: ممنوعیت فروش چارتری بلیت‌های اربعین ابلاغ شده است و نرخ گذاری نیز به زودی انجام و اعلام می‌شود. وزیر راه درباره دستورالعمل فروش بلیت‌های اربعین گفت: اگر ایرلاینی بلیت‌های اربعین را قبلا به چارترکنندگان فروخته باشد تخلف کرده است و در صورتیکه ایرلاین‌ها به فروش ارزی به اتباع غیرایرانی ادامه دهند در ابتدا تذکر می‌دهیم و اگر رعایت نشد به تعزیرات معرفی و با آن‌ها برخورد می‌شوند. وزیر راه در عین حال اعلام‌کرد که فروش ارزی بلیت خارج از کشور آزاد است و در دفاتر فروش خارج از کشور امکان فروش ارزی وجود دارد.

منبع: شبکه خبر

قاچاق ۲۱ میلیاردی کشف شد

فرمانده انتظامی استان زنجان از کشف انواع کالای قاچاق به ارزش تقریبی ۲۱ میلیارد ریال توسط ماموران پلیس آگاهی سلطانیه خبر داد.سردار محمد طراقیه گفت: در تداوم طرح‌های عملیاتی پلیس در مبارزه با قاچاق کالا، ماموران پلیس آگاهی شهرستان سلطانیه در هنگام کنترل خودروهای عبوری به ۲ دستگاه خودروی سواری مشکوک و برای بررسی بیشتر آن‌ها را متوقف کردند.کشف قاچاق ۲۱ میلیاردی در سلطانیهوی به عدم ارائه مدرک معتبر مبنی بر حمل قانونی بار از سوی رانندگان خودروها در بررسی اولیه مأموران اشاره کرد و افزود: در بازرسی نهایی پلیس از خودروهای مورد نظر، هندزفری، گوشی هوشمند، تبلت، تاچ ال سی دی و ۳۵۰ دستگاه کارت خوان خارجی قاچاق کشف شد. فرمانده انتظامی استان زنجان بیان داشت: کارشناسان ارزش تقریبی اموال مکشوفه را ۲۱ میلیارد ریال برآورد کردند و همچنین در این راستا ۲ متهم دستگیر و دو دستگاه خودروی شوتی توقیف و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند. سردار طراقیه افزود : مبارزه با قاچاق کالا و ارز مهم‌ترین راه حمایت از تولید داخلی، کوتاه کردن دست افراد سودجو و فرصت طلب که در فکر ضربه زدن به اقتصاد داخلی و به تبع آن ایجاد نارضایتی در صنف تولید کنندگان داخلی است، می‌باشد.

منبع: شبکه خبر

ستاد مدیریت بحران اهواز جلسه اضطراری تشکیل داد

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان : مردم به هشدار ها در زمینه تقویت مانسون توجه کنند .شهاب صدیقی در جلسه اضطراری ستاد مدیریت بهران استانداری خوزستان با اشاره به تقویت سامانه مونسون در اهواز گفت مردم به هشدارها توجه کنند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: پس از اخطاریه‌ها و هشدارهای سازمان هواشناسی در سطوح مختلف و هماهنگی‌های لازم میان دستگاه‌های اجرایی، امدادی و... انجام شده است. وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی‌های اداره کل هواشناسی خوزستان، در استان شاهد بارش باران، تگرگ، وزش باد، توفان گرد و خاک و... خواهیم بود و باید تاب آوری منطقه و شرایط عادی زندگی را در نقاط مختلف برقرار و حفظ کنیم.صدیقی گفت : به دلیل قرار داشتن در فصل تابستان، مسئولان دستگاه‌های اجرایی و شهروندان باید در خصوص خطرهای این سامانه هوشیار باشند. وی یادآور شد: تصمیم های نهایی در خصوص تعطیلی فردا با فعالیت سامانه منظوم در جلسه دیگری انجام خواهد شد.

منبع: شبکه خبر

تونسی ها علیه آمریکا دست به تظاهرات زدند

شماری از فعالان تونسی در واکنش به دخالت‌های واشنگتن در امور داخلی کشورشان تجمعی اعتراضی مقابل سفارت آمریکا در پایتخت تونس برگزار کردند.شماری از فعالان تونسی در واکنش به دخالت‌های واشنگتن در امور داخلی کشورشان تجمعی اعتراضی مقابل سفارت آمریکا در پایتخت تونس برگزار کردند. معترضان از "قیس سعید" رئیس جمهور تونس خواستند اعتبارنامه "جووی هود" سفیر جدید آمریکا را به علت اظهارات مداخله جویانه او نپذیرد.

منبع: شبکه خبر

کشورهای ثروتمند دست به احتکار زدند

در حالی که کشورهای ثروتمند میلیون‌ها واکسن را برای جلوگیری از عبور آبله میمون از مرزهای خود سفارش داده‌اند، هیچ‌یک برنامه‌ای برای کمک به آفریقا، جایی که شکل کشنده‌تری از آبله میمون‌ نسبت به غرب در حال گسترش است، اعلام نکرده‌اند.مقامات بهداشتی در کشورهای مختلف جهان هشدار می‌دهند که اقدامات کشورهای ثروتمند برای خرید مقادیر زیادی واکسن آبله میمون، در حالی که از همین کشورها ارسال دارو به آفریقای درگیر خودداری می‌کنند، می‌تواند میلیون‌ها نفر را در برابر نسخه خطرناک‌تر این بیماری از پا بیندازد و خطر سرایت مداوم ویروس به انسان‌ها را در پی داشته باشد. منتقدان از تکرار مشکلات فاجعه‌بار نابرابری در مقابله جهانی با کرونا که در طول همه‌گیری آبله میمون دیده می‌شود، بیم دارند. دکتر بوگوما کابیسن تیتانجی، استادیار پزشکی در دانشگاه اموری آتلانتای آمریکا می گوید: «اشتباهاتی که در طول همه‌گیری کرونا مشاهده کردیم، در حال تکرار هستند.» از اردیبهشت تا امروز بیش از ۲۲ هزار مورد ابتلا به آبله میمون در نزدیک به ۸۰ کشور گزارش شده است که از این میان، حدود ۷۵ مورد مرگ مشکوک در آفریقا، عمدتا در نیجریه و کنگو، گزارش شده است. روز جمعه هم، برزیل و اسپانیا مرگ‌هایی مرتبط با آبله میمون را گزارش کردند که به عنوان اولین موردی که در خارج از آفریقا گزارش شد، محسوب می شود. اسپانیا روز گذشته دومین مورد مرگ ناشی از آبله میمون را گزارش کرد. تیتانجی گفت: «کشورهای آفریقایی که دهه‌ها با شیوع آبله میمون‌ سر و کار داشتند، در محاسبات مربوط به واکنش جهانی به این بیماری، به حاشیه رانده شده‌اند.» دانشمندان می‌گویند که برخلاف کمپین‌ها برای توقف ویروس کووید-۱۹، واکسیناسیون انبوه علیه آبله میمون ضروری نخواهد بود. آنها فکر می کنند استفاده هدفمند از دوزهای موجود، همراه با سایر اقدامات، می تواند اپیدمی های رو به گسترشی را که اخیراً توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشت جهانی تعیین شده است، از بین ببرد. با این حال، در حالی که انتقال آبله میمون بسیار دشوارتر از کرونا است، کارشناسان هشدار می‌دهند که اگر این بیماری به جمعیت عمومی سرایت کند - در حال حاضر در اروپا و آمریکای شمالی تقریباً به طور انحصاری در بین مردان همجنس‌گرا منتشر می‌شود - نیاز به واکسن می‌تواند تشدید شود، به‌ویژه اگر این ویروس در مناطق جدید تثبیت می شود. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آفریقا روز پنجشنبه، خواستار در اولویت قرار گرفتن این قاره برای واکسن شدند. احمد اوگول، مدیر اجرایی مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آفریقا CDC آفریقا، گفت: «اگر ما ایمن نباشیم، بقیه جهان نیز در امان نیستند.» اگرچه آبله میمون ده‌ها سال است که در بخش‌هایی از آفریقا بومی بوده است، اما بیشتر از حیوانات وحشی آلوده به انسان سرایت می کند و معمولاً خیلی فراتر از قاره سیاه منتشر نشده است کارشناسان احتمال می‌دهند که شیوع آبله میمون در آمریکای شمالی و اروپا مدت‌ها قبل از اینکه این بیماری از طریق رابطه جنسی در اسپانیا و بلژیک گسترش یابد، در آفریقا آغاز شده باشد. در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد موارد آبله میمونی در جهان در اروپا و ۹۸ درصد مربوط به مردانی است که رابطه جنسی خارج از قاعده دارند. کاترین اسمالوود متخصص اورژانس سازمان بهداشت جهانی در اروپا اذعان کرد که مرگ و میر در اسپانیا ارزیابی آژانس از شیوع بیماری را تغییر نداده است. او در ایمیلی گفت: «اگرچه آبله میمون‌ در بیشتر موارد خود محدود شونده است، این بیماری می‌تواند عوارض شدیدی ایجاد کند.» اسمالوود گفت: «با ادامه گسترش آبله میمون در اروپا، انتظار می رود شاهد مرگ و میر بیشتری باشیم.» سازمان بهداشت جهانی در حال توسعه یک مکانیسم اشتراک واکسن برای کشورهای آسیب‌دیده است، اما جزئیات کمی درباره نحوه عملکرد آن منتشر کرده است. آژانس بهداشت سازمان ملل متحد هیچ تضمینی در مورد اولویت بندی کشورهای فقیر در آفریقا نداده است و تنها گفته است که واکسن ها بر اساس نیاز اپیدمیولوژیک توزیع می شود. برخی از کارشناسان نگرانند که در این مکانیسم مشکلات مشاهده شده در سیستم کوواکس را که توسط سازمان بهداشت جهانی و شرکای آن در سال ۲۰۲۰ ایجاد شد تا اطمینان حاصل شود که کشورهای فقیرتر واکسن کرونا را دریافت می کنند، تکرار شود. شارمیلا شتی، مشاور واکسیناسیون برای سازمان پزشکان بدون مرز گفت: «فقط درخواست از کشورها برای اشتراک‌گذاری داروها کافی نیست. هرچه بیماری آبله میمون طولانی‌تر ادامه یابد، احتمال سرایت آن به حیوانات جدید یا سرایت به جمعیت عمومی انسان بیشتر می‌شود.» در حال حاضر، تنها یک تولید کننده واکسن آبله میمون وجود دارد: شرکت دانمارکی باواریا نوردیک. ظرفیت تولید این شرکت در سال جاری حدود ۳۰ میلیون دوز است که در حال حاضر حدود ۱۶ میلیون واکسن موجود است به گفته بیل هال، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان، در ماه اردیبهشت، باواریا نوردیک از آمریکا درخواست کرد که بیش از ۲۱۵۰۰۰ دوز را که قرار بود دریافت کند «برای کمک به درخواست‌های بین‌المللی که شرکت دریافت می‌کرد» واگذار کند. این شرکت از اعلام نام کشورهای دریافت کننده دوزهای اهدایی خودداری کرد. هال گفت که آمریکا هیچ قول دیگری برای تقسیم واکسن های سفارشی اش با دیگر کشورها نداده است. ایالات متحده بیشترین تعداد دوز را با ۱۳ میلیون رزرو سفارش داده است، اگرچه تنها حدود ۱.۴ میلیون دوز تحویل داده شده است. برخی از مقامات آفریقایی معتقدند که عاقلانه است که مقداری واکسن در این قاره ذخیره شود. دکتر اینگرید کاتز، کارشناس بهداشت جهانی در دانشگاه هاروارد، می گوید که اگر واکسن های موجود به طور مناسب توزیع شوند، اپیدمی آبله میمون «به طور بالقوه قابل کنترل» است. او معتقد است هنوز می توان از تبدیل شدن آبله میمون به یک بیماری همه گیر جلوگیری کرد، اما "ما باید در راهبردهای پیشگیری خود هوشمند باشیم و در واکنش سریع باشیم. "اسپانیا، که بزرگترین شیوع آبله میمون در اروپا را دارد، تقاضا برای واکسن بسیار بیشتر از عرضه است. پپ کول، مدیر پزشکی یک مرکز بهداشتی بارسلونا گفت: «یک شکاف واقعی بین تعداد واکسن‌هایی که در حال حاضر در دسترس داریم و افرادی که می‌توانند از آن بهره ببرند وجود دارد».

منبع: ایرنا

انگلیس برای چین و روسیه پیام هسته ای فرستاد

استفان لاوگرو مشاور امنیت ملی انگلیس هشدار داد که غرب باید ارتباط بهتری با چین و روسیه برقرار کند در غیر این صورت خطر اشتباه محاسباتی راه خود را برای ورود به یک جنگ هسته ای طی خواهد کرد.لاوگرو در سخنرانی خود در مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در واشنگتن گفت: جهان در حال ورود به عصر جدید خطرناک گسترش سلاح‌های هسته‌ای است، جایی که پیشرفت‌های تکنولوژیکی آسیب‌های احتمالی سلاح‌ها را افزایش داده و آن سیستم‌های تسلیحاتی را به طور گسترده‌تر در دسترس قرار می‌دهد. لاوگرو در ادامه افزود: انگلیس و متحدانش نگرانی‌های آشکار در مورد برنامه نوسازی هسته‌ای چین دارند که هم تعداد و هم انواع سیستم‌های تسلیحات هسته‌ای را در زرادخانه این کشور افزایش می‌دهد. مشاور امنیت ملی انگلیس همچنین گفت: در طول جنگ سرد ما از یک سری مذاکرات و گفت و گوها بهره بردیم که درک ما از دکترین و توانایی های شوروی را بهبود بخشید. این به هر دوی ما اعتماد به نفس بالاتری داد که راه خود را به سمت جنگ هسته ای اشتباه محاسبه نخواهیم کرد. لاوگرو خاطر نشان کرد: امروز ما با دیگرانی که ممکن است در آینده ما را تهدید کنند - به ویژه با چین، چنین ارتباطاتی نداریم. یک رویکرد یکپارچه تر برای کنترل تسلیحات در زمینه های مختلف گسترش برای کاهش خطر یک درگیری هسته ای در آینده مورد نیاز است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha